دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فلامینگو ها از دسته لک لک سانان شناخته شده اند

معرفی پرنده ای با پاهای بلند به نام فلامینگوی بزرگ + آلبوم

فلامینگو ها از دسته لک لک سانان شناخته شده اند
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مشخصات ظاهری فلامینگو بزرگ : فلامینگو بزرگ طول بدنش ۱۲۵ تا ۱۴۵ سانتیمتر و گستردگى بال‌ها ۱۴۰ تا ۱۶۵ سانتیمتر است. فلامينگويى درشت‌جثه با بدن كشيده به رنگ سفيد مايل به صورتى، پاها و گردن بسيار...

مشخصات ظاهری فلامینگو بزرگ :

فلامینگو بزرگ طول بدنش ۱۲۵ تا ۱۴۵ سانتیمتر و گستردگى بال‌ها ۱۴۰ تا ۱۶۵ سانتیمتر است. فلامينگويى درشت‌جثه با بدن كشيده به رنگ سفيد مايل به صورتى، پاها و گردن بسيار دراز و منقار ضخيم و خميده رو به پايين است.

نر و ماده هم‌شكل و داراى اندك تغييرات فصلى هستند. پوش‌پرهاى رو و زير بال‌ها قرمز روشن و شاه‌پرهاى اوليه و ثانويه سياه هستند. پرنده بالغ در دوره جوجه‌آورى ته رنگ صورتى در بدن سفيدش دارد.

منقار صورتى با نوك سياه، پاها صورتى و چشم‌ها زرد هستند. در خارج از اين دوره رنگ صورتى پروبال مشخص نيست.

پرنده نابالغ سر و گردن خاكسترى مايل به قهوه‌اى همراه با لكه‌هاى سفيد، شاه‌پرهاى پرواز سياه مايل به قهوه‌اى و منقارى خاكسترى با نوك سياه دارد.

فلامینگوهای بزرگ شاید تنها پرندگان بزرگ و صورتی در هر اقلیمی باشند. آن‌ها گردن بلند، لاغر و خمیده و یک منقار کج مشکی با انتهایی به سمت پایین دارند.

این منقار کج به آن‌ها کمک می‌کند تا از حیوانات کوچک همانند موجودات ریز شناور در آب، ماهی کوچک، حشرات پرنده و موجودات مشابه تغذیه کنند.

در محیط‌های گلی و یا آب‌های کم عمق، پاهای بلند و پره دارشان به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند گل ها را به هم بزنند. آنها منقار یا حتی کل سرشان را در خاک فرو برده و آب و گل را برای رسیدن به موجودات خوشمزه موجود در آن بالا می کشند.

منقار فلامینگو ساختاری مانند یک فیلتر دارد که قبل از خروج مایعات، غذا را از آب جدا می کند.یک نوع خرچنگ میگو مانند، باعث رنگی شدن پرهای این فلامینگوها می شود. این حیوانات در اسارت رنگ خود را از دست می دهند مگر اینکه رژیم غذایی آنها تکمیل شود.

نامها فلامینگو بزرگ :

دسته ( خانواده ) :پرنده ، لک لک سانان ، فلامینگو
نام فارسی :فلامینگو بزرگ
نام انگلیسی :Greater Flamingo
نام علمی :Phoenicopterus roseus

صدای فلامینگو :

صدای این پرنده شبیه صدای غاز است «kakak» یا «gragra»، مانند شیپور زدن

فلامینگو بزرگ در کجا دیده می شود ؟

این گونه معمولا از غرب آفریقا به سمت شرق در سراسر مدیترانه تا جنوب غربی و جنوب آسیا و در سراسر کشورهای جنوب صحرای آفریقا مشاهده می شود.

جمعیت پالئارکتیک (شامل غرب آفریقا، ایران و قزاقستان) بین ۲۰۵ تا ۳۲۰ هزار تخمین زده می شود، جمعیت جنوب غربی و جنوب آسیا روی هم ۲۴۰ هزار و جمعیت جنوب صحرای آفریقا ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تخمین زده می شود (Delany and Scott, 2006).

جمعیت پالئارکتیک رو به افزایش است، در صورتیکه جمعیت های آسیایی و جنوب صحرای آفریقا به نظر ثابت مانده است. فلامینگوی بزرگ به تعداد فراوان در درياچه اروميه و تالاب‌هاى مركزى استان فارس (طشك و بختگان) جوجه‌آورى داشته است.

همچنين تعداد زيادى از پرندگان غيرجوجه‌آور در طى تابستان در تالاب‌هاى مركزى استان خوزستان (تالاب شادگان) و در سال‌هاى پرباران در منطقه سيستان ديده می‌شوند. تعداد كمى نيز در بخش‌هاى جنوبى سواحل خليج فارس تابستان‌گذرانى می‌كنند.

زمستان‌گذرانى در درياچه‌هاى شور در استان فارس و به تعداد كمتر در استان‌هاى مازندران (خليج گرگان و ميانكاله) ، گيلان ، سيستان و بلوچستان ، خوزستان و در امتداد سواحل جنوبى كشور و نيز درياچة اروميه انجام می‌شود.

همچنين می‌توان تعداد كمى از اين پرنده را در زمان مهاجرت و توقف كوتاه مدت در ساير پهنه‌هاى آبى كشور مشاهده كرد.

شرایط زندگی :

در پهنه‌هاى آبى باز كم‌عمق و گلى، درياچه‌هاى آب شور و لب‌شور، آب‌هاى به شدت قليايى و نواحى جزرومدى سواحل به سر می‌برد. پرنده‌اى اجتماعى است و اغلب در دسته‌هاى چند صد يا چند هزار تايى ديده می‌شود.

براى پرواز اندكى در سطح زمين يا آب می‌دود تا قدرت پرواز پيدا كند و در زمان فرود آمدن نيز چند مترى روى سطح زمين يا آب می‌دود تا متوقف شود. با متانت و در حالیكه گردن خود را صاف يا خميده نگاه می‌دارد، در آب‌هاى كم‌عمق قدم می‌زند.

معمولاً روى يك پا می‌ايستد و با گردن خميده و يا در حالتى كه منقار خود را در بين بال‌ها گذاشته، به استراحت می‌پردازد.

آلبوم :

فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ
فلامینگوی بزرگ

تغذیه فلامینگو بزرگ :

براى تغذيه به آرامى رو به جلو قدم می‌زند و با فرو بردن تمام يا بخشى از سر به درون آب از بی‌مهره‌هاى كوچك ، حشرات، سخت‌پوستان ، حلزون‌ها ، كرم‌هاى حلقوى ، پروتوزواها ، دياتومه‌ها ، جلبك‌ها ، بذرها و ديگر مواد گياهى تغذيه می‌كند.

زادولد و تولید مثل :

جوجه‌آورى از اواسط فروردين و با تشكيل كلنى در زمين‌هاى مرطوب و گلى در حاشيه درياچه‌ها و تالاب‌هاى باز شور و لب‌شور آغاز می‌شود.

تك همسر است و آشيانه‌اش كاسه‌اى مخروطى شكل از گل با فرورفتگى كوچكى در بالاى آن است. اغلب يك و به ندرت دو تخم بيضى كشيده، سفيد مايل به سبز و به ابعاد ۸۸ ميلیمتر می‌گذارد.

والدين نسبت به آشفتگى در اطراف كلنى جوجه‌آورى خود بسيار حساس هستند. تفريخ تخم‌ها ۲۸ تا ۳۲ روز به طول می‌انجامد.

جوجه‌ها در بدو تولد پوشيده از كرك ، تا حدى ناتوان و براى تغذيه وابسته به والدين هستند، در ابتدا توسط شيره‌اى كه از غدد موجود در بخش بالايى لولة گوارش والدين به دهانشان بازگردانده می‌شود، تغذيه می‌شوند.

از حدود ۳۰ روزگى از غذايى كه توسط والدين آورده می‌شود استفاده می‌كنند و در حدود ۷۰ تا ۷۵ روزگى مستقل می‌شوند.

آیا فلامینگو بزرگ نیاز به حفاظت دارد؟

این گونه محدوده پراکنش وسیعی دارد و از این رو از لحاظ “محدوده‌ی جغرافیایی” در شمار گونه‌های آسیب پذیر قرار ندارد.

به نظر می‌رسد که جمعیت آن‌ها رو به افزایش است و از لحاظ معیار “روند جمعیتی” هم در شمار گونه‌های آسیب پذیر قرار نمی‌گیرند.

اندازه‌ی جمعیت آن‌ها هم بسیار زیاد بوده و در حدود ۸۹۹۰۰ تا ۱۲۵۰۰۰ فرد بالغ است. با توجه به دلایل ذکر شده در بالا، در لیست قرمز IUCN با نماد LC جزو گونه های با “حداقل نگرانی” شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید :

معرفی کشیم گردن سیاه و تفاوت آن با کشیم گوش دار + آلبوم

معرفی کامل و تفاوت کشیم گوش دار با دیگر گونه های کشیم +آلبوم

گونه ای زیبا و خاص از پرنده کشیم به نام کشیم بزرگ کاکلی + آلبوم

معرفی گونه ای کشیم به نام کشیم گردن سرخ + آلبوم

کاربر گرامی چنانچه درمورد " فلامینگو بزرگ " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits