دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه در منزل کاسه سفالی بسازیم ؟
15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ظروف سفالی یکی از انواع ظروفی است که به عنوان وسایل تزیین منزل و دکوراسیون نیز کاربرد دارد. ما در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد که چطور ظروف سفالی را در منزل درست کنید. با ما باشید.

آموزش سفالگری

مراحل ساخت گل سفالگری یکی از مهم ترین مراحل آموزش ساخت ظروف سفالی می باشد چرا که اگر شما گل خوبی برای ساختن ظروف نداشته باشید حتما در نهایت از کار خودتان نیز راضی نخواهید بود.

جالب است بدانید که سفالگری یکی از اختراعات قدیمی بشر در طول تاریخ می باشد. این هنر شامل ساخت صنایع دستی می شود که با بهره گیری از خاک رس ساخته می شود، چرا که خاک رس دارای خاصیت چسبندگی بسیار بالایی می باشد و شکل دهی به آن بسیار ساده و کاملا امکان پذیر می باشد.

همچنین سفالگری در فرهنگ ایرانی نیز بسیار با ارزش و قدیمی می باشد و به عنوان نمادی از تمدن ایرانی و تمدن اسلامی است. بسیاری از مردم از هنر سفال برای تزیین خانه و اتاق و حتی محل کار خود بهره می برند.

آموزش ساخت ظروف سفالی در خانه/آموزش ساخت ظروف سفالی با چرخ

ساخت گل سفالگری

برای تهیه‌ ی گل سفالگری ابتدا خاک رس را می کوبند تا خرد و نرم شود. سپس آن را الک کرده، در حوضچه، می خیسانند و به صورت دوغاب در می آورند تا دانه‌های شن و ماسه‌ی موجود در خاک به علت سنگینی ته نشین شود.

سپس دوغاب را از طریق سوراخی که مقداری از کف حوض بالاتر است به حوضچه‌ی مجاور منتقل می کنند. پس از گذشت تقریبا ده ساعت، گل ته نشین می شود و آب آن از طریق سوراخ حوضچه خارج می شود و بقیه‌ی آب گل با تابش خورشید، تبخیر می شود.

آنگاه گل را به کارگاه منتقل و با پا لگد می کنند و «ورز» می دهند تا متراکم تر شده، حباب های هوا از میان آن خارج شود؛ چسبندگی لازم را به دست آورد و آماده‌ ی چرخ کاری شود.

سپس آن را به اندازه‌ ی دلخواه گلوله می کنند که این عمل را اصطلاحاً «چانه کردن» و گلوله‌ های کوچک گل را «چانه» می نامند. معمولاً برای اشیای بزرگ تر از گل سفت تر و برای اشیای کوچک تر، از گل نرم تر، استفاده می شود.

روش های ساخت ظروف سفالی

روش‌ های ساخت مصنوعات سفالی به طور معمول به روش‌های مختلف ساخته می شود. گفتنی است که هنرمندان سفالگر، گاه از تلفیق روش‌ های سفالگری نیز برای ساخت محصول سفالین، استفاده می کنند.

1. روش فشاری برای سفالگری: این روش، ساده ترین روش شکل دادن به گل است. ابتدا یک گلوله گل ورز داده شده را انتخاب می کنند. سپس با فشار انگشت شست، سوراخی میان گلوله‌ های گل ایجاد می کنند.

بعد گلوله را به آهستگی در کف دست چپ چرخانده، با انگشتان دست راست به آن شکل می دهند. گفتنی است که گلوله گل، باید دایماً مرطوب باشد تا رطوبت کلی آن از بین نرود و ترک بر ندارد. در این روش از شکلی ساده استفاده کنید.

2. روش لوله ای برای سفالگری: با این روش می توان ظروف بسیار حجیم و بزرگ ساخت. یونانیان این روش را بسیار گسترده انجام میداده اند. برای ساخت ظرف به این روش ابتدا یک صفحه‌ی گلی مدور به ضخامت نیم تا یک سانتی متر تهیه می کنند.

این ورقه باید روی صفحه ای گچی قرار گیرد. سپس با کف دست، گل را باریک کرده، به صورت لوله ای در می آورند. لوله‌ ی مزبور را روی صفحه‌ی تخت می گذارند و آن را با دست به جلو و عقب می برند تا شکل آن کامل شود.

سپس لوله‌ های گلی را روی هم قرار داده، با فشار دادن، آن ها را به هم وصل می کنند تا شکل مورد نظر کامل شود. هنگام کار، پایین ظرف را در یک نایلون می پیچند. زیرا اگر ظرف خشک شود امکان اضافه کردن گل بر روی سایر لوله ‌ها وجود ندارد و گل جدید هنگام خشک شدن ترک خواهد خورد.

3. روش ورقه ای برای سفالگری: مقداری گل را با دست و یا به کمک «وردنه» بر روی میز صاف می کنند و به صورت تخت درمی آورند. سپس گل را به ابعاد شکل مورد نظر برش می دهند و به یکدیگر وصل می کنند. قطعات باید با دقت اندازه گیری شود.

4. روش چرخ کاری: این روش به تمرین مرتب نیاز دارد. در ادامه به شرح این روش خواهیم پرداخت.

مراحل تهیه گل سفال/آموزش سفالگری

آموزش ساخت ظروف سفالی با چرخ

مقداری گل ورز داده شده (یک چانه‌ ی گل ) را با ضربه به روی چرخ می گذارند به طوری که گل کاملاً به چرخ بچسبد.

سرعت گردش چرخ را به حداکثر می رسانند و قدری آب بر روی گل ریخته، سپس با کف یک دست آن را به طرف مرکز چرخ فشار می دهند و با دست دیگر آن را حمایت می کنند. پس از مدتی گل کاملاً در مرکز چرخ قرار می گیرد. به این مرحله «مرکز کردن گل» می گویند.

پس از آن که گل در مرکز قرار گرفت، سعی می کنند آن را به صورت هرمی شکل درآورند. در این مرحله از طرز تهیه ظروف سفالی با دو دست، گل را چند بار بالا و پایین می آورند.

تا کاملاً در دست محاط شود. پس از آن با دو انگشت شست به وسط گل فشار می آورند تا سوراخی در وسط آن ایجاد شود. باید توجه داشت که عمق این سوراخ باید به اندازه‌ ی ۱ سانتیمتر از کف چرخ بالاتر باشد، بعد به آرامی انگشتان را از یکدیگر دور می کنند تا سوراخ مزبور، گشادتر شود.

حالا نوبت بالا بردن و یا بالا گرفتن گل است. این عمل موجب می شود دیواره‌ های گل نازک شود. دو دست را در کنار دیواره‌ ی ظرف قرار داده، سپس با حرکت انگشتان سبابه گل را از پایین به بالای استوانه می آورند.

بدین ترتیب یک استوانه‌ ی کامل با ضخامت مناسب بر روی چرخ تشکیل می شود و می توان با کم یا زیاد کردن فشار دو دست، شکل لازم را به وجود آورد.

برای ساختن شکل‌ های باز مانند بشقاب و کاسه احتیاج به ساختن استوانه نیست و بعد از مرکز کردن و یا باز کردن گل، باید مستقیماً شکل ظرف را تعقیب کرد.

پس از اینکه شیء، شکل مورد نظر را پیدا کرد، به وسیله‌ ی نخ یا سیم نازک آن را از بقیه‌ ی چانه جدا می کنند و ظرف ساخته شده را مدتی در سایه می گذارند تا نیمه خشک شود. این مدت بسته به بزرگی و کوچکی یا نازکی و ضخامت فرآورده، از دوازده تا بیست و چهار ساعت متغیر است.

پس از گذشت این مدت شیء را به صورت وارونه روی چرخ گذاشته، در حالی که چرخ حرکت می کند. با یک تیغه‌ ی ساده، قسمت‌ های زائد را که بیشتر مربوط به ته ظرف است می تراشند.

پس از تراش، شکل کامل می شود و باید آن را مدت ۲۴ ساعت در سایه قرار داد و سپس آن را مقابل آفتاب یا گرم خانه گذاشت تا کاملاً خشک شود. بعد از خشک شدن کامل در صورت لزوم می توان شیء را با سمباده زدن صیقلی کرد.

اشیای سفالین، پس از ساخت، داخل کوره قرار می گیرد و پس از حرارت دیدن پخته می شود. چنانچه قرار باشد اشیاء بدون لعاب عرضه شود، باید با درجه حرارت بین 950 تا 1000 درجه‌ی سانتیگراد و به مدت هشت ساعت در کوره پخته شود.

در حالی که سفال‌ هایی که بعداً به صورت لعاب دار عرضه خواهد شد در این مرحله با حرارت ۹۰۰ تا ۹۵۰ درجه‌ی سانتیگراد و به مدت هشت ساعت پخته می شود تا بعداً بتواند لعاب را به خود جذب کند.

ساخت ظرف سفالی/آموزش ساخت کاسه سفالی

طرز تهیه کاسه سفالی در منزل

به یاد داشته باشید که تنها راه ساخت کاسه سفالی استفاده از چرخ سفالگری نیست. شما می توانید با دست خودتان و با استفاده از الگوهای مناسب کاسه های سفالی بسیار زیبایی را خلق کنید.

یکی از مزیت های این کار این است که شما در این شرایط می توانید از مواد مقاوم کننده بهره ببرید مانند لایه های چوبی یا کاغذ های ورقه ای بسازید، مطمئن باشید که دوام کارتان بالا می رود و می توانید همیشه از آن ها استفاده کنید.

الگو زمانی که می خواهید چند کاسه یک شکل و هم اندازه داشته باشید بسیار کاربردی است.

ابزارها و مواد ساخت کاسه سفالی:

  • مداد
  • اسفنج
  • قلم حکاکی
  • تخته یا تراز
  • سوزن غلتان
  • شانه دندانه دار
  • چاقوی مرتب کننده
  • پرگار برای طراحی
  • قطعه چوب 12در 12
  • خودکار برای علامت گذاری
  • قطعات کوچک 1 در 4 چوب با برش 45 درجه در یک سمت آن ها

مراحل ساخت کاسه سفالی:

با استفاده از پرگار یک دایره با شعاع 11 سانتی متر رسم کنید و داخل همین دایره، یک دایره دیگر با شعاع 5 سانتی متر رسم کنید.

حالا زاویه قائم را از مرکز به سمت لبه ها بکشید و با استفاده از چاقوی X-Acto قسمت هایی که باید برش بخورند را بچینید.

حالا می توانید الگو را بر روی لایه ای از گل سفال قرار دهید و دور تا دور آن را بکشید.

حالا می توانید الگو را برداشته و با بهره گیری از قالب یا کشیدن خطوط منظم اطراف شکل ترسیم شده را مرتب کنید و در نهایت کمان ایجاد شده را ببرید.

آموزش مرحله به مرحله رنگ کردن ظروف سفالی برای هفت سین ۹۸+ تصویر

ظروف و وسایل تزیینی سفالی

سفالگری و ترفند های نقاشی روی سفال



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.6 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits