دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کی اف سی (KFC) چیست ؟ آیا در ایران شعبه رسمی دارد ؟
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ممکن است شما نام کی اف سی را خیلی شنیده باشید اما دقیقا ندانید که مفهوم این نام چیست. در این مطلب توضیح کاملی درباره کی اف سی برای شما بیان کرده ایم.

معرفی کامل رستوران مشهور آمریکایی کی‌ اف‌ سی (KFC)

کی اف سی چیست ؟

عبارت کی اف سی kfc مخفف عبارت Kentucky Fried Chichen به معنی مرغ سوخاری کنتاکی است که از محبوب ترین غذاهای فست فود در دنیاست. جالب است بدانید که کنتاکی نام یکی از ایالت های آمریکا نیز هست.

به دلیل شناساندن نوع غذاهای رستوران های زنجیره ای نام آن را مرغ سوخاری کنتاکی گذاشتند تا مشتری ها به راحتی متوجه غذاهایی که در این مکان ها سرو می شود باشند. برند کی اف سی در حقیقت برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ میلادی افتتاح شد و آرام آرام پیشرفت کرد.

صاحب کی اف سی کلنل هارلند دیوید ساندرز نام داشت که در لوئیزویلِ ایالت کنتاکی زندگی می کرد به همین علت نام رستورانش را مرغ سوخاری کنتاکی گذاشت.

ساندرز در ۱۸۹۰ در ایالت ایندیانا متولد شد و مشاغل مختلفی را از جمله فروشندگی، کارمندی بیمه، کار در مزرعه و پمپ بنزین انجام داد. در ۴۰ سالگی یعنی ۱۹۳۰ کارش را با یک رستوران کوچک بین راهی در اتاقکی در یک پمپ بنزین شروع کرد و از ابتدا خودش سر آشپز و صاحب امتیاز بود.

او به زودی معروف شد و در سال ۱۹۳۶ فرماندار ایالت به او لقب افتخاری کلنل داد. در ۱۹۳۷ یک متل شیک در کنار مجموعه رستورانش ساخت. در ۱۹۴۰ اولین دستور مرغ کنتاکی را خلق کرد و نه سال بعد در اوج شهرت با همسرش کلودیا (Claudia Price) ازدواج کرد.

سرهنگ ساندرز در سال ۱۹۸۰ میلادی در زمانی که حدود ۶۰۰۰ شعبه در سراسر جهان داشت، بر اثر عوارض ناشی از سینه‌ پهلو و سرطان خون درگذشت و پرچم‌های ایالت کنتاکی ۴ روز تمام به احترام او به حالت نیمه افراشته درآمد.

کی اف سی

به مرور زمان و با تلاش های ساندرز، رستوران های کی اف سی آن قدر این برند مشهور شد که امروزه بعد از برند مک دونالد معروف ترین رستوران زنجیره ای دنیا در سبک فست فود است. اغلب تصور می کنند که کنتاکی نام نوعی از مرغ سوخاری است که به روش خاصی پخته می شود اما در حقیقت این نام اشاره به زادگاه این رستوران های زنجیره ای محبوب دارد.

با گذشت سال های متوالی و بیشتر و بیشتر شدن شهرت این رستوران ها نام این برند دیگر با حروف اختصاری kfc استفاده شد و امروزه نیز کمتر کسی است که نداند این حروف مخفف چه کلماتی است.

این مجموعه رستوران های مرغ سوخاری کنتاکی نقش مهمی در شناساندن و محبوب کردن مرغ سوخاری در میان همه ی مردم دنیا داشت و تا آن زمان همبرگر محبوب ترین غذای فست فود در دنیا بود اما کنتاکی توانست در سرعت کمی همبرگر را به چالش بکشد و طرفداران زیادی برای مرغ سوخاری دست و پا کند.

مرغ سوخاری غذای اصلی این رستوران‌ها را تشکیل می‌دهد.

  • نوع : شرکت تابعه
  • صنعت : رستوران
  • گونه : غذای فوری
  • درآمد : بیست و سه بیلیون دلار آمریکا (۲۰۱۳)
  • وب‌گاه : www.kfc.com

یکی از مهم‌ترین سازمانهای حمایت از حقوق حیوانات به نام مردم برای درمان اخلاقی جانوران (PETA) از سال ۲۰۰۱ میلادی کمپین بزرگی را در سراسر جهان علیه رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی در اعتراض به قتل سالیانه بیش از هفتصد و پنجاه میلیون مرغ، آغاز کرده‌است و رفتار شرکت کی‌ اف‌ سی را «ضدبشری و غیراخلاقی» می‌نامد.

کی اف سی

شعبه کی‌ اف‌ سی در ایران

در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، شعبه‌ای از رستوران کی‌اف‌سی که در غرب تهران افتتاح‌شده بود چند روز پس از شروع به‌کار پلمپ شد، شرکت کی اف سی آمریکا در واکنش به تأسیس شعبه‌ای از این رستوران زنجیره‌ای در ایران اعلام کرد هیچ حق امتیازی به افرادی در ایران برای ایجاد شعبه کی اف سی داده نشده است و از گشایش رستوران کی اف سی در تهران شوکه شده‌است.

فست فود زنجیره‌ای کی اف سی ادعاهای مربوط به دادن مجوز گشایش شعبه در ایران را رد کرد. «لوری شالو» مسئول روابط عمومی شرکت «یام» مالک اصلی «کی.اف.سی» اعلام کرد با مسئولان محلی و مشاوران خارجی خود در تماس هستند تا علیه هر شرکت یا فردی که مدعی داشتن شعبه‌ای با نام «کی.اف.سی» در ایران باشند و از نام آن سوء استفاده کنند، اقدام قانونی می‌کنند. وری شالو، سخنگوی شرکت کی اف سی در ایمیلی که به فارین پلیسی ارسال کرد گفت:

«یک دعوای حقوقی علیه هر شرکت یا شخصی که ادعا می‌کند حق ایجاد رستوران کی اف سی دارد تنظیم خواهیم کرد.»

برخی سایت‌های خبری ایرانی این احتمال را مطرح می‌کنند که طراحی دکور این رستوران به شکل آمریکایی، دلیل انجام تحقیقات از سوی پلیس و پلمپ بوده‌ است، همچنین کی اف سی نیز به سؤالات فارین پلیسی در مورد این که ایده پیگیری قضایی این مسئله تا چه حد می‌تواند واقع‌بینانه باشد پاسخی نداده است.

در مقابل مدیر عامل رستوران کی‌ اف‌ سی در ایران، که مالک رستورانی بانام کی‌اف‌سی در ایران نیز هست، اعلام کرد «پلمپ کی‌اف‌سیِ حلال ناشی از سوء تفاهم است و این رستوران هیچ ارتباطی با کی‌اف‌سی آمریکا ندارد و با بِرَند «کی‌اف‌سی ایرانیان» به ثبت رسیده‌است.

ما متعلق به برندی با عنوان کی‌ اف‌ سی حلال هستیم که مربوط به ترکیه می‌شود و متعلق به مسلمانان و بازار هدفش کشورهای اسلامی است و از «ایرانیان مسلمان و شیعه» در آن سهامدار هستند. ما به‌ عنوان یک ایرانی که از اول دوست نداشتیم با آمریکایی‌ها کارکنیم، ما دنبال تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی هستیم و در شعبه خودمان حتی به اقدامات فرهنگی درزمینه مطالعه، بهینه‌سازی مصرف آب و فرهنگ ترافیک پرداختیم.»

وی برخی تصاویر منتشره تحت عنوان افتتاحیه کی‌ اف‌ سی آمریکا در تهران را مربوط به فست‌ فودهایی دانست که با برند تقلبی کی‌اف‌سی آمریکا فعالیت دارند. این مدیرعامل کی‌ اف‌ سی ایرانی، همچنین اظهار داشت که حتی قبل‌تر از این ماجرا نیز در یک نشست خبری نسبت به کلاه‌ برداری رستوران‌هایی هشدار می‌داده‌است که با «مارک آمریکایی کی‌اف‌سی» و تصویر کلنل و با «استفاده از حروف لاتین» فعالیت دارند ولی هیچ‌کدام از آن‌ها کی‌اف‌سی واقعی نیستند امّا شعبهٔ وی اولین شعبه رسمی و انحصاری «کی‌اف‌سی» حلال ایران است.

مدیرعامل رستوران کی‌ اف‌ سی حلال ایرانی با سوء تفاهم خواندن پلمپ این رستوران مدعی شد کی‌اف‌سی ایرانیان دارای مجوّز فعالیت و پروانه کسب است و به گفتهٔ او این موضوع را شخصی به نام «فاضلی» که وی، او را رئیس اتاق اصناف ایران نامید نیز تأیید نموده‌است، اما با وجود این اظهارات کمی بعدتر کی‌اف‌سی ترکیه نیز هرگونه ارتباط با کی‌اف‌سی ایرانی را رد کرد.

«زینب وورال» مسئول روابط عمومی و مطبوعاتی شرکت فست فود «کی.اف.سی» ترکیه با ارسال یک پست الکترونیکی به دفتر ایرنا در آنکارا هرگونه ارتباطی بین کی‌اف‌سی ترکیه با کی‌اف‌سی موجود در ایران را رد کرد. وی با ابراز تعجب از انتشار اخبار مرتبط با افتتاح شعبه‌ای از کی.اف.سی در تهران اعلام نمود هیچ‌گونه، ارتباطی میان کی‌اف‌سی اصل ترکیه و کی‌اف‌سی ایرانی، نیست.

اما مدیر عامل شرکت کی اف سی حلال در ایران با رد این ادعا اعلام کرد که اصولا کی اف سی حلال هیچ ربطی با کی اف سی در هیچ کجای دنیا ندارد و شرکت مستقلی است که برای بازار هدف کشورهای اسلامی در ترکیه به وجود آمده است.

علی فاضلی که از وی به‌ عنوان رئیس اتاق اصناف یاد می‌شود، در اظهارنظر در رابطه با کی‌اف‌سی ایرانی به رسانه‌ها اعلام نمود، «با توجه به تعهدی که این واحد صنفی داده و لوگوی خود را تغییر داده‌است؛ دوباره شروع به‌کار می‌کند»، وی در این رابطه اشاره داشت، کی اف سی حلال ایرانیان، با مجوز ایرانی فعالیت می‌کند.

کی اف سی چیست

بیشتر بخوانید:

مرغ کنتاکی kfc : روش تهیه مرغ سوخاری به روش کی اف سی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits