دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با چوب راش و ویژگی های منحصر به فرد آن
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چوب راش یکی از انواع چوب های مرغوب و پرکاربرد است که در ساخت وسایل مختلفی بکار می رود. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی ها و راه های تشخیص این چوب آشنا کنیم.

چوب راش چیست ؟

تشخیص چوب راش اصل موضوع مورد بحث ماست. یکی از معروف ترین، محبوب ترین و پر مصرف ترین چوب های مورد استفاده در صنایع چوب و شاخه های مختلف هنر چوب، چوب راش است.

چوب راش در تمام نقاط جهان انواع مختلفی دارد و هر کدام از این گونه ها، خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی دارند که کاربرد و قیمت و سایر مشخصه های آن را متفاوت ساخته است.

اسم علمی چوب یا درخت راش از واژه ی یونانی Fago به معنی “خوراکی” گرفته شده است. این نحوه نام گذاری اشاره به خوراکی بودن دانه درخت راش دارد. گونه راش و کلا این خانواده دارای ۶۵۰ گونه شناخته شده است که در برخی منابع این تعداد کمی متفاوت است و حتی به بالای ۹۰۰ گونه شناخته شده هم می رسد.

این تعداد زیاد از گونه ها برای درخت راش در ۷ جنس مختلف قرار گرفته است که این تقسیم بندی نوع جنس بر مبنای تقسیم بندی علم گیاه شناسی انجام می شود.

البته در تقسیم بندی های دیگر تا ۹ جنس هم برای این چوب نام برده می شود. سه جنس مهم این خانواده به نام های Fagus، Quercus و Costanea در ایران رشد می کنند.

راه های تشخیص چوب راش

تشخیص چوب راش اصل

چوب راش از دسته ی چوب درختان سخت و پهن برگ (دارای شاخ و برگ فراوان) است. یکی از راه های تشخیص چوب راش این است که رنگ چوب (درون) کرم مایل به قرمز است، این نوع چوب از چوب های نیمه سنگین محسوب می شود و دارای بافتی همگن و مقاوم در برابر حشرات و قارچ است.

این چوب جزو گونه درختانی است که در جنگل های ایران نیز وجود دارد، ولی نوع آمریکایی و آلمانی از گونه های معروف این درخت محسوب می شوند.

نکته قابل ذکر این می باشد که از این چوب در صنایع درب و پنجره سازی، مبل سازی، تراورس راه آهن، میز و صندلی نیز کاربرد دارد و جزو پر استفاده ترین گونه های چوب است.

چوب راش از دسته چوب های نرم است. این نرمی باعث می شود در برش ها و طرح دادن روی آن انعطاف بیشتری داشته باشد. چوب راش خوش تراش است یعنی قابلیت تورقی و انعطاف زیادی نسبت به چوب های سخت دارد، به همین دلیل برای تهیه مبلمان و مصنوعات چوبی بسیار مناسب است.

به طور کلی چوب راش، چوبی سخت و مقاوم و با منافذ خیلی ریز و پره های چوبی یا همان پرمگس های بزرگ است که ساختمانی شبیه چوب افرا دارد.

از این چوب برای ساخت چهار چوب، درب، پنجره، پایه های صندلی خمیده و برای خراطی استفاده می شود و همچنین از برش های شعاعی و نیمه لوله بری راش برای روکش استفاده می شود.

راش جز درختانی است که درصد پوست در آن خیلی کم است و به همین خاطر در معرض خطر سوختگی کامبیوم قرار دارد. همچنین در مقطع مماسی چوب راش چشمک ها مشاهده می شوند.

به طور کلی چوب راش در هر قسمتی از هنر و صنعت چوب کارایی خوب و مفیدی دارد. همچنین با ماشین آلات صنایع چوب می توان به خوبی با این چوب کار کرد.

چوب راش با وجود اینکه تراکم بالایی دارد اما اگر با تیغه مناسب بریده شود بسیار خوشکار است اما اگر با تیغه نامناسب و کند بریده شود حتما در سطح آن سوختگی مشاهده خواهید کرد.

یکی دیگر از راه های تشخیص چوب راش اصل این است که چسب پذیری آن خوب است و پرداخت آن عالی است. در مرحله پرداخت که قبل از رنگ کاری انجام می شود می توان نقوش زیبا و منحصر به فرد این چوب را با رعایت اصول صحیح پرداخت مشاهده کرد.

از چوب راش بسیار زیاد و به جا در خراطی استفاده می شود و کیفیت خروجی بسیار خوبی دارد. چوب راش، چوبی بدون بو و طعم می باشد. البته حتما در هنگام کار با این چوب بوی منحصر به فردی را از آن حس خواهید کرد ولی در طبقه بندی چوب ها، جز چوب های معطر به حساب نمی آید.

چوب راش جز چوب های نیمه سخت تا سخت است و وزن مخصوص این چوب بین ۶/۰ تا ۷۵/۰ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. اما اگر بخواهیم به صورت تجربی و در مقایسه با چوب های سخت و سنگین این چوب را مقایسه کنیم واژه نیمه سخت گزینه مناسب تری خواهد بود.

در مقایسه با سایر چوب ها، چوب راش نسبت به خمش و ضربه مقاوم است؛ ولی مشکلی که این چوب دارد این است که اغلب در امتداد پره های چوبی در جهت شعاعی شکاف بر می دارد. این چوب به علت داشتن تراکم قابل قبول، رنگ پذیری خوبی دارد و بسیار خوش کار است.

روش تشخیص چوب راش/ چوب راش چه رنگی است

برای شناسایی چوب های مختلف، بهترین راه تمرین و مشاهده قطعات مختلف چوب در کنار هم است. در شناسایی چوب راش باید ببینیم چوب مورد نظر تحت چه جهتی، از تنه درخت برش خورده است.

تنه درخت از سه جهت می تواند برش بخورد: جهت مماسی، جهت شعاعی و برش مقطعی. مهم ترین گزینه برای شناسایی چوب راش در جهت مماسی، وجود پره ها یا اشعه های چوبی است.

تفاوت بین چوب هایی مثل بلوط، چنار، توسکا که اشعه های چوبی شبیه راش دارند بررسی شود. حالا با مقایسه رنگ و نوع اشعه چوبی می توان راش را تشخیص داد. رنگ بیرونی چوب راش سفید و مایل به صورتی است و رنگ درونی این درخت زرد روشن، تا قهوه ایی مایل به قرمز یا صورتی است.

البته در راش ایران این رنگ ها تیره تر و زیباتر هستند که با مقایسه این رنگ ها و اشعه چوبی، چوب راش شناسایی می شود. اشعه های چوبی در برش شعاعی با تلالوی زیاد دیده می شوند تا حدی که با تکان دادن چوب در جهات مختلف رنگ این اشعه ها قهوه ای تیره دیده می شود.

همچنین در جهت شعاعی حلقه های رویش به صورت خطوطی موازی و در امتداد طول درخت دیده می شوند. در جهت مقطعی تشخیص کمی سخت تر است و با مقایسه قطر آوندها و نوع بافت چوب که بخش روزنه ای است یا پراکنده می توان چوب راش را شناسایی کرد.

البته در این جهت رنگ منحصر به فرد راش برای شناسایی، بیشتر به کمک می آید اما در استثناهایی که برای این نوع وجود دارد کار کمی از لحاظ رنگی تشخیص دشوار می شود چون راش در معدود حالات به رنگ زرد یا سفید هم وجود دارد.

آشنایی با درخت راش و راههای تکثیر آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits