دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
Essay چیست و چه کاربردی دارد ؟
19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بسیاری از افراد به دنبال نحوه ی نوشتن Essay هستند. در این مطلب ما قصد داریم توضیح دهیم که Essay چیست و نحوه ی نوشتن آن را همراه با نکاتی مفید در این مورد ارائه نماییم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد Essay

Essay چیست ؟

یکی از انواع مهم نوشتن Essay نویسی است که خیلی از افراد به‌ اشتباه آن را با مقاله‌ نویسی اشتباه می‌گیرند در صورتی‌ که با مقاله تفاوت دارد. Essay ها کاربردهای زیادی دارند مخصوصاً برای آزمون‌ های مهم زبان انگلیسی مانند تافل و آیلتس که ضروری هستند. در Essay بر خلاف مقاله، دیدگاه نویسنده هم دخیل است و معمولاً تکه‌ هایی جهان ذهنی نویسنده‌ ها در آن دیده می‌ شود.

همچنین معمولا در Essay ها بیشتر از مقاله ها فاکتور های جذابیت رعایت می شود. مقاله (article) نوشته‌ای است که اغلب به‌ صورت علمی نوشته می‌شود و ملاک‌ هایی مانند جذابیت و جلب‌ توجه در آن معنایی ندارد.

Essay به فارسی می‌شود جستار و نوشته‌ای است جذاب و کوتاه و غیرداستانی که پیچیدگی‌های مقاله را ندارد.

ساختار Essay

ساختار هر Essay از سه بخش اصلی و حداقل پنج پاراگراف تشکیل‌ شده:

  1. معرفی (Introduction)
  2. پاراگراف‌ های مرکزی Central paragraph یا c.p (حداقل 3 تا)
  3. نتیجه‌گیری و پایان (Conclusion)

1. پاراگراف معرفی (Introduction)

معرفی، مهم‌ ترین بخش یک Essay است چون در هر نوشته ای افراد با خواندن معرفی هست که تصمیم می‌گیرند یک نوشته را بخوانند و قبل از خواندن نوشته از روی معرفی آن را قضاوت می کنند.

اگر نوشتن Essay را ازدواج کردن در نظر بگیریم، بخش معرفی آن مطلوبیت ظاهری در ازدواج است چون اگر فردی ازلحاظ ظاهری برای ما مطلوبیت نداشته باشد به بقیه موارد و ویژگی‌ هایش فکر نمی‌کنیم.

در هنگام نوشتن معرفی سه اصل مهم را باید رعایت کنیم:

1. انگیزاننده یا Motivator

این Motivator است که جلب‌ توجه می‌ کند و ذهن را به خودش درگیر می‌ کند Motivator کمک می‌کند تا خواننده بداند که چرا باید این نوشته را بخواند و برای خواندن ادامه نوشته، انگیزه می‌دهد.

Motivator می‌ تواند به سه صورت نوشته شود:

  1. یک عنوان عجیب، جذاب و تکان‌ دهنده: باید توجه داشته باشیم که محتوای متن این عنوان را توجیه کنید یعنی اگر یک آمار تکان‌ دهنده می‌ نویسیم در ادامه متن باید این آمار را ثابت کنیم وگرنه عنوان ما مانند تیترهای زرد بی‌ ارزش است.
  2. سؤال پرسیدن: یکی از بهترین روش‌ها برای جلب‌ توجه، سؤال پرسیدن است مثلاً سؤالاتی مانند how to. عنوان به صورت سوالی یکی از روش های مورد علاقه نویسندگان اینترنتی است و دلیلی آن هم این است که خوانند با خواندن آن یک علامت سوال در ذهنش ایجاد می شود و برای خواندن متن به دنبال رسیدن به پاسخ است.
  3. داستان خیلی کوتاه در حد چند خط: ذهن ما آدم‌ ها به داستان علاقه‌ مند‌ است، چرا قصه‌ هایی که برای ما تعریف می‌کنند تا مدت‌ها در ذهنمان باقی می‌ ماند ؟ مانند قصه‌ هایی که در زمان کودکی برایمان تعریف کرده‌اند. داستان یکی از بهترین روش‌ها برای رساندن منظور به شیوه درست است البته اگر از آن به‌درستی استفاده شود.

2. بیان نظریه یا Thesis statement

بعد از اینکه از انگیزاننده گذر کردیم به بخش بیان نظریه می‌ رسیم. در اینجا باید به‌ اندازه یک جمله دیدگاه خودمان یا نظریه‌ ای که قرار است عنصر اصلی نوشته باشد را خیلی کوتاه بنویسیم.

3. اثبات نظریه یا Blue prints

در این قسمت نظریه یا دیدگاهی را که در قسمت قبلی مطرح کردیم را حداقل در سه بند کوتاه می‌نویسیم اگر قرار است بیشتر از سه تا نوشته شود باید به هد تعداد که اضافه شد به پاراگراف‌ های مرکزی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، اضافه کنیم.

2. پاراگراف مرکزی 1 یا P.1 (توضیح Blue print اول)

در این قسمت Essay به توضیح Blue print اول که برای اثبات نظریه یا دیدگاه ما مطرح‌ شده بود می‌ پردازیم. این پاراگراف با کلمه first شروع می‌ شود.

3. پاراگراف مرکزی 2 یا P.2 (توضیح Blue print دوم)

به توضیح Blue print شماره 2 می‌پردازیم و این پاراگراف با کلمه second آغاز می‌شود

4. پاراگراف مرکزی 3 یا P.3 (توضیح Blue print سوم)

به توضیح Blue print شماره 3 می‌ پردازیم و این پاراگراف با کلمه third آغاز می‌شود. همچنین اگر تعداد Blue print های ما از 3 تا بیشتر بود و به طبع آن تعداد پاراگراف‌ های مرکزی هم افزایش پیدا کرد، پاراگراف‌ های مرکزی بعدی را با کلمه fourth،fifth و… شروع می‌کنیم.

5. پاراگراف پایانی یا جمع‌ بندی نوشته Conclusion

بعد از اتمام پاراگراف‌ های مرکزی نوبت به نوشتن پاراگراف پایانی می‌ رسد. در این پاراگراف ما Essay را جمع‌ بندی می‌کنیم. این پاراگراف با finally شروع می‌ شود که ابتدا بیانیه یا Thesis statement را که در قسمت معرفی مطرح کردیم را می‌نویسیم سپس دلایل اثبات این نظریه یا Blue prints را می‌نویسیم.

و آخر آن دلیل نهایی اثبات نظریه را می‌ نویسیم که به آن Clincher می‌گویند و نحوه نوشتن آن به این شکل است:

That’s why I say…

و در قسمت نقطه‌ چین نظریه یا بیانیه را می‌ نویسیم.

نکات مهم برای نوشتن Essay

در نوشتن Essay حتماً نکات گرامری و املایی رعایت شود چون در آزمون ها مانند آیلتس، عدم رعایت نکات گرامری و اشتباهات املایی کلمات، غلط به حساب می آید. قبل از نوشتن طرح اولیه نوشته را به‌ صورت سؤال بنویسید و پاسخ به این سؤال را لیست کرده و سپس آن‌ها را دسته‌ بندی کنید و سپس شروع به نوشتن کنید.

حتماً چندین بار متن را بخوانید و اشکالات املایی و گرامری آن را رفع کنید. متنی که نوشتید را ارزشیابی کنید و ببینید آیا دلایلی که برای اثبات نظریه آورده‌ اید، در واقع آن را اثبات می‌کنند یا خیر.

برای آمادگی آزمون آیلتس حتماً روی تقویت مهارت نوشتاری‌ تان زمان بگذارید و چند Essay بنویسید تا آماده‌ باشید و همچنین سعی کنید دایره واژگان خودتان را افزایش بدهید

از نمونه نوشته‌های Essay که در بستر اینترنت موجود هستند استفاده کنید تا در عمل با ساختار آن‌ها آشنا شوید. تا جای ممکن سعی کنید ساده بنویسید و به‌ سادگی منظورتان را برسانید.

لطفاً برای مثال به essay زیر توجه کنید:

In The Name Of God

What is the function of experience ???

Is it useful?!!

In my opinion, it is very necessary because, first we need experience for each part of our life, second, we need experience for solving our problems, and third, we need experience for doing our daily jobs in correct way.

First, it is very necessary because we need experience for each part of our life. For example I point to buying, if you are not experienced, maybe you lose your money!

There are a lot of things that we must be experienced for doing them. Like: Getting friends, Traveling and so on.

Second, it is very necessary because we need experience for solving our problems. This is the most importance function of experience. If you have some problems with someone that you can't solve them by the usual ways, you must get help from your mind that we call it experience!

Third, it is very necessary because we need experience for doing our daily jobs in correct way. When you're taking a test (for example final exam) and there is a difficult question what can you do??? Yes, you must get help from your memory; it's meant that you must be experienced for doing your daily jobs.

Finally, it is very necessary because, first we need experience for each part of our life, second, we need experience for solving our problems, and third, we need experience for doing our daily jobs in correct way.

This is the reason why when I say experience is very important!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits