دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی ۱۳ تا از بهترین کتاب های کارآفرینی
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
کتاب های کارآفرینی میتوانند نقش موثری در زندگی جوانانی که تازه مسیر کاری خود را شروع کرده اند داشته باشند. در این مقاله 13 تا از بهترین کتاب های کارآفرینی را به شما معرفی میکنیم

بهترین کتاب های کارآفرینی کدامند؟

در سال‌های گذشته به دلایل متعددی فرهنگ کارآفرینی به ویژه در حوزه استارتاپ‌ها گسترش یافته است و بسیاری از کارجویان به تلاش برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق ترغیب شده‌اند.

اگر شما هم از آن دسته افراد خلاق و نوآوری هستید که می‌خواهید با کارآفرینی زمینه‌ساز تحولات بزرگی در تولید و یا ارایه خدمات شوید، بدون‌شک یکی از اولین و مهم‌ترین قدم‌های‌تان در آغاز مسیر، آشنایی با مبانی مدیریت کسب‌و‌کار است. به همین منظور در نظر داریم تا در این بخش، به معرفی ... کتاب ارزشمند و کاربردی در این حوزه بپردازیم.

۱. «شدن» اثر میشل اوباما

هر انسانی در مسیر موفقیت، ماجرای جالب و منحصربه‌فردی تجربه می‌کند؛ ماجرایی که پیروزی و شکست‌های زیادی دارد و معمولا از چشم دیگران دور می‌ماند. میشل اوباما در این کتاب خاطرات زندگی‌اش را بازگو کرده است؛ به‌ویژه زمانی که بانوی اول کاخ‌سفید بود. داستان این کتاب بازتابی از تجربه‌ی بسیاری از ما است. لیسا اسکیت‌تاتوم، مدیرعامل استارتاپ مدیریت شغل Landit، این کتاب را معرفی کرده است.

۲. «تفکر سریع و آهسته» اثر دانیل کانمن

دانیل کانمن، نویسنده‌ی این کتاب، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و روان‌شناس است و زمان زیادی برای تحقیق درباره‌ی درک سازوکارهای تصمیم‌گیری صرف کرده است. این کتاب دو سیستمی را بررسی می‌کند که انسان‌ها برای قضاوت استفاده می‌کنند: سیستم اول که کم‌ و‌ بیش تحریک می‌شود و به‌شدت تحت‌تأثیر احساسات است؛ و سیستم دوم که انسان برای حل مشکلات طولانی‌مدت استفاده می‌کند و فرایند تحلیلی آهسته‌تری دارد.

نکته‌ی جالب این است که اغلب ما به‌دلیل وابستگی به سیستم اول، دچار «توهمات و تعصب شناختی» می‌شویم. همه‌ی ما تلاش می‌کنیم در مدت زمان کم، تصمیم بهتری بگیریم و این کتاب با توضیح اینکه چرا انسان‌ها به این شکل رفتار می‌کنند، نصیحت‌های آموزنده‌ای برای بهترین تصمیم‌گیری در مدت زمان کم ارائه می‌دهد. نیکول سنتنو، مدیرعامل استارتاپ غذایی Splendid Spoon، این کتاب را معرفی کرده است.

۳. «سختی کارهای سخت: ساختن کسب‌وکار زمانی که هیچ پاسخی ساده نیست» اثر بن هورویتز

فلون فاتمی، مدیرعامل استارتاپ هوش مصنوعی Node، این کتاب را به انجیل کارآفرینی تشبیه کرده است. او خواندن این کتاب را به مدیران اجرایی و کارمندانش توصیه کرده و معتقد است از بسیاری از درس‌های این کتاب می‌توان روزانه استفاده کرد.

۴. «نتفلیکسد: نبرد حماسی برای چشم‌های آمریکا» اثر جینا کیتینگ

شان‌لی ما، مدیرعامل استارتاپ ازدواج Zola، خواندن این کتاب را به هر کارآفرینی توصیه می‌کند. این کتاب درباره‌ی کارآفرین استارتاپی است که تعریف یکی از صنایع را تغییر داد. نتفلیکس به‌دلیل استراتژی و تیمی بزرگش موفق شد؛ اما نقش خوش‌اقبالی‌ را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

۵. «منفعت برای برنده‌ها: برگزیده‌ای از تظاهرات بیهوده برای تغییر دنیا» اثر آناند گریدهاراداس

کارلا مونتروسو، مدیرعامل Code2040، خواندن این کتاب را به کارآفرینان توصیه می‌کند؛ زیرا مطالب ارزشمندی از راهی متفاوت و مهم وارد زندگی انسان می‌کند.

۶. «جرئت بسیار» اثر برنه براون

نیندی کاپور، مدیرعامل استارتاپ مبلمان Maiden Home می‌گوید تابه‌حال کتاب‌های زیاد و جالبی درباره‌ی کسب‌وکار به او پیشنهاد شده؛ اما معتقد است تأثیرگذارترین کتاب‌ها، تبلیغ نمی‌شوند. او یکی از طرفداران بزرگ برنه براون است و مطالعه‌ی این کتاب به او در ساخت اکوسیستم میان شرکا و تیم کاری و مشتری‌هایشان در سراسر آمریکا کمک بسیاری کرده است.

۷. «راهنمای رشد چشمگیر» اثر الاد گیل

اگر محصولی ساخته‌اید و می‌خواهید وارد مراحل بعدی شوید، این کتاب راهنما و مشاور خوبی است که کارآفرینان موفق با کمک آن محصولاتشان را در سیلیکون‌ولی عرضه کرده‌اند. درنظرگرفتن فرهنگ، نقش مهمی در سنجش کسب‌وکار دارد و این نحوه‌ی استخدام تیم است که فرهنگ سازمانی شرکت را شکل می‌دهد. جسیکا متیوز، مدیرعامل استارتاپ انرژی Uncharted Power، این کتاب را معرفی کرده است.

۸. «نیروی بیشتر: زنان باهوش چگونه در اقتصاد نوین برنده می‌شوند؟» اثر ماگدالنا یسیل

ماگدالنا کارآفرین و سرمایه‌گذاری است که ۲۵ سال در سیلیکون‌ولی کار کرده و اولین سرمایه‌گذار Salesforce شناخته می‌شود. او در این کتاب، تجربیات خود از کارکردن در سیلیکون‌ولی را با خوانندگان به اشتراک گذاشته است. هیدی زک، بنیان‌گذار استارتاپ پوشاک ThirdLove، این کتاب را معرفی کرده است.

۹. «پروژه‌ی نابودی: دوستی که ذهن ما را تغییر می‌دهد» اثر میشل لوئیس

این کتاب درباره‌ی ترکیب مطالعات روان‌شناسی و اقتصادی است. در این کتاب، توضیح داده شده چرا صنایع باید در آینده برای رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر متحد شوند. این دو دوست (مطالعات اقتصادی و روان‌شناسی) با کمک یکدیگر می‌توانند موضوعاتی را کشف کنند که هرگز به‌تنهایی نمی‌توانستند. آلیشیا توماس، مدیرعامل استارتاپ تناسب‌اندام Dibs، این کتاب را معرفی کرده است.

10. راه اندازی کسب و کار؛ ۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا

بیل اولت در کتاب راه اندازی کسب و کار؛ ۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا با معرفی اقداماتی که مانند جعبه ابزار یکپارچه‌ عمل می‌کنند، در تلاش است تا کارآفرینان نوپا را در این فرآیند پیچیده و دشوار، راهنمایی کند. سعید روشنی و نفیسه رضایی‌نیک مترجمان این کتاب، معتقدند که کتاب راه‌اندازی کسب‌و‌کار به شکلی توانمند و با زبانی ساده مباحث عملیاتی و غیر‌کلیشه‌ای را مطرح و خواننده را در درک هر یک از مراحل یاری می‌کند. برای قوی‌تر شدن انگیزه‌تان یک خبر مهم در آغاز کتاب آمده است: کارآفرینی را می‌شود آموزش داد.

بیل اولت و همکارانش با تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده‌اند که کارآفرینی حداقل می‌تواند به دو نوع اشاره کند: کارآفرینی در سازمان‌های کوچک و متوسط، کارآفرینی در سازمان‌های مبتنی بر نوآوری. «آن‌ها اساسا آنقدر متفاوت‌اند که موفقیت در هر کدام نیازمند بینش‌ها و مجموعه مهارت‌های متفاوت است. در این کتاب به آموزش کارآفرینی در سازمان‌های مبتنی بر نوآوری پرداخته‌ام.»

11. خلق مدل کسب و کار

پس از آشنایی با مراحل کارآفرینی نوبت می‌رسد به انجام بنیادی‌ترین سیستمی که هر کسب‌و‌کاری در خود دارد یعنی مدل کسب‌و‌کار. در واقع مدل کسب‌و‌کار، منطق شرکت را در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش توصیف می‌کند. باور الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور نویسندگان کتاب خلق مدل کسب‌و‌کار این است که می‌توان این مدل را با ۹ جزء سازنده اساسی که منطق چگونگی کسب درآمد یک شرکت را نشان می‌دهند، به بهترین شکل ممکن تشریح نمود.

در این کتاب به پنج الگوی مدل کسب‌و‌کار پرداخته شده است: مدل‌های کسب‌و‌کار تفکیکی، دنباله‌دار، پلتفرم‌های چندوجهی، رایگان و باز که هر یک الهام بخش پویایی حرکت شما خواهند بود.
زبان فارسی نوزدهمین زبانی بود که به همت غلامرضا توکلی، بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی و بهامین توفیقی پذیرای این کتاب ارزشمند شد.

12. کتاب طراحی ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی یکی از مهمترین اجزای سازنده مدل کسب‌و‌کار است که در تناسب با بخش مشتری است و ارتباط معناداری بین آن‌ها وجود دارد. باری دیگر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور به همراه گرگ برناردا و آلن اسمیت با نگارش کتابی در این زمینه خوش درخشیدند. در کتاب طراحی ارزش پیشنهادی که بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی، مینا نجفیان و اصغر عطایی ترجمه آن را بر عهده داشته‌اند، تکنیک‌هایی بیان می‌شود تا بتوانید محصولات و خدماتی را خلق کنید که مشتری، خواهان آن باشد. از این رو در فصل دوم کتاب در بخش درک مشتریان؛ شش تکنیک برای به دست آوردن بینش مشتری آموزش داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود تا به طور کامل وارد دنیای مشتری شوید.

13. ایده عالی مستدام

کتاب ایده عالی مستدام که به ۲۸ زبان ترجمه شده و یکی از صد کتاب برتر حوزه کسب‌و‌کار است، راز ماندگاری ایده‌ها می‌پردازد و با بیانی جذاب خواننده را با خود همراه می‌کند. همه ما دوست داریم وقتی موضوع مهمی را بیان می‌کنیم دیگران به آن توجه کنند تا اثرگذار باشیم و پیام‌مان ماندگار شود. در اصل، این کتاب کتابی پرورشی است. نویسندگان کتاب ده سال در پی پاسخ این پرسش بودند که ایده را چگونه طراحی کنیم تا ماندگار شود؟ چرا بعضی از ایده‌ها موفق می‌شوند در حالی که بقیه شکست می‌خورند؟ دن‌هیث با برخی از موثرترین و محبوب‌ترین استادان در زمینه‌های مختلف کار کرد. او دریافت اگرچه هرکدام از این معلم‌ها سبک ویژه خود را داشتند، در مجموع روش‌های تدریس آن‌ها تقریبا مشابه بود. چیپ هیث نیز ده سال در پی‌پاسخ این سوال بود که چرا گاهی اوقات ایده‌های بد در بازار اجتماعی ایده‌ها، موفق می‌شوند. چه چیزی افسانه‌های شهری را آنقدر متقاعدکننده کرده است؟ چرا بعضی درس‌های شیمی بهتر از بقیه در خاطر می‌مانند؟در نهایت تلفیق بررسی‌های این دو نویسنده به شش اصل برای ایده‌های موفق و ماندگار انجامید: ساده (Simple)، غیرمنتظره (Unexpectedness)، معتبر (Credibility)، احساسی (Emotions)،‌ داستانی (Stories) که از حروف اول این کلمات در زبان انگلیسی می‌توان کلمه (SUCCES) را ساخت. به خاطر ترکیب جالب این کلمه،کتاب ایده عالی مستدام که به ترجمه سیدرامین هاشمی و مجتبی اسدی نوشته شده است، خود در اذهان ما نیز ماندگارشد.

بیشتر بخوانید:

عصر کارآفرینی رو به پایان است؛ اما چرا؟


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits