دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عنایت آزغ قهرمان خوزستانی آتش سوزی سینا کیست ؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عنایت آزغ 29 ساله دستفروش خوزستانی که خود را به دل آتش زد و چندین نفر را نجات داد ...

عنایت آزغ کیست ؟

عنایت آزغ دستفروش خوزستانی که یک تنه چندین نفر را از آتش سوزی کلینیک سینا تهران نجات داد و اکنون او را قهرمان می خوانند

عنایت آزغ جوان اهل رامهرمز خوزستان، روستای ابوالفارس و لر است. متولد ۱۳۷۰ است. او چند سال پیش برای کار به تهران آمد. چنان که می‌گوید نتوانست کاری پیدا کند و چاره‌ای نیافت جز دست فروشی.

بساط کوچک او انگشتر‌های نقره‌ای بودند که در همان شب حادثه گم شدند. چنان که تعریف می‌کرد، تلفن همراهش و بساطش را پس از آتش سوزی کلینیک سینا نیافته است. او که به کمک شتافته بود، دیگران، بساط او را از زمین برداشته و دار و ندارش را برده بودند!

او تمام دارایی اش را که همان جعبه و موبایل بود کنار خیابان گذاشته و شتابان به کمک شتافته بود تا کسانی که صدای فریادشان از میان شعله‌های آتش و دود پس از انفجار کلینیک سینا در تجریش به گوش می‌رسید جان نسپارند.

عنایت آزغ دستفروش خوزستانی تجریش

عنایت آزغ قهرمان خوزستانی

در شب (10 تیر) و اتفاق آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر(مهر)، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که جوانی (عنایت آزغ) راجع به اتفاقات آتش‌سوزی و نجات چند نفر حرف زد: داشتم اجناسم را می‌فروختم که صدای انفجار را شنیدم. دومین انفجار خیلی مهیب بود.

به سمت کلینیک که سر چرخاندم، دیدم چند خانم در حال جیغ و فریاد هستند و درخواست کمک می‌کردند. کسی کمکشان نرفت. من تصمیم گرفتم خودم کمک کنم. طبقه‌به‌طبقه شیشه‌ها را شکستم و بالا رفتم و بعد هم آنها را به سمت پشت‌بام بردم تا امدادگرها بیایند. بچه هم همراهشان بود که بچه را هم نجات دادیم. بعد خودم همان‌طور که بالا رفته بودم، پایین آمدم.

بخش تکان دهنده ماجرا این است که در حین این که او انسانها را نجات می‌داده بساط کوچک دستفروشی او (انگشترهای نقره) همراه با موبایلش به سرقت رفته است.

او که بی تامل به داخل آتش رفت و 11 زن و یک کودک را نجات داد می‌گوید: غیرتم اجازه نداد بایستم زمانی که صدای کمک خواهی می‌آمد.

همه چیز و همه جا داغ بودند. آهن‌های ساختمان هم داغ بودند. طبقات را تا طبقه چهارم بالا رفتم. به طبقه زنان گرفتار در آتش و دود که رسیدم به دنبال شلنگی گشتم وخلاصه یافتم. وضعیت بحرانی داشتند، همه لباس هایشان را خیس کردیم تا بتوانند از میان شعله‌ها و دود رد شوند. وقتی از آن ساختمان دود گرفته و داغ خارج شدیم هیچ کدام وضعیت مناسبی نداشتند. نیرو‌های امدادی رسیدند و بقیه کمک رسانی را انجام دادند.

عنایت چند بار از نگهبان بیمارستان شهدا می‌گوید و اینکه نگهبان آن بیمارستان هم با او همکاری کرده بود تا مصدومین از بیمارستان سوخته خارج شوند.


محمد مالی (فعال توئیتری خوزستانی) توئیت زد:

«‏برسانید به دست پیروز حناچی شهردار و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران... قهرمان ماجرای تلخ آتش‌سوزی مرگبار کلینیک سینا اطهر، جوان رشید و شجاع اهل روستای باوج رامهرمز، عنایت آزغ است. او که بساط دستفروشی‌اش در تجریش را رها کرد و به دل آتش زد و ۷ زن را نجات داد. او را دریابید... »

حمید خدابخشی (کنشگر اجتماعی و محیط زیست) نوشت:

«تقدیر این بود که ‎«عنایت آزغ» جوان برومند ‎رامهرمزیِ اهل روستای باوج که روستایش در محاصره ۱۶۰ حلقه چاه نفت است ناچار از فقر برای ‎دستفروشی آواره تجریش باشد! تا درآتش سوزی ‎کلینیک سینااطهر(مهر) جانِ چندتن از هموطنان و کودکان را از مرگ حتمی را نجات دهد و قهرمان‌این واقعه تاسف‌بار باشد.»

تا دیروز پرسشم این بود که آیا بعد از 4 روز هیچ تقدیری از عنایت آزغ صورت نگرفته است؟ آیا شهرداری، شورای شهر، هلال احمر، آتش‌نشانی یا هیچ نهاد، سازمان، وزارتخانه و ... از این جوان فداکار یادی کرده‌ است؟

آیا امکانش نبود و نیست در یکی از این برنامه‌های ریز و درشت صداوسیما او را دعوت کنند و تقدیر کوچکی از او بعمل آید؟

حال شهردار تهران با او دیداری داشته و از او خواسته است که به خانواده بزرگ ایثارگران آتش‌نشان بپیوندد. اما همچنان این پرسش نسبت به سایر مسئولان و علی الخصوص صداوسیما به جای خود باقی است.

عنایت آزغ

عنایت آزغ دستفروش تجریش و پیروز حناچی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits