دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فضیلت و خواص سوره حجرات

آثار و برکات ختم سوره حجرات

فضیلت و خواص سوره حجرات
18
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حجرات؛ چهل و نهمین سوره قرآن است كه مدنی و 18 آیه دارد.پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم در فضیلت این سوره فرموده اند: هر كس سوره حجرات را قرائت نماید ده برابر كسانی كه ده برابر كسانی كه خدا را اطاعت كرده و او را معصیت كرده اند. حسنه به او داده می...

سوره حجرات

سوره حُجُرات چهل و نهمین سوره قرآن و از سوره‌های مدنی است. این سوره، درباره آداب برخورد با پیامبر(ص) و نیز اخلاق اجتماعی همچون سوء ظن، تَجَسُّس و غیبت، سخن می‌گوید. آیه اُخُوت از آیات مشهور سوره حجرات است که مؤمنان را برادر یکدیگر معرفی کرده و بیان داشته است که در صورت وقوعِ درگیری میان آنان، دیگر مسلمانان وظیفه دارند آنان را آشتی دهند.

این سوره دربرگیرندهٔ دستورالعمل‌هایی است که با آنها، سعادت زندگی فردی، تکمیل و نظام اجتماعی انسان، اصلاح می‌شود. از جملهٔ آن دستورالعمل‌ها، آداب ارتباط با خدا، آدابی که می‌بایست در ارتباط با پیامبر(ص) رعایت کرد و آداب مربوط به نحوه ارتباط افراد با یکدیگر در جامعه است. این سوره همچنین درباره ملاک برتری‌ افراد بر دیگران، سخن گفته و در پایان به حقیقت ایمان و اسلام اشاره کرده است.

دانشنامه قرآن این سوره را سوره اخلاق، ادب و نظم اجتماعی دانسته است که علاوه بر آداب معاشرت با پیامبر(ص)، دستور می‌‌دهد به شایعات تحقیق‌نشده توجه نکنند، از غیبت و بدگویی به دیگران و تجسس و تفحص در عیوب مردمان اجتناب کنند و در پی گمان نروند، میان مسلمانان، صلح و آشتی برقرار کنند.

تفسیر نمونه محتوای سوره حجرات را به شکل زیر خلاصه کرده است:

  1. بخش اول، آيات آغازین سوره است كه آداب برخورد با پیامبر(ص) را بيان مى‏‌كند.
  2. بخش دوم، دربرگیرندهٔ اصول مهم اخلاق اجتماعى است كه به‌كاربستن آنها، محبت، صميميت، امنيت و اتحاد را در جامعه موجب می‌شود.
  3. بخش سوم، دستوراتى است مربوط به چگونگى مبارزه با اختلافات و درگيري‌ها ميان مسلمانان.
  4. بخش چهارم، از معيار ارزش انسان در پيشگاه خدا و اهميت مسئله تقوا سخن مى‌‏گويد.
  5. بخش پنجم، بر اين نکته تأكيد دارد كه ايمان تنها به گفتار نيست و علاوه بر اعتقاد قلبى، باید آثار آن در عمل هم آشکار شود.
  6. بخش ششم،اين مطلب را بیان می‌کند که اسلام و ايمان،هديهٔ‌خدا به مؤمنان است. بنابراین آنان نباید به جهت ایمانشان، منت بگذارند.
  7. بخش هفتم، از علم خداوند و آگاهى او به اسرار نهان عالم هستى و اعمال انسان‌ها سخن به میان می‌آورد.

فضیلت و خواص سوره حجرات

همچنین بخوانید:

فضیلت خواندن سوره نور

فضیلت اعجاب انگیز سوره الرحمن(عروس قرآن)

فضیلت اعجاب انگیز سوره یس(قلب قرآن)

آثار و بركات سوره

1) درامان یافتن از ترس و باز شدن درهای خیرات

از پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر كس سوره حجرات را بنویسد و با خود همراه داشته باشد و در جنگ و نزاعی شركت كند از آنچه می ترسد در امان خواهد ماند و خداوند با دستان او درهای خیرات و خوبی ها را می گشاید.

پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم در فضیلت این سوره فرموده اند: هر كس سوره حجرات را قرائت نماید ده برابر كسانی كه ده برابر كسانی كه خدا را اطاعت كرده و او را معصیت كرده اند. حسنه به او داده می شود

2) درامان ماندن از صرع

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر كس سوره حجرات را بنویسد و با خود همراه داشته باشد اگر بیماری صرع داشته باشد بهبود یافته و از شر شیطان در امان می ماند و دوباره به سوی او باز نمی گردد و از هر عامل خوف و ترسی در امان می ماند...

3) جهت زیاد شدن شیر زن شیرده و مصون ماندن طفل از خطرات

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر زنی كه شیرش كم است از آب نوشته آن (سوره حجرات) بنوشد شیرش زیاد می شود و اگر زن باردار از آن بنوشد فرزند در شكم او حفظ می شود و خود زن از هر امر خوف آور و ترساننده ای به اذن خداوند محفوظ می ماند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits