دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و تکثیر گل لادن
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
لادن، گیاهی است بوته‌ای، یک ساله با ساقه‌های بالا رونده که ارتفاع آن‌ها در شرایط محیطی مناسب، به چند متر نیز می‌رسد.

معرفی گل زیبای لادن و شرایط رشد آن

لادن گونه ای گیاه گلدار از جنس Tropaeolum در خانواده Tropaeolaceae میباشد. منشاء آن رشته کوه های آند جنوبی در شمال بولیوی تا کلمبیا در قاره آمریکای جنوبی است.


لادن از گل‌های بسیار زیبا می‌باشد که دو نوع رونده و پیچنده و پا کوتاه دارد. از نوع اول در کاشت و تزیین حاشیه آلاچیق و سر در‌های ورودی و باغچه‌های کنار استخر می‌کارند، زیرا پوشش خوب و گل‌های زیبای آن زیبائی کناره‌ها را دو چندان می‌نماید. از نوع دوم در خط دوم کاشت وحاشیه‌های تپه‌های گل استفاده می‌نمایند.


بهترین فصل کاشت گل لادن، فصل بهار و از طریق کاشت بذر است. بذر گل لادن را می‌توان به طور مستقیم در گلدان اصلی کاشت. جوانه‌ها معمولا بین ۵ تا ۱۰ روز، از خاک بیرون می‌زنند. خاک حاصلخیز با زهکش کافی، هفته‌ای یکبار آبیاری، محل سایه آفتاب و دمای معتدل، مناسب‌ترین شرایط نگهداری از گل لادن است.


گیاه شناسی گل لادن


لادن، گیاهی است بوته‌ای، یک ساله با ساقه‌های بالا رونده که ارتفاع آن‌ها در شرایط محیطی مناسب، به چند متر نیز می‌رسد. برگ‌های این گیاه به شکل مدور، درشت و سپرمانند به رنگ سبز متمایل به آبی است و دارای طعمی مشابه سبزی شاهی است. این برگ‌ها مصرف خوراکی داشته و در برخی مناطق از آن‌ها در تهیه سالاد و به عنوان نوعی سبزی خوردن استفاد میشود. به گل لادن به دلیل همین ویژگی، شاهی هندی نیز گفته میشود و از خواص درمانی آن نیز در طب سنتی استفاده می‌شود.

گل‌های لادن از کناره شاخه‌ها و دمبرگ‌ها بیرون مـی‌آینـد و بـه رنگهـای مختلفـی در طبیعت دیده میشوند، ولی بیشتر دارای رنگ زرد، نارنجی سـفید و سرخ است. از آنجایی که گل‌های لادن بسیار سریع رشد میکند و در یک فصل هم به گل رفته و هم بذر تولید میکنند و مراقبت از آن‌ها آسان است انتخاب خوبی برای کسانی است که برای در باغبانی تاره‌کار هستند.

لادن

شرایط محیطی مورد نیاز گل لادن


خاک: خاک مناسب برای کاشت گل لادن در گلدان، خاکبرگ یا خاک شنی است. همچنین مخلوط از خاک باغچه، خاگبرگ و پرلیت نیز برای این گیاه مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید، خاک گلدان به خوبی زهکشی شده و غنی از مواد آلی باشد.

آبیاری: نیاز آبی گل لادن کم است و به طور متوسط هفته‌ ای یکبار آبیاری کافی است. بهتر است آبیاری زمانی صورت گیرد که لایه سطحی خاک گلدان خشک شده باشد.

نور: لادن از گیاهانی است که آفتاب مستقیم و شرایط خشک آب و هوایی را دوست ندارد، لذا مکانی که برای این گل در نظر می‌گیرید باید جایی باشد که سایه آفتاب است و هوای معتدلی دارد. بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه در منزل، پنجره‌های جنوبی است تا نور کافی به آن برسد.

دما: لادن به سرمای کم مقاوم است ولی تحمل یخبندان را ندارد. از طرفی هوا اگر زیاد گرم باشد، باعث می شود عمر گل‌ها کوتاه شود.

کوددهی: این گل نیاز به کوددهی ندارد و دادن کود بـیش از حـد، موجـب رشد بیش از حد برگ‌ها خواهد شد و گیاه گل نمی‌دهد.

روش کاشت و تکثیر گل لادن


شما می‌توانید به آسانی این گیاه را از بذر و دانه کشت دهید. بذرها کاملاً بزرگ هستند و می‌توانند به راحتی توسط کودکان کنترل شوند. اگر شما دانه‌ها را از گلخانه می‌خرید، اطلاعات روی پاکت و بسته را چک کنید. در مناطقی که گرم هستند، بهترین زمان برای کاشتن دانه‌ها و بذرها، از بهار تا اوایل فصل پاییز است. از طرف دیگر، در مناطق سردتر، دانه‌ها باید در فصل بهار که خطر سرما زدگی را پشت سر گذاشته‌اند، کاشته شوند.

این گیاه به شرایط خاک، خیلی نیازمند نیست. اگر شما دانه‌ها را در باغچه می‌کارید، خاک را با چنگک، بالا و پایین بکنید و سوراخ‌هایی به اندازه‌ی اینچ در عمق حفر کنید. توصیه می‌شود که دانه‌ها را در ردیف‌هایی بکارید و ردیف‌ها باید حداقل به اندازه‌ی 12 اینچ از هم فاصله داشته باشند. فرآیند جوانه زنی و رشد 15 روز طول می‌کشد. قبل از کاشتن دانه‌ها، شما می‌توانید آنها را به مدت یک شب خیس کنید. این کار می‌تواند تأثیر خوبی بر روی فرآیند جوانه زنی و رشد داشته باشد. گستره‌ی بهینه‌ی دمای خاک برای جوانه زنی بین 55 تا 65 درجه‌ی فارنهایت است. از زمان کاشتن دانه‌ها تا رشد جوانه‌ها، سطح خاک باید مرطوب بماند.

اگر دانه‌ها را در گلدان می‌کارید، پس به هنگام پیوند زدن، مراقب باشید. چون ممکن است جوانه‌ها و یا ریشه به هنگام پیوند زدن، آسیب ببینند. برای جلوگیری از این کار، می‌توانید از کود گیاهی زیست تخریب پذیر و یا گلدانی با الیاف سخت و زبر استفاده بکنید و به هنگام پیوند زدن، می‌توانید مستقیماً گلدان را درون خاک قرار دهید.

گل لادن

نحوه کاشت گل لادن در گلدان


کاشت گل لادن و تکثیر آن به دو روش کاشت بذر و قلمه زدن صورت می‌گیرد. فصل تکثیر آن از طریق کاشت بذر، در اواخر اسفند و اوایل بهار انجام می‌شود و با قلمه زدن، در اواخر تابستان می‌توان آن را تکثیر کرد.

کاشت از طریق بذر

1. بذر‌های گل لادن را مراکز فروش گل و گیاه تهیه کنید و آن‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب ولرم بخیسانید. همچنین می‌توانید برای جوانه‌زنی مطمئن‌تر، بذر را در محلول کلشی سین (محلول کلشی سین: ۷/۵ میلی لیتر گلیسرین + ۲/۵ میلی لیتر آب + مؤمیان چند قطره + پودر کلشی سین) با غلظت ۰/۵ تا ۱/۵ درصد خیس کنید.
2. هر دو بذر را در یک گلدان کوچک، در عمق یک سانتی‌متری بکارید.
3. مقداری از همان خاک حدود یک تا دو سانتیمتر روی بذرها بریزید و خوب آب بدهید.
4. گلدان را در مکانی نیمه سایه بیرون از منزل و یا در کنار پنجره‌های جنوبی آپارتمان قرار دهید.
5. معمولا بین ۵ تا ۱۰ روز، جوانه ها از خاک بیرون می‌زنند.

کاشت لادن از طریق قلمه

  1. قلمه را از ساقه‌های سالم، سخت و قوی گل لادن انتخاب کنید.
  2. برگ‌های آن را با قیچی باغبانی یا چاقوی تیز که قبلا ضدعفونی کرده اید، جدا کنید.
  3. دو تا سه بند از ساقه برای زدن قلمه کافی است.
  4. قلمه‌ها را داخل یک لیوان آب در پشت پنجره که آفتاب خوب داشته باشد، قرار دهید.
  5. قلمه گل لادن خیلی زود ریشه‌دار می‌شود. بعد از مشاهده اولین ریشه‌ها، قلمه را به گلدان منتقل کرده و در خاک مناسب بکارید.
  6. مراقب باشید به ریشه‌های نازک و ظریف گیاه در هنگام انتقال و کاشت در گلدان، آسیب نرسد.

آفات و بیماری‌های گل لادن


گل‌های لادن به هجوم شته‌ها آسیب‌پذیر هستند. شته‌ها می‌توانند از شاخ و برگ این گل تغذیه بکنند در نتیجه به آن آسیب بزنند. برای جلوگیری از هجوم آن‌ها، شما می‌توانید به طور فیزیکی آن‌ها را از بین ببرید و یا برگ‌ها را با آب اسپری بکنید. شستشوی برگ‌ها و ساقه گیاه با محلول رقیق آب و صابون نیز به دفع شته‌ها کمک خواهد کرد.

خواص درمانی گل لادن

برگ و گلهای این گیاه خاصیت ضد اسکوربوت دارد و همچنین خواصی مثل تصفیه خون ، رفع بیماریهای نزله ای دستگاه تنفسی ، برونشیت های مزمن و اخلاط خونی دارد . همچنین اثراتی چون باز کردن مجراهای شریانی قلب ، درمان آنژین، تقویت موی سر و پیاز مو و رفع ریزش مو برای آن بر شمرده اند .

گل لادن از دیرباز در طب گیاهی به عنوان مواد ضد عفونی کننده و التیام بخش زخم استفاده می شود. تمام قسمت های گیاه خاصیت آنتی بیوتیک دارند و دم کرده این گیاه را می توان مورد استفاده قرار داد که موجب افزایش مقاومت در برابر عفونت های باکتریایی می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی لیندا

روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا

نحوه ی نگهداری و تکثیر گیاه کرواتی (سانسوریا) در منزل

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits