دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دورکاری چه مزایا و معایبی دارد ؟
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
بسیاری از شرکت ها پرسنل دورکار دارند. یعنی برخی از کارکنان آن ها در منزل مشغول به کار هستند. با ما همراه باشید تا شما را با مفهوم دورکاری و مزایا و معایب آن آشنا نموده و راه های دورکاری موثر را شرح دهیم.

دورکاری چیست ؟

دورکاری یا Teleworking در زبان ساده یعنی کار کردن از "راه دور". دور کاری به معنای انجام شغل خاصی نیست و بیشتر نوعی از فعالیت‌ها را به صورت پروژه‌ای شامل می‌شود. یعنی شما بر حسب توانایی‌ های خود پروژه‌ ای را از شرکتی دریافت می‌کنید و آن را در خانه‌ یا محل دلخواه خود انجام می‌دهید.

افزون‌ بر این، کارمندان می‌ توانند با لباس خانگی‌ شان کار کنند و تنها مسافتی که در رفت‌ و آمد باشند، از آشپزخانه تا میز کارشان باشد. با شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌ها به دورکاری روی آورده‌ اند و حالا جمع کثیری از کارمندان، لااقل در شرکت‌ های خصوصی مشغول فعالیت‌ های روزمره شرکت خود در داخل منزل هستند.

دورکاری امری است که برای بسیاری از این سازمان‌ها و نیرو‌های آن‌ها تازگی دارد و با آن آشنایی کاملی ندارند.

مزایا و معایب دورکاری/دورکاری چیست

دورکاری چه فوایدی دارد ؟

1. فواید دورکاری: تعادل بهتر میان کار و زندگی

با کار از خانه به خوبی می‌توانید برنامه‌ها و وظایفتان در خانه مثل خرید و رسیدگی به فرزندان را انجام دهید. بیشتر می‌توانید با اعضای خانواده و دوستانتان وقت بگذرانید.

کارکنان از طریق دورکاری به برنامه زمانی می‌رسند که متناسب با اولویت‌هایشان است و دیگر تحت فشار برنامه کاری دقیق در محل کار قرار نمی‌گیرند. برنامه‌های کاری دقیق، نیازهای شخصی و خانوادگی افراد را مدنظر قرار نمی‌دهند.

یکی از مزایای دورکاری این است که دیگر وقت خودتان را صرف رفت و آمد به محل کار نمی‌کنید پس این زمان را برای عزیزانتان یا رفع نیازهای شخصی خودتان صرف می‌کنید. با این روش به تعادل میان کار و زندگی رسیده و شادی بیشتری را در کنار اعضای خانواده تجربه می‌کنید.

2. فواید سلامت مزایای دورکاری

هنگامی که به طور تمام وقت در محل کارتان هستید، حفظ رژیم غذایی سالم و سبک زندگی بهینه برایتان دشوار است. کارکنان معمولاً غذای سالم و خانگی با خودشان به محل کار نمی‌برند و در عوض از نزدیک‌ ترین رستوران، غذا می‌گیرند.

کارکنان تمام وقت در بین ساعات کاری فعالیت مطلوبی ندارند. داشتن رژیم غذایی سالم با دورکاری (از طریق دسترسی به آشپزخانه مجهز) ساده‌تر است و زمان بیشتری برای فعالیت ورزشی در بین ساعات کاری دارید. در نتیجه دیرتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوید.

3. افزایش بهره‌ وری کارکنان در دورکاری

دورکاری یعنی کارکنان می‌توانند در هنگامی که بیشترین بهره‌ وری را دارند به فعالیت بپردازند. برخی از افراد در هنگام صبح، برخی در عصر و برخی هم در هنگام شب، بهره وری کاری بالایی دارند و برخی هم ترکیبی از این ساعت‌ها را مدنظر دارند.

هر کارمند با انجام دورکاری می‌تواند فعالیت‌های کاری را در بهترین زمان ممکن برای خودش انجام دهد که باعث افزایش بهره وری کاری او می‌شود. در اینجا هر کارمند با استفاده از نقاط قوت خودش به فعالیت بهینه روی می‌آورد.

4. مزایای دورکاری: کاهش هزینه‌ ها

تهیه دفاتر کاری، گران تمام می‌شود. تجهیزات دفتری هم گران هستند. تیم‌ های کاملاً دورکار این هزینه‌ها را به صفر می‌رسانند. هزینه‌های تجهیزات سنگین اداری به همراه هزینه‌ های رفت و آمد به محل کار، سرسام آور هستند.

دورکاری در منزل/فواید دورکاری

دورکاری چه معایبی دارد ؟

1. مشکل در ارتباطات یکی از معایب دورکاری

اگرچه شاید حضور در محل کار ناخوشایند به نظر برسد ولی فواید خاصی هم دارد که از جمله آن ها، برقراری روابط بین فردی است. با تمامی همکاران در یک اتاق هستید پس با هم گفتگو می‌کنید.

از طریق ارتباطات چهره به چهره به راحتی شرایط موجود را درک می‌کنید. در واقع حالات چهره، زبان بدنی و حس کلی افراد راهی برای پی بردن به افکار شخصی آن ها است.

یکی از معایب دورکاری این است که این تعاملات در دورکاری وجود ندارند و برقراری ارتباطات را دشوار می‌کنند. پس جنبه های ارتباطی را در حین دورکاری مدنظر قرار داده و مرتب در این باره با اعضای گروه صحبت کنید.

از طرف دیگر کار در خانه و فقدان ارتباطات بین فردی به خاطر عدم خروج از خانه و عدم مردم آمیزی هم مسأله ساز است. شما به روابط انسانی نیاز دارید و نباید تمام روز را با پیژامه در مقابل لب تاپ سر کنید.

2. بی نظمی در دورکاری

حضور یافتن در دفتر کار، نوعی برانگیختگی در شما ایجاد می‌کند. افراد به این خاطر در دفتر کار به فعالیت می‌پردازند که همکاران در اطرافشان در حال کار هستند و اگر از زیر کار در بروند، دیگران متوجه می‌شوند.

در دورکاری، اینگونه فشارهای کاری و نظارتی وجود ندارد؛ پس خودتان باید نظم کاری را فراهم کرده و به مدیریت خویشتن (Self-management) روی آورید.

3. سازماندهی افراطی یکی دیگر از معایب دورکاری

نرم افزارهای مختلفی برای دورکاری طراحی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به Todoist، Asana و Habitica اشاره کرد. استفاده از این نرم افزارها یعنی همیشه کار برای انجام دادن دارید و می‌توانید پیشرفت کارتان را بررسی کنید.

این شرایط استرس زیادی را به شما تحمیل می‌کند و انعطاف پذیری شما را محدود می‌کند. باید بین بی نظمی و سازماندهی افراطی به تعادل مطلوبی برسید. برای این کار نیازمند مهارت های مدیریت زمان هستید.

4. معایب دورکاری: عدم تعادل میان کار و زندگی

از طرفی، دورکاری می‌تواند حد و مرزهای میان کار و زندگی را به هم بریزد. قرارگیری در محیطی بسیار راحت و آشنا که انجام امور شخصی را می‌طلبد، تمرکز روی کار کردن را دشوار می‌کند.

برای برقرار حد و مرزهای مشخص باید یک روال روزانه برای خودتان بسازید و بعد کار کردن را به این روال روزانه اضافه کنید. برای مثال صبح ساعت 7 از خواب بیدار می‌شوید، دوش می‌گیرید، صبحانه می‌خورید و بعد کارتان را تا ساعت مشخصی ادامه می‌دهید.

سعی کنید تا مکان مشخصی را برای دورکاری در منزل در نظر بگیرید که حداقل حواسپرتی را برایتان به همراه دارد. در این مکان، فقط باید روی کار متمرکز شوید.

5. وابستگی به فناوری در دورکاری

فناوری حیرت انگیز است. فناوری مبنای دورکاری، برقراری ارتباط از راه دور و انجام امور است. حالا به جایی رسیده‌ایم که با نرم افزارهای چت، ردیابی زمانی، بردهای وظایف شغلی، جلسات آنلاین و غیره قادر به برقراری ارتباط و کار تیمی فارغ از مکان اعضای تیم هستیم.

البته احتمال خرابی این فناوری در هر برهه از زمان وجود دارد. در واقع طبق قانون کلاسیک مورفی (Murphy Law) معمولاً این خرابی در برترین لحظه اتفاق می‌افتد. مثلاً موعد تحویل پروژه فرا رسیده و می‌خواهید فایل را ارسال کنید ولی ناگهان برق قطع می‌شود.

این شرایط روی کارتان اثر منفی دارد. البته نقص فناوری در دفاتر کار تمام وقت هم مشاهده می‌شوند. البته می‌توانید این مشکلات را با سرمایه گذاری مناسب، مرتفع کنید.

می‌توانید از سیستم برق اضطراری استفاده کنید یا با شرکت اینترنتی که خدمات ثابت و متحرک خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد، قرارداد ببندید.

راه حل برای دورکاری بهتر

راهکارهایی برای دورکاری بهتر

1. برای دورکاری بهتر ساعات معینی را کار کنید

حتی اگر به کار از راه دور مشغولید، به‌ منظور برقراری ارتباط و همکاری مؤثر با اعضای تیم و دورکاری بهتر، باید در ساعات مشابهی با آن‌ ها کار کنید.

اگر تنها برای چند ساعت به‌ عنوان کارمند مستقل مشغول کار هستید و دربارۀ تغییر شغل خود به دورکاری فکر می‌کنید، به خاطر داشته باشید برنامۀ کاری روزانۀ شما به‌ شدت دستخوش تغییر خواهد شد.

2. در کارکردن از راه دور، تمرکز کردن را یاد بگیرید

اگرچه برای اکثر افراد تمرکز در منزل آسان‌ تر است، کار کردن در منزل ممکن است باعث حواس‌ پرتی شود. برای مثال، شاید حین کار روی پست جدید وبلاگ، به خاطر ‌آورید باید لباس‌شویی را روشن کنید یا یکی از برنامه‌های جدید تلویزیون را ببینید.

بر اساس مطالعۀ Buffer در سال ۲۰۱۸، ۱۶ درصد دورکاران می‌گویند هنگام کار در منزل دچار حواس‌ پرتی می‌شوند. از این‌ رو، برای کسب موفقیت در کار از راه دور باید تمرکز کردن را تمرین کنید.

دورکاران شرکت‌ کننده در مطالعۀ TalentLMS ترفندهایی برای افزایش تمرکز به کار می‌بندند. برای مثال، ۲۵ درصد از آنان با صدای پس‌ زمینه مانند صدای تلویزیون یا رادیو و ۲۱ درصد در سکوت و ۲۱ درصد نیز با گوش دادن به موسیقی آرامش‌ بخش تمرکز می‌کنند.

اگر تمرکز برایتان دشوار است، بررسی کنید کدام عوامل محیطی می‌توانند به افزایش بهره‌ وری‌ تان کمک کنند. تغییر صدای پس‌ زمینه، نور، زمان روز یا اتاقی از منزل که در آن کار می‌کنید، همگی می‌توانند به تمرکز بیشتر شما کمک کنند.

3. برای دورکاری مؤثر قواعد دورکاری را رعایت کنید

سعی کنید وارد بحث‌هایی که می‌دانید طولانی هستند، نشوید؛ این روز‌ها صحبت در مورد کرونا می‌تواند یکی از همین بحث‌های خطرناک و بی‌ انتها باشد. تا حد امکان، فضایی که برای مقر کاری خودتان انتخاب می‌کنید، دور از تلویزیون باشد، چرا که این جعبه جادویی می‌تواند آغازگر صحبت‌های متعددی شود.

محلی ثابت را برای انجام کار خود انتخاب کنید. بهتر است این محل اتاقی جداگانه یا حداقل یک میز کار باشد. چیزی که شما را کمی از "در فضای خانه بودن" جدا کند و در عین حال برایتان محل راحتی نیز فراهم کند.

برای خانواده و دوستان خود توضیح دهید کار شما دقیقاً چیست و چرا باید به صورت مداوم پشت سیستم باشید. از آن ها بخواهید تا در زمان‌های خاصی وظایف متفرقه را به شما محول کنند. به این صورت در زمان کار، تمرکز بالایی دارید.

در هنگام انجام پروژه‌ دورکاری خود تایمری را در کنار خود داشته باشید و مدام در بین کار به آن نگاه کنید تا زمان به اصطلاح از دستتان خارج نشود.

زمان‌های مرده‌ ی خود را مدیریت کنید. نگذارید زمانی بیهوده و در بین کار هدر برود. برای مثال قبل از شروع انجام پروژه‌ دورکاری خود مقداری نوشیدنی و خوراکی کنار دست خود آماده کنید تا نخواهید هربار به بهانه یک آب خوردن ساده سر از تلویزیون دیدن و غیره در بیاورید.

4. برای دورکاری بهتر اعتماد کارفرما را به باد ندهید

جدا از محیط دورکاری، باید به زمانبندی خود دقت کنید و آن را متفاوت از ساعت کاری خود ندانید. این مسئله را به‌ خودتان بقبولانید که قرار نیست با کار در منزل وقت کمتری را مشغول کار کردن باشید و اجازه ندهید این باور در ذهن کارفرمای شما نیز شکل بگیرد.

اینکه کارفرما به سلامت تیم اهمیت داده و فرایند کاری را وارد چرخه دورکاری کرده، اعتمادی است که باید در یک جریان دو طرفه قرار گیرد.

5. برای دورکاری بهتر زمانی برای دیدار و تعامل با دیگران بگذارید

به‌نظر می‌ رسد این یکی از مهم‌ ترین توصیه‌هایی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. کار کردن از خانه پس از مدتی یکنواخت می شود، به خصوص اگر با دیگران در تعامل نباشید.

گاهی کار و فضای کاری‌تان را ترک کنید. این کار تاثیر زیادی برایجاد تعادل در زندگی کاری و زندگی شخصی‌تان دارد و به شما کمک می‌کند تا ایده‌های تازه‌ای ارایه بدهید.

به‌ علاوه این کار می‌تواند چالشی برای متوقف کردن کارهای معمول و پرداختن به سرگرمی و تفریح باشد. بسیاری از افراد دورکار، فقط روی پروژه‌ای که انجام آن را به‌ عهده گرفتند، متمرکز می‌ شوند و تقریبا از تمام تعاملات و فعالیت‌های خارج از محدوده کاری‌ شان اجتناب می‌کنند.

آن ها پس از مدتی بدون اینکه متوجه شوند به فردی منزوی تبدیل می‌شوند. در حالی‌که باید به دنیای خارج از کارشان هم توجه داشته باشند بدون اینکه احساس گناه کنند.

6. با همکاران و مدیران ارتباط برقرار کنید تا دورکاری بهتری داشته باشید

کارمندان دورکار اغلب مانند کارمندان معمول امکان استفاده از روش‌هایی چون طوفان فکری یا کار تیمی را ندارند. در چنین مواقعی برقراری ارتباط ایده خوبی است. مخصوصا وقتی که از خانه کار می کنید. این‌ کار نه تنها شفافیت ایجاد می‌کند بلکه به شما یادآوری می‌کند که باید کمی ابتکار عمل به خرج دهید.

اگر رهبر تیمی هستید که هر کدام از اعضای تیم‌تان دورکار هستند، برقراری ارتباط امری ضروری محسوب می‌شود. باید مدام با آن ها در تعامل و از فعالیت‌ هایشان آگاه باشید تا بتوانید با استفاده از روش‌های خلاقانه تیم را مدیریت و به سمت اهدافش هدایت کنید.

7. برای خانواده و دوستانتان مشخص کنید که چه روزها و ساعاتی سرکار (در خانه) هستید

از آنجایی که دورکاری مفهومی جدید است، بسیاری نمی‌ د‌انند که باید به ساعات کاری فرد دورکار احترام بگذارند. احتمالا خانواده یا دوستانتان هنگام کار در منزل به شما می‌گویند، بخشی از کارها را نادیده بگیرید یا انجامش را به‌وقتی دیگر موکول کنید و در عوض وقت‌تان را با آن ها سپری کنید.

چنین مواردی معمولا در روزهای آغازین پروژه‌ های دورکاری بیشتر اتفاق می‌افتد. راهکار این است که مرزهای کاری‌ تان را کاملا مشخص کنید و مصرانه به آن ها پایبند باشید. پس از مدتی اطرافیان می‌ آموزند که باید به ساعات کاری شما احترام بگذارند.

دورکاری چیست و چه شغل هایی مناسب فریلنسینگ هستند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits