دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گوگل فلوم (Google Floom) چیست و چه کاربردی دارد ؟
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فلوم درواقع ابزار جدید گوگل است که با تکیه بر واقعیت افزوده به هر کاربر اندرویدی امکان سفر به آن سوی کره زمین را می دهد.

گوگل فلوم چیست ؟

گوگل فلوم (Floom) از تکنولوژی واقعیت افزوده برای عبور از زمین استفاده می کند و به هر کاربر با دستگاه اندرویدی اجازه می دهد تا ضمن سفر به آن سوی کره زمین آن بخش از کره زمین را ببیند.

این ویژگی در واقع پکیجی از فناوری های جغرافیایی ایجاده شده توسط گوگل را با کمک گوگل ارث ارائه می کند. گوگل اولین بار در سال 2001 با ارائه گوگل ارث نخستین تجربه خود در زمینه سرویس های نقش و مسیریاب را در اختیار کاربران قرار داد و در ادامه در سال 2005 سرویس گوگل مپ پا به عرصه وجود گذاشت که در ادامه به یکی از موفق ترین و محبوب ترین سرویس های نقشه یابی و مسیریابی بدل شد.

اما حالا قابلیت گوگل فلوم در دسترس کاربران اندرویدی قرار گرفته است و باید دید قابلیت گوگل فلوم چیست ؟ درواقع ایده ساده و جالبی در شکل گیری گوگل فلوم موثر بوده است. تصور کنید از همان نقطه زمین که در آن قرار دارید شروع به حفاری کرده و می کوشید به آن سوی زمین برسید.

بالطبع با حفاری به نقطه مشخصی می رسید و بعد از بیرون آوردن سر از خاک باید ببینید به کجا رسیده اید! ابزار جدید همین ایده را به صورت مجازی سر و شکل داده است.

نحوه استفاده از Floom گوگل

جهت استفاده از این قابلیت فلوم گوگل، نیاز به یک دستگاه اندرویدی با آخرین اپدیت گوگل کروم دارید.

  1. وب سایت floom.withgoogle.com شده
  2. پس از انتخاب Explore، دستگاه خود را به سمت زمین قرار دهید
  3. روی نماد گردباد ضربه بزنید و یک نگاه اجمالی از آنچه در صورت ظهور در آن سوی کره زمین مواجه خواهید شد ، به شما پیشنهاد می شود.

آموزش کار با گوگل فلوم


با تأیید دسترسی به دوربین و موقعیت خود می‌توانید یک حفار شبیه گردباد ببینید. حالا گوشی خود را تکان دهید تا زاویه حفر تونل را انتخاب کنید. گوگل حتی در بالای صفحه به شما نشان می‌دهد که با زاویه فعلی به دریا می‌رسید یا خشکی (Land).

حالا با لمس حفار ظرف چند ثانیه می‌توانید آن‌طرف کره زمین را ببینید. همچنین اگر بخواهید می‌توانید با لمس نام موقعیت مکانی در بالای صفحه، گوگل ارث را باز کرده و آن طرف کره زمین به گشت‌وگذار بپردازید.

در اینجا بعد از مراجعه به وب سایت فلوم و انتخاب گزینه Explore، زاویه دوربین را در نقطه ای که قصد دارید تونل بزنید قرار داده (البته این زاویه به سمت پایین باشد بهتر است) و دوربین دستگاه بعد از چند ثانیه به شما نشان می دهد که آن سوی کره زمین دقیقا چه خبر است. در ادامه می توانید با استفاده از اپلیکیشن گوگل ارث مکان مورد نظر مورد بررسی قرار دهید.

هدف از ساخت گوگل فلوم

هدف از ساخت این برنامه ارائه تجربه‌های VR و AR در چندین دستگاه از جمله تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و هدست‌های تخصصی است. گوگل به غیر از Floom با استفاده از WebXR ابزار جدید Mesure Up را راه اندازی کرده که ابزار اندازه گیری هوشمند است و طول، مساحت و حجم یک محیط را اندازه گیری می‌کند.

فلوم یکی از سرویس های آزمایشی متکی بر WebXR می باشد که گوگل روز گذشته معرفی کرده است. با استفاده از WebXR می توان تجارب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که در صفحاتوب کار می کند را حلق کرد.گوگل همچنین به زودی سرویسی منتشر می کند که به شما اجازه می دهد گالری تصاویر خود را به گالری واقعیت افزوده بدل کنید. در حال حاضر صرفا از طریق نسخه اندروید کروم امکان دسترسی به فلوم وجود دارد.

نتیجه :

گوگل در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار از سرویس "گوگل ارث" رونمایی کرد تا نخستین سرویس نقشه و مسیریابی خود را به کاربران ارائه دهد. در نهایت در سال ۲۰۰۵ بود که این سرویس را به صورت رسمی به روی کاربران سراسر جهان گشود و در نهایت شاید بتوان گفت که به بهترین و موفق‌ترین سرویس‌های نقشه و مسیریابی در دنیا تبدیل شد.

اکنون "گوگل فلوم" نشان می‌دهد که فناوری واقعیت افزوده، مجازی یا ترکیبی چگونه می‌تواند کاربردی و جذاب باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits