دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت هجوم ملخ‌ها چیست ؟ ۷ راهکار طبیعی از بین بردن ملخ ‌ها
6
زمان مطالعه: 17 دقیقه
ملخ‌ها که در مسیر خود هر نوع گیاهی را می‌خورند و از بین می‌برند، در سال‌های دور چندین بار به کشور ما حمله کردند و کشور را به مرحله قحطی رسانده‌اند. آخرین حمله ملخ‌ها در سال‌های ۴۰ و ۴۲ به کشور بوده که محصولات بسیاری از استان‌های کشور در پی این هجوم...

درباره ملخ‌ها بیشتر بدانید

علت حمله ملخ‌ها چیست ؟

تهاجم ملخ‌‌ها به صورت انبوه، فاجعه‌ای برای کشتزارها و کشاورزی منطقه مورد حمله است. سؤالی که مدت‌ها ذهن دانشمندان را مشغول کرده بود، این بود که چرا ملخ‌ها که در شرایط عادی به صورت تنها و منفرد در بیابان‌ها زندگی می‌کنند، در شرایط خاصی مثل زمان فراوان شدن غذا بعد از ریزش باران، به صورت دسته‌های میلیاردی به مزارع حمله می‌کنند و آنها را برهنه از محصولات می‌کنند.

جالب است که همان میانجی شیمیایی عصبی که در مغز انسان، در ایجاد احساساتی مثل ترس، پرخاشگری، خلق، اشتها و میل جنسی مؤثر است، در هجوم گروهی ملخ‌ها هم نقش دارد.

نام این ماده شیمیای سروتونین است. دانشمندان دریافته‌اند که وقتی ملخ‌ها به صورت گروهی سامان پیدا می‌کند، میزان سروتونین در مغزشان سه برابر می‌شود.

این کشف علمی بسیار مهم است، چون در آینده باعث ایجاد شیوه‌های نوینی خواهد شد که از هجوم ملخ‌ها جلوگیری خواهد کرد. ملخ‌ها ۲۰ درصد اراضی زمین به خصوص در آفریقا و چین را مورد گزند خود قرار می‌دهند و بنابراین پیدا کردن راهی برای جلوگیری از تخریب آنها، اهمیت فراوان دارد.

در آزمایش‌هایی که دانشمندان انجام دادند، متوجه شدند که تزریق سروتونین به ملخ‌ها باعث تمایل آنها به ایجاد گروه خواهد شد و بر عکس وقتی مهارکننده‌های سروتونین به ملخ‌ها تزریق می‌شد، آنها رفتار انزواطلبانه پیدا می‌کردند.

داروهای زیادی مثل داروهای ضدافسردگی و ضدتهوع با تأثیر بر میزان سروتونین در مغز انسان، اثر خود را اعمال می‌کنند. آیا دانشمندان می‌توانند راهی ارزان و عملی برای مهار کردن سروتونین در ملخ‌ها پیدا کنند؟

زمانی که ملخ‌های بیابانی با یکدگیر مواجه می‌شوند، سیستم عصبی آن‌ها سروتونین ترشح میکند، که باعث میشود بیشتر به هم جذب شوند، این امر پیش نیاز هجوم آن هاست. گروه‌های اولیه آفت ملخ گروه‌های «طغیان» نامیده میشوند، و زمانی که این گروه‌ها به هم می‌پیوندند و گروه‌های بزرگتری را تشکیل میدهند، افزایش فوری و ناگهانی جمعیت رخ میدهد.

به طور کلی، آب و هوای مرطوب و وجود زمین‌های سرسبز نیز می‌تواند دلیل جذب ملخ‌ها باشد.

به این ترتیب، بار دیگر قدرت نمایی پروردگار و عجز و ناتوانی انسان به نمایش گذاشته می شود. ملخ، یکی از حشره های شگفت انگیز آفرینش است. موجودی است که به طور عادی، بدون هیچ مزاحمتی در گوشه و کنار مزرعه ها، باغ ها، دره ها و کوه ها زندگی می کند، ولی هنگامی که فرمان مرموزی به آنها داده می شود، به سرعت به صورت دسته های بزرگ در آسمان به پرواز درمی آیند و بر هر زراعت و باغی که فرود آیند، آن را نابود می کنند.

علت حمله ملخ‌ها چیست ؟

حال به توضیحات کلی راجع به ساختار بدن ملخ‌ها و انواع ملخ بیان شده و سپس با ضرر ملخ ها، علت هجوم ملخ‌ها و راهکارهای طبیعی و آفت کش‌ها برای مبارزه با ملخ‌ها می پردازیم.

دانشمندان، حشره ها ( این موجودات شگفت انگیز ) را بر سه گونه تقسیم کرده اند:

  1. گروهی که خدمت گزار انسان ها هستند، مانند زنبوران عسل
  2. حشراتی که بی آزارند و در ظاهر نه خدمتی دارند و نه زحمت و دردسری
  3. حشره هایی که می توانند جزو آفت ها و بلاها به شمار بیایند، مانند ملخ

ساختار بدن ملخ چگونه است ؟

به گفته برخی از دانشمندان، ملخ، موجود عجیبی است که هر بخشی از اعضای او، به حیوانی شبیه است:

  1. صورتش همچون صورت اسب
  2. چشمانش مانند چشمان فیل
  3. گردنش همانند گردن گاو
  4. شاخک هایش چون شاخ های گوزن
  5. سینه اش شبیه سینه شیر
  6. شکمش مانند شکم کژدم
  7. بال هایش چون بال های عقاب
  8. ران هایش همانند ران های شتر
  9. پاهایش همچون پاهای شترمرغ
  10. دم او چون دم مار

ملخ، دو زوج چشم مرکب و سه چشم بسیط (گشاد) دارد. چشم های مرکب او، از چهار هزار قسمت تشکیل شده و هر یک ساختمان مخصوص به خود را دارد و از مجموع آنها، چشم مرکب با دید واحد تشکیل می شود.

سینه اش از سه حلقه و شکمش از ده حلقه شبیه به یکدیگر شکل گرفته است. ملخ دو جفت بال دارد. یک جفت از بال های او که در جلو او قرار دارد، سفت و سخت است و به صورت قابی است که در پرواز به کار نمی رود و کارش، تنها حفاظت از بال های ظریف پرواز است. رشد پاهای عقب ملخ زیاد است و به همین سبب، کمک خوبی برای جهش و پرش اوست.

علت هجوم ملخ

تولید مثل ملخ

ملخ‌ها در فصل تابستان یا بهار، تخم ریزی می کنند و آنها را در سوراخ هایی از زمین که خود به وجود می آورند، قرار می دهند. نوزادان پس از بیرون آمدن از تخم، بسیار پرخور و حریصند و آنچه را سر راه خود بیابند، می خورند.

ملخ، از لحظه بیرون آمدن از تخم تا کامل شدن و به پرواز درآمدنش، شش بار تغییر شکل می دهد و این، از شگفتی های آفرینش اوست. گفتنی است، توده های ملخ، گاهی به قدری زیاد و گسترده می شوند که هزاران کیلومتر مربع از آسمان را می پوشانند.

ملخ ها، مظهر دانایی و قدرت خداوندند. آنها در عین کوچکی جثه شان، می توانند مزرعه ها باغ ها را به سرعت نابود کنند و با این حرکتشان، بشر را متوجه ناتوانی خود و قدرت پروردگارشان سازند.

ملخ ها با هم حرف میزنند

ملخ می‌تواند بیش از ۵۰ نوع صدای مختلف از خود درآورد. برای تولید صدا، این حشره ساق پای دندانه‌دار خود را بر رگه‌های بال سخت خود می‌ساید. صداهایی که ملخ‌ها ایجاد می‌کنند، بنا‌بر قواعد بسیار منظمی به جملات و کلمات تقسیم می‌شوند.

هر یک از این صدا‌های ملخ با حرکت مخصوصی از ران دندانه‌دارش پدید می‌آیند. ملخ می‌تواند با تغییر نیرویی که پاهای خود را می‌مالد یا با تغییر تعداد دندانه‌هایی که بر بالش می‌ساید صداهای مختلفی ایجاد کند.

معمولا ملخ‌های نر و ماده در میان علفزار‌ها آواز سر‌می‌دهند. هر نری آواز نوع خود را می‌خواند. اگر صدای او به گوش ماده‌ای برسد او از یک لحظه که صدای نر به‌گوش نرسد استفاده کرده و به او جواب می‌دهد.

انواع ملخ‌ها

  1. ملخ‌ های جهنده چمنزار
  2. ملخ ‌های صحرایی‏
  3. ملخ های مراکشی
  4. ملخ های ایتالیایی

1- ملخ‌ های جهنده چمنزار

دارای پاهای عقبی بزرگ هستند که از آنها برای جستن استفاده می‌کنند. در عین حال برخلاف بیشتر ملخ‌های دیگر قادر به پروار نیستند چرا‌که فاقد بال‌های مناسب برای پرواز هستند.

ملخ‌های جهنده چمنزار در اواخر پاییز می‌میرند. تخم‌های آنها در طول زمستان زنده می‌مانند و در بهار سال بعد نسل جدیدی از ملخ‌ها وارد طبیعت می‌شوند.

2- ملخ ‌های صحرایی‏

نسبتا بزرگ‌ترند و جسم آنها قوی و طولشان به‌طور متوسط ۴۵ تا ۵۵ میلیمتر می‌رسد. بال آنها شفاف بوده و دارای لکه‌های تیره است اما زمانی که زمینه برای جفت‌گیری آنها مساعد می‌شود رنگ‌شان به زرد روشن تغییر می‌کند.

ملخ‌ های ماده بعد از انجام عمل جفت‌گیری در یک مدت کوتاه شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. ملخ صحرایی به عنوان مشکلی برای کشاورزان ایران، به‌خصوص در استان‌های جنوبی مطرح بوده اند.

دستجات این ملخ که مبداء تشکیل آنها کشورهای آفریقایی، عربستان، هند و پاکستان بوده هر‌چند سال یک‌بار باغات و مزارع این مناطق را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند.

از آنجا که این آفت از سمت عربستان از خلیج فارس عبور کرده و خود را به سواحل جنوبی ایران می‌رساند، به آن «ملخ دریایی» می‌گویند که در برخی از سال‌ها نیز از طرف جنوب شرقی سیستان (هندوستان و پاکستان) مزارع ایران را مورد حمله قرار می‌دهند.

از طرف دیگر چون موطن اصلی این نوع ملخ مناطق بیابانی قاره آفریقاست، به آن «ملخ صحرایی» نیز می‌گویند. بشر ملخ دریایی را قرن‌ها قبل از میلاد می‌شناخته؛ به‌طوری که در کتیبه‌های باستانی به آن اشاره شده.

در مواقع هجوم ملخ سبب قحطی و ویرانی می‌شوند. به هنگام طغیان و مهاجرت از تمام گیاهان حتی پوست درختان می‌خورد. در بین درختان سنجد را ترجیح می‌دهد و در حالت طغیانی هر نوع سرسبزی و پوشش گیاهی موجود در مسیر از جمله گیاهان زراعی شامل انواع علوفه، غلات، صیفی‌جات و سبزیجات، گیاهان مرتعی و انواع درختان مثمر و غیرمثمر را کاملا از بین می‌برد.

3- ملخ های مراکشی

‌یکى از مهم‌ترین گونه‌های ملخ‌هاى زیان‌آور در ایران و بسیارى از مناطق جهان است. انتشار این حشره در نقاط خشک و نیمه‌خشک شامل کشورهاى مراکش، جزایر قنارى، تونس، الجزایر، اسپانیا، پرتغال، جنوب فرانسه، جنوب ایتالیا، شبه‌جزیره بالکان، قبرس، ترکیه، سوریه، عراق، اردن، ایران، افغانستان، جمهورى آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان گزارش شده و به‌عنوان کانون ملخ مراکشى نام برده مى‌شود.

بدن آنها دارای رنگ خاکی مایل به زرد و لکه‌های خاکستری است. بال‌های عقبی‌شان بی‌رنگ و شفاف بوده و ساق پای جفت سوم آنها زرد کاهی است.

4- ملخ های ایتالیایی

این ملخ تقریبا در اکثر نقاط کشورهای اروپایی و آفریقای شمالی و خاورمیانه دیده می‌شود. بر‌خلاف ملخ صحرایی و مراکشی، مهاجرت آنها در مسافت‌های کوتاه است. تنها در بعضی از سال‌ها به‌دلیل تغییرات جوی و خشک شدن پوشش گیاهی در کانون‌های دائمی، به مزارع مجاور که زراعت آبی دارند حمله می‌کنند و خسارت می‌زنند. ملخ ایتالیایی در ایران به‌نام «ملخ بومی» نیز مشهور است.

این ملخ تقریبا در تمام مناطقی که ملخ مراکشی وجود دارد شایع است. ملخ آسیایی مهاجر و ملخ کرواسی از دیگر انواع ملخ هستند که اگرچه تعداشان فراوان است اما قدرت تهاجم و مهاجر شدن ندارند.

علت هجوم ملخ ها

در ادامه مطلب، توضیحات بیشتری درباره ملخ صحرایی بیان شده است.

ملخ صحرایی ویرانگرترین حشره

هیچ حشره‌ای در دنیا به اندازه ملخ‌ها، به خصوص ملخ‌های صحرایی، ویرانگر و خانمان‌برانداز نیست. هجوم ناگهانی ملخ‌ها تنها در ظرف چند ساعت می‌تواند پوشش گیاهی یک مزرعه را به طور کل نابود کند.

اما ملخ‌ها همیشه هم این اندازه خانمان‌برانداز نیستند. برخی از آن‌ها تمام طول عمر خود را در تنهایی سپری می‌کنند و حشرات بی‌زیانی هستند. واقعیت این است که اگر سرعت تکثیر ملخ‌ها زیاد و منابع غذایی آن‌ها نیز محدود و کم باشد، آن‌گاه گروه‌های ویرانگری تشکیل می‌شود که قدرت خانمان‌براندازی فوق‌العاده‌ای دارند.

آسمان سیاهی که ملخ‌ها می‌سازند

گاهی دسته‌های ملخ، همچون تکه های بزرگ ابر در آسمان ظاهر می شوند و ناگهان بر باغ ها و زراعت های وسیع فرود می آیند و در مدت کوتاهی، ساقه های گیاهان و شاخه ها و برگ ها را می خورند و بیابانی خشک یا درختانی عریان از هرگونه برگ و میوه، از خود به یادگار می گذارند.

حتی گاهی با طیاره ی سم پاشی و وسایل دیگر به مبارزه با آنها برمی خیزند، تنها در بعضی از موارد ممکن است توفیقی در نابودی ملخ ها نصیب شان شود. اگر حمله ملخ‌ها شدید باشد، وسایل امروز نیز توان مبارزه با آنها را ندارد.

هجوم ملخ

40 میلیون ملخ صحرایی به اندازه 20 شتر غذا میخورند

یک ملخ بیابانی بالغ میتواند هر روز تقریبا به اندازه وزن خودش غذای تازه بخورد (یعنی حدود ۲ گرم در روز). هجوم این آفات در مقیاس یک کیلومتر مربع شامل ۴۰ میلیون آفت ملخ است، که به اندازه ۳۵ هزار انسان، ۲۰ شتر یا ۶ فیل، در روز غذا میخورند.

این محاسبه بر مبنای اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا مبنی بر این که یک انسان هر روز به طور میانگین ۲.۳ کیلوگرم غذا میخورد، انجام شده است.

در هجومی به مقیاس نیامی (نیجر) یا باماکو (مالی)، به اندازه نیمی از غذایی که طی یک روز در این کشور‌ها مصرف میشود، از بین میرود. یک هجوم در مقیاس پاریس به اندازه نیمی از غذایی که کل جمعیت فرانسه در روز میخورند را نابود میکند.

هجومی در مقیاس شهر نیویورک به اندازه غذایی که همه ساکنان نیویورک، پنسیلوانیا، و نیوجرسی میخورند را نابود میکند؛ در صورتی که هجوم در مقیاس سان فرانسیسکو باشد به اندازه غذایی که نیمی از کالیفرنیا مصرف میکنند، از بین میرود؛ و هجومی در مقیاس سیدنی (استرالیا) غذایی که طی یک روز در استرالیا مصرف میشود را در ۱.۵ ساعت نابود خواهد کرد.

ضرر ملخ برای انسان

آفت ملخ برای انسان خطرناک یا مرگبار نیست. احتمال این که این حشرات شما را گاز بگیرند بسیار پایین است و حتی اگر شما را گاز بگیرند، خطر مرگ به همراه ندارند. خطر آفت ملخ نسبت به دیگر حشرات، برای انسان‌ها غیر مستقیم‌تر و بسیار وحشت آور‌تر است. آفت ملخ اساسا باعث میشود از گرسنگی بمیرید.

آفت ملخ به انسان یا حیوانات حمله نمیکند. هیچ شواهدی مبنی بر این که آفت ملخ حامل هرگونه بیماری مضر برای انسان‌ها باشد، وجود ندارد.

ملخ صحرایی چقدر عمر میکند ؟

طول عمر یک ملخ صحرایی حدود سه تا پنج ماه است با این حال این زمان بسیار متغیر است و عمدتا به آب و هوا و شرایط اقلیمی بستگی دارد.

چرخه زندگی ملخ صحرایی شامل سه مرحله است:

  1. تخم : تخم در حدود دو هفته (بین ۱۰ تا ۶۵ روز) میشکند
  2. ملخ بی بال : ملخ بی بال طی پنج تا شش مرحله طی ۳۰ تا ۴۰ روز ایجاد میشود
  3. ملخ بالغ : بلوغ آن حدود ۳ هفته تا ۹ ماه طول میکشد، اما اغلب مدت زمان آن بین ۲ تا ۴ ماه است

چگونه می‌توان آفت ملخ را از بین برد ؟

در حال حاضر روش اصلی کنترل ملخ‌های بیابانی و گروه‌های ملخ جهنده استفاده از ماده شیمیایی ارگانوفسفات است که در مقادیر کم (که با (ULV) فرمولاسیون بسیار کم حجم به آن اشاره میشود) توسط اسپری‌های نصب شده روی ماشین‌ها یا اسپری‌های هوایی، و در مقیاس کوچکتر توسط کوله پشتی و اسپری‌های دستی، به کار برده میشود.

به طور کلی از بین بردن دسته‌های بزرگ ملخ کار دشواریست و باید با هلیکوپتر و تجهیزات پیشرفته با آنها مبارزه کرد.

مبارزه با ملخ ها

7 راهکار طبیعی از بین بردن ملخ ‌ها

در ادامه مطلب 7 راهکار طبیعی برای دور کردن ملخ ها بیان می‌کنیم.

1- اسپری سیر

بوی سیر میتواند ملخ ها و دیگر آفات شایع باغچه را دور نگه دارد. برای ساخت اسپری سیر، دو خوشه سیر را با 10 پیمانه آب مخلوط کنید و سپس مخلوط حاصل را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس، مایع را رها کنید تا یک شب بماند.

برای استفاده از اسپری سیر، یک بطری را با یک بخش محلول سیر و سه بخش آب پر کنید. سپس مایع را روی برگ های گیاهان آفت زده اسپری کنید. حتما زیر برگ ها را نیز اسپری کنید.

2- به گیاهانتان یک طعم دهنده مثل ادویه جات بزنید

موم فلفل تند به عنوان یک کلید اساسی برای دفع حشرات و ملخ است. این روش در تمام کاتالوگ های کشاورزی ارائه شده است و به زودی می تواند در تمام گیاهان قابل اجرا باشد. در واقع حشرات و ملخ ها نمی توانند طعم برگ را تحمل کنند، و بنابراین برگهای گیاهان را نمی خورند!

3- روی برگ ها آرد بپاشید

آرد میتواند با چسبناک کردن دهان ملخ ها باعث شود این حشرات از گرسنگی بمیرند. کمی آرد کامل معمولی تهیه کنید (از انواع دیگر آرد استفاده نکنید چرا که ممکن است حاوی موادی مانند نمک باشند) و یک لایه نازک از آن را روی برگ های گیاهان آفت زده بپاشید.

4- از شکارچیان طبیعی استفاده کنید

یک راه حل بلند مدت، جذب شکارچیان ملخ به باغچه است. برای مثال، بسیاری از گونه های پرنده مانند پرستوها به خوردن ملخ ها علاقه دارند. برای جذب این پرندگان میتوانید یک ظرف آب یا غذا در حیاطتان قرار دهید. میتوانید از حشرات مفید مانند آخوندک نیز استفاده کنید.

5- یک تله از چمن های بلند بسازید

ملخ ها به چمن های بلند علاقه دارند. میتوانید با رشد یک قطعه چمن کوتاه نشده در یک گوشه جداگانه از باغچه، آن ها را در یک ناحیه نگه دارید. این کار میتواند شکار و از بین بردن ملخ ها را نیز آسان کند.

6- از مرغ و خروس یا مرغ شاخدار نگهدرای کنید

واضح است که همه افراد امکان این کار را ندارند اما مرغ و خروس و مرغ شاخدار در خوردن ملخ ها و دیگر انواع آفات بسیار ماهر اند. در صورتی که به نگهداری از این پرندگان علاقه دارید میتوانید از اطلاعات وسیعی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید.

این پرنده ها میتوانند به کنترل دیگر آفات مانند مورچه و سوسک نیز کمک کنند. حشرات، تا زمانی که در معرض آفت کش های سمی قرار نگرفته باشند منبع غذایی خوبی برای این پرندگان خانگی هستند، چرا که منبع مهم پروتئین محسوب میشوند.

7- ملخ ها را له کنید

در حین غروب و یا سپیده دم، به مکانی که ملخ ها تجمع پیدا می کنند سر بزنید و به آرامی آنها را به مکانی با هوای خنک منتقل کنید. برگ ها را تکان دهید تا ملخ ها در یک سطل حاوی آب و صابون افتاده و غرق شوند، یا فقط آنها را روی زمین انداخته و روی آنها ضربه بزنید.

معرفی آفت کش‌های مناسب برای نابود کردن ملخ‌ها

آفت کش ها بر روی ملخ های مسن تر کمتر مؤثرند، و به احتمال زیاد ملخ های مسن که بر روی گیاهان باقی می مانند، مجدداً تکثیر انجام می دهند.

  1. به دنبال روغن چریش یا Neem باشید. حشره کش های طبیعی با روغن Neem به عنوان ماده فعال، ملخ ها را ازبین می برد. درختان حاوی روغن Neem در شبه قاره هند فراوان هستند.
    در واقع برگ های این درختان، یک ضد عفونی کننده طبیعی و حشره کش هستند. خمیر دندان ساخته شده با عصاره Neem در اروپا بیشتر در دسترس است و برای زخم های دهان مؤثر است، و همچنین ملخ ها را از شما دور نگه می دارد.
  2. برای مبارزه با ملخ ها Ecobran را امتحان کنید. یک محصول به نام "Ecobran" وجود دارد که فقط روی ملخ ها و حشرات مشابه با ملخ، تأثیر می گذارد. Ecobran"روی دیگر حشرات یا پرندگان تأثیر نمی گذارد.
    در ترکیبات Ecobran، از carbaryl, و ارگانوفسفر استفاده شده است. این یک محصول خوب برای مزرعه دار برای مبارزه ی آسان با ملخ ها است، و تأثیر کمتری بر حشرات سودمند نسبت به فرمول های دیگر دارد.

ضرر ملخ

مطالب مرتبط

هجوم بی سابقه سیل ملخ های عربستان به ایران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits