دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ما این تکنولوژی ها را مدیون جنگ ها هستیم؟
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تکنولوژی در جنگ-معرفی تکنولوژی در جنگ-انواع تکنولوژی در جنگ-جایگاه تکنولوژی در جنگ-استفاده تکنولوژی در جنگ-روش استفاده تکنولوژی در جنگ

اگر شما هم نگاهي به روند پيشرفت ابزارهاي تکنولوژي بياندازيد متوجه خواهيد شد که جنگ يکي از عوامل مهم و نقطه عطفي در دنياي تکنولوژِي است . احتمالا شما هم خودتان را در شرایطی تصور کرده‌اید که حاضرید برای جانتان هر چیزی را هزینه کنید تا زنده بمانید. حکایت پیشرفت تکنولوژی به وسیله جنگ نیز به همین موضوع پیوند خورده است. در ادامه با معرفی مهمترين ابزارهايي که به دليل هاي نظامي توليد شده اند با ما همراه باشيد .

تکنولوژی در جنگ

موقعیت‌یابی

تکنولوژی در جنگ

سیستم GPS یکی از روش‌های موقعیت‌یابی بسیار معمول حال حاضر دنیاست. همین حالا تمامی اسمارت‌فون های دنیا از این سیستم استفاده می‌کنند، اما جالب اینجاست که این فناوری توسط وزارت دفاع آمریکا در دهه هفتاد میلادی و به عنوان نسل جدید سیستم‌های موقعیتیابی رادیویی اختراع شد. هدف اصلی این اختراع استفاده نظامی بود. در آن زمان زیردریایی‌ها برای پیدا کردن مسیر دقیقی از شلیک موشک‌ها از GPS استفاده می‌کردند. نخستین بار رونالد ریگان رییس جمهور آمریکا دستور داد که این سیستم در اختیار عموم مردم قرار گیرد و پس از آن بیل کلینتون نیز استفاده از سیستم پیشرفته تر GPS را برای همگان آزاد اعلام کرد.

تلگراف

تکنولوژی در جنگ

تلگراف‌های الکتریکی قرن نوزدهم را در ذهن خود با ایمیل‌های امروزی مقایسه کنید. هر چند تلگرافی که ساموئل مورس اختراع کرد به قبل از جنگ داخلی باز می‌گردد، اما شبکه سیمی تلگرافی ایجاد شده و گسترش داده شده در آن جنگ باعث شد تا جنگ داخلی آمریکا نخستین جنگ تکنولوژیک تاریخ لقب بگیرد.

پنی‌سیلین

تکنولوژی در جنگ

تحقیقات مربوط به پنی‌سیلین به اواخر 1800 میلادی باز می‌گردد، اما استفاده از این آنتی‌بیوتیک نخستین بار در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته شد، زمانی که سربازان از عفونت‌های جراحت در حال مرگ بودند. پنی‌سیلین هنوز که هنوز است یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در داروهای ضدعفونتی است.

رادار

تکنولوژی در جنگ

کلمه رادار که مخفف Radio Detection and Ranging می‌باشد، از موج‌های رادیویی برای ردگیری سرعت، ارتفاع، بازه حرکت و شناسایی حرکات هواپیماها، وسایل نقلیه زمین و موشک‌ها استفاده می‌کرد. تحقیقات مربوط به رادار به قبل از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، اما مصارف و اهداف ساخت آن کاملا نظامی بوده است. این وسیله اما امروز علاوه بر مصارف نظامی کاربرد غیرنظامی نیز دارد. پیش‌بینی آب و هوا و کنترل ترافیک هوایی از جمله کاربردهای مهم امروزی آن است. از طرفی به شکل کاملا سهوی مشخص شد که موج‌های ارسال شده از سوی رادارها در جنگ جهانی دوم می‌تواند در پخت و پز غذا نیز کاربرد داشته باشد که بعدها باعث ایجاد غذاپزهای ماکروویو شد.

پروازهای هوایی

تکنولوژی در جنگ

پروازهای هوایی را باید مدیون جنگ جهانی دوم بدانیم! هر چند تحقیقات پیرامون موتورهای جت از دهه 20 میلادی آغاز شده بود، اما در جنگ جهانی دوم بود که متفقین و متحدین از آن‌ها استفاده کردند. (German Messerschmitt ME 262 نخستین جنگنده مجهز به موتورهای جت بود.) به دلیل نقش بسیار مهم جنگ‌های هوایی در جنگ جهانی دوم، سرعت توسعه و پیشرفت موارد مرتبط با آن چون کابین‌های فشار و کنترل ترافیک هوایی نیز رشدی پرسرعت گرفت؛ مواردی که هم اکنون نیز جزو پایه‌های پروازهای هوایی هستند.

نایلون، مواد مصنوعی

تکنولوژی در جنگ

نایلون‌ها یکی از مواد مصنوعی بادوام بودند که توسط کمپانی DuPont به منظور جایگزین بافت‌های طبیعی در جنگ جهانی دوم ساخته شد. تا امروز این نایلون‌ها همچنان نقشی مهم در صنعت پلیمر و تولید انواع وسایل، بازی می‌کنند. علاوه بر این‌ها در جنگ جهانی دوم پیشرفت‌ های شگرفی در ساخت لاستیک و سوخت مصنوعی نیز به وقوع پیوست.

کنسروهای غذایی

تکنولوژی در جنگ

استفاده از قوطی‌های مخصوص برای نگه داری مواد غذایی به زمان ناپلئون و استفاده از آن توسط نظامیان و غیرنظامیان بازمی‌گردد. اما این نوع بسته بندی غذایی اگر در جنگ داخلی آمریکا یا جنگ جهانی اول نبود، شاید سربازان زیادی از گرسنگی تلف می‌شدند. در جنگ جهانی دوم کنسروها به دلیل جیره بندی‌ها غذایی جایگاه و اهمیت بسیار ویژه ای پیدا کردند. امروزه دیگر کنسروهای غذایی به جزئی جدانشدنی از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند؛ هر چند هنوز اخطاریه‌های بهداشتی خود را نیز به همراه دارند!

جیپ

تکنولوژی در جنگ

هنگامی که ارتش آمریکا درخواست یک وسیله موتوری سبک را داد، تعداد زیادی طرح از سوی کارخانه‌های مختلف دریافت کرد. ارتش سرانجام طرح شرکت Willys-Overland Motors را پذیرفت. وسیله طراحی این شرکت Willys MB نام داشت که پدر جیپ‌های مدرن امروزی چون Jeep Wrangler می‌باشد. رد جیپ‌های امروزی را در جیپ‌های نظامی دهه 40 می‌توانید پیدا کنید.

ساعت‌های مچی!

تکنولوژی در جنگ

شاید یک شوخی به نظر برسد اما ساعت‌های مچی نقشی فوق العاده مهم در ارتش آمریکا بازی می‌کردند. این ساعت‌ها بیشتر کاربرد زمان بندی جهت طراحی نقشه حمله‌های نظامی را داشتند. امروزه ساعت‌های مچی چنان جایگاهی دارند که انواع هوشمند آن‌ها در حال ورود به بازار هستند.

پهپادها

تکنولوژی در جنگ

طراحی و تولید این پرنده‌های کوچک و گه‌گاه بزرگ به اوایل قرن بیستم در نیروی دریایی آمریکا باز می‌گردد، اما شاید مهم‌ترین تکنولوژی قرن بیست و یکمی مرتبط با جنگ را بتوانیم همین پهپادها بنامیم. این وسیله‌ها نه تنها امروزه در جنگ علیه القاعده نقشی بسیار مهم ایفا می‌کنند، با ورود طرح‌های غیرنظامی آن به بازار، کاربردهای فوق العاده زیادی چون عکس و فیلم برداری، نقشه برداری و نظارتی نیز پیدا کرده‌اند.

گجت نیوز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits