دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی نژاد سگ روتوایلر
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
روتوایلر (Rottweiler) سگی با یک وضعیت قابل اعتماد و دلخواه ، دارای هوش بسیار و غریزه ی بالا در نگهبانی می باشد.


تاریخچه سگ روتوایلر


روتوایلر (Rottweiler) سگی با یک وضعیت قابل اعتماد و دلخواه ، دارای هوش بسیار و غریزه ی بالا در نگهبانی می باشد. به خاطر اهمال و بی‌مسئولیتی برخی پرورش دهندگان و عدم اهتمام صاحبان این سگ به آموزش خصلت اجتماعی بودن روتوایلر ، باعث شده که روتوایلر به سگی پرخاشگر و خطرناک مشهور شود. اما با این حال آرامش آنها ، اعتماد به نفس و گوش به فرمان بودنشان آنها را سگی محبوب برای پلیس ، فرمانبرداری ، نمایش ، خدمات و راهنمای کار نموده است.

سگ روتوایلر یکی از محبوب ترین نژاد های خانواده در آمریکا است. همینطور بهترین همراه و همدم شخصی ، و در مقایسه با سایر نژاد های قدرتمند ، مهربانی شان بیشتر از خطرناک بودنشان می باشد.

روتوایلر توسط باشگاه آمریکایی Kennel در سال ۱۹۳۱ به رسمیت شناخته شد. روت نر بالغ ارتفاعی بین ۶۱ تا 68.5 سانتی متر و وزنی مابین ۴۱ تا ۵۹ کیلوگرم دارد در ماده ها بین ۵۶ تا 63.5 سانتی متر و حدود ۴۵ کیلوگرم وزن دارد. پوشش موی کوتاهی دارند و مراقبت از آن آسان است. برس کردن مرتب آن سهم بسزایی در کنترل ریزش آن دارد. تنها رنگ قابل قبول در این نژاد ، سیاه پر رنگ با نشانه هایی از رنگ زنگ زدگی متمایل به ماهاگونی می باشد. دارای دم بلندی می‌باشد که معمولاً از طریق جراحی آن را کوتاه می کنند . متوسط طول عمر روتوایلر بین ۱۰ تا ۱۲ سال است.

سگ

مشخصات سگ روتوایلر

ظاهر :

سگ روتوایلر ، سگی است قدرتمند با ظاهری تنومند و بدنی عضلانی با سری پهن و بزرگ. کشیدگی آنها کمی از قدشان بیشتر است ، گوش ها آویزان و مثلثی شکل هستند ، بینی سیاه و عریض است ، لب ها نیز مانند داخل دهانشان سیاه است. چشم هایشان کمی گود ، بادامی شکل و قهوه ای تیره هستند. دم آنها معمولا کوتاه می شود . پوشش موی کوتاه سیاه رنگی دارند که با مشخصه‌های قهوه ای رنگ در بالای دو چشم ، پوزه ، گونه ، سینه ، پایین پاها و زیر دم برجسته شده است.

سایز و وزن :

روتوایلر نر بالغ ۶۱ تا 68.5 سانتی متر و ماده ها ۵۶ تا ۶۳.5 سانتی متر ارتفاع دارند که البته اولویت با سگهایی است که در میان این رنج قرار داشته باشند. داشتن تناسب بیشترین اهمیت را دارد و روتوایلر ها باید کمی کشیدگیِ بیشتری نسبت به ارتفاع قدشان داشته باشند. این نسبت صحیح 9 به 10 می باشد. ماده ها وزنی حدود ۴۵ و نرها حدود ۵۲ کیلوگرم دارند .

پوشش و رنگ :

روتوایلر از یک پوشش دولایه برخوردار است . پوشش زیرین بیشتر در قسمت ران ها و گردن متمرکز شده که ضخامت آن با توجه به آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنند متغیر می باشد. پوشش رویی ، دارای موهای صاف و خشن با بلندی متوسط می‌باشد که در ناحیه سر ، گوشها و پاها نسبت به سایر قسمتهای بدن کوتاهتر است. رنگ روتوایلر ، سیاه با مشخصه های در بالای دو چشم ، گونه ، دو طرف پوزه ، سینه ، پایین پاها و زیر دم که ممکن است از رنگ ماهاگونی متمایل به زنگ زده باشد.

روتوایلر

نیازهای مراقبت از مو سگ روتوایلر

برس زدن روتوایلر به صورت هفتگی کمک بسیاری به کنترل ریزش مو و همچنین توزیع روغن های طبیعی پوست برای حفظ درخشندگی و سلامتی پوشش سگ می کند . در صورت نیاز میتوانید سگ را استحمام کنید. گوش را به طور منظم برای علائم وجود موم ، تحریک و یا عفونت بررسی کنید. گوشهایشان را با کمک پنبه و یک ماده شوینده ای که مورد تأیید دامپزشک است تمیز کنید . هرگز با گوش پاک کن مجرای گوش سگ را تمیز نکنید .

حتما دندان ها را هفته ای یک بار جهت جلوگیری از ایجاد جرم و بیماری‌های لثه و همینطور عدم ایجاد بوی نامطبوع هنگام پارس کردن مسواک کنید. اگر سگ را داخل منزل نگهداری می کنید و سگ به طور طبیعی نمی‌تواند ناخنهایش را کوتاه کند، ماهانه یک بار ناخن هایش را کوتاه کنید.

شخصیت سگ روتوایلر


سگ روتوایلر به سگی مهاجم و سمج شهرت دارد. اما علی رغم آنچه که در تلویزیون و فیلم ها می‌بینیم این ماهیت واقعی آنها نیست . آنها به طور باورنکردنی وفادار هستند که باعث می شود به سگ های نگهبان بسیار عالی تبدیل شوند و از خانواده خود با سماجت تمام محافظت کنند. البته باید در این راه آموزش لازم را ببینند. هنگامی که به درستی آموزش ببینند سگ هایی کاملا اجتماعی و همدم های با وقاری می شوند.

آنها به غریبه ها روی خوش نشان نمی دهند، اما قدرت تشخیص اینکه چه کسی به آنها محبت می‌کند را دارند. آنها با خانواده هایشان مهربان و شاداب هستند و بیشترِ صاحبان روتوایلر اظهار می‌کنند که سگشان بدون توجه به جثه بزرگش ، از آنها خواستار در آغوش گرفتن دارند. برای صاحبان با تجربه ای که زمان لازم برای متعهد ماندن به یک نژاد سگ بزرگ را دارند روتوایلر یک انتخاب درست و دوست واقعی برای آنها است.

sag

الزامات فعالیت سگ روتوایلر


برای حفظ سلامتی ، شادابی و حفظ خلق و خو نیاز به تحرک و تمرین متوسط دارند. آنها برای زندگی آپارتمانی کمی بزرگ هستند اما برای خانه های ویلایی انتخاب مناسبی می باشند . روتها باید چندین بار در طول روز راه بروند و این مهم است که
سگ روتوایلر شما در طول روز انرژی خود را تخلیه کرده و بسوزاند . در ماه‌های تابستان تمرینات نژاد سگ روتوایلر باید محدود شود زیرا پوشش سیاهرنگ شان آنها را مستعد به گرمازدگی می کند .

در کل روت ها سگ های پر جنب و جوشی نیستند اما از فعالیت‌های چابکانه لذت می‌برند. در قدیم از سگ روتوایلر جهت هدایت گله و همینطور حمل ارابه استفاده می کردند. به همین جهت ممکن است این سگ نیازمند احساس انجام دادن یک کاری را داشته باشد که بطور مثال می‌توانید هنگام پیاده‌روی یک کوله پشتی به سگتان بدهید تا حمل کند و با این کار این حس او ارضا شود همچنین این کار موجب فراهم ساختن زمینه ای برای آموزش می‌شود.

روش تربیت سگ روتوایلر


روتوایلر مشتاق آموزش است و می‌تواند با صاحبش ساعت‌ها در این کار غرق شود. اغلب سلطه گر است و خود را مسئول تمام امور خانه می‌داند به همین جهت قوانین و مرزهایتان را باید با قاطعیت و یکپارچگی برای او روشن کنید و اگر کمی به آن رو دهید سریعا پرو می شود. آموزش باید با اطمینان و محکم انجام شود اما بدون سختی.

روتوایلر باید به شما احترام گذاشته و از شما رهبری بگیرد و اگر با خشونت و تنبیه جسمانی از سوی شما مواجه شود ، شما را به عنوان رهبر نادیده گرفته و کار خودش را انجام می‌دهد. آموزش روتوایلر باید قبل از شروع هر گونه عادت بد و هر چه سریع شروع شود ، همینطور اجتماعی کردن آنها. روتوایلر به صورت غریزی نسبت به بیگانه ها محتاط هستند ،پس باید به آنها یاد دهید که چطور به مهمان وارد شده به خانه شما خوشامد گویی کند .

خلق و خوی سگ روتوایلر

یک سگ آموزش دیده خوب می توانند لذت ببرد و زندگی کند و هرگز به سوی غریبه ها حالت تهاجمی نداشته باشد. تکثیر نژاد این سگ محبوب با روش های ناصحیح و غیراصولی ، موجب به دنیا آمدن توله هایی با خط خونی ناپایدار شده است برای همین کسی که قصد پرورش را داشته باشد باید تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام دهد.

تجاوزگری ، میل طبیعی و غریزی این سگ نیست و از هر پرورش دهنده ای که غیر از این را مدعی باشد باید اجتناب کرد . روت ها فک های قوی ای داشته و جویدن را دوست دارند و اگر به اندازه کافی استخوان به آنها برای انجام این کار ندهید خسته خواهد شد و به جویدن اسباب منزل روی خواهد آورد.

sag

تغذیه سگ روتوایلر

میزان غذای روزانه ی پیشنهادی: 4 تا 10 لیوان غذای مرغوب توی دو وعده. توجه داشته باشین که میزان غذایی که سگ بالغ تون میخوره به یه سری عوامل بستگی داره. مثل: اندازه، سن، ساختار بدنی،متابولیسم و میزان فعالیت. سگ ها هم درست مثل آدم ها، منحصربه فردن و همه شون به یک اندازه غذا نمیخورن. لازم به گفتن نیست که سگی که فعالیتش زیاده بیشتر از یه سگ تنبل به غذا نیاز داره. کیفیت غذایی که میگیرین هم خیلی تاثیر گذاره و هر چی کیفیت بهتر باشه، سگتون بیشتر تغذیه میشه .

اگه به جای اینکه غذاشونو بذارین تا هرچقدر میخوان بخورن، غذاشون رو اندازه بگیرین و دوبار در روز بهشون غذا بدین، متناسب می مونن. اگه مطمئن نیستین که اضافه وزن داره یا نه، این کارهارو بکنین. از بالا بهش نگاه کنین و باید بتونین کمرش رو ببینین. بعد دستاتون رو روی پشتش بذارین به طوریکه شصها ها به موازات هم روی نخاع و انگشت ها به سمت پایین باشن. در این صورت باید بدون فشار زیادی دنده هاشو لمس کنین اما نبینیدشون. اگه نمیتونین لمس کنین، باید کمتر غذا بخوره وبیشتر ورزش کنه.

بیماریهای سگ روتوایلر

روتوایلرها اصولا سگ های سالمی هستن اما مثل همه ی گونه ها ی دیگه مستعد یه سری مشکلات هستن. ممکنه همه ی روتوایلر ها این بیماری ها رو نگیرن یا اصلا حتی هیچ کدومشون دچارش نشن ، اما اگه میخواین از این گونه داشته باشن، خیلی مهمه که این بیماری ها آگاهی داشته باشن. اگه میخواین یه توله بگیرین، یه پرورش دهنده ی خوب پیدا کنین که هم برای توله و هم مادرش ، گواهی سلامت داشته باشه.

گواهی سلامت نشون میده که سگ برای یه سری از بیماری ها آزمایش شده و این بیماری ها رو نداره. برای روتوایلرها باید این موارد رو بررسی کنین: گواهی سلامت برای بی قوارگی مفصل ران، بی قوارگی آرنج، کم کاری تیروئید، بیماری وون ویلبرند که عدم توانایی لخته کردن خون است، و همچنین گواهی سلامت چشم ها.

بی قوارگی مفصل ران

این یه بیماری ارثیه که استخوان ران توی مفصل ران خوب جا نمیفته. تو بعضیاشون ممکنه یکی یا جفت پای عقب بلنگه و درد داشته باشن و بعضیا هم اصلا علائمی نشون نمی دن. با افزایش سنش ، ممکنه باعث ورم مفاصل بشه. سگ هایی با این مشکل، نباید پرورش داده بشن. اگه خواستید توله ای بگیرین، از پرورش دهنده مدرک بخواین که والدین اون توله از این جور مشکل ها نداشته . این بیماری ارثیه اما ممکنه با عوامل محیطی مثل رشد سریع به خاطر رژیم غذایی پرکالری یا صدمه دیدن در اثر پریدن یا پریدن روی زمین لیز ، بدتر بشه.

بی قوارگی آرنج:

این بیماری هم یه بیماری ارثی مربوط به مفصل آرنجه. وخامتش هم فقط با تصویربرداری با اشعه ی ایکس مشخص میشه. دامپزشک ممکنه جراحی رو پیشنهاد کنه یا فقط دارو بده تا درد کمتر بشه.

تنگی دریچه ی آئورت/ تنگی هیپرتروفیک آئورت:

این بیماری قلبی رایجیه که بعضی اوقات تو این سگ ها دیده میشه. آئورت زیر دریچه ی آئورتی، تنگ میشه و باعث میشه که قلب با فشار بیشتری کار کنه تا خون رو به بدن برسونه. ای مشکل ممکنه باعث غش کردن یا حتی مرگ ناگهانی بشه. این هم یه بیماری ارثیه ، اما چگونگی انتقالش هنوز مشخص نشده. دامپزشک ها معمولا بعد یه بار که سگ تپش قلب داشته باشه، می تونن این بیماری رو تشخیص بدن.

استوسارکوما:

این بیماری که نوعی وخیم از سرطان استخوانه، معمولا گونه های بزرگ رو درگیر می کنه. اولین نشونه ش، لنگش هست اما حتما نیاز به تصویر برداری هست که مطمئن بشن که عاملش سرطانه یا نه. این بیماری معمولا خیلی بد درمان میشه و بیشتر اوقات باید اون قسمت بیمار رو قطع کنن و شیمی درمانی انجام بدن. با این درمان، سگ می تونه 9 ماه تا دو سال یا بیشتر، زندگی کنه. خوشبختانه، سگ ها راحت با زندگی با سه تا پا کنار میان و عوارض جانبی مثل از دست دادن مو و تهوع که تو آدما نسبت به شیمی درمانی به وجود میاد رو ندارن.

انبساط معده یا پیچ خوردگی:

این یه بیماری خیلی خطرناکه که ممکنه سگ سینه بزرگی مثل روتوایلر رو درگیر کنه، مخصوصا اگه هر روز غذای زیادی رو تند تند میخوره و بعدشم زیاد آب می خوره و بع اونم فعالیت زیادی داره. بعضیا معتقدن که ظر های غذای پایه بلند نوع غذا هم می تونه توی این بیماری تاثیر گذار باشه. این بیماری تو سگ های پیر، رایج تره و وقتی اتفاق می افته که معده با گاز یا هوا پر شده باشه و بعد پیچ بخوره. در این صورت ، سگ نمی تونه باد معده شو خالی کنه یا بالا بیاره که از شر هوای اضافی راحت بشه و از بازگشت طبیعی خون به قلب جلوگیری میشه.

فشار خون کم میشه و سگ تو شوک میره. اگه زود بهش رسیدگی نشه، ممکنه بمیره. اگه شکمش باد کرد و آب دهنش زیاد رفت و هق میزد اما بالا نیاورد ، احتمالا دچار این بیماری شده. ممکنه حتی به خاطر کاهش فشار خون، بیخواب، افسرده، بیحال و ضعیف بشه. خیلی مهمه که تو این موقعیت هر چه زودتر پیش یه دامپزشک ببریدش.

بیماری استخوانی پانو:

بعضی اوقات بهش درد های در حال رشد هم میگن چون معمولا توله ها رو در حدود 4 ماهگی درگیر می کنه. نشونه ی اولیه ش ، لنگیه. اغلب، برای درمان فقط استراحت لازمه اما اگه توله تون خیلی لنگ می زد، حتما به دامپزشک مراجعه کنین.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل سگ نژاد آکیتا (Akita)

معرفی نژاد سگ اشپیتز : قبل از خرید سگ اشپیتز با ما همراه شوید

معرفی نژاد سگ کن کورسو

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits