دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تکنولوژی حشرات جاسوسی چیست و چه طور کار می کند ؟
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حشرات جاسوسی : یک پشه یا یک حشره کوچک روی بدن شما، دیگر فقط آزاردهنده نخواهد بود. چون می توانند یکی از پهبادهایی باشند که این بار به شکل حشرات جاسوس به سمت شما آمده اند و ممکن است شما همچنان آنها را با همان حشرات معمولی اشتباه بگیرید! اگر درباره...

تکنولوژی حشرات جاسوسی و کاربرد آن

حشرات جاسوسی به تقلید از پرنده ها، حشرات و دیگر حیوانات کوچک شکل گرفته اند و می توانند در میدان و محوطه ای باز پنهان بمانند و به قسمت های ورود ممنوع با وسایل نظارتی بزرگتر بروند و جاسوسی کنند.

حشرات جاسوسی که نوع جدید و کارآمدتری از پهبادها هستند می توانند در حالی که در خیابان های شهر، راهروها و مکان های دیگر مانور می دهند در هر جایی فرود بیایند، توقف کنند و در قسمتی کوچک تر مانور بدهند.

این میکرو پهبادها می توانند به موارد مختلفی از جمله سنسورها و اسلحه هایی مثل منگنه ای کشنده، تیزر بی هوش کننده، انفجاری، دوربین های فیلمبرداری با رزلوشن بالا، سنسورهای مادون قرمز، شنود، میکروفون، سیستم حفاظتی پلاک خوان مجهز باشند.

جاسوس پرنده یا همان حشره مینیاتوری (MAVS) جاسوسی از لحاظ ظاهری کاملا شبیه زنبور عسل، مگس و... است.

حشره الکترونیکی که به راحتی می تواند در فضای داخلی ساختمان ها پرواز کند قابلیت تصویربرداری از محیط اطراف را دارد و حتی می تواند اهداف مشخص شده توسط مرکز اطلاعاتی را در چشم بر همزدنی نابود کند.

سازمان های جاسوسی آمریکا در راه ساخت انواع دیگری از حشرات جاسوس هستند که با داشتن سنسور در چشمان و گوش های شبیه خفاش ها یا حتی پرزهای بدن زنبور عسل (الکترونیکی) قابلیت شناسایی مکان سلاح های شیمیایی و هسته ای را دارند.

همچنین دانشمندان سنجاقکی را از لحاظ ژنتیک مهندسی کرده‌اند تا به آن قابلیت ردیابی و جاسوسی را بدهند.

این تکنولوژی که به نام چشم سنجاقک شناخته می شود در واقع یک سنجاقک است که از بدنی نیم حشره و نیم ماشین تشکیل شده که پشت این حشره کوله‌ای به اندازه یک ناخن وجود دارد که با انرژی خورشیدی فعال و به وسیله اپراتور از راه دور کنترل می‌شود.

تکنولوژی حشرات جاسوس و کاربرد آن

کاربرد حشرات جاسوسی و تاریخچه آن

تکنولوژی حشرات جاسوسی از سال ۲۰۰۷ مورد استفاده سازمان سیا قرار گرفته است.

از سال ۲۰۰۷ و پس از آن که تظاهرکنندگان ضد جنگ در آمریکا عنوان کردند که اشیایی سنجاقک مانند و هلی کوپترهای کوچکی را درحال پرواز بالای سر خود مشاهده کرده اند، آمریکا به داشتن برنامه ای محرمانه برای ساخت حشرات جاسوس متهم شد.

هنوز هیچ آژانس دولتی رسما نپذیرفته که در حال توسعه و ساخت حشرات جاسوس است، اما برخی مقامات و سازمان های خصوصی وجود چنین برنامه هایی را تایید کرده اند.

طبق آمار، این سلاح جاسوسی که نخستین بار در میان تظاهرکنندگان ضد جنگ در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفت، توانست اطلاعات موثری را از عوامل اصلی تظاهرات در اختیار سازمان های جاسوسی بگذارد.

آزمایشگاه روبوتیک هوشمند «لاکهید مارتین» هم از طرح تولید هواپیماهای جاسوسی با نام «سامارای» پرده برداشت.

این نسل از تجهیزات جاسوسی که شکل ظاهری آن ها نظیر دانه گیاه «افرا» است، این امکان را به نیروهای آمریکایی می دهد که با پرتاب آن ها و حرکت بومرنگی عکس هایی آنی از اطراف دریافت کنند.

راشا تودی در نهایت به این نکته اشاره می کند که در این مسیر آمریکا تنها نبوده و فرانسه، هلند و اسرائیل نیز به دنبال دست یابی به چنین تجهیزاتی هستند.

بررسی رفتارهای گیاهان و جانوران با حشرات جاسوسی

از تکنولوژی چشم سنجاقک می توان برای ردیابی مسیر گرده افشانی و همچنین ماموریت‌های نظارتی و جاسوسی استفاده کرد.

به گفته کارشناسان سیستم چشم سنجاقک فناوری مینیاتوری جدیدی را ارائه می‌کند که می‌توان به وسیله آن طیف وسیعی از حشرات را با حسگرهای محیطی مجهز و رفتارهای گیاهان و جانوران را ردیابی کرد.

دانشمندان برای انجام این پروژه باید روشی برای تغییر ژنتیکی سیستم عصبی سنجاقک پیدا کنند تا حشره به اشعه نور عکس العمل نشان دهد.

در این رابطه آن‌ها ژنی به «نورون» سنجاقک تزریق کردند که حاوی پروتئین‌های حساس به نور بود؛ سپس نورون‌ها با نور فعال شدند و سیگنالی را از طریق کوله پشتی ارسال می‌کردند.

این نورون ‌ها پس از آن به طور مرتب سیگنالی‌هایی را ارسال می‌کردند که حشره را به پرواز تشویق می‌کند. همچنین یک کوله پشتی مینیاتوری برای جهت‌یابی خودکار برای کنترل نورون‌های مهندسی شده طراحی شد که دور نخاع نازک سنجاقک قرار می‌گیرد.

با توجه به فناوری‌های جدیدی که اکنون در دسترس است می‌توان سنجاقک‌ها را مجهز به این سیستم کرد و فرایندهای مکان‌یابی و کنترل پرواز را بررسی کرد.

نمونه گیری DNA با استفاده از حشرات جاسوسی

بد نیست بدانید این حشرات جاسوس می توانند دقیقا روی پوست انسان هم بنشینند و با سوزن فوق میکرونی خود نمونه DNA بگیرد و دوباره به سرعت پرواز کند.

همه افراد بعد از فرو رفتن سوزن این میکرو پهپاد جاسوسی در پوست خود احساس می کنند پشه آنها را نیش زده و هیچ حسی مثل سوزش فرو رفتن سوزن در پوست خود را ندارند.

کشتن دشمن ها با حشرات جاسوسی

شناسایی این پهبادها مشکل است و می توانند یک وسیله بازشناسی با امواج رادیویی (RFID) را درست زیر پوست تزریق کند. از این امکان حشرات جاسوس، برای تزریق سم به دشمن در جنگ هم استفاده می شود.

نجات قربانیان حوادث با جاسوس پرنده

نظامیان آرزو دارند تا بتوانند روزی از این تجهیزات به عنوان عنصری موثر در تاکتیک های جنگی استفاده کنند و حتی به کمک آنها بتوانند از کشته شدن افراد در سوانح جلوگیری کنند.

از این تجهیزات همچنین می توان برای دریافت اطلاعات در مورد افراد یا تسلیحات موجود در مناطق نظامی و انبارهای مهمات استفاده کرد.

گزارشی که در سایت "نتورک ورد" منتشر شده نشان می دهد که تحقیقاتی در زمینه مهندسی معکوس با هدف طراحی حشرات ماشینی که می توان از آنها برای عملیات شناسایی در جنگ و جست وجوی قربانیان گیر افتاده در زیر آوار استفاده کرد، در جریان است.

این دانشمندان به همین جهت درحال بررسی نحوه پرواز حشراتی هستند که در زمان های بسیار دور زندگی می کرده اند، و نحوه پرواز آن ها در طول بیش از ۳۵۰ میلیون سال تکامل یافته است.

"ریچارد بامفری" یکی از جانورشناسانی است که در مصاحبه با روزنامه انگلیسی دیلی میل عنوان کرده است که درحال بررسی نحوه تکامل بال حشرات در طول ۳۵۰ میلیون سال است.

اهمیت تکنولوژی حشرات جاسوسی

چرا باید رباتی ساخت که بتواند پرواز کند، فرود بیاید و مثل یک حشره از زمین بلند شود یا کف زمین بخزد؟ چون می تواند کارهایی را انجام دهد که انسان ها نمی توانند و جزئی مهم در کارهای نظارتی، تحقیقات و عملیات نجات شوند.

بیشتر بخوانید:

لامپ‌های نمایشگر اطلاعات زیست محیطی - تصاویر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits