دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی و درآمد زایی با پرورش خرگوش آنگورا (طرح توجیهی)
50
زمان مطالعه: 16 دقیقه
خرگوش آنگورا ظریف ترین مو در میان گونه‌های مختلف خرگوش را دارد و برای تهیه پارچه، کلاه‌های پشمی و قلم موهای ظریف استفاده می شود. موی مرغوب آن برای استفاده‌های صنعتی و پوشاک آنقدر محبوب بود که پرورش آن در دیگر نقاط دنیا گسترش یافت.

طرح پرورش خرگوش آنگورا

خرگوش آنگورا معروف ترین گونه خرگوش در دنیا است که به خاطر موهای بلند و نازکش شناسایی می شود. خرگوشی که در نیمه‌های قرن هجدهم به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شد.

اما موی مرغوب آن برای استفاده‌های صنعتی و پوشاک آنقدر محبوب بود که پرورش آن در دیگر نقاط دنیا گسترش یافت.

خرگوش‌های آنگورا یا آنقوره حدود ۷ تا ۱۲سال عمر می کند و موی آنها هر 4ماه یکبار قابل بهره برداری است. با این حال به دلیل رفتار غیر انسانی ای که با آنها می شود، گروه‌های حامی حیوانات خواستار تحریم خرید و فروش موی آنها شده اند.

موی خرگوش آنگورا ظریف ترین مو در میان گونه‌های مختلف خرگوش است و برای تهیه پارچه، کلاه‌های پشمی و قلم موهای ظریف استفاده می شود.

اگرچه امکان قیچی کردن موی آنگوراها هم وجود دارد اما تولید کنندگان می‌گویند موهای کنده شده به مراتب مرغوب تر از موهای چیده شده یا ریخته شده حیوان هستند.

90 درصد از محصولات تهیه شده از موی این خرگوش در چین تولید شده‌اند اما شیلی و آمریکا هم محصولات محدودی با موی این خرگوش تولید می‌کنند.

پرورش حیوانات مختلف هنوز هم جزو پر درآمدترین گزینه‌ های کسب و کار است، حالا که ابزارها و تکنولوژی‌ های در حال پیشرفت به کمک ما آمده است .

به راحتی می‌توان با در اختیار گرفتن آنها و اضافه کردن چاشنی پشتکار و تلاش به سود و درآمد زایی رسید. یکی از این کارها، پرورش یک گونه از خرگوش است.

خرگوش انگورا یا آنغوره خرگوش پشمالوی دوست داشتنی‌ ای است که می‌تواند با پشم با ارزشی که دارد یک فعالیت اقتصادی پرسود را برای شما به ارمغان بیاورد.

پرورش خرگوش آنگورا

پرورش خرگوش آنگورا (oryctolagus cuniculus) :

وقتی قرار است شروع به کاری کنیم، داشتن اطلاعات کامل و جامع اولین قدم برای رسیدن به موفقیت است:«برای کسب درآمد از راه پرورش خرگوش، اولین و مهمترین نکته‌ای که باید با آن آشنا بشوید .

شناخت تفاوت‌ها و ویژگی‌ های انواع گونه های خرگوش است، چون هر نوع از خرگوش، ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد، مثلا شما نمی توانید هر خرگوشی را تهیه کنید و با هدف استفاده از پوست، پشم و یا گوشت آن شروع به پرورشش کنید. موارد استفاده از خرگوش‌ها با توجه به نوع و نژادی که دارند متفاوت است، به همین خاطر در وهله‌ ی اول باید ساختار بدنی، مشخصات ظاهری ، چهره و بوم شناسی آنها را بدانید.

به طور کلی، حدود چهل و هفت گونه خرگوش در دنیا وجود دارد که به دلایل مختلفی در کشورها و مناطق مختلف دنیا پرورش داده می شوند، برخی از انواع خرگوش به عنوان حیوانی خانگی و یا زینتی نگهداری می شوند و برخی دیگر با هدف مصارفی از قبیل پوست ، پشم و گوشت پرورش داده می شوند .

پرورش دهنده‌ی خرگوش باید قبل از هر تصمیمی به این مسائل توجه کند و آن‌ها را یاد بگیرد تا بتواند تجارتش را به خوبی شروع کند و در آن به موفقیت برسد.

پرورش خرگوش آنگورا

به طور رسمی 4 نژاد از خرگوش آنگورا قابل پرورش است

1 - آنگورای انگلیسی

از آنجاییکه این نژاد موهای بلند زیادی دارد که تمام بدنش را می‌پوشاند می‌توان گفت که متمایز‌ترین نژاد خرگوش‌های آنگورا می‌باشد. بنابراین گفتن اینکه ویژگی‌های این خرگوش گوش‌ها و صورتشان است، سخت است. (این نژاداغلب با سگ‌های کوچک اشتباه گرفته می‌شود).

آنگورای انگلیسی بدن گردی داشته و در معنای واقعی کلمه شبیه یک توپ کرکدار است. موهای صورتش نسبتا کوتاه بوده و اگر از نزدیک به صورتش نگاه کنید چهره‌ی یک بچه‌ی عروسکی را با چشمانی درشت و گرد مشاهده خواهید کرد. در دیواره‌ی گوشها کاکل‌های پشمی کرک‌داری وجود دارد که به صورت ابریشمی وظریف بوده و گوشها را بسیار نرم کرده است.

آنگورای انگلیسی ممکن است تا حدود 8.5 پوند رشدکنند ولی وزن حدود 6 پوند برای نمایش بهتر است.

خرگوش آنگورا

2 - آنگورای فرانسوی

این نژاد هیچ گونه پشمی در سر، صورت، گوشها و یا جلوی پاهایش ندارد. باقی بدن موی کم و زبری دارد که به راحتی قابل تنیدن هستند. از نظر مراقبت و نگهداری پشم آنگورای فرانسوی ساده‌ترین نوع پشم است. آنگورای فرانسوی می‌تواند تا 10.5 پوند وزن داشته باشد و وزن 9.9 پوند وزنی ایده‌آل است.

خرگوش آنگورا

3 - آنگورای satin‌ ( پوششی براق و متراکم )

پشم انگورای satin مانند فیبر‌های براقی هستند و آنها هیچ‌گونه پشمی در سر، صورت، گوشها ویا جلوی پاها ندارند و از این نظر بسیار به آنگورای فرانسوی شبیه هستند. موها با تراکم کمتر و سبک‌تر نسبت به دیگر گونه‌ها احساس می‌شوند، زیرا آنها بسیار ظریف هستند.

خرگوش آنگورا

4 - آنگورای giant‌ ( غول‌پیکر‌ )

این خرگوش عمدتاً به خاطر جثه‌اش بسیار متمایزاست. برای نمایش آنها باید کاملا سفید باشند. در بین تمام نژاد‌ها آنها بیشترین مقدار پشم را دارند و با وجود لایه پشم زیرین که به آنها بیشترین مقدار پشم را می‌دهد آنها باید وزنی بیشتر از 9 پوند داشته باشند.

پرورش خرگوش آنگورا

هدف از پرورش خرگوش آنقوره چیست؟

خرگوش آنقوره حیوانی است بسیار آرام که عمدتاجهت تولید پشم پرورش و نگهداری می‌شوند.آنقورهمعروف‌ترین گونه خرگوش در دنیا است که به خاطر موهای بلند و نازکش شناخته می‌شود. خرگوشی که در نیمه‌های قرن هجدهم به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شد به دلیل پشم مرغوب و بلند برای استفاده‌های صنعتی و پوشاک آنقدر محبوب شد که پرورش آن در دیگر نقاط دنیا گسترش یافت.

از الیاف خرگوش آنقوره در نساجی لوکس استفاده می‌شود و البسه تولیدی از پشم این خرگوش با قیمت بسیار بالایی در جهان به فروش می‌رسد. امروزه کشور چین با پرورش حدود ۸ میلیون خرگوش آنقوره سالانه قریب به ۸ تن آنقوره تولید می‌کند که ۹۰ درصد تولید جهانی است .

فرانسه ، ترکیه،استرالیا، آلمان و زلاندنو سایر کشورهایی هستند که آنقوره تولید می کنند.در ایران بین سال‌های ۱۳۴۶تا ۱۳۶۰ با هدف استفاده از پشم،این خرگوش به صورت صنعتی پرورش داده می‌شد و به شکل فله به کشور ترکیه صادر می گردید.

از سال ۱۳۶۰ به بعد به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ،تقریبا کلیه مزارع تعطیل شد و پرورش این حیوان به صورت پراکنده صورت می‌گرفت. مجددا به منظور احیای پرورش و تولید الیاف این حیوان و ایجاد صنایع جنبی مربوط به آن، از قبیل تولید نخ و پارچه، در سال ۱۳۶۸ وزارت جهاد سازندگی اقدام به وارد نمودن این نژاد از خرگوش کرد، امّا در سال های بعد، به دلایل و بهانه های مختلف ، این امر به دست فراموشی سپرده شد و مورد بی‌مهری مسئولان دولتی قرار گرفت.

پرورش خرگوش آنگورا

چگونه میتوان از خرگوش آنگورا به کسب در آمدی پر سود رسید؟

یکی از معروفترین و پر سودترین نژادهای خرگوش، خرگوش آنگورا یا آنغوره است که برای تولید نخ ، از پشم و کرک آن استفاده می‌شود و ریسندگی‌ها جزو مشتریان پروپا قرص شما می‌شوند: با پرورش صحیح واصولی این خرگوش می‌توان به تجارت پرسودی دست پیدا کرد. آنکوراها دارای پشم‌هایی سفید و یک دست هستند که نژاد هلندی و فرانسوی آن بهترین و معروف‌ترین آنها به حساب می‌آیند.

وزن این خرگوش‌ها در حالت عادی، بین چهار تا پنج کیلو و نیم است و به طور متوسط هر دو ماه یک بار نیاز به پشم چینی دارند، یعنی در یک سال، چهار بار عملیات پشم چینی روی آن ها انجام می‌شود. یکی از مهمترین نکات در پرورش این نوع خرگوش، توجه به نوع تغذیه و مکان نگهداری آنها است.

برخلاف باور به وجود آمده در بین مردم ، که می‌شود در انباری یا در حیاط خانه خرگوش را رها کرد تا بزرگ شود، نگهداری این خرگوش‌ها به محیطی خاص با شرایط و رسیدگی زیاد احتیاج دارد. رشد پشم‌های این نوع از خرگوش باید در فضای کاملا استریل، با تهویه‌ای قدرتمند و جیره بندی خاص غذایی انجام شود.

علاوه بر این‌ها، نظافت محل زندگی خرگوش‌ها بسیار مهم است اگر ادرار و مدفوع آنها به موقع و به صورت کامل تخلیه نشود باعث بیماری‌های مختلف می شود و در نهایت مرگ حیوان را به دنبال دارد که این مسئله ضرر زیادی را به شما وارد می‌کند. حتی اگر نظافت غیر اصولی خرگوش‌ها باعث مرگ آنها نشود ، باعث می‌شود پشم خرگوش ها کرک شده یا در اصطلاح کوبیده شود و دیگر نتوان از آن‌ها استفاده کرد.

پرورش خرگوش آنگورا

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش خرگوش آنقوره

اطلاع از وسایل اولیه و تجهیزات کاری که می‌خواهیم شروع کنیم می‌تواند مسیر کار را برایمان هموارتر کند. از دکتر خواستیم راجع به این جزئیات به ما توضیحاتی بدهید:« یکی از مهمترین فاکتورها در پرورش این نوع خرگوش ، داشتن فضای محصور یا همان سوله مانند است که متراژ آن با توجه به نوع استفاده و توان مالی فرد میتواند متفاوت باشد، اما در یک فرم معقول برای ورود به دنیای تجارت و سودآوری، پانصد تا هزار متر، برای شروع کار، متراژی مناسب است.

این سوله ها باید تهویه و روشنایی مناسبی داشته باشند چرا که این دو موضوع، نقش مستقیمی در سلامت خرگوش ها و کیفیت پشم آنها دارند.

قفس‌هایی که برای نگهداری خرگوش‌ها استفاده می شوند باید مرتفع بوده و دارای آب خوری و غذا خوری، تهویه و همچنین سیستم مکانیزه‌ی تخلیه ادرار و مدفوع باشند ، این قفس ها دارای شلنگ هایی هستند که به صورت اتوماتیک یکبار در روز ، کف قفس‌ها را شست و شو می‌دهند. رعایت تمام این اصول، باعث می‌شود پشم به دست آمده از خرگوش‌ها بسیار با کیفیت باشد.

علاوه بر این‌ها، نوردهی مناسب با نور طبیعی و مصنوعی ، تاثیر زیادی در براق شدن پشم و کرک‌ خرگوش ها دارد،گر بتوانید پشم خوبی از خرگوش‌ها به دست بیاورید نیمی از راه را رفته‌اید اما نگهداری این پشم‌ها هم اصول خاص خودش را دارد. اگر پشم‌های چیده شده به صورت صحیح نگهداری نشوند ممکن است تا ارسال به واحد ریسندگی دچار کوبیدگی شوند و کیفیت خودشان را از دست بدهند. به همین دلیل نگهداری صحیح پشم ها بعد از پشم چینی به اندازه‌ی ، دقت در پرورش می‌تواند مهم و اساسی باشد.

پرورش خرگوش آنگورا

چگونه از پشم ها نگهداری کنیم ؟

همان‌طور که گفتیم پشم خرگوش‌ ها مهم‌ترین منبع درآمد شماست و اگر از این پشم‌ها به درستی استفاده نشود، با مشکل رو به رو می‌شوید.

درباره‌ی نگهداری اصولی پشم‌ های خرگوش‌ ها می‌گوید: پشم‌ها باید دور از رطوبت و با تهویه‌ی مناسب نگهداری شوند. زمانی که پشم‌ها را می‌چینید باید حواس‌تان باشد که آنها را خیلی روی هم تلنبار نکنید تا هوا از لا به لای آن‌ها به راحتی بگذرد،. پشم‌ها باید در صحت کامل به نخ‌ریسی انتقال داده شوند.

پرورش خرگوش آنگورا

مکان نگهداری از خرگوش آنگورا

در پرورش حیوانات، شبیه‌سازی شرایط نگهداری با شرایط زندگی آن‌ها در طبیعت باید تا حد زیادی انجام شود: یکی دیگر از شرایط مهم نگهداری و پرورش خرگوشهای آنکورا یا آنغوره محل تاسیس سوله است، به هیچ عنوان نباید از سوله‌ای که در کنار اتوبانها، کارخانه‌ ها و مکان‌ هایی که سر و صدای زیاد دارند استفاده کنید، همچنین شهرهایی که در آن باراش شدید باران، سرمای بیش از حد و رعد و برق ها پیاپی دارند نیز مکان مناسبی برای پرورش این گونه خرگوش نیستند. چون در زمان بارداری کوچکترین سرو صدایی باعث ترس مادر می شود و ممکن است مرگ جنین را به دنبال داشته باشد.

آرامش در پرورش خرگوش‌ها بسیار مهم است، اگر ترس و دلهره‌ای در محیط وجود داشته باشد ممکن است شیر خرگوش مادر به اصطلاح خشک شود.

پرورش خرگوش آنگورا

نگهداری و برس زدن خرگوش انگورا

خرگوش‌های آنگورا نیاز‌های مختلفی دارند که نژادهای دیگر به آنها نیازی ندارند. آنها به برس زدن مرتب نیاز دارند، تا از گیر کردن موها در هم جلوگیری شود. از یک برس خوب برای یکدست کردن موها در این زمینه می‌توان استفاده کرد (که اغلب برای سگ‌ها استفاده می‌شود). خرگوش‌های آنگورا زمینه‌ی بروزمشکل توده‌های مو را دارند. علاوه براین اضافه کردن یونجه تمیز به رژیم غذایی آنها می‌تواند برای جلوگیری از این مشکل کمک کند.

بسیاری از آنگورا‌ها در جهت نظافت به‌طور صحیح، بسیار آرام هستند.

پرورش خرگوش آنگورا

نکته‌ی مهم :

محل قرار دادن قفس‌ هایی است که مادران حامله در آن نگهداری می‌شوند، این قفس‌ها باید در تاریکی قرار داده شوند، دلیلش هم این است که در طبیعت، خرگوش‌ ها هنگام نزدیک شدن دوره‌ی زایمانشان ،چاله‌های بزرگی در زمین حفر می‌کنند و تا زمان زایمان شان، در آن‌ ها می‌مانند؛ به همین دلیل، تنظیم نور و دما و سکوت محل نگهداری خرگوش‌ها، تاثیر مستقیمی بر کیفیت پرورش‌ آنها دارد.

چه زمانی خرگوش به بلوغ و حاملگی میرسد ؟

علاوه بر داشتن تجهیزات برای شروع کار، جمع آوری اطلاعات کافی از وضعیت جسمی خرگوش ها می‌تواند کمک زیادی به شما بکند، در کوچک‌ترین مقیاس، می‌توانید استارت پرورش این حیوان را از پانصد قطعه خرگوش بزنید که چهارصد قطعه از خرگوش‌ها باید ماده و صد قطعه نر باشند، البته در تعداد کمتر هم با همین نسبت می‌توانید میزان نر و ماده ها را تنظیم کنید.

خرگوش‌ها شانزده تا بیست و چهار هفته بعد از تولدشان، بالغ و آماده‌ی جفت گیری می‌شوند و دوره‌ی حاملگی‌شان بیست و هشت تا سی و یک روز طول می‌کشد، در این زمان، فضای نگهداری خرگوش حامله باید آکوستیک باشد تا همانطور که گفتیم ترس ناشی از صداهای احتمالی به مادر و جنین و بچه خرگوش های تازه به دنیا آمده آسیب نرساند.

یک خرگوش آنکورا در سال حدود پنجاه بچه به دنیا می‌آورد که اگر شرایط محیطی، تغذیه و بهداشت ایدآل باشد با کمترین تلفات می‌توانید به سود خوبی از پرورش این حیوان برسید.

نکته‌ :

در نگهداری خرگوش ها، جدا کردن توله‌های نابالغ از بالغ و اختصاص دادن جیره‌ی غذایی متفاوت برای آنهاست.

پرورش خرگوش آنگورا

غذای مناسب پشمالوی زیبا

غذای مناسب برای این خرگوش‌ها موادی است که دارای پروتئین و فیبر بالا هستند؛ گندم، ذرت، جو، بلغور و سویا ، مکمل های غذایی مناسبی برای خرگوش‌ها به حساب می‌آیند که در شکل صنعتی به صورت فشرده به فروش می‌رسند و می‌توانند تمام نیازهای جیره غذایی خرگوش ها را برطرف کنند.

یک اشتباه رایج درباره‌ی خرگوش‌ها وجود دارد :

آن این است که همه فکر می‌کنند غذای خرگوش‌ ها هویج است، در صورتی که هویج به هیچ عنوان هیچ یک از فاکتورهای تغذیه‌ ی کافی را برای حیوان ندارد و فقط به عنوان یک تشویقی می‌توانید از آن استفاده کنید.

پرورش خرگوش آنگورا

اقدامات قبل از شروع پرورش خرگوش آنقوره

برای شروع کار پرورش خرگوش، قبل از خریداری خرگوش و یا خرید سوله، باید با یک متخصص مشورت کنید و تمام جزئیات کار را با او بررسی کنید چون طراحی محیط، تهیه قفس‌ها، متراژ سوله و تنظیمات نور و دما و…. نسبت مستقیمی با بودجه شما دارد.

بعد از طی کردن این کار، باید مجوزهای لازم را از ادارات و مراکز مختلف دریافت کنید، در اولین قدم باید به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنید و فرم مربوط به پرورش خرگوش را دریافت کرده و بعد از مطالعه‌ی بندهایی که دارد آن را پر کنید.

علاوه بر آن شما باید مجوزهای لازم را از اداره محیط زیست هم بگیرید که این مجوز برای تعیین چگونگی از بین بردن فضولاتی که این حیوان تولید می‌کند صادر می شود.

پرورش خرگوش آنگورا

چگونه مجوز پرورش خرگوش بگیریم ؟

درباره مجوزهای لازم و هزینه های مورد نیاز برای شروع کار ، هزینه‌ی خرید هر قطعه خرگوش آنکورا یا آنغوره بسته به کشوری که این خرگوش از آن وارد می‌شود بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. با توجه به وسعتی که قرار است کار پرورش را شروع کنید خرگوش‌ها را سفارش بدهید ، هزینه خرید خرگوش ها درکنار تهیه تجهیزاتی از جمله قفس، دستگاه های تهویه هوا، موتور برق، هزینه‌ی سوله، غذا و نیروی انسانی چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

سود و درآمدی که خرگوش‌ها برای شما دارند رابطه‌ی مستقیم دارد با مقدار پشمی که از آنها برداشت می شود.

این خرگوش ها انواع مختلف و متفاوت دارند و سود پرورش هر کدام‌ هم متفاوت است : اگر بخواهیم به طور نسبی بگوییم هر کدام از خرگوش‌ها در سال یک کیلو پشم می‌دهند که با قیمت‌های مختلف به کارخانه های ریسندگی‌های کشورهای اروپایی و چین فروخته می‌شود و بیشترین طرفدار این پشم‌ها کشور چین است.

پرورش خرگوش آنگورا

آیا پشم خرگوش آنگورا مجوزهای صادراتی نیاز دارد ؟

خرگوش آنقوره در داخل کشور استفاده ای ندارد و پشم و گوشت آن باید به خارج از کشور صادر شود.

اگر بخواهید پشم‌ خرگوش را به کشورهای دیگر صادر کنید پای اتاق توسعه تجارت به میان می‌آید و باید مجوزهای صادراتی لازم گرفته شود اما اگر هدف از پرورش این حیوان،‌ صادرات خرگوش به صورت زنده باشد، با توجه به آنکه این صادرات با هدف صادرات گوش این حیوان صورت می گیرد، حتما باید از دامپزشکی مجوز اخذ شود و این کالای صادراتی حتما برگه‌ی سلامت داشته باشد تا ثابت کند که برای محیط زیست کشور مقصد مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

divider

بیشتر بخوانید :

طرح توجیهی پرورش بز مورسیا | با شیر دهی بالا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (50 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

تانیا | ۳ سال پیش
من هم برای شما متاسفم که همچین جنایتیرو داری اموزش میدی هم برای اون عزیزی که میگه تو ایران نمیذارن پیشرفت کنیمو به سود برسیم...پیشرفتی که اینجوری باشه همون بهتر که اصلا نباشه...به فرض این که موهاشونو نکنی و قیچی کنی ۱۲ سال باید ی حیوون تو قفس زندانی باشه که چی که تو پول دربیاری...واقعا که
16
19
ایرانی | ۴ سال پیش
ایران یک دهات بزرگ است که توسط باندهای ثروت و قدرت که معمولا هم نوکر خارجی ها هستند و دستشان با آنها توی یک کاسه است اداره میشود.
در ایران اگر ببینند و بفهمند که خلاقیت داری و داری رشد میکنی و پولدار میشی این پولدار شدن که محدود کردن سلطه خارجی های می انجامد بلاقاصله نوکران اجانب میریزن سرت و نابودت میکنند.
نمونه اش هم دکتر جمشید آریا و ماشینها برقی.

چند سال پیش کسی شروع کرد به تولید همین خرگوش.
درآمدش خوب بود.
زدن نابودش کردند.

کلا در ایران هر تولیدی که به ایران خدمت کند و باعث ارز آوری بشود و طرف جزو باندهای قدرت و ثروت یهود نباشد و ... محکوم به نابودی است.
مرگ بر نوکران اجانب.
5
21
پاسخ ها:
مرتضی | ۳ سال پیش
پرورش این حیوان جنایته
14
12
بابک منصوری | ۴ سال پیش
همه جای دنیا اومدن مقابله کنن با این به گفته شما جنایت ولی شما اومدی آموزش میدی واقعا که!!!
11
16
پاسخ ها:
زهرا | ۳ سال پیش
ببین اگه بچینیش و کسب و کارت خونگی باشه(در حد 1تا5خرگوش) که بتونی به نحو اصولی انجام بدی خوبه. ولی اینجوری رو من هم موافق نیستم. مخصوصا اون کار ناشیانه ی کندن مو ها از ته.... ها
6
10

hits