دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد سمباده لرزان چیست ؟

سنباده لرزان چیست و چه کاربردی دارد ؟

کاربرد سمباده لرزان چیست ؟
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
سنباده لرزان یک دستگاه سنباده برقی است که عمل سنباده زدن را با تبدیل نیروی چرخشی موتور به حرکت لرزشی انجام می دهد. به وسیله دستگاه سمباده لرزان نجاری می توانید سطح نا هموار و موج دار و زبر چوب را صاف کنید و همچنین امکان پرزبرداری وجود دارد و سطح چوب...

سنباده لرزان

سنباده لرزان ابزاری رایج و محبوب برای مبل ساز ها، نجار های حرفه ای و همه ی کسانی است که با کارهای چوبی سر و کار دارند.

ابزار هایی برای پرداخت یک کار مبلمان یا برای صاف کردن سطح یک پروژه ی جدید بدون برجا گذاشتن ثار خشی که سنباده های دیگر بر جا می گذارند.

کار با سنباده لرزان آسان است و هر کسی که با چوب کار می کند باید اضافه کردن یکی از آن ها به مجموعه ی ابزارش را در برنامه اش قرار دهد.

چرا به یک سنباده لرزان خوب نیاز دارید؟

داشتن یک سنباده لرزان خوب در کارگاه تان کار پرداختِ مبلمانی که ممکن است مشغول ساخت یا پرداخت دوباره آن باشید را آسان تر می کند.

کار با آن ها بی اندازه ساده است، بنابراین اگه در کار سنباده زنی تازه کار هستید می توانید به سرعت کار با آن ها را یاد بگیرید.

اگر از قبل با آن ها آشنایی داشته باشید، و یک کسب و کار حرفه ای دارید یا اینکه یک پیمان کار هستید، می دانید که سرعت مسأله ی مهمی است و یک سنباده لرزان با کیفیت خوب قطعاً می تواند این سرعت را برای تان فراهم کند.

انواع مختلفی از سنباده لرزان وجود دارد و مانند بسیاری از ابزار دیگر، برخی برای انجام کار های خاص بهتر از بقیه عمل می کنند.

قبل از خرید یک سنباده مطمئن شوید که می دانید از آن برای چه کارهایی استفاده خواهید کرد.

انواع سنباده های لرزان و کاربرد آنها

دو نوع اصلی از سنباده لرزان موجود است: تخت و گرد.

هر کدام از آنها دارای نقاط قوتی است که آن ها را برای انجام کار های خاص نسبت به انواع دیگر بهتر می کند.

1. سنباده لرزان تخت

سنباده لرزان تخت بیش از 50 سال است که وجود دارند و امروزه هم مرتباً برای پرداخت در پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند.

کار با سنباده لرزان تخت آسان است و دارای خصوصیّات زیادی مثل حذف خاکه، کنترل الکترونیکی سرعت، انواع مختلف دسته و صدای پایین تر موتور و همینطور ارتعاش کمتر هستند.

علاوه بر این اندازه های مختلفی از سنباده تخت موجود است. شما می توانید سنباده های بزرگی که از نیمی از یک ورقه ی سنباده ی استاندارد استفاده می کنند یا دستگاه های کوچک تر که از 1/4 یا حتی 1/6 یک ورقه ی استاندارد سنباده استفاده می کنند انتخاب کنید.

زمان استفاده از یک سنباده لرزان تخت در مسیر رگه های چوب حرکت می کنید و نه از میان آن ها؛ در غیر این صورت اثراتی به جا می گذارید که به قطعه ای که بر روی آن کار می کنید صدمه خواهد زد.

2. سنباده لرزان گرد

سنباده لرزان گرد سنباده زنی را به صورت تصادفی بر روی قطعه ی کار انجام می دهند.

این روش یک پرداخت بسیار صاف تر را به ما می دهد و آن اثرات معمول سنباده که می تواند در کار با یک سنباده ی نواری معمولی بر جا بماند را بر جا نمی گذارد.

سنباده لرزان گرد یک بلبرینگ دارای انحراف دارند که صفحه ی سنباده لرزان را در هر دو حالت بیضوی و دایره ای روی چوب به حرکت در می آورد.

یکی از مزایای یک سنباده لرزان گرد این است که کاربر مانند سنباده های تخت محدود به سنباده زنی در مسیر رگه های چوب نیست.

این سنباده ها به معنای واقعی کلمه می توانند قطعه ی کار را در تمام جهات سنباده بزنند و با این حال هم یک پرداخت نهایی زیبا به ما بدهند.

توصیه می شود که کاربران کارشان را با میزان زبری بیشتر شروع کنند و به تدریج زبری را کاهش دهند، تا جایی که به محصول پرداخت شده ای با سطحی زیبا و صاف برسند.

انواع سنباده لرزان گرد

انواع سنباده لرزان گرد وجود دارد که کاربران ممکن است از بین آن ها انتخاب کنند؛ که عبارتند از:

  • 1. سنباده لرزان یک دستی

این نوع از سمباده لرزان برای پرداخت چارچوب پنجره ها و سایر سطوح ظریف عالی است. این ابزار کنترل بیشتری بر روی محل سنباده زنی را برای کاربر فراهم می کند؛ به علاوه، در دست گرفتنشان راحت است.

حتّی برای پروژه های خیلی باریک، سنباده ی یک دستی انجام پروژه را برایتان آسان می کند؛ چیزی که کاربران آن را دوست دارند.

  • 2. سمباده لرزان زاویه ی قائمه

این نوع از سنباده لرزان قدرت بیشتری را برای کاربر فراهم می کند. چرخ دنده های این وسیله صفحه ی سنباده را به موتور متّصل می کنند.

در یک سنباده زاویه ی قائمه، سرعت کل پایین تر است امّا می توان بدون ایجاد آسیب آن را محکم تر بر روی سطح چوب فشار داد؛ که آن ها را برای برداشتن رنگ و چسب از روی سطوح عالی می کند.

  • 3. سنباده ی لرزان خطی بزرگ

این نوع سنباده لرزان برای انجام پروژه های بزرگی است که نیاز به ویژگی هایی که یک سمباده ی خطی بزرگ فراهم می کند دارند.

این سنباده ها قوی ترین موتور های موجود در سنباده ها را دارند و کاربر برای کار با آن باید از هر دو دست استفاده کند.

سنباده های خطی همچنین دارای سرعت های متغیّر هستند تا به کاربر کنترل هر چه بیشتر بر روی سرعت سنباده را بدهند.

ویژگی های مهم یک سنباده لرزان

  • 1. تعویض سریع کاغذ سنباده

یکی از بهترین و کاربردی ترین خصوصیات یک سنباده لرزان این است که چقدر سریع و راحت می توان کاغذ سنباده را تعویض کرد.

متداول ترین روش وصل کردن در این ابزار ها هوک اند لوپ نام دارد که کار با آن بسیار راحت است و تعویض کاغذ سنباده ها را بسیار ساده و سریع می کند.

  • 2. سرعت متغیر دستگاه سنباده لرزان

اینکه پرداخت یک کار تا چه اندازه صاف باشد را میزان کنترل تان بر روی سنباده لرزان و پروسه ی سنباده زنی تعیین می کند.

با سرعت متغیر شما می توانید بر اساس جنس چیزی که بر روی آن کار می کنید سرعت را بالا یا پایین ببرید.

سرعت های پایین تر برای موادّی مثل روکش چوب مورد نیاز است تا احتمال سنباده زنی بیش از حد کاهش یابد. سرعت های پایین تر برای پرداخت صاف تر و براق تر بهتر است.

سنباده ی دارای سرعت متغیّر قدری گران تر از آن هایی است که این گزینه را ندارند؛ امّا قیمت بالاتر آن ارزش کنترلی که به دست می آورید را دارد.

  • 3. وجود گزینه جارو برقی در دستگاه سمباده لرزان

بیشتر سنباده ها یک کیسه یا مخزن خاکه دارند تا در حین عملیّات سنباده زنی محیط کارتان را تمیز نگه دارند.

جمع آوری درجای خاکه از طریق این دو روش خوب است امّا مؤثرترین روش برای خلاصی از خاکه و تمیز نگه داشتن محیط کارتان اتصال سنباده لرزان به یک جاروبرقی تر و خشک برند شاپ (Shop) است.

شما به یک اتصال بر روی سنباده تان نیاز دارید که با اندازه ی جارو برقی های استاندارد، یعنی 1 ¼ و 1 ½ و 2 ½ اینچ، همخوان باشد. ریه های شما هم از این هوای تمیز تر در کارگاه تان سود خواهند برد.

  • 4. دسته های سنباده ها

تنها راهی که شما می توانید بفهمید که یک سنباده در دست تان چه احساسی دارد این است که آن را امتحان کنید.

شما می توانید این کار را با رفتن به فروشگاه ابزار محل تان و امتحان کردن چند مدل مختلف انجام دهید. بسیاری از فروشگاه های ابزار، انواع مختلفی را به نمایش گذاشته اند تا کاربران بتوانند آن ها را ببینند و در دست بگیرند.

شما عملاً می توانید آن ها را روشن کنید و ببینید که چطور در دست تان قرار می گیرند. شما می خواهید امتحان کنید که آیا انگشتان تان راحت روی دستگاه قرار می گیرند و آن را خاموش و روشن کنید.

شما همینطور می خواهید ببینید که در دست چه اندازه سنگین هستند و اینکه آیا دستگیره به راحتی در دست جا می گیرد.

بعضی از سنباده ها ممکن است برای راحتی بیشتر طراحی دسته ی نرمی داشته باشند.

هر چه نگه داشتن و استفاده از سنباده تان راحت تر باشد، می توانید بدون اینکه خسته شوید یا عضلات تان بگیرد، برای مدت زمان طولانی تری از آن استفاده کنید.

  • 5. کابل برق با طول زیاد در سنباده لرزان

بعضی از ابزار ها سیم های کوتاه و کوچکی دارند که نیاز به استفاده از سیم های اضافی دارند، اما مدل هایی وجود دارند که سیم های بلندی دارند و به شما این امکان را می دهند که مجبور نباشید کنار یک پریز برق بمانید.

  • 6. کلید درزگیری شده سمباده لرزان

با توجه به خاک اره ای که در اثر سنباده زنی می تواند به وجود آید، داشتن دستگاهی با سویچ درزگیری شده عمر سنباده تان را اضافه می کند.

ورود خاک اره به درون سویچ دستگاه تان می تواند عملکرد روشن و خاموش آن را تحت تأثیر قرار دهد و موجب شود که به درستی کار نکند.

همچنین خاک اره می تواند وارد چشم ها، بینی و دهان شما شود و موجب ناراحتی و حتی مشکلات سلامت برای کسانی که دچار آسم یا آلرژی هستند شود.

زمانی که مشغول کار بر روی پروژه تان هستید استفاده از ماسک و تهویه ی مناسب و همینطور جمع کننده ی خاکه (مخزن یا کیسه یا اتصال یک جارو برقی شاپ) خاکه را کاهش می دهد.

  • 7. توازن سنباده لرزان

زمانی که ابزار تان متوازن باشد اینکه چقدر آسان می توانید از سنباده تان استفاده کنید و چقدر کار با آن راحت است برایتان بسیار با ارزش خواهد بود.

همینطور شما تمایلی به سنباده هایی که به شدت می لرزند ندارید، چون در مواردی که لازم است برای مدت زمان های طولانی مورد استفاده قرار گیرند، باعث خستگی زیاد کاربر می شوند.

لرزش چیزی است که می تواند دقت و پرداخت را تحت تأثیر قرار دهد؛ به خصوص هنگام کار بر روی قطعه های ظریف تر که نیاز به سنباده زنی دقیق دارند.

هر چه لرزش دستگاه کم تر باشد، در نهایت به پرداخت بهتری خواهید رسید. همینطور احتمال آسیب ها و خراش ها کمتر خواهد بود.

  • 8. قفل سویچ سمباده لرزان

این خاصیّت به کاربر امکان می دهد که بدون اینکه مجبور باشد سویچ را به صورت مداوم فشار دهد سنباده را در حالت قفل شده در حالت روشن نگه دارد. این کار دست های شما را برای هدایت و کنترل سنباده در طول عملیات سنباده زنی آزاد می گذارد.

  • 9. قابلیت جابجایی دستگاه سمباده لرزان

اگر یک جعبه ی خوب برای حمل و نقل داشته باشید، به همراه داشتن سنباده در محل کار یا هر جایی که می خواهید کار سنباده زنی انجام دهید بسیار ساده تر خواهد بود.

همه ی سنباده ها یک جعبه همراه با خود دارند. در غیر این صورت جعبه هایی موجود است که می توان سنباده و همینطور سیم آن را در آن ها جا داد.

اگر سفر می کنید، اگر به عنوان یک نجار حرفه ای یا قفسه ساز در خانه های مختلف کار می کنید یا اگر در زمینه ی ساخت و ساز هستید و هر روز در سایت های کاری مشغول به کارید، داشتن این جعبه ی حمل نقل به کارتان خواهد آمد.

  • 10. ترمز های صفحه ی سنباده لرزان

فایده ی یک دستگاه دارای ترمز این است که زمانی که با تماس سنباده با سطح و بلند کردن دوباره ی آن، سطح کار به مقدار زیادی دچار شکاف و بریدگی می شود از کنده شدن سطح جلوگیری می نماید.

  • 11. تنظیمات فاصله دهی دستگاه سنباده لرزان

بعضی از سنباده ها دارای دستگیره ها یا پیچ هایی هستند که به کار بر امکان می دهند که به راحتی و با سرعت تنظیمات سریع فاصله دهی را انجام دهد. این ها خصوصیات خوبی است که داشتن آن کار با سنباده را راحت تر می کنند.

ایمنی دستگاه سمباده زن

مانند دیگر ابزار ها روش درست و روش غلط برای استفاده از سنباده لرزان وجود دارد.

باید مراقبت لازم برای جلوگیری از پیش آمدن تصادفات و آسیب ها انجام شود. کودکان نباید بدون نظارت بزرگسالان از این سنباده ها استفاده کنند.

موارد زیر بعضی از نکات ایمنی است که به کاربران کمک می کند که هنگام استفاده از سمباده لرزان ایمن باشند.

  1. سنباده را محکم نگه دارید.
  2. سنباده را در حالی که روشن است روی میز کار قرار ندهید.
  3. سنباده ها ضد آب نیستند؛ بنابراین از آن ها در محیط های مرطوب یا بر روی قطعاتِ کارِ خیس استفاده نکنید.
  4. از سنباده زن با دست خیس استفاده نکنید.
  5. محیط کارتان را تهویه کنید تا از تنفّس خاکه جلوگیری کنید.
  6. از عینک های محافظ استفاده کنید تا از ورود خاک ارّه و تکّه های چوب به درون چشم های تان جلوگیری کنید.
  7. در مدل های سیم دار مطمئن شوید که سنباده زن در حین استفاده از روی سیم رد نشود. حین انجام کار سیم را از سر راه بردارید.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع سنباده لرزان در بازار

لیست قیمت انواع سنباده در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits