دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مدت زمان دوره بارداری سگ و نشانه های آن
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سگ حیوان وفاداری است و معمولاً با انسان ها رابطه صمیمی برقرار می کند برای پرورش توله لازم است که اطلاعاتی در رابطه با دوران بارداری سگ داشته باشیم


دوره بارداری سگ


سگ حیوان وفاداری است و معمولاً با انسان ها رابطه صمیمی برقرار می کند. دوران بارداری سگ با نشانه هایی همراه است. این نشانه ها با توجه به نژاد سگ متفاوت خواهد بود. افراد زیادی متمایل به نگه داری سگ در منزل هستند و علاقه زیادی نیز به پرورش توله سگ دارند. از این رو شرایط لازم برای بارداری سگ را فراهم می کنند.

طول دوره بارداری سگ


حیوانات برای باردار شدن باید توانایی تولید مثل داشته و بالغ شده باشند. سن بلوغ برای سگ‌های ماده حدودا بین ۶ تا ۱۸ ماهگی است. البته بهتر است بعد از ۱۸ ماهگی که دستگاه تناسلی حیوان تکامل یافته برای جفت‌گیری اقدام شود. مدت زمان بارداری سگ‌ ماده بین ۶۲ تا ۶۵ روز به طول می‌انجامد و بهترین زمان ممکن برای زایمان ۶۳ روزگی می‌باشد. بعد از ۳ تا ۴ هفتگی دامپزشک می‌تواند با لمس شکمی ازبارداری سگ خود اطمینان پیدا کند.

بارداری سگ

نشانه های بارداری سگ

در هفته‌ های ابتدایی تشخیص بارداری سگ بسیار مشکل است. پس برای مراقبت و پرستاری صحیح از حیوان خود باید اولین نشانه‌های بارداری سگتان را بدانید. که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تغییر در اشتها نشانه اول بارداری سگ

معمولا یکی از اولین نشانه‌هایی است که می‌توان حدس زد سگ باردار شده است، کاهش یا فقدان اشتها در طول چند هفته اول حاملگی است. اگر در طول هفته‌های اول بارداری سگ شما اشتهای خود را از دست داد، سعی نکنید به زور او را مجبور به غذا خوردن نمایید. بهتر است برای وسوسه کردن حیوان در برنامه غذایی او از غذاهای مقوی و مورد علاقه‌اش مانند ترکیب گوشت آب‌پز و برنج مخلوط شده استفاده نمایید. در عین حال اگر باز هم به غذا تمایلی نشان نداد، سعی نکنید او را نگران غذا خوردن کنید. در صورتی که سگ شما به مدت سه روز پشت سر هم هیچ اشتهایی نداشت، حتما برای مشاوره با دامپزشک مشورت نمایید.

افزایش اشتها نشانه دوم بارداری سگ

برخی از سگ‌ها تقریبا بلافاصله پس از باردار شدن افزایش اشتها را تجربه می‌کنند، ولی حتی آنهایی که در هفته‌های اول اشتهای خود را از دست داده بودند، به مرور بعد از گذشت چند هفته غذای بیشتری خواهند خورد.

بهتر است به سگ آبستن اجازه دهید بیشتر غذا بخورد، اما باید بسیار مراقبت باشید بیش از حد چاق نشود. بهتر است به جای ارائه یک بار وعده غدایی روزانه، به مقدار دو یا سه وعده غذا برای او در نظر بگیرید. به این صورت برای تامین انرژی و رشد جنین انرژی کافی را در در طول روز در اختیار خواهد داشت.

کاهش ناگهانی در فعالیت‌های روزانه نشانه سوم بارداری سگ

اگر سگ شما به طور معمول پر انرژی و فعال است، کاهش ناگهانی در فعالیت‌های او ممکن است نشانه دیگری از بارداری سگ ‌باشد. درست مثل برخی از انسان‌ها، سگ‌ها نیز ممکن است به علت تغییرات سطح هورمون‌ها زودتر احساس خستگی کنند.

رشد نوک پستان‌ها نشانه چهارم بارداری سگ

رشد این ناحیه شاخص بسیار خوبی است که تغییرات بدن سگ را برای آمادگی دوران بارداری نشان می‌دهد. این تغییرات جهت آماده سازی برای تولید شیر در پستان‌های سگ رخ می‌دهد که باعث می‌شود در هفته ۶ حاملگی برجسته و متورم به نظر رسیده و حتی در روزهای آخر ممکن است کمی ترشح شیر نیز داشته باشد.

تغییر در رنگ نوک پستان نشانه پنجم بارداری سگ

علاوه بر متورم شدن ناحیه، کمی تغییر رنگ نیز خواهد داشت. به خصوص پستان‌های آخر که به پاهای سگ نزدیک‌تر هستند به رنگ صورتی تیره دیده می‌شوند. کمی سرخی به دلیل افزایش جریان خون در این منطقه طبیعی است.

تهوع نشانه ششم بارداری سگ

برخی از سگ‌ها ممکن است در روزهای اول بارداری غذایی را که می‌خورند را بالا آورده، یا به علت داشتن حالت تهوع از خوردن غذا اجتناب کنند.

بزرگ شدن شکم و اضافه وزن نشانه هفتم بارداری سگ

بعد از گذشت چند هفته شکم سگ بزرگ شده و از هفته پنجم به بعد حاملگی قابل تشخیص می‌باشد. اما افزایش وزن سگ باید کنترل شده باشد و برای مقدار غذایی که در اختیار سگ خود قرار می‌دهید، به نژاد و جثه حیوان دقت نمایید. می‌توانید برای اطمینان بیشتر از افزایش وزن مناسب دوران بارداری سگ، او را تحت نظر دامپزشک قرار دهید.

تغییرات رفتاری نشانه هشتم بارداری سگ

تقریبا تمام سگ‌هایی که تازه باردار شده‌اند تغییراتی در رفتار‌های خود بروز می‌دهند. برخی از سگ‌ها به صاحب خود چسبیده و کاملا مهربان می‌شوند. از طرفی دیگر بعضی از آنها بی‌قرار و کج خلق شده و با پرخاش رفتار می‌کنند، که بهتر است در این‌صورت از رودررو شدن سگ با غریبه‌ها جلوگیری نمایید.

معاینه سگ

تشخیص حرفه‌ای بارداری سگ

۱- مراجعه به دامپزشک

اگر معتقدید که سگ شما باردار است، لازم است برای برطرف کردن تردیدتان به دامپزشک مراجعه کنید. روش های مختلفی وجود دارد که دامپزشک می تواند بارداری را به طور قطعی تایید کند.

۲- انجام معاینه فیزیکی

دامپزشک، شکم سگ را به آرامی مورد بررسی قرار می‌دهد. او با لمس شکم (لمس از بیرون بدن) می‌تواند در برخی موارد بچه‌ها را احساس کند. با این حال، این کار، بسیار سخت تر از آن است که به نظر می‌رسد؛ زیرا ممکن است نوزاد با مدفوع موجود در روده اشتباه شود و برعکس!

زمان ایده آل برای لمس بچه‌ها بین ۲۸ تا ۳۵ روز پس از آبستنی است. قبل از این، تفاوت لازم وجود ندارد که دامپزشک بتواند بچه‌ها را احساس کند و برای بارداری نظر دهد. علاوه بر این، بچه‌ها ممکن است با چیزهایی مثل غذای داخل روده نیز اشتباه گرفته شوند.

۳- بررسی ضربان قلب

در اواخر دوران بارداری سگ (هفته ۶ به بعد)، دامپزشک می‌تواند ضربان قلب جنین را با نگه داشتن گوشی پزشکی روی شکم سگ بشنود. با این وجود، انجام این معاینه بسیار دشوارتر از نوزادان انسانی است؛ به دلیل خش خش خز پوست سگ و اینکه شکم سگ ها صاف نمی‌باشد.

۴- انجام آزمایش خون

استاندارد طلایی برای تست بارداری سگ توسط دامپزشک و برای تایید وجود یک هورمون به نام Relaxin171 انجام می شود. اعتبار هورمون، تنها پس از روز ۲۸ بارداری قابل قبول است.

اگر تست قبل از این تاریخ انجام شود، ممکن است نتیجه آزمایش اشتباه شود (منفی کاذب)، یعنی زمانی که شما معتقدید سگ حامله نیست، در حالی که او واقعا حامله است. نتیجه مثبت در هر زمان، حتی قبل از روز ۲۸، حاملگی را تایید می کند.

۵- سونوگرافی

روشی که می‌تواند خیلی سریع بارداری سگ را تایید کند، اولتراسوند است. اگر فردی که اولتراسوند می‌کند، ماهر باشد، می‌تواند از روز ۱۶ به بعد توله‌ها را روی اسکنر تشخیص دهد. در یک سگ آرام، اسکن می‌تواند بدون آرام بخش انجام شود. برای اسکن باید موهای شکم سگ زده شود تا برای اولتراسوند تماس خوبی با پوست شکم برقرار شود.

۶- استفاده از اشعه ایکس

با استفاده گسترده از سونوگرافی، نیاز به اشعه X در حاملگی کاهش یافته است. دلیل اصلی استفاده از اشعه ایکس در اواخر بارداری، شمارش تعداد توله های موجود در رحم است.

زایمان سگ

پس از دیدن علائم بارداری سگ چه باید کرد؟

اگر شما برای تولید مثل سگ خود برنامه ریزی کرده‌اید، با مشاهده علایم ذکر شده متوجه می‌شوید، به نتیجه مورد نظر رسیده‌اید و سگتان باردار شده است. با دانستن این مطلب برای ایجاد شرایط مناسب برای یک سگ باردار و داشتن نتیجه مطلوب باید خود را آماده نمایید. پس کار اصلی شما تازه شروع شده است و باید این دوران را به خوبی مدیریت کنید.

  • در ابتدا لازم است برای گرفتن تست بارداری سگ خود و آزمایش‌های لازم به دامپزشک مراجعه نمایید، زیرا ممکن است برخی از علایم مربوط به یک بیماری باشد. جواب آزمایش می‌تواند بیماری را از بارداری تشخیص دهد.
  • با ارائه بهترین و سالم‌ترین رژیم غذایی به سگ خود، از بارداری تا شیردهی، کمک بزرگی به سلامت جسمی و روحی او و توله‌هایش خواهید کرد.
  • برای جلوگیری از افزایش وزن غیر طبیعی سگ خود ورزش و تمرینات آرام و سبک را در برنامه روزانه او بگنجانید. فعالیت‌های شدید و خسته کننده به هیچ عنوان برای سگ باردار مناسب نبوده و می‌تواند مشکل آفرین باشد. پیاده روی کوتاه مدت فعالیت مناسبی برای او خواهد بود.
  • مطمئن شوید که سگ شما یک محل راحت و تمیز برای استراحت در اختیار داشته باشد. با توجه به افزایش وزن و رشد شکم حیوان (مخصوصا اگر جعبه‌ای برای او قرار داده‌اید) باید فضای کافی برایش در نظر بگیرید.
  • سگ‌ها در این دوران به خصوص روزهای نزدیک زایمان بسیار حساس، بی‌قرار و مضطرب هستند. سعی کنید برای حفظ آرامش حیوان، محل مناسبی برای استراحت او در گوشه‌ای در نظر بگیرید و استرس و سرو صدا را در خانه را به حداقل برسانید.
  • از آنجایی که طول دوره بارداری سگ ها کوتاه است، باید از زمانی که متوجه آبستنی او شدید، لوازم مورد نیاز برای زایمان و نگهداری توله‌های حیوان را فراهم نمایید.

separator line

بیشتر بخوانید:

مسمومیت غذایی چه آسیبی به سگ می رساند؟ آیا سگ فلج می شود؟

سرفه کنل کاف سگ چیست و چگونه درمان میشود ؟

هر آنچه که باید در مورد ترشحات غیر طبیعی واژن سگ باید بدانید !!!

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
  • برچسب‌ها

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits