دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی همه نژادهای همستر و محبوب ترین آنها
18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
همستر موجودی دوست داشتنی و یک حیوان خانگی جذاب است آنها جزو پستانداران هستند، اما در گروه جوندگان طبقه بندی می شوند.


آشنایی با نژادهای مختلف همستر


همستر موجودی دوست داشتنی و یک حیوان خانگی جذاب است . آنها جزو پستانداران هستند، اما در گروه جوندگان طبقه بندی می شوند. واژه “جونده” از کلمه فرانسوی “rodere” گرفته شده که به معنی جویدن است. همسترها نیز به عنوان جانورانی جونده شناخته می شوند، زیرا همیشه باید در حال جویدن چیزی باشند تا بتوانند اندازه دندان های پیشین خود را در حد مناسب و کارآمدی حفظ کنند.


بررسی نژادهای همستر


این موجودات جذاب و جالب، دارای حس بینایی ضعیفی هستند ولی حس شنوایی و حس بویایی خیلی خوبی دارند. در جنگل، همستر بیشتر از غلات، میوه ها، گیاهان، دانه ها و حشرات تغذیه می کند. اگر آنها را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنید، غلات، دانه ها، سبزیجات و میوه ها را خرد کرده و به شکل گلوله در آورید و به همستر بدهید.

بیشترین فعالیت همسترها در شب می باشد. اکثریت گونه های تغییر یافته، در نواحی نیمه بیابانی زندگی می کنند و با کندن تونل هایی در زیر زمین، مواد غذایی را در این تونل ها ذخیره می کنند و درون همین تونل ها نیز می خوابند. این نوع از همسترها، دارای گونه های بزرگتری نیز هستند که می توانند مواد غذایی و مواد دیگر را در تونل های زیرزمینی که با مهارت خاصی کنده اند، ذخیره کنند. در واقع واژه همستر از لغت آلمانی “hording” گرفته شده است.

همستر

انواع نژادهای همستر

همستر روبورفسکی

منشأ این نژاد همستر قسمتهای غرب و شرق مغولستان و شمال چین می باشد. این نژاد کوچکترین نژاد همستر محسوب می شود. از آنجایی که از نظ ر رفتاری ترسو می باشد. رام و اهلی کردن آن چندان راحت نیست، از اینرو نژاد مناسبی به عنوان حیوان خانگی نمی باشد. همستر روبورفسکی طلایی ـ نارنجی با شکم و ابروهای سفید رنگ و چشمهای سیاه، از زیباترین و جذابترین همسترها محسوب می شود. طول عمر این همستر تقریبآ 3 سال است.

از خصوصیات دیگر این نژاد سریع و فرز بودن آن است. این ویژگی به اضافه کوچک بودنش، وی را قادر می سازد تا از کوچکترین و باریکترین منافذ قفس بیرون بیاید. این نژاد همستر روحیه اجتماعی بسیار بالایی دارد به همین خاطر می توان آنرا با سایر نژادهای همستر نیز نگهداری کرد.

همستر کوتوله روسی

این نژاد همستر طولی به اندازه 10 تا 12 سانتیمتر داشته و دارای بدنی چاق، گرد و شفاف می باشد. محل سکونت آن در جلگه ها، صحراها و مناطق نیمه بیابانی آسیای مرکزی می باشد البته وی در علفزارهای مغولستان و شمال چین نیز زیست می کند. یک نکته جالب در مورد این نژاد این است که نرها از ماده ها بزرگتر هستند.

همستر کوتوله روسی نیز همانند همستر روبورفسکی یک حیوان اجتماعی بوده و براحتی با سایر همسترها کنار می آید. طول عمر آن حداکثر 2 سال است. با توجه به اینکه این نژاد از صبر و تحمل چندان زیادی برخوردار نیست بنابراین به هنگام احساس ترس، احتمال اینکه اقدام به گاز گرفتن بکند زیاد است. با این حال با توجه به اندازه کوچکی که دارد، حیوان خانگی خوبی برای کودکان محسوب می شود. از ویژگیهای دیگر این نژاد همستر داشتن بدنی با حالت ارتجاعی و قابل انبساط و پاهای پرمو است.

hamester

همستر کوتوله زمستان سفید روسی

منشأ این نژاد نواحی جنوب شرقی و جنوب غربی سیبری و جلگه های پر علف قزاقستان می باشد. نسبت به همستر کوتوله روسی جثه کوچکتری دارد و حداکثر طول آن 10 سانتیمتر می باشد. خصوصیت جالب این نژاد که در واقع اسم خود را نیز از همین ویژگی اش گرفته، این است که در فصل زمستان رنگ آن تغییر کرده و سفید می شود.

از خصوصیات ظاهری حیوان می توان به جثه بسیار کوچک، چشمان برجسته، ستون فقرات خمیده، گوشهای خاکستری رنگ، شکم سفید و پاهای خزدارش اشاره کرد. همستر کوتوله زمستان سفید روسی فوق*العاده اجتماعی است و براحتی اهلی می شود. حداکثر طول عمر این نژاد 2 سال است.

همستر چینی

منشأ این همستر مغولستان و قسمتهای شمالی چین می باشد. همستر چینی از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه به موش است به همین خاطر اهلی و دست آموز کردن آن مشکل است. همستر چینی بسیار ترسو بوده و در فصل جفتگیری ماده ها رفتار تهاجمی شدیدی نسبت به نرها دارند. این همستر اغلب به رنگ قهوه ای با رگه های تیره دیده می شود. گوش همستر چینی، خاکستری بوده و دارای چشمان سیاه رنگی می باشد. این نژاد نیز بسیار اجتماعی بوده و براحتی با نژادهای دیگر اخت می شود. حداکثر طول عمر حیوان 3 سال است.

همستر ترکیه ای

محل زیست این نژاد، کشور ترکیه است. همستر ترکیه ای اغلب در تحقیقات و در آزمایشگاهها مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع بعنوان حیوان خانگی چندان مورد پسند نمی باشد این نژاد بسیار گوشه گیر و منزوی است و در طول سال دو بار (بهار و پاییز) به فعالیت تولیدمثلی می پردازد. از خصوصیات جالب توجه وی، می توان به طولانی بودن دوره خواب زمستانی اش اشاره کرد. حداکثر طول عمراین همستر 2 تا 5/2 سال است.

همستر کوچک

همستر سوری

این نژاد به همستر طلایی معروف است و از آنجایی که به اعتقاد خیلی ها وی، مناسبترین همستر برای کودکان محسوب می شود، بیش از سایر نژادها به عنوان حیوان خانگی مطرح گشته است. این نژاد نیز همانند همستر ترکیه ای بسیار منزوی است. طول آن تا 20 سانتیمتر نیز می رسد. از سایر ویژگیهای ظاهری حیوان می توان به پاهای بدون موی آن، جیب های گونه ای حجیم و تنوع رنگی زیادش اشاره کرد. همستر سوریه ای به راحتی اهلی و رام گشته و حداکثر طول عمر آن 5/2 سال است.

همستر رومانی

این همستر شبیه همستر سوری است و محل زیست آن در علفزارها و جلگه های رومانی، شمال روسیه و بلغارستان است. همستر رومانی معمولا به رنگ قهوه ای با شکمی سفید رنگ دیده می شود. اندازه آن 20 تا 25 سانتیمتر است. این همستر نیز همانند همستر ترکیهای اغلب در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

همستر رومانی بیشتر زندگی خود را در سوراخهای زیرزمینی که بطرز استادانه ای، ورودی و اتاقکهای متعددی برای آن ترتیب داده، سپری می کند و بین فصل بهار و تابستان به فعالیت تولیدمثلی می پردازد.

همستر اروپایی

این نژاد جزء بزرگترین همسترها محسوب می شود که طول آن در جنس نر تا 32 سانتیمتر و در ماده ها تا 25 سانتیمتر می رسد. منشأ این نژاد نواحی مرکزی و شرقی اروپا و روسیه بوده و محل زیست آن بیشتر، علفزارها، جلگه ها و حاشیه رودخانه ها است. همستر اروپایی در شنا کردن بسیار ماهر است. از خصوصیات جالب توجه وی داشتن کیسه های گونه ای بسیار بزرگ است که موقع شنا کردن آنها را متورم کرده و بدینوسیله براحتی روی آب شناور می ماند .

این حیوان بسیار عصبی و تندخو بوده و در محیط قفس همواره آماده حمله می باشد. بنابراین نمی تواند حیوان خانگی خوبی باشد و اغلب در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. وی معمولا به رنگ قهوه ای روشن با شکمی سیاه و پهلوهایی روشن دیده می شود. طول عمر این نژاد بطور متوسط 8 سال است.

حیوان خانگی

نژادهای محبوب همستر

همستر روبرووفسکی

این همسترهای 4 تا 9 سانتی متری، کوچکترین گونه از نژاد های همستر می باشند. آنها از فعال ترین و پر انرژی ترین همستر هایی هستند که به عنوان یک حیوان خانگی میتوان نگهداری کرد.

همستر کوتوله سفید زمستانی روسی

این همسترها نسبت به دیگر گونه های خود مانند همستر کوتوله روسی کمپبل، کوچکتر هستند و تقریبا 8 تا 10سانتیمتر طول دارند. ستون فقرات همستر سفید زمستانی، دارای انحنایی است که به سمت عقب متمایل می باشد و ظاهری تخم مرغی شکل و گلوله ای به این حیوان می دهد و مانند هم نسل های خودش، نوارهای تیره واضح و روشنی بر پشت خود دارد.

همستر دورگه

از بین همسترهایی که میتوان به عنوان حیوان خانگی از آنها نگهداری کرد، فقط میتوان نژادهای همستر کوتوله روسی کمپبل را با همستر کوتوله سفید زمستانی روسی، پیوند داد.

این همسترهای دورگه، از هر دو نوع همستر، ویژگی هایی مانند تغییرات وابسته به قدرت ژن را کسب می کنند. اصلاح نژاد در همسترها، زیاد مورد تشویق قرار نمی گیرد، زیرا معمولا برای مادر، تولد همستر دورگه، بسیار سخت است.

تغذیه همستر

همستر چینی

این موش ها شبیه همسترهای آسیایی هستند که معمولا قهوه ای رنگ با نوار های قهوه ای تیره تر در طول ستون فقرات می باشند. همستر چینی، بلند و باریک با قدی حدود 10 تا 12 سانتیمتر است و دم بلندی هم دارد که باعث می شود ظاهری شبیه به موش داشته باشد.

همستر کوتوله روسی کمپبل

همسترهای کوتوله روسی کمپبل، در نواحی نیمه بیابانی آسیای مرکزی، مغولستان، کوه های آلتایی و شمال شرقی چین زندگی می کنند که در زیر تپه های شن و ماسه نقب می زنند.

آنها قهوه ای رنگ هستند و بر روی ستون فقراتشان، راه هایی خرمایی رنگ دیده می شود. همسترهای کمپبل، بدن هایی چاق و گرد و پاهایی پر از خز دارند و در فروشگاه های حیوانات خانگی به طور گسترده ای در دسترس هستند.

همستر سوری/ طلایی

این نوع از نژادهای همستر، غالبا به عنوان حیوانات خانگی، نگهداری می شوند و گاهی به علت اینکه دارای رنگ طلایی خیلی روشنی هستند، به همستر طلایی نیز شناخته می شوند، اما همسترها همواره از لحاظ رنگ و اندازه مو، تغییر می کنند. این همستر مو بلند سوری، به همستر خرسی عروسکی نیز شناخته می شود و مدل مو بلند مشکی، همستر خرسی سیاه اروپایی نامیده می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با روش نگهداری همستر روبروفسکی

نگهداری از همستر،آموزش نحوه نگهداری از همستر برای شما

از تشخیص جنسیت تا زایمان همستر

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits