دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید روزه گرفتن برای بدن از نظر علمی و پزشکی چیست؟

فواید روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان

فواید روزه گرفتن برای بدن از نظر علمی و پزشکی چیست؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روزه گرفتن چه فایده ای دارد؟ احتمالا شما هم از فواید روزه گرفتن بی خبرید, روزه گرفتن با توجه به نتایج تحقیقات و از نظر علمی فواید فراوانی دارد.

فواید روزه گرفتن که شما را شگفت زده میکند

بسیاری از مردم روزه را به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی خود می دانند، اما فقط تعداد کمی درباره فواید روزه بر سلامت آگاه هستند.در واقع این روزها علم ثابت کرده که روزه فواید فراوانی دارد. برای مثال بسیاری از رژیم های شناخته شده در خود قسمتی مانند زمان روزه داری دارند. اگر بخواهم یک نمونه برایتان مثال بزنم برنامه غذایی است که در آن یک روز به طور کامل چیزی خورده نمی شود ( این تنها مثالی بود از به کار گیری روزه در برنامه های غذایی ).

علم درباره فواید روزه گرفتن چه می گوید؟

بیایید بررسی کنیم که چه زمانی روزه داری خوب است و چه زمانی ممکن است آسیب برساند.

روزه داری متناوب

روزه داری متناوب یعنی مدتی روزه بگیرید و سپس مدتی استراحت کنید. در واقع نوعی رژیم غذایی به حساب می آید.محققان می گویند روزه داری متناوب می تواند برای بدن و وزنتان مفید باشد. در تحقیقی که روی روزه داری های دینی مانند رمضان صورت گرفت محققان متوجه شدند کسانی که اقدام به روزه داری در این ماه می کنند در واقع دچار هیچگونه مشکل متابولیک مربوط به محدود شدن کالری ها نمی شوند.

فواید روزه گرفتن برای بدن از نظر علمی و پزشکی چیست؟


آنچه دیگر تحقیقات درباره تاثیر روزه داری متناوب بدست آوردند:

آیین 21 روز روزه داری ( در این رسم فرد محصولات حیوانی و غذاهای حاوی مواد نگه دارنده را مصرف نمی کند ) باعث بهبود پارامترهای سلامت و کاهش خطر بیماری های قلبی می شود.روزه ارتدوکس یونانی نشان داده که می تواند باعث بهبود شاخص های LDL/HDL شود.روزه داری در طول ماه رمضان نشان داده که می تواند تاثیری مثبت روی سیستم ایمنی بدن بگذارد، و همچنین التهاب را پایین آورده و سطح کلسترول را بهبود ببخشد.

مسلما به تحقیقات بیشتری نیاز است تا کاملا متوجه شد چرا روزه داری تاثیرات مثبتی روی سلامتمان دارد.موضوع فقط مقدار کالری یا عنصر مذهبی نیست، در موارد بالا روزه داری سالم چیزی است که در چارچوب ذهن نیز رخ می ده و باعث پاکی روحی، احساسی و فیزیکی است. ذهن و بدن با هم درگیر می شوند تا به نتیجه ای سالم برسند.در مقابل، روزه داری ناسالم یعنی فرد فقط روی محروم ساختن خود تمرکز کند، یعنی بدون برنامه ریزی فقط قصدش کاهش غیر هوشمندانه کالری ها باشد.

روزه گرفتن به خودی خود برای شما بد یا خوب نیست. بستگی به این دارد که شما چگونه انجامش دهید. اگر می خواهید از روزه داری به عنوان یک رژیم سفت و سخت برای کاهش سریع وزن و مجازات خود برای پرخوری های قبلی استفاده کنید، بدن بر علیه تلاشتان عمل خواهد کرد.
از سوی دیگر، اگر از روزه به عنوان ابزاری برای تمیز کردن فکر، بدن، و روح استفاده می کنید، راهنمایتان می شود. دلیلش هم این است که برنامه غذایی بیش از آن چیزی است که فقط می خورید.

فواید روزه گرفتن برای بدن از نظر علمی و پزشکی چیست؟

در اینجا 10 مورد از فواید روزه گرفتن بیان شده که شما را شگفت زده می کند:

1. روزه به کاهش وزن کمک می کند

روزه برای کاهش وزن مفید است و تحقیقات نشان داده اند که روزه گرفتن برای ساعات محدود نسبت به رژیم معمولی، باعث می شود بدن سلول های چربی را بهتر بسوزاند. روزه گرفتن به بدن شما اجازه می دهد که از سلول های چربی به عنوان منبع اصلی تغذیه خود استفاده کند و بسیاری از ورزشکاران برای کاهش سطح چربی بدن از روزه گرفتن استفاده می کنند.

2. روزه گرفتن حساسیت به انسولین را کاهش می دهد

روزه اثرات مثبتی روی حساسیت به انسولین دارد و یک تحقیق نشان داده است که پس از دوره های روزه گرفتن انسولین در پیام دهی به سلول ها برای گرفتن گلوکز از خون بهتر عمل می کند.

3. روزه سرعت متابولیسم را افزایش می دهد

روزه به دستگاه گوارش شما استراحت می دهد و این کار می تواند متابولیسم را افزایش داده و در نتیجه بدن کالری ها را بهتر می سوزاند. اگر رژیم شما نامناسب باشد ممکن است توانایی شما در هضم غذا و سوزاندن چربی را تحت تاثیر قرار دهد. روزه گرفتن کار دستگاه گوارش را نرمال کرده و در نتیجه فعالیتهای متابولیسمی را بهبود می دهد.

4. روزه عمر را افزایش می دهد

باور کنید یا نه هر چه کمتر غذا بخورید عمر طولانی تری خواهید داشت. تحقیقات نشان داده اند طول عمر افراد در فرهنگ های خاص به دلیل رژیمشان بیشتر است. یکی از اولین اثرات افزایش سن کاهش متابولیسم است و هرچه بدن شما جوان تر باشد متابولیسم سریع تر و بهتر است.

5. روزه گرفتن گرسنگی را بهبود می دهد

برای احساس گرسنگی باید ۱۲ تا ۲۴ ساعت چیزی نخورید و نباید پس از ۳ یا چهار ساعت چیزی نخوردن احساس گرسنگی به فرد دست بدهد. روزه گرفتن به تنظیم هورمون های بدن کمک می کند تا گرسنگی واقعی را تجربه کند. ثابت شده است که در افراد چاق سیگنال های درستی برای زمان مناسب دست کشیدن از غذا دریافت نمی شود. به روزه به چشم یک دکمه ریست نگاه کنید که با آن بدن خود را تنظیم می کنید و پس از آن گرسنگی واقعی را تجربه خواهید کرد. زمانی که هورمون ها درست کار می کنند شما سریع تر احساس سیری خواهید کرد و از پرخوری جلوگیری می شود.

6. روزه عادات غذایی را بهبود می دهد

روزه برای افرادی که دارای عادت پرخوری یا سایر عادات غذایی نادرست هستند بسیار مفید است و به افرادی که به دلیل مشغله و سایر موارد نمی توانند عادات غذایی صحیحی ایجاد کنند کمک می کند.

7. روزه فعالیت مغز را بهبود می دهد

روزه گرفتن تولید پروتئین فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF) را افزایش داده و در نتیجه فعالیت مغز را بهبود می دهد. BDNF باعث می شود سلول های عصبی جدید ایجاد شده و مواد شیمیایی ترشح شوند که سلامت شبکه های عصبی را ارتقا می دهند. این پروتئین همچنین سلول های مغز را در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند.

8. روزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

روزه سیستم ایمنی را با کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد سلول های سرطانی بهبود می دهد. در طبیعت وقتی حیوانات بیمار می شوند استراحت کرده و غذا نمی خورند و انسان تنها موجودی است که در هنگام بیماری به دنبال غذا می گردد.

9. روزه به روشن فکری می انجامد

روزه به بسیاری از افراد کمک می کند هنگام مطالعه، یوگا و مدیتیشن ارتباط بیشتری با زندگی احساس کنند. هنگامی که غذا در دستگاه گوارش وجود ندارد فضا برای انرژی در بدن بیشتر می شود چون دستگاه گوارش یکی از پر مصرف ترین بخش های بدن است. روزه گرفتن باعث می شود حال روحی و جسمی شما بهبود یابد و با بدنی سبک و ذهنی خالی توجه به داشته ها و شکر گذاری بیشتر می شود.

10. روزه پوست را صاف و از جوش جلوگیری می کند

از فواید روزه برای پوست این است که روزه به صاف شدن پوست کمک می کند چون بدن درگیر هضم غذا نیست و می تواند به از بین بردن سموم و تنظیم فعالیت قسمت های مختلف بدن مانند کبد و کلیه بپردازد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits