دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ماکائو (آرا) آبی طلایی-طوطی بازیگوش و پر حرف
44
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ماکائو آبی طلایی نوعی طوطی با قابلیت سخن گفتن است

ماکائو آبی طلایی

ماکائو (آرا) آبی طلایی : (Blue & Gold Macaw)

این پرنده ساکن مناطق جنگلی و گرمسیری جنوب امریکا (جنوب ونزوئلا تا جنوب برزیل، بولیوی، پاراگوئه ومحدوده آنها تا مرکز به پاناما) است.

طول بدن این پرندگان به 76تا86 سانتیمترمیرسد و وزنی بین 900 الی1300 گرم دارند. از خصوصیات ظاهری آنها بال و دم آبی ، پیشانی سبز و صورت سفید و عاری از پر میباشد. قسمت زیرین بدن از گردن تا دم به رنگ طلایی میباشد. منقار بسیارقوی این طوطی سازگار با محیط زندگی ان و جنگلها بوده و مناسب برای شکستن و بالا رفتن و آویزان شدن از درختان میباشد.

لانه های این طوطی در سوراخهایی در ارتفاعات درختان میباشد که طوطی ماده آن را ساخته و آماده کرده پس از آن معمولا 2 تخم (به ندرت1یا3تخم) میگذارد. طوطی ماده به مدت 28 روز بر روی تخمها میخوابد. جوجه ها پس از اینکه سر از تخم در می آورند تا 90 روز در لانه میمانند و پس از آن آماده ی خارج شدن از لانه و پرواز میباشند.

ماکائو آبی طلایی

بسیاری از مردم این طوطی را به عنوان حیوان خانگی نگهداری میکنند، علت آن هم زیبایی ظاهری خیره کننده و توانایی قابل توجهی است که در صحبت کردن دارد.

اما با این حال اندازه بزرگ این طوطی مشکل جا و محل نگهداری را ایجاد میکند. طوطی ماکائوی آبی طلایی بسیار با هوش و اجتماعی بوده و میتواند نیازهای خود را به صاحب خود بفهماند.

ماکائو آبی طلایی

ازمشکلات نگهداری از ماکائو:

1.اندازه بزرگ ونیاز به جای بزرگ برای بازی کردن و بال زدن.

2.فریاد و ایجاد صداهای بلند.

3.علاقه زیاد به جویدن.

این گونه نیاز به یک رژیم غذایی متنوع و با کیفیت بالا دارند، زیرا تنها رژیم غذایی با دانه ها مشکلات سلامتی از قبیل کمبود ویتامین را در آنها بوجود می آورد. بهترین غذا برای آنها مخلوطی از دانه ها، آجیل ، میوه های خشک شده و سبزیجات میباشد.

علاوه بر این غذاها میتوان از غذاهایی که انسانها به عنوان غذاهای سالم مصرف میکنند مانند ماکارونی و نان و....استفاده کرد. برای تامین کلسیم و مواد مغذی میتوان از استخوان ران پخته شده مرغ استفاده کرد. از جمله تغذیه مناسب میتوان از پرتقال، سیب ، انگور ، بادام زمینی، گردو و تخمه آفتابگردان نام برد.

ماکائو آبی طلایی

به خاطر داشته باشید شکلات (کافئین) برای پرندگان به خصوص طوطیها بسیار خطرناک است.

این طوطی به صاحب خود بسیار وابسته میشود و علاوه بر سخنگویی میتواند حرکات اکروباتیک را نیز به خوبی بیاموزد.

عمر این طوطی بیش از 50 سال میباشد.

جوجه این پرنده را میتوان از جثه کوچکتر و همچنین سر و منقار کوچکتر و پرهای تیره تر نسبت به بالغ ها تشخیص داد. همچنین هرچه رنگ چشم آنها تیره تر و نزدیک به سیاه باشد نشان از جوجگی و سن کم آنهاست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (44 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits