دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد تبلت چیست ؟
19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تبلت (Tablet) یا رایانه‌ لوحی یک دستگاه الکترونیکی است. شاید بهترین و تنها وسیله‌ی ورودی آن صفحه لمسی باشد که بر روی نمایشگر آن تعبیه شده است. یعنی دیگر شما نیازی به صفحه کلید و موس ندارید. هر چند آنها را به صورت مجزا می‌توانید تهیه کنید و به تبلت...

تبلت چیست ؟

تبلت چیست ؟ : مدتی است که نام تبلت‌ها زیاد به گوش می‌رسد. محصولاتی که با سر و صدای بسیار به تازگی وارد بازار شده‌اند و قیمت آن‌ها نیز اغلب با یک رایانه ارزان برابری می‌کند.

اما اینکه تبلت‌ها واقعاً چه دستگاهی هستند و چه کاری می‌توانند انجام دهند موضوعی است که برای دانستن آن باید به خواندن ادامه دهید.

نام دیگر تبلت‌ها، لوح‌های اینترنتی است. با همین عنوان مشخص می‌شود که یکی از مهم‌ترین کاربردهای تبلت‌ها کار با اینترنت است.

اما این محصولات هیچ وسیله جانبی به همراه ندارند. در کنار آن‌ها کیبورد یا ماوس نخواهید دید و همه دنیای یک رایانه در همان لوح کوچک خلاصه می‌شود.

سیستم عامل در تبلت ها

توانایی یک تبلت به نرم افزارهای درون آن است و نرم افزار نیز باید در محیط سیستم عامل مخصوص خود اجرا شود.

این محیط می‌تواند سیستم عامل آندروید باشد با انبوهی از نرم افزارها که توسط کاربران تولید شده است و یا سیستم عامل IOS شرکت اپل که فقط روی تبلت‌های مخصوص خودش به نام آی پد اجرا می‌شود.

بیشترین تبلت‌های موجود در بازار مجهز به آندروید هستند با این حال سیستم عامل آندروید دارای نسخه‌های متعددی است و می‌توان گفت هرچه نسخه این سیستم عامل بالاتر باشد کارایی و انعطاف آن بیشتر است.

پشتیبانی از زبان فارسی در تبلت ها

توجه داشته باشید که توانایی پشتیبانی از زبان فارسی در تمام نسخه‌های آندروید، مخصوصاً نسخه‌های اولیه وجود ندارد.

زبان فارسی را می‌توان با کمک برخی برنامه‌ها و تنظیمات یا با تغییر نسخه سیستم عامل به تبلت افزود ولی این کار نیز دردسرهای خود را دارد پس بهتر است از همان ابتدا، زبان فارسی روی دستگاه باشد.

توانایی های نرم افزاری تبلت ها

تبلت‌ها اغلب کاربردهای ساده یک کامپیوتر را دارند. البته نه با قدرتی که یک رایانه دسکتاپ برنامه‌ها را اجرا می‌کند اما از طریق آن‌ها می‌توانید به مرور اینترنت بپردازید، اسناد متنی را ویرایش کنید،‌ ایمیل‌ها را پاسخ بدهید و بسیاری موارد دیگر.

اغلب نرم افزارهای اداری و حتی برخی از نرم افزارهای مهندسی روی تبلت‌ها قابل اجرا هستند و به عنوان مثال اخیراً نرم افزار نقشه کشی اتوکد هم معرفی شده است.

یکی از مواردی که در کار با نرم افزارهای مختلف اهمیت دارد توان پردازشی دستگاه است.

کاربردهای تبلت

تبلت وسیله ای راحت برای کار با اینترنت

  1. اتصال به اینترنت از طریق wifi و مودم های GPRS
  2. قابلیت نصب انواع مرورگر مانند Ie و FireFox و Google chrom و UCWeb
  3. قابلیت استفاده از V-PN
  4. قابلیت استغاده از کیبرد فارسی و انگلیسی در مرورگر ها
  5. امکان استفاده از Video Chat با یاهو مسنجر و skype و…

تبلت وسیله ای کاربری برای مطالعه

  1. امکان استفاده بعنوان کتاب الکترونیکی با قابلیت خواندن فرمت های PDF و WORD و EXCLE و …..
  2. امکان نصب انواع Viewer ها برای انواع نرم افزارها
  3. قادر هستید انواع کتاب های آموزش زبان و … به همراه فایل های صوتی و تصویری را استفاده کنید

رایانه لوحی وسیله ای برای تماشای فیلم و سریال

  1. امکان دیدن انواع فرمت فیلم ها با زیر نویس
  2. امکان نصب انواع Player ها

Tablet و ساخت آلبوم عکس دیجیتال

  1. برای ساختن آلبوم عکس خانوادگی بصورت کلاسه بندی
  2. امکان نمایش تصاویر بصورت اتوماتیک
  3. امکان نمایش تنواع فرمت تصاویر
  4. امکان عکس برداری و ذخیره در حافظه دستگاه
  5. امکان ذخیره بیش از ۸۰۰۰ تصویر با کیفیت بالا در حافظه دستگاه
  6. امکان ذخیره و نمایش تصاویر بر روی مموری مینی SD

سرگرمی و تبلت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تبلت‌ها نیز سرگرمی است در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین کاربرد فعلی تبلت برای اغلب کاربران سرگرمی است.

بازی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را روی یک تبلت کوچک اجرا کنید با این حال همچنان هیجان یک بازی سرگرم کننده مانند آنچه که در کامپیوتر است را دارند.

ضمن اینکه بازی در یک تبلت بسیار جذاب است زیرا با تکان دادن آن می‌توانید بازی را کنترل کنید و این دستگاه مانند یک دسته بازی عمل خواهد کرد.

با این تفاوت که یک صفحه نمایش بزرگ در میان دستان شماست.

موقعیت یاب جغرافیایی با تبلت

اغلب تبلت‌ها دارای موقعیت یاب جغرافیایی (GPS) هستند و با کمک نرم افزارها می‌توانند در پیدا کردن مسیر به شما کمک کنند.

اکنون نقشه‌های زیادی برای آندروید در ایران وجود دارد و پس از نصب، دستگاه با اتصال به ماهواره محل شما را نشان خواهد داد و پس از آن می‌توانید با تعیین مقصد، از مسیر پیشنهادی عبور کنید.

این ویژگی‌ها در ایران هم فعال هستند و برخلاف برخی نرم افزارها، محدودیتی ندارند.

صفحه نمایش تبلت ها

صفحه نمایش اغلب تبلت‌ها در دو سایز 7 یا 10 اینچی تولید می‌شود و می‌توانید بین مدل‌های 7 اینچی مانند مدل گالکسی سامسونگ یا ویوپد شرکت ویوسونیک و مدل‌های 10 اینچی مانند آی پد شرکت اپل یکی را انتخاب کنید.

به طور معمول هر چقدر صفحه نمایش بزرگ‌تر باشد کار با آن راحت‌تر است و خواندن صفحات وب یا مشاهده برنامه‌ها به آسانی انجام می‌شود اما در مقابل مواردی مثل عمر باتری کاهش پیدا می‌کند.

اگر هم دنبال سایز کوچک‌تر هستید تا بتوانید آن را به راحتی در کیف و کوله پشتی رها کنید مدل‌های 7 اینچی مناسب‌تر هستند.

امکانات جانبی تبلت ها

تبلت‌ها مجهز به گیرنده‌های موقعیت هستند یعنی زمان که آن‌ها را تکان می‌دهید و به یک سمت متمایل می‌کنید دستگاه این تغییر را متوجه خواهد شد.

حساسیت این موقعیت یاب به حدی است که حتی با کمک برخی نرم افزارها می‌توانید همچون یک شاقول بنایی، از تراز بودن سطوح مطمئن شوید.

گیرنده‌های تبلت در سه جهت طول، عرض و ارتفاع فعال هستند و موقعیت فضایی را بررسی می‌کنند. از این قابلیت می‌توانید در برنامه‌های مختلف هم کمک بگیرید.

به عنوان مثال زمانی که بازی ماشین رانی می‌کنید خم کردن دستگاه به جلو مانند گاز است و با متمایل کردن آن به چپ و راست، فرمان را کنترل می‌کنید.

در برنامه‌های مختلف نیز این ویژگی کاربرد دارد و زمانی که عکس‌ها را مشاهده می‌کنید می‌توانید با متمایل کردن دستگاه به یک سمت عکس‌های بعدی یا قبلی را هم ببینید.

مزایای استفاده از تبلت ها

  1. کار با تبلت ها ساده ترو راحت تر است و تسهیلات بیشتری را در اختیار کاربران دائمی رایانه قرار می دهد.
  2. تبلت ها قابلیت نصب سیستم عامل و برنامه های مختلف را دارد.
  3. شکل لوح مانند این رایانه ها، استفاده از آنها را در مکانهایی امکان پذیر می کند که استفاده از رایانه همراه که به علت سنگینی آن با محدودیت های بسیار زیادی همراه است.
  4. بررسی های انجام شده در میان کاربران رایانه ها حاکی از آن است که در چند ماه گذشته استفاده از تبلت ها در میان بسیاری از کاربران مورد توجه قرار گرفته است.
  5. کاهش قیمت تبلت ها در بازار های جهانی سبب شده است که فقط با پرداخت مبلغ اندکی یک تبلت PH خرید. کار با آن نیز از کار با PC بسیار ساده تر است.
  6. اگر شما هم قصد خرید یک تبلت دارید، به شما توصیه می کنیم، قبل از خرید با انواع تبلت ها و تفاوت های آنها آشنا شوید که بتوانید با توجه به هدفی که برای خرید آن در نظر گرفته اید تبلت مناسبی انتخاب و خریداری کنید.
  7. تبلت ها قابلیت اتصال صفحه کلید جداگانه از راه کابل USB یا حتی بلوتوث را دارند.
  8. توجه داشته باشید تبلت ها در محل محوری که نمایشگر حول آن می چرخد، اتصالات ضعیفی دارند. با توجه به بررسی های انجام شده پیش بینی می شود که به رغم رشد 10 در صدی میزان فروش رایانه های شخصی، میزان فروش تبلت ها در سال آینده میلادی به بیش از دو برابر افزایش یابد.

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع تبلت هوآوی Huawei در بازار

لیست قیمت انواع تبلت در بازار

لیست قیمت انواع تبلت اچ پی HP در بازار

لیست قیمت انواع تبلت های آمازون Amazon در بازار

لیست قیمت انواع تبلت های آی‌ لایف i-Life در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits