دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با درد جدایی و طلاق چگونه کنار بیاییم و زندگی کنیم؟
75
زمان مطالعه: 13 دقیقه
راحت نیست جدا شدن از فردی که دوستش دارید و به دلایل مختلف مجبور به نبودن در کنارش هستید. این جدایی می تواند پس از نامزدی و چند سال در کنار هم بودن باشد، یا پس از چندین سال زندگی مشترک زیر یک سقف روی دهد.


با درد جدایی و طلاق چگونه کنار بیاییم و زندگی کنیم

راحت نیست جدا شدن از فردی که دوستش دارید و به دلایل مختلف مجبور به نبودن در کنارش هستید. این جدایی می تواند پس از نامزدی و چند سال در کنار هم بودن باشد، یا پس از چندین سال زندگی مشترک زیر یک سقف روی دهد. هر چه هست، درد و عوارض روحی بسیاری به دنبال دارد. افرادی که در این شرایط قرار دارند باید کارهای بسیاری انجام دهند تا روند عادی زندگیشان به هم نریزد. باید در عین انجام کارهای همیشگی، سختی های ناشی از جدایی را نیز به دوش بکشند و زیر این بار خم نشوند، که حتی پیشرفت کنند و بالا بروند.

با درد جدایی چه کنیم
با درد جدایی چه کنیم

برای این منظور باید از مشاور، بزرگ ترهای عاقل یا دوستان کارشناس کمک گرفت. مطالعه در این زمینه نیز کمک کننده است. به همین منظور، برخی راهکارها را برایتان نوشته ایم، بلکه کمک حالتان باشند.

بازیابی سلامت پس از جدایی

چرا شدن تا این اندازه دردناک است؟ حتی زمانی که رابطه دو طرف دیگر خوب نیست و از صمیم قلب می خواهند جدا شوند، پس از جدایی درد بسیاری متحمل می شوند. دلیل آن چیست؟ جدا شدن نارحت کننده است زیرا انسان حس از دست دادن دارد. حس باخت. حس نداشتن رویاها، آرزوها و تعهدات دوطرفه. رابطه های عاشقانه با هزار و یک امید برای آینده بهتر آغاز می شوند و با همان هیجان پیش می روند. وقتی چنین رابطه ای در هم شکسته می شود، انسان ناامیدی بسیار عمیق، استرس و اندوه را تجربه می کند.

با درد جدایی و طلاق چگونه کنار بیاییم و زندگی کنیم؟

جدایی انسان را وارد دنیای نامعلومی می کند. همه چیز گویی از هم گسیخته شده و روند زندگی عادی همچون گذشته نیست. مسوولیت ها، کارها، خانه و حتی رابطه شما با دوستان و اعضای خانواده همانند قبل نخواهد بود. حتی شناسنامه تان نیز تغییر می کند. تغییرات پس از طلاق در همه عرصه های زندگی فردی شخص تاثیر می گذارند.

گویا طوفانی می آید و همه چیز را به هم می ریزد و شما می مانید با یک دنیا به‌ریختگی های فکری و جسمی و روحی. چگونه می توان بدون شریک عاطفی خود زندگی کرد؟ آیا فرد دیگری می تواند جای او را بگیرد؟ آیا تا همیشه تنها خواهید ماند؟ این بلاتکلیفی ها و ندانستن ها بسیار بدتر از رابطه ناراحت کننده ای هستند که آن را به هم زده اید.

احیا شدن روح و جسم پس از طلاق و جدایی دشوار است و به زمان نیاز دارد. اما یک نکته بسیار مهم هست که باید بدانید و همیشه آن را زنده در ذهن خود نگه دارید؛ این که «خواستن توانستن است». باید بخواهید و اراده کنید تا دوباره برخیزید. باید به جلو پیش بروید. زندگی همیشه جریان دارد. با جریان زندگی حرکت کنید. صبور باشید و به تدریج، سلوک و بازیابی روحیه خود را آغاز کنید.

راه هایی برای تحمل درد طلاق

این را درک کنید که ناراحت بودن شما کاملا طبیعی است.این را باور کنید که داشتن احساساتی همچون غم، عصبانیت، خستگی، ناامیدی و گیج بودن بسیار عادی و نرمال است. حتی این احساسات می توانند بسیار شدید و تکانشی بروز کنند. شما اضطراب آینده را دارید و این موجب بروز این مشکلات می شوند.

به خود استراحت بدهید

این را بدانید که شما همچون قبل کارایی و خلاقیت ندارید. حداقل برای یک مدت کوتاه. پس بهتر است کمتر به خود فشار بیاورید و سعی کنید کمتر از قبل کار کنید و مسوولیت به عهده بگیرید. برای دوباره برخواستن و انرژی گرفتن به خود کمی فرصت بدهید.

در این مسیر تنها نباشید

در این دوران تنهایی کشنده است. باید احساسات و حالت های روحی خود را با دوستان یا اعضای خانواده تان در میان بگذارید. آنها می توانند در این مسیر به شما کمک کنند. وارد جمع هایی بشوید که بتوانند از لحاظ روحی به شما کمک کنند. این که خود را از همه دور کنید باعث می شود تا تمرکز، خلاقیت، انرژی و حتی رابطه های دوستانه خود را از دست بدهید. از اینکه بیرون بروید و در میان انسان های مختلف باشید، نترسید. با آدم های جدید آشنا شوید و سعی کنید به این ترتیب روحیه خود را به تدریج به دست بیاورید.

با درد جدایی و طلاق چگونه کنار بیاییم و زندگی کنیم؟

برای رابطه از دست رفته سوگواری کنید

عزاداری کردن برای از دست دادن یک زندگی یا جدایی از فرد موردعلاقه، بسیار طبیعی است. این مراسم می تواند در نتیجه موارد زیر باشد:

• مصاحبت، همدم بودن و هم‌نشینی و تجربیات مشترک را از دست دادن


• از دست دادن حمایت که می تواند مالی، احساسی، عقلی، اجتماعی یا احساسی باشد


• از دست دادن امید، برنامه های آینده و رویاها

برای از دست دادن همه اینها برای خود مراسم سوگواری برپا کنید. یک بار برای همیشه گریه کنید. شاید این هراس را داشته باشید که این حس تنهایی و تاریکی تا ابد در وجود شما باقی بماند؛ شاید این درد تا همیشه تازه بماند یا شاید نتوانید تاب بیاورید این از دست دادن را. اما بدانید همه این افکار قابل انتظار و کاملا طبیعی هستند. درد کشیدن برای جدایی به شما کمک می کند تا راحت تر رابطه قدیمی و از دست رفته را فراموش کنید. هرچه قدر هم که غم و ناراحتی شما پایدار باشد، بالاخره کمرنگ می شود و از بین می رود.

راه هایی برای سوگواری پس از جدایی

با احساسات خود نجنگید

زندگی فراز و فرودهای بسیاری دارد. این کاملا طبیعی است که پس از جدایی این فراز و فرودها را بیشتر حس کنید و درون خود نیز شاهد آنها باشید. گاهی ممکن است عصبانی باشید، گاهی غمگین. یک روز خوب و شاد و روز دیگر سرگشته و پریشان. مساله مهم در این جا این است که این حس ها را درک کنید و آنها را تشخیص دهید. برخی از این احساسات بسیار دردناک هستند. اما آنها را نادیده نگیرید این کار باعث می شود تا دوران غمگینی شما بیشتر و طولانی تر شود.

در مورد احساسات خود حرف بزنید

شاید برایتان دشوار باشد در مورد احساسات خود با دیگران حرف بزنید اما بسیار مهم و ضروری است در این رابطه با دیگران سخن بگویید. وقتی بدانید هستند افرادی که احساسات شما را می دانند و دردتان را درک می کنند باعث می شود تا کمتر حس تنهایی داشته باشید و درد کمتری متحمل شوید. یادداشت کردن احساسات باعث می شود تا به نوعی حرف های دل خود را بیان کنید و احساس سبکی بیشتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید :

آیا بعد از طلاق زن آسیب می بیند یا مرد؟

چگونه با فرزندم در مورد مرگ یا طلاق حرف بزنم؟

نحوه برخورد با خانواده شوهر بعد از طلاق

divider

بدانید هدف نهایی برای شما حرکت کردن و به جلو رفتن است

اینکه احساسات منفی خود را بدانید و آنها را برای دوستان خود بازگو کنید خوب است، اما در همین مرحله باقی نمانید و این نشود کار هر روز شما. این را بدانید گرفتار شدن در احساسات منفی همچون سرزنش، عصبانیت و ناخشنودی موانع بسیار بزرگی در راه پیبشرفت شما هستند. باید هرچه سریع تر آنها را برطرف کنید و به جلو پیش بروید.

این را به خود یادآوری کنید شما آینده خوبی در پیش دارید

جدا شدن از شریک عاطفی به معنای تمام شدن دنیا نیست. همه آدم ها امیدها و رویاهای بسیار در سر دارند. نباید چیزی مانع از رسیدن به آنها بشود. حتی در دوران سوگواری نیز باید به آینده و امیدهای خود فکر کنید. باید سعی کنید اهداف جدید برای خود تعیین و در راستای تحقق آنها حرکت کنید.

میان واکنش های طبیعی و افسردگی فرق قایل شوید

سوگواری، اشک، گریه، بی تابی و آشفتگی پس از جدایی کاملا نرمال و طبیعی است، اما پس از مدتی برطرف می شوند. این ناراحتی ها هر روز بیشتر از قبل از زندگی فرد بیرون می روند و فردی که شریکش را از دست داده است، پس از مدتی به زندگی نرمال خود بازخواهد گشت. اما اگر هیچ پیشرفتی در زندگی و حالت های روحی خود مشاهده نمی کنید، شاید دچار افسردگی شده باشید.

با درد جدایی و طلاق چگونه کنار بیاییم و زندگی کنیم؟

برای تحمل درد جدایی از دیگران کمک بخواهید

حضور و کمک اطرافیان پس از طلاق و جدایی بسیار ضروری است. در این مرحله از زندگی انسان تصور می کند تنهاترین موجود روی زمین است. جدا کردن خود از دیگران نیز بر سخت تر جلوه کردن این موضوع نیز می افزاید. هرگز در این مسیر تنها نمانید و درخانه خود را به روی دوستان و خانواده نبندید.

دوستان قابل اعتماد و البته فهمیده را انتخاب کنید تا درد جدایی را برای خود هموار کنید. افرادی که آینده روشن را برای شما به تصویر بکشند و این امید را بدهند که می توانید در آینده رابطه های بهتر و سالم تری را تجربه کنید.

با افرادی معاشرت داشته باشید که از شما حمایت کنند، برایتان ارزش قایل شوند و انرژی بدهند

اطراف خود را از آدم هایی پر کنید که احساسات مثبت و نگاه درستی به زندگی دارند و با صبر و حوصله به حرف های شما گوش می دهند. بسیار مهم است که در بیان احساسات درونی خود و افکاری که در مغزتان پرسه می زنند احساس راحتی داشته باشید. باید سعی کنید راحت باشید و برای مورد قضاوت قرار گرفتن از طرف آنها هیچ نگرانی نداشته باشید.

در مواقع لازم از نیروهای خارجی کمک بگیرید

منظور از نیروهای خارجی، مشاور، روانشناس یا گروه های حمایت کننده هستند. یکی از مسایل مهم زندگی شما در این دوران، داشتن مکانی است که در آنجا احساس راحتی داشته باشید.


ایجاد رابطه های دوستانه جدید

اگر احساس می کنید به واسطه طلاق یا جدایی برخی از دوستان و ارتباطات اجتماعی خود را از دست می دهید، به دنبال انسان های جدید باشید. افرادی را پیدا کنید که علاقه مندی های مشترک دارند و می توانند موجب خوشحالی شما شوند. به گروه هایی ملحق شوید که قبلا ارتباطی با آنها نداشته اید.

با درد جدایی و طلاق چگونه کنار بیاییم و زندگی کنیم؟

مراقبت از خود پس از طلاق

طلاق و جدایی یکی از رویدادهای پراسترس در زندگی است که روند زندگی را به کل تغییر می دهد. پس از این اتفاق تلخ، باید از مسیری که سال ها در آن در حال حرکت بوده اید، باز گردید و راه دیگری آغاز کنید. همه چیز زندگی آدم به هم می ریزد. این کار باعث می شود تا فرد از لحاظ جسمی و روحی بسیار آسیب پذیر بشود.

خودتان را همچون فردی که سرماخورده است، تیمار کنید. از خود مراقبت کنید. زیاد استراحت کنید و موقعیت های استرس‌زا را تا حد امکان کاهش دهید. حجم کاری خود را کم کنید تا دوباره احیا شوید. مراقبت از خود را بیاموزید. همه انسان ها توان این را دارند تا خود را از درد و ناراحتی بیرون بکشند. به خود اعتماد کنید و به جلو پیش بروید. در ادامه نیز برخی راهکاری موثر در این مسیر را برایتان نوشته ایم.

از مخدر، سیگار یا الکل دوری کنید

برای تحمل درد جدایی لازم نیست به این مواد پناه ببرید. این موارد برای مدت کوتاه می توانند تسکین بخش باشند و پس از مدتی اثر خود را از دست می دهند. در ضمن اینکه برای سلامت جسم و روح شما نیز مضر هستند و نه تنها باری از روی دوشتان برداشته نمی شود، بلکه باعث می شود تا ضررهای بیشتری را متحمل شوید. به روش های سالم تر تکیه کنید.

اجازه دهید زمان بگذرد

در چند ماه اول پس از طلاق، هیچ تصمیمی اتخاذ نکنید. تصمیماتی همچون تغییر شغل، نقل مکان از شهر یا کشور خود یا تصمیمات مهمی همچون این موارد. باید سعی کنید از نظر فکری و روحی به یک ثبات و تعادل برسید و سپس برای موضوعات مهم زندگی تصمیم گیری کنید.

علاقه مندی های جدید بیابید

هنگامی که درد جدایی تا اندازه ای ساکت شد و حالتان کمی بهتر شد، دنبال یافتن علاقه مندی ها و فعالیت های جدید باشید. فعالیت در حوزه های مورد علاقه باعث لذت بردن از زندگی می شود و در بهبود روحیه شما تاثیر بسیار دارد.

هر روز زمانی را برای تربیت خود اختصاص دهید

هر روز برای انجام فعالیت هایی که موجب آرامش شما می شوند و روحتان را تسکین می دهند، زمان تعیین کنید. در طبیعت و فضای سبز پیاده روی کنید. موسیقی خوب گوش کنید و دوش آبگرم بگیرید. بروید ماساژ یا کتاب مورد علاقه تان را مطالعه کنید. زمانی از شبانه روز خود را به استراحت و رسیدگی به خود اختصاص دهید.

با درد جدایی چه کنیم
با درد جدایی چه کنیم

به علاقه مندی خود توجه کنید

از هر فرصتی برای بیان احساسات خود استفاده کنید. به اعتقادات و خواسته های خود احترام بگذارید و به آنها افتخار کنید. اهدافی متفاوت از آنچه با شریک خود می خواسته اید، تعیین کنید. به هرآنچه فکر می کنید برایتان خوب نیست نه بگویید و به هیچ وجه هم حس گناه نداشته باشید.

روال عادی زندگی خود را حفظ کنید

طلاق یا جدایی در همه عرصه های زندگی فرد تاثیر منفی دارند. اما باید سعی کنید روند عادی زندگی خود را حفظ کنید.

انتخاب های سالم داشته باشید

پس از طلاق به سادگی می توانید روی عادت های خوب و سالم زندگی خود پا بگذارید. خوردن غذاهای ناسالم، ورزش نکردن، نداشتن خواب درست و ... اما تاحد امکان وارد این حوزه ها نشوید. سعی کنید روند سالم زندگی خود را ادامه دهید و همیشه و در هر شرایطی انتخاب های درست داشته باشید.

بیشتر بخوانید :

پیامد های اجتماعی طلاق

پيامدهاي طلاق و جدايي زوجين

چگونگه بعد از پایان یافتن رابطه یا طلاق به زندگی ادامه دهیم؟

divider

درس هایی که باید پس از طلاق آموخت

هنگامی که روح در فشار و پریشان‌حالی است، درس های زیادی از زندگی می توان آموخت. از آنجا که فرد جدا افتاده از معشوق احساس تهی و خالی بودن دارد، احساس می کند دیگر هرگز روی خوشبختی را نخواهد دید. اما این طور نیست. همیشه و در هر لحظه دنیا در حال تغییر است. هیچ شرایطی پایدار نیست.

حتی خود انسان نیز از بین می رود و مرگ وجود او را فرا می گیرد. پس این را باور کنید که می توان دانه ای جدید کاشت و آن را پرورش داد. این شرایط به فرد کمک می کند تا شناخت بهتری از خود داشته باشد و ایرادات رفتاری، فکری و اعتقادی خود را بهتر درک کند. این سختی ها باعث می شود فرد صبورتر و قوی تر شود. پس از این مرحله می فهمید که تصمیمات شما می توانند بر روند زندگی شما چه تاثیراتی داشته باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (75 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۴ سال پیش
سلام،مطالبتون خیلی ضعیف بود،من بعد هشت سال ازدواج همسرم میخواد طلاق بگیره.من موافق نیستم،البته قبول دارم من بیشتر مقصر بودم تو این زندگی،حالا نمیدونم چجوری با اینقضیه کنار بیام.کمکم کنید
0
3
س.س | ۴ سال پیش
ممنون اون قسمت عزاداری واقعا تاثیرداشت چنان از ته دل گریه کردم که هرچی تو دلم بود شست و برد ممنونم
0
2
امیر | ۵ سال پیش
خیلی عالی مفید بود من یه رفیق داشتم که چون هردو برادری نداشتیم برای هم مثل برادر بودیم که با مخالفت خوانوادش مجبور به جدایی وسنگینی رابطه شدیم که خیلی برای من البته سخت و خواب خوراک ازم گرفته چون واقا دوستش داشتم
0
0
امیر | ۵ سال پیش
عالی بود خیلی ارامش گرفتم راستش من یه رفیق داشتم که خیلی دوستش داشتم وچون برادری نداشتم واونم نداشت باهم مثل برادر بودیم و شب اگه پیش هم نبودبم و باهم نمیخوابیدیم اونشب البته برای منکه عذاب بود و دراخر با مخالفت خوانوادش روبه رو شدم ومجبور به جدایی وسنگینی رابطه شدیم که الان چند وقته خواب وخوراک ندارم واقا خیلی برام سخته امیدوارم هرجاکه هست خوشبخت باشه
0
1
یلدا | ۵ سال پیش
ارامش بخش و مفید بود ممنون
0
1
صالح | ۵ سال پیش
جسارتا متن تون خیلی ضعیف بود،راه کار هاتون خوبن اما بد بیان شدن،
مثلا به خواننده مطلب، انگیزه و امید را القا نمیکنه،
اما درکل ممنونم استفاده کردیم
با تشکر
0
1
مصطفی | ۶ سال پیش
درد جدایی خیلی خیلی دردش بیشتر از اینی که شما نوشتید هست.

بعد از هشت ماه نامزدی و جدا شدن . نه دستم به کاری میره و نه حوصله ای برام مونده.

از هم سنو سالام خواهش میکنم در انتخابشون دقت کنند و به راحتی به جدایی فکر نکنند.

خلاصه دنیام فعلا جهنمه . فقط شب و روزم شده اونی که ازش جدا شدم به دلیل ناچاری و عدم تفاهم اخلاقی.
1
3
پاسخ ها:
ح | ۶ سال پیش
سلام درسته درد جدایی کشندس.اگه هنوز دوسش دارین میتونین به برگشت و رجوع فکر کنین البته بعد از ***ه گرفتن و فکر کردن به تمام جوانب. به اشتباهاتی که کردین فکر کنین چون همیشه دو نفر اشتباهاتی داشتن در هر حال. حالا ی طرف کمتر یکی بیشتر. ولی اگه میشه برگردین. البته این نظر منه... . دعا میکنم براتون که ان شالله خدا خیرو رو سر راهتون بذاره.
0
2
سمیرا | ۵ سال پیش
بعضی ها واقعا قدر از خودگذشتن و کوتاه اومدن و اون برگشتنتون رو نمیدونن، تازه آخرشم حتی اگه قبلا خودشون مقصر بودن، بابت همه چی طلبکارتون میشن و شما مجبور میشید از اون به بعد هی دنبالشون بدوید.
بعضیا واقعا درک و شعورشون ضعیفه متاسفانه
پس قبل برگشتن هم به همه چی فکر کنید هر چند خب همین که تلاش میکنید دوباره بسازید حتی اگه دوباره شکست بخورید حداقلش اینه که بعدا حسرت چیزی رو نمیخورید
0
4

hits