دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ دقیق روز جهانی دامداران در تقویم ۹۸
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ روز جهانی دامداران در تقویم شمسی 98، تاریخچه و آشنایی شغل دامداری، دامدار چه کسی است؟چطور دامدار شویم؟ و ... همه این موارد را در این مقاله مطالعه خواهید کرد.

تاریخ روز جهانی دامدار در تقویم شمسی 98

تاریخ روز جهانی دامداری در تقویم شمسی 98 مصادف است با :

یکشنبه ، ۲۴ آذر [ قَوس ] ۱۳۹۸
۲۴ / ۹ / ۱۳۹۸

روز جهانی دامدار | روز جهانی دامداران | روز دامداری | دامدار کیست | چطور دامدار شویم

تاریخ روز جهانی دامداران در تقویم قمری 1441

تاریخ روز جهانی دامدار در تقویم قمری 1441 مصادف است با :

الأحد ، ۱۸ ربیع الثانی ۱۴۴۱
۱۸ / ۴ / ۱۴۴۱

روز جهانی دامدار | روز جهانی دامداران | روز دامداری | دامدار کیست | چطور دامدار شویم

تاریخ روز جهانی دامدار در تقویم میلادی

تاریخ روز جهانی دامداران در تقویم میلادی 2019 مصادف است با :

2019 December 15 , Sunday
15 - 12 - 2019

روز جهانی دامدار | روز جهانی دامداران | روز دامداری | دامدار کیست | چطور دامدار شویم

24 آذر روز جهانی دامدار چه روزی است ؟

15 دسامبر هر سال به مناسبت روز جهانی دامدار در تقویم یاد می‌شود. این روز به مناسبت سپاس و تقدیر از زحمات دامداران و کشاورزان می‌باشد.

دامداری شاخه‌ای از کشاورزی است که با پرورش دام سروکار دارد. تفاوت دامداری با دامپروری این است که در دامداری بیشتر از چراگاه‌های تازه و منابع آب طبیعی استفاده می‌شود و اینکه در دامپروری تلاش بر این است که با بهره‌گیری از علوم نوین بهره‌وری را افزایش داد، ولی دامداری بر سنت مبتنی است.

هر موجود زنده‌ای چه گیاهی و چه حیوانی جهت زنده ماندن به انرژی نیازمند است. موجودات زنده انرژی لازم برای ادامهٔ زندگی را یا از طریق فتوسنتز به‌دست می‌آورند یا از طریق تغذیهٔ مواد موجود در محیط پیرامون کسب می‌کنند.

بشر اولیه هم از ریشه و میوهٔ گیاهان و هم از شکار بعضی از حیوانات آبزی -که به‌وسیلهٔ دست شکار می‌کرد- تغذیه می‌کرده‌است. اهلی کردن حیوانات توسط بشر، یکی از اقدام‌های اساسی و مهم بوده که سبب تحول غذایی و بهبود تغذیهٔ وی گردیده‌است.

سگ اولین حیوانی بوده که در حدود ۱۲٬۰۰۰ سال قبل و به‌دنبال آن، گوسفند در حدود ۱۱٬۰۰۰ سال پیش توسط بشر اهلی شده‌اند. با پیشرفت تمدن، افزایش جمعیت و اطلاعات و دانش انسانی، بشر به حیوانات و تولید آن‌ها وابسته‌تر شده‌است.

به‌طوری که امروزه دامپروری یکی از مهم‌ترین رشته‌های کشاورزی و تولیدات دامی یکی از عمده‌ترین و باارزش‌ترین فراورده‌های کشاورزی است و مردم به فراورده‌های دامی جهت تغذیه و تولید پوشاک بسیار نیازمند هستند.

اهلی کردن حیوانات یکی از گام‌های عمده در پیشرفت زندگی از حالت بدوی به تمدن در بسیاری از طایفه‌های بشر اولیه است که سبب تبدیل زندگی ایلی و قبیله‌ای به زندگی شهری و شهرنشینی شده‌است.

قبل از اهلی کردن حیوانات، بشر بدوی حیوانات را جهت استفاده از گوشت و پوست آن شکار می‌کرده‌است؛ پس از اهلی کردن سگ، از این حیوان جهت نگهبانی در شب و شکار استفاده نمود.

روز جهانی دامدار | روز جهانی دامداران | روز دامداری | دامدار کیست | چطور دامدار شویم

تاریخچه و آشنایی شغل دامداری

سال ها ایران درگیر خشکسالی بود و پرورش دام در کشور ما از از رونق افتاده بود خیلی از دامدارها دام های خود را فروختند و از این شغل بیرون آمدند ولی به خاطر بارش های سال ۹۷و سرسبز شدن دشت و بیابان هایی که محل چرای حیوانات بود این شغل جان دوباره ای پیدا کرد و مانند سابق رونق پیدا کرد از طرفی با توجه به رشد شهرنشینی و جمعیت ، انسان ها به گوشت قرمز مسئله ای انکارناپذیر شد.

کارشناسان دامداری با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق و با استفاده از دانش و تجربه، برای افزایش تولید اقدام کردند. آنها می‌توانند با استفاده از علم و به کار بستن آن در عمل، تولید کشور را در این زمینه به سطح خودکفایی و صادرات برسانند که این خدمت بزرگی به جامعه است.

دامداری چیست ؟

به نگهداری و پرورش جانوران اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و شتر به منظور تامین نیازهای گوشتی و پروتئینی مردم جامعه «دامداری» می‌گویند.

دامدار چه کسی است؟

«دامدار» کسی است که به نگهداری بعضی حیوانات جانوران اهلی و مطالعه و بررسی تغذیه آنها و ارتقای نجات این دسته از موجودات می‌پردازد.

دامدار چه خصوصیات شخصیتی باید داشته باشد؟

دامدار چه خصوصیات شخصیتی باید داشته باشد؟

صبورو با دقت است: جلوگیری از شیوع بیماری‌های دامی به مدیریت خوب نیاز دارد. این مدیریت زمانی ممکن است که دامدارها صبور باشند و عوامل را با دقت شناسایی، بررسی و رفع کنند.

شم اقتصادی بالایی دارد: انتخاب حیوانات اهلی جهت نگهداری با توجه به شرایط اقتصادی و نوع عوامل محیطی به شم اقتصادی احتیاج دارد. دامدارها باید سیستم‌های مختلف و مدرن دامپروری را بشناسند و همیشه به دنبال ایجاد برداشتن بازار اقتصادی مناسب باشند

به حیوانات و جانوران علاقه مند است: در این حرفه علاقه‌مند بودن به جانوران و نگهداری و پرورش آنها اهمیت بسیاری دارد.

چطور دامدار شویم؟

تحصیل در رشته دامپروری: رشته مهندسی کشاورزی هم گرایش به نام علوم دامی دارد و ادامه تحصیل تا مقطع دکترای این گرایش در کشور امکان پذیر است.

بااستفاده از تجربه:دامپروری جزء مشاغلی است که در صورت داشتن تجربه کافی می توان آن را به طور مستقل دنبال کرد و از عهده کارهای مربوط به آن برآمد.

تاسیس واحدهای دامپروری:برای تاسیس واحد های دامپروری دریافت مجوز های شغلی که لازمه دریافت تسهیلات است به مدرک تحصیلی مرتبط با دامپروری نیاز دارد.

نکته مهم: برای شروع یک پروژه پرورش دام و صنایع وابسته، در مراحل ابتدایی به مکانی مناسب جهت احداث دامداری و سپس گرفتن کلیه ی مجوزهای لازم از وزارت جهاد کشاورزی نیاز دارید.

محل دامپروری چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

محل دامپروری باید دور از مناطق مسکونی و تخلیه نخاله و زباله باشد. همچنین باید هماهنگ با محیط زیست دام مورد نظر بوده و شرایط کاملا بهداشتی داشته باشد برای مثال، گاوداری به سالن بهار بند، سیلو، حوض آب آهک، زایشگاه، انبار خوراک و… نیاز دارد.

دامداران بیشتر با تولید کنندگان لبنیات و شرکت های گوشتی و پروتئینی در تعامل اند.

دامداری چیست ؟ | تاریخ روز دامدار

دامداران چه مسئولیت هایی دارند؟

  • تهیه خوراک و دارو و انواع واکسن ها برای حفظ سلامت دام
  • پاکیزه نگهداشتن محیط نگهداری دام با توجه به انواع روش ها و اصول صحیح
  • یادگیری انواع شیوه های نگهداری دام، انواع بیماری‌های دامی در زمان شیوع، شرایط کنترل این بیماری‌ها و مقابله باآنها
  • بازاریابی، عرضه محصول به روش های نوین ، شناخت بازار توزیع و تهیه دام
  • گسترش تولید با توجه به آنچه اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

محاسن شغل دامداری

از محاسن این شغل استقلال کاری و مالی و سر و کار داشتن با دام های اهلی است.و هم چنین به علت بارش های سال گذشته و افزایش مراتع و سرسبزی بیابان ها شرایط برای شغل دامداری بسیار عالی شده است.

معایب شغل دامداری

دامداران با نوسان های زیادی در بازار محصولات خود، روبرو می‌شود شرایط اقتصادی تاثیر فراوانی بر این شغل دارد و گاهی نیز آن را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد پرورش گاومیش



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits