دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی انواع دستگاه ماینر و نحوه کار هر کدام
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
ماینر شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین ماینر ای‌سیک در بازار است که توسط شرکت چینی بیت مین تولید می‌شود. بالا گرفتن تب ماینینگ ارزهای دیجیتال در ایران و سایر کشورها، بسیاری از افرادی را که با بیت کوین و ارزهای دیجیتال آشنا نبودند را به سمت استخراج آن‌ها...

انواع ماینر

بیت مین یک شرکت فناوری چینی است که اکثر افرادی که در حوزه استخراج ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند نام آن را به سبب دستگاه‌های ای‌سیک انت ماینر شنیده‌‌اند و با آن آشنایی دارند.

اما فعالیت‌های این شرکت تنها به ماینرها محدود نمی‌شود و محصولاتی مانند تراشه‌ها، سرورها و خدماتی از قبیل راهکارهای رایانش ابری در حوزه بلاک چین و هوش مصنوعی نیز ارائه می‌دهد.

دفتر مرکزی و هسته اصلی این شرکت در سال 2013 در پکن تاسیس شد و در حال حاضر بیت مین حوزه فعالیت خود را در هنگ‌کنگ، سنگاپور و ایالات متحده نیز گسترش داده است.

در ژانویه 2019 که ارزش بازار ارز دیجیتال برابر با 122 میلیارد دلار بود، ارزش شرکت بیت مین حدود 15 میلیارد دلار برآورد شد که رقم قابل توجهی برای یک شرکت فعال در حوزه کریپتو محسوب می‌شود.

در زمینه استخراج ارز دیجیتال، بیت مین 75 درصد نیاز جهانی به ماینر ای‌سیک را با فروش میلیون‌ها عدد دستگاه‌ انت ماینر تامین می‌کند و سهم عمده‌ای در این بازار دارد.

بیش از 85 درصد درآمد این شرکت در نتیجه فروش دستگاه‌ها و تجهیزات ماینینگ و مابقی آن از طریق استخراج انحصاری و خدمات استخر و فارم‌های استخراج و دیگر فعالیت‌های این شرکت به دست می‌آید.

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، محصول شناخته‌شده بیت مین دستگاه‌های ای‌سیک انت ماینر است. بیایید نگاهی جزئی‌تر به دستگاه‌های ای‌سیک و این محصول داشته باشیم.

ماینر چیست ؟

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا همان ASICها به طور خاص طراحی شده‌اند که فقط یک کار را انجام دهند؛ استخراج ارز دیجیتال با سرعت بالا و مصرف برق پایین.

ای‌سیک‌ها در نتیجه توسعه و پیشرفت بلاک چین‌ها و افزایش سختی شبکه و به دنبال آن عدم سودآوری کارت‌های گرافیک برای استخراج برخی ارزها ایجاد شدند.

هر ارز دیجیتالی، الگوریتم رمزنگاری هش مخصوص خود را دارد و ماینرهای ای‌سیک‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند با استفاده از آن الگوریتم خاص کار استخراج را انجام دهند.

به عنوان مثال ماینرهای ای‌سیک بیت کوین به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند الگوریتم هش SHA-256 را محاسبه کنند.

این بدان معناست که این دستگاه‌ها قادر خواهند بود که هر ارز دیگری مانند بیت کوین کش، که مبتنی بر الگوریتم مشابهی است را نیز استخراج کنند.

ماینر USB و اولین انت ماینر

در سال‌های اولیه عرضه بیت کوین، استخراج این ارز با استفاده از کامپیوتر خانگی و لپ‌تاپ امکان‌پذیر بود.

شعار «هر کامپیوتر، یک حق رای» را به خاطر دارید؟ اما با افزایش ارزش بیت کوین و به تبع آن افزایش سختی شبکه، توسعه‌دهندگان روش‌ها و ابزار کارآمدتری مانند استخراج با استفاده از کارت گرافیک (GPU) را برای استخراج آن ارائه کردند.

بعدها روش‌هایی مانند استخراج با استفاده از آرایه دریچه‌ای برنامه‌پذیر در محل (FPGA) و استخراج با استفاده از مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) نیز ارائه شد.

ماینر یو‌اس‌بی Antrouter R1 Wifi Solo

اولین ماینرهای ای‌سیک در اندازه‌های خیلی کوچک و به صورت USB ساخته و به بازار عرضه شدند. در هر ماینر USB، یک یا 2 عدد تراشه استخراج قرار دارد.

اما همان‌طور که قابل حدس است توان پردازشی این نوع از ماینرها بسیار پایین است و نمی‌توان از آن انتظار سودآوری داشت.

ماینر USB شرکت بیتمین نیز با نام Antrouter R1 Wifi Solo نمونه‌ای از ماینرهای USB است که دارای توان پردازشی 5.5 GH/s بوده و سودآوری آن حدود 1 دلار در سال است! الگوریتم به کار رفته در این ماینر SHA-256 است.

اما در نوامبر سال 2013، که هنوز یک سال از تاسیس بیت مین نگذشته بود، بیتمین اولین سری دستگاه‌های استخراج ای‌سیک خود را با نام انت ماینر S1 به بازار عرضه کرد.

در آن زمان تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند به اندازه امروز زیاد نشده بود و تنها رقبای بیت مین، ای‌سیک‌ماینر (ASICMiner) و باترفلای لبز (Butterfly Labs) بودند.

هر دوی این شرکت‌ها جایگاهی بهتر از بیت مین داشتند و از سال 2012 موفق به تولید تراشه‌های ای‌سیک شده بودند.

شاید هک صرافی Mt. Gox و وقایعی که به دنبال آن اتفاق افتاد را بتوان یکی از دلایل سلطه بیتمین بر بازار دانست.

هک یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال آن دوران که منجر به سقوط بازار و کاهش 50 درصدی ارزش بیت کوین در کمتر از 24 ساعت شد، از علاقه مردم به استخراج بیت کوین کاست.

کاهش تقاضای خرید دستگاه‌های استخراج، سبب شد که رقبای بیتمین به کسب و کارهای دیگر روی آورند و فرصت به وجود آمده، به بیتمین این امکان را داد تا بازار را از آن خود کند.

معرفی انت ماینر S5 در سال 2015، بیتمین را دوباره به شرایط مساعد و سوددهی رساند.

انواع دستگاه ماینر / ماینر چگونه کار میکند ؟

انواع دستگاه‌های انت ماینر

انت ماینر S9

زمانی که اولین محموله انت ماینر S9‎ به دست استخراج‌کنندگان مشتاق رسید، میزان رضایت آن‌ها از این دستگاه باعث همه‌گیر شدن و معروف شدن آن شد. انت ماینر S9 خیلی زود به کارآمدترین ماینر ای‌سیک در بازار تبدیل شد و بسیاری از استخراج‌کنندگان آن را به عنوان استاندارد طلایی این صنعت می‌شناختند.

این دستگاه بر مبنای الگوریتم SHA-256 طراحی شده و برای استخراج بیت کوین کش نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. انت ماینر S9 در واقع نسخه جدید S7 است و بسته به نوع آن توانایی انجام محاسبات تا قدرت 18 تراهش بر ثانیه (Th/s) را دارد.

شرکت بیت مین در معرفی این دستگاه مدعی شد که علاوه بر نصب آسان، دارای نرخ بازگشت سرمایه بالا نیز است. در بورد تامین برق انت ماینر S9 از 189 تراشه 16 نانومتری که از فناوری FinFET بهره گرفته، استفاده شده است.

از مزایای دیگر این دستگاه می‌توان به ریزپزدازنده‌های سریع مورد استفاده در کنترل پنل، سیستم خنک‌کننده خوب و ابعاد کوچک آن اشاره کرد.

زمان تنظیم و راه‌اندازی دستگاه بسیار پایین است و پس از روشن کردن و وارد کردن پارامترهای اصلی در بخش تنظیمات، ماینر شما آماده استفاده است.

انواع ماینر
انت ماینر S9

انت ماینر S11

پس از توقف تولید انت ماینر S9انت ماینر S11 و هم‌زمانی آن با زمستان ارز دیجیتال و در نتیجه آن رکود بازار استخراج ارزهای دیجیتال، شرکت بیتمین با تولید و عرضه انت ماینر S11 توانست اوضاع را کمی بهبود بخشد.

الگوریتم پردازشی این دستگاه SHA-256 است و برای استخراج ارزهای مبتنی بر این الگوریتم مناسب است. در بورد این دستگاه از 252 عدد تراشه هش 16 نانومتری استفاده شده است.

این دستگاه مجهز به دو حالت معمولی و حالت ذخیره انرژی است که با توجه به آن نرخ هش و مصرف انرژی آن متفاوت است:

  1. حالت معمولی: قدرت پردازشی 20.5 تراهش در ثانیه و توان مصرفی 1530 وات.
  2. حالت ذخیره انرژی: قدرت پردازشی 17.5 تراهش بر ثانیه و توان مصرفی 1024 وات.

دستگاه انت ماینر S11 دارای یک پاور 12 ولتی متصل به دستگاه‌ است که این ویژگی شرایط حمل و نقل‌، نگه‌داری و راه‌اندازی را برای کاربران راحت‌تر کرده است.

علاوه بر این انت ماینر S11 به 2 عدد فن خنک‌کننده پرقدرت مجهز است که عمل تهویه هوا و خنک نگه داشتن دستگاه را به خوبی انجام می‌دهد.

انت ماینر S11 / انواع ماینر
انت ماینر S11

انت ماینر S17

در حال حاضر سود‌ده‌ترین ماینر ای‌سیک شرکت بیتمین، انت ماینر سری 17 (S17, S17 Pro, T17) است. در مارس 2019، بزرگ‌ترین تولیدکننده سخت‌افزار ماینینگ دنیا، خبر از آغاز فروش جدیدترین و پرقدرت‌ترین محصول خود یعنی Antminer S17 داد.

این ماینرها بر مبنای الگوریتم SHA-256 طراحی شده‌اند و برای استخراج بیت کوین، بیت کوین کش و غیره می‌توان از آن‎‌ها استفاده کرد.

ویژگی خاص انت ماینر S17 قابلیت تغییر تنظیمات و استخراج در چند حالت متفاوت است که با توجه به انتخاب هر حالت کارایی دستگاه نیز به تبع آن تغییر می‌کند.

برای مثال انت ماینر S17 Pro در 3 حالت مختلف استخراج به بازار عرضه شده است. این ماینر در حالت توربو دارای توان مصرفی ۴۵J/TH ، تحت حالت معمولی با توان ۳۹.۵ J/TH و در حالت کم قدرت نیز با ۳۶ J/TH عمل می‌کند.

در ساخت این سری از انت ماینرها، نسل دوم تراشه‌های استخراج 7 نانو‌متری به کار گرفته شد که در مقایسه با نسل پیشین خود یعنی انت ماینر‌های S15، بین 26 تا 36 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به همراه داشت.

سه ویژگی مصرف انرژی پایین، عملکرد پیشرفته و سیستم خنک‌کننده کارآمد را می‌توان از مزیت‌های مهم این دستگاه برشمرد.

انت ماینر S17
انت ماینر S17

انت ماینر Z11

در 18 مارس 2019، شرکت بیت مین دستگاه ای‌سیک جدید خود با نام Z11 که مبتنی بر الگوریتم Equihash است و در آن از فناوری تراشه 12 نانومتری استفاده شده است را معرفی کرد.

این دستگاه با قدرت هش بالای خود (KSol/s 135) یکی از مناسب‌ترین ای‌سیک‌های استخراج زی‌کش و زن‌کش است. در الگوریتم Equihash واحد اندازه‌گیری توان استخراج، هش نیست و توان دستگاه با واحد Solutions (راه‌حل‌ها) اندازه‌گیری می‌شود.

رقبای کنونی این ماینر در بازار ای‌سیک ماینر زئون 180کی (ASICminer Zeon 180K) و اینوسیلیکون ای9 پلاس پلاس زدمستر (Innosilicon A9++ ZMaster) هستند. برای اطلاعات بیشتر و مقایسه این 3 ماینر می‌توانید «بهترین دستگاه‌های استخراج زی‌کش در سال ۲۰۱۹/ نسل جدید ماینرهای Equihash» را مطالعه کنید.

انت ماینر Z11
انت ماینر Z11

بیشتر بخوانید :

کار دستگاه ماینر چیست ؟ ماینر چگونه کار میکند ؟

بیت کوین (Bitcoin) چیست و چگونه استخراج میشود ؟

همه آنچه باید در مورد ETF بیت کوین بدانید

علت کاهش شدید ارزش بیت کوین در برابر دلار چیست ؟

بیت کوین چیست و چگونه میتوان از آن پول درآورد؟

آیا بیت کوین ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits