دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد دستگاه جوشکاری چیست ؟
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دستگاه های جوشکاری در تولید قطعات صنعتی و اتصال آن ها به یکدیگر کاربرد زیادی دارند. پس از انجام جوشکاری به وسیله دستگاه های جوش، اتصال دائم ایجاد شده و دیگر امکان جدا کردن قطعات متصل شده به یکدیگر وجود ندارد.

دستگاه جوشکاری

دستگاه جوشکاری : یکی از کارامد ترین دستگاه‌ها که در صنعت مورد استفاده مهندسان قرار میگیرد، دستگاه جوش است که در مدل‌ها و برندهای مختلف در بازار عرضه میگردد. عملیات این دستگاه جوش دادن انواع فلزات ناهمنام و همنام به یک‌دیگر است.

دستگاه های جوش می توانند به صورت لیزری، شیمیایی و یا الکتریکی باشند که می توان از هر کدام از آن ها در زمان مناسب استفاده کرد.

جوشکاری چیست ؟

جوشکاری فرایندی است که طبق آن یک میله با پوشش خاص که به آن الکترود گفته میشود توسط یک قوس الکتریکی با منبع ولتاژ و جریان تعریف شده ذوب شده و دو قطعه کار فلزی عمدتا از جنس آهن را به یکدیگر تصل میکند .

جوشکاری در صنعت معمولا به سه نوع انجام می شوند:

  • الکترود دستی
  • جوشکاری با سیم
  • جوشکاری زیر پودری

انواع دستگاه جوش کاری و کاربرد آنها

دستگاه های جوش الکترود خود به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:

1. ترانس های قدیمی

این دستگاه ها به دلیل حجم بالا، سنگین بودن دستگاه و مصرف برق زیادی که دارند معمولا دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.

  • 2. دستگاه های جوش دارای مولدهایی به نام دینام جوشکاری

این نوع از دستگاه ها کیفیت جوش بهتری نسبت به نمونه قدیمی داشتند اما آن ها هم به دلیل سنگینی و هزینه بالای تعمیرات دستگاه، کنار گذاشته شده اند.

  • 3. دستگاه جوش های رکتی فایر

به مبدل هایی که جریان متناوب دویست و بیست یا سیصد و هشتاد ولتی ورودی را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند رکتی فایر گفته می شود.

به عبارتی می توان گفت که رکتی فایرهای جوشکاری همان دستگاه های ترانسفورماتور هستند که یک سیستم یکسوکنندگی جریان الکتریسته به آن ها اضافه شده است.

این نوع از دستگاه جوش معمولا با جریان برق سه فاز کار کرده و برق مورد نظر را به وسیله فیش مخصوص دریافت می کنند.

کیفیت بالای جوشکاری، قابلیت جوشکاری با الکترودهای مختلف و امکان کار کردن با آن در زمان هایی که حتی به برق شهری دسترسی وجود ندارد از نکات مثبت این دستگاه می باشد.

  • 4. دستگاه جوش اینورتر

دستگاه های جوش اینورتر، نسل جدید دستگاه های جوش می باشند. بعضی از این دستگاه ها توانایی کار با هر دو جریانِ مستقیم و متناوب را دارند و بعضی دیگر تنها امکان کار با جریان مستقیم برق را فراهم کرده اند.

منبع تغذیه دستگاه جوشِ اینورتر جریان بالایی را در جوشکاری فراهم می کند که این مقدار جریان خروجی و ولتاژ توسط نرم افزارهای کامپیوتری قابل تنظیم و کنترل می باشد.

تفاوت دستگاه جوش های اینوتر با دستگاه جوش های قدیمی

تفاوت اصلی دستگاه جوش های اینوتر با دستگاه جوش های قدیمی در نحوه تبدیل جریان متناوب به جریان DC خروجی می باشد.

در دستگاه جوش های قدیمی جهت تبدیل شدت جریان برق کم AC با ولتاژ بالا به جریان برق بالا AC با ولتاژ پایین از یک ترانسفورماتور هسته آهنی بزرگ استفاده می کردند.

سپس جریان AC بدست آمده به وسیله ریکتی فایر به جریان DC تبدیل می شد اما در دستگاه جوش های اینورتر از همان ابتدا ورودی AC توسط یک ریکتی فایر به DC تبدیل می شود.

این جریان فرکانس بالایی بین ده هزار تا بیست هزار هرتز تولید می کند. به دلیل استفاده از مدارهای الکترونیکی به جای هسته های آهنی در هنگام خرید دستگاه جوش اینورتر باید دقت داشت که کیفیت قطعات و لوازم یدکی آن مناسب بوده و در بازار موجود باشند.

علاوه بر این باید به ظرفیت کاری درج شده بر روی دستگاه که نشان دهنده میزان فعالیت مداوم آن می باشد نیز توجه نمود.

این نوع از دستگاه جوش نسبت به دستگاه جوش های قدیمی، کوچکتر و سبک تر بوده و همچنین مصرف برق کمتری دارد، به همین دلیل در بیشتر فعالیت های جوشکاری جهت انجام فرایند جوشکاریِ به صرفه و با کیفیت بالا از این دستگاه استفاده می شود.

هزینه تولید دستگاه های اینورتر نسبت به نمونه های دستگاه جوش قدیمی به دلیل تکنولوژی به کار رفته در آن ها، پایین تر بوده و همچنین دارای قدرت جوش بهتر و مستحکم تری هستند، علاوه بر اینکه امکان استفاده از انواع الکترودها در آن ها وجود دارد.

این قابلیت ها و ویژگی های مثبتی که دستگاه های جوش اینورتر دارند باعث شده تا در سال های اخیر جوشکاران گرایش زیادی به خرید و استفاده از این نوع دستگاه های جوش داشته باشند.

تفاوت دستگاه های جوش رکتی فایر با اینورتر

  1. تفاوت در کاربرد دستگاه ها : از رکتی فایرها عموما برای جوشکاری کارهای سنگین مانند اسکلت های فلزی استفاده می شود اما اینورترها در کارهای جوشکاری سبک تر و جزئی تر مورد استفاده قرار می گیرند. ضمن اینکه دستگاه اینورتر با برق تک فاز کار می کند و از آن می توان برای مصارف خانگی نیز استفاده کرد.
  2. وزن دستگاه های جوش : وزن یک دستگاه جوش دویست آمپری رکتی فایر تقریبا سه برابر یک دستگاه جوش دویست آمپری اینورتری می باشد.
  3. تفاوت در میزان امپراژ دریافتی دستگاه ها : میزان آمپراژی دریافتی اینورترها حدودا هجده تا بیست و دو آمپر می باشد اما در رکتی فایرها گاهی بیشتر از بیست و پنج آمپیر شده که نوسانات برق خانه را در بر دارد.

مزایای دستگاه جوش اینورتر

  1. افزایش کیفیت جوشکاری های انجام شده
  2. کاهش مصرف انرژی توسط دستگاه جوش
  3. عدم ایجاد آلودگی صوتی
  4. توانایی کنترل سریع مشخصات دینامیکی دستگاه در شرایط مختلف جوشکاری
  5. راندمان کاری بالاتر دستگاه جوش های اینورتر نسبت به نمونه های دستگاه جوش سنتی
  6. قابلیت حمل آسان به دلیل سبک بودن دستگاه
  7. قوس پایدار و تعدال مناسب قدرت قوس

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع دستگاه جوش در بازار

لیست قیمت انواع شیلنگ جوشکاری در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits