دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا طلا برای مردان حرام است؟

آیا انداختن طلا برای مردان جایز است؟

چرا طلا برای مردان حرام است؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حكم استفاده از طلا برای مردان - حتما شنیده اید که استفاده از طلا برای مردان منع شده و در اسلام حرام معرفی شده اما مگر طلا برای مرد چه ضرری دارد ؟ علت حرام بودن آن برای مردان چیست؟

استفاده از طلا توسط مردان چه حکمی دارد؟

طبق بررسی‌های متعددی كه صورت گرفته، تعداد گلبول‌های سفید خون در مردان بیشتر از زن‌هاست، حال آن كه تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول‌های سفید می‌شود. به طور طبیعی با افزایش شمار گلبول‌های سفید، جا برای گلبول‌های قرمز خون كم شده و تعداد آنها به طور محسوسی كاهش پیدا می‌كند.

در واقع استفاده از طلا در مردان باعث بر هم خوردن تعادل میان گلبول‌های سفید و قرمز خون می‌شود. همین امر باعث بروز كم‌خونی در مردان و از سوی دیگر باعث بروز سرطان خون می‌شود كه همگی بر اثر اختلال در گلبول‌های بدن مردان ایجاد می‌شود. اما در اینجا شاید این سوال ذهن شما را مشغول كند كه پس چرا زنان می‌توانند از طلا استفاده كنند؟ اگر طلا روی تعادل گلبول‌های بدن مردان تاثیر می‌گذارد، پس زنان هم نباید از این امر مستثنا باشند.

علت حرام بودن طلا برای آقایان چیست؟

در نگاه ابتدایی شاید حق با شما باشد، ولی مطالعاتی كه روی ساختار بدن زنان انجام شده نشان می‌دهند تفاوت‌هایی جزئی در ساختار بدن زن و مرد وجود دارد. طلا حاوی اشعه‌هایی است كه از پوست بدن رد شده و روی گلبول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این مساله در مورد مردان كاملا صدق می‌كند ولی در زنان خیر. در زنان بین لایه پوست و گوشت، یك لایه چربی وجود دارد اما در مردان این لایه وجود ندارد. همین لایه محافظ چربی است كه همانند سدی محكم مانع از رسیدن اشعه‌های مضر طلا به بدن زنان می‌شود.

به این ترتیب تاثیر منفی روی گلبول‌های قرمز خونی در مردان یكی از مضرات استفاده از طلا در آقایان است.از جمله گناه های روازنه و مبتلا به که در بین بعضی از مردان شیوع دارد استفاده کردن از طلا است و این در حالی است که نظر همه مراجع تقلید نهی از این کار است و هیچ کدام از مراجع حتی در حالت غیر نماز هم آن را برای مردان جایز نمی دانند.

نظر علمای اسلام در ارتباط با حکم استفاده طلا برای آقایان

آیت الله خامنه ای:

  1. به دست كردن انگشتر طلا براى مردان در هیچ حالى جایز نیست و نماز با آن هم بنابر احتیاط واجب، باطل است.
  2. اگر چیزى كه طلاى سفید نامیده مى‏ شود همان طلاى زرد است كه بر اثر مخلوط كردن ماده‏اى رنگ آن سفید شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى كم است كه عرفا به آن طلا نمى‏ گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشكال ندارد..
  3. اگر زنجیر از طلا باشد و یا از چیزهایى باشد كه استفاده از آنها مخصوص زنان است، انداختن آن براى مردان جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی:

  • نماز خواندن با لباس طلا بافت براى مردان جایز نیست و نماز را باطل مى كند، ولى براى زنان در صورتى كه اسراف نباشد اشكالى ندارد، در غیر حال نماز نیز پوشیدن چنین لباسى براى مردان حرام است.
  • زینت طلا مانند انگشتر طلا و یا ساعت مچى طلا و مانند آن براى مردان حرام است و نماز با آن نیز باطل است و احتیاط واجب آن است كه از استعمال عینك طلا نیز خوددارى شود ولى همه اینها براى زنان در نماز و غیر نماز جایز است.
  • دندان طلا اگر در جلو باشد و جنبه زینت داشته باشد براى مردان چه در نماز و چه در غیر نماز اشكال دارد، مگر این كه ناچار باشند.

آیت الله صافی گلپایگانی:

  • پوشیدن لباس طلا بافت در هر حال براى مرد حرام و نماز با آن باطل است , ولى براى زن در نماز وغیر نماز اشكال ندارد.
  • زینت كردن به طلا - مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتر طلابدست كردن و بستن ساعت مچى طلا - براى مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است و احتیاط واجب آن است كه از استعمال عینك طلا هم خوددارى كند, ولى زینت كردن به طلا, براى زن در نماز وغیر نماز اشكال ندارد.
  • اگر مردى نداند یا فراموش كند كه انگشتر یا لباس او از طلا است یاشك داشته باشد و با آن نماز بخواند, نمازش صحیح است.
  • گذاشتن دندان طلا ودندانى كه روكش طلا دارد, براى زن مانعى ندارد وبراى مرد اگر زینت حساب شود جایز نیست.

آیت الله سیستانی:

  • پوشیدن لباس طلا باف براى مردان حرام است و نماز با آن باطل است , ولى براى زنان در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.
  • پوشیدن طلا مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشترى طلا به دست كردن , و بستن ساعت مچى طلا به دست , و عینك طلا گذاشتن براى مرد حرام , و نماز خواندن با آنها باطل است.
  • ولى براى زن در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.
  • اگر مردى نداند یا فراموش كند كه انگشترى یا لباس او از طلا است , یا شك داشته باشد و با آن نماز بخواند , نمازش صحیح است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits