دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هوگه چه معنایی دارد و کاربرد آن در طراحی داخلی چیست؟

هوگه چیست و چه کاربردی دارد؟

هوگه چه معنایی دارد و کاربرد آن در طراحی داخلی چیست؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
هوگه (به دانمارکی: Hygge) کلمه اسکاندیناوی برای حالت روحی و آرامش با احساس سلامتی و رضایت است. در سال‌های اخیر، hygge به ویژگی مشخصی از فرهنگ دانمارکی تبدیل شد.

هوگه (HYGGE) چیست؟

هوگه است. هوگه به معنای هر چیز خوب و راحت و امن است که حس مثبت و آرامش در فرد به وجود می‌آورد. وقتی هوگه در طراحی محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد فضا امن و دلپذیر می‌شود و احساس راحتی و آسایش در آن افزایش می‌یابد. اما هوگه دقیقا چیست؟ این مفهوم چطور ایجاد شده و به دنیای طراحی راه پیدا کرده است؟

کاربرد هوگه در طراحی داخلی چیست؟

چطور می‌توان این مفهوم را در طراحی فضا مورد استفاده قرار داد؟ ما در این مقاله اختصاصی از دلگرم به این سوالات پاسخ خواهیم داد و درباره مفهوم هوگه و کاربرد آن در طراحی داخلی و دکوراسیون مطالبی را بیان خواهیم نمود.

هوگه Hygge یک کلمه در زبان اسکاندیناویایی است که برای حالت روحی آرامش با حس سلامتی و رضایت به کار می‌رود و در سال‌های اخیر به یک ویژگی مشخص از فرهنگ دانمارکی تبدیل شده است.

هوگه در زبان نروژی به معنای بهبود یافتن است اما هم در نروژ و هم در دانمارک هوگه به یک نوع همبستگی روزمره اشاره دارد، یک تجربه روزمره دلپذیر و ارزشمند که حسی از ایمنی، برابری و یکپارچگی شخصی را خود دارد و یک جریان اجتماعی خود جوش به شمار می‌رود. به طور کلی می‌توان هوگه را هرچیزی دانست که خوب، راحت، امن و شناخته شده است.

هوگه

این مفهوم از قرن هجدهم ابتدا در ادبیات شکل گرفت و پیشرفت و توسعه منطقه اسکاندیناوی را تا حد زیادی می‌توان مرهون هوگه دانست. این مفهوم برگرفته از شرایط آب و هوایی سخت این منطقه است، تحمل زمستان‌های سخت و کمبود نور طبیعی تنها با سبک خاصی از زندگی امکان پذیر بود که هوگه آن را شکل داد و مردم اسکاندیناوی را به یکی از شادترین مردم جهان تبدیل کرد.

اگر بخواهیم این عبارت را به صورت یک کلمه ترجمه کنیم "راحتی" یا "دنجی" می‌تواند معادل مناسبی باشد اما به طور کلی نمی‌توان معادل کامل و مناسبی برای آن عنوان کرد. در واقع Hygge یک حس است، حسی مثل نشستن داخل یک وان آب گرم یا در دست گرفتن یک فنجان داغ قهوه در صبح و لم دادن روی کاناپه کنار شعله آتش در حالی که دوستان و عزیزان شما اطرافتان هستند.

هوگه

راه‌هایی برای ایجاد فضای هوگه در منزل

حال که تا اندازه‌ای با مفهوم Hygge آشنا شدید وقت آن است که بدانید چطور باید از این مفهوم در طراحی فضای منزل خود استفاده کنید. همان طور که بیان شد هوگه به معنای راحتی و دنج بودن و آرامش جسمی و روحی است و ما در منزل چیزی جز این نمی‌خواهیم.

روش‌های مختلفی برای ایجاد این حس در خانه وجود دارد که در ادامه به ده مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است همه این موارد مربوط به دکوراسیون و چینش اشیای منزل شما نیستند بلکه برخی موارد به سبک زندگی شما نیز بستگی دارند.

استفاده از شمع: در خانه‌ها مردم اسکاندیناوی شمع‌ها را در اندازه‌های بزرگ و کوچک همه جا می‌توان دید. جالب است بدانید که مردم اسکاندویناوی به خصوص دانمارکی‌ها از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان شمع در جهان هستند چون آن‌ها با طرز تفکر خاص خود به ارزش و اهمیت شعله و گرمای شمع پی برده‌اند.

فرقی نمی‌کند اگر این شمع معطر یا معمولی باشد چون شعله آن لحظاتی دلپذیر در فضایی کلاسیک خاص اسکاندویناویایی به وجود می‌آورد که سرمای زمستان را به بهترین شکل متعادل می‌کند.

هوگه

استفاده از بافت: یک فضای گرم و راحت در داخل منزل تنها می‌تواند با استفاده از بافت‌ها و سطوح نرم و گرم شکل بگیرد. وجود بافت در فضا یک بعد به ابعاد آن اضافه می‌کند و حالتی لوکس اما راحت و دلپذیر به آن می‌دهد.

به طور مثال کوسن‌هایی که با روکش خز پوشیده شده‌اند، روکش‌ها و پتوهایی که از نخ‌های ضخیم بافته شده‌اند و پارچه‌هایی که از پشم مرینوس و کشمیر تهیه شده‌اند اجزایی مهم در دکوراسیون به سبک Hygge به شمار می‌روند.

هوگه

توجه به چیزهای کوچک: شما برای ایجاد یک فضای هوگه‌ای لازم نیست تمام دکوراسیون منزل خود را زیر و رو کنید و از نو بسازید. در هوگه چیزهای کوچک هم مهم و اثرگذار هستند و شما می‌توانید با تغییرات کوچک و اضافه کردن جزئیات خاص یک فضای دلپذیر و گرم و راحت بسازید.

به طور مثال قرار دادن چند شمع در فضای اتاق نشیمن، آویزان کردن عکس محبوبتان از روی دیوار و یا حتی استفاده از صابون‌های حبابی در وان حمام هم می‌تواند در رسیدن به Hygge موثر باشد.

هوگه

به روز کردن منسوجات: تنها زمانی می‌توان احساس راحتی کاملی داشت که لباس‌ها و منسوجات شما در محیط منزل کاملا راحت باشند. مثلا یک تاپ گشاد با شلوار سندبادی، دمپایی ابری یا حتی یک حوله حمام نرم و راحت می‌تواند در راحت‌تر شدن و دلپذیرتر شدن زندگی شما بسیار موثر باشد.

البته این راحتی به معنای کنار گذاشتن شیک پوشی و استایل شخصی در خانه نیست بلکه شما می‌توانید با انتخاب طرح و رنگ دلخواه خود همچنان شیک و مد روز لباس بپوشید و در عین حال راحت باشید.

هوگه

ایجاد فضای گرم و دوستانه: هوگه به دنبال بهبود ارتباطات صمیمانه و خلق فضایی دوستانه و آرام است. منطقه اسکاندویناوی شب‌هایی طولانی دارد که تنها با حضور گرم خانواده و دوستان قابل تحمل می‌شود بنابراین باید فضا و لوازم مورد نیاز برای یک دورهمی دوستانه را در اختیار داشته باشید تا بتوانید این فضا را به بهترین شکل بسازید.

این دور همی می‌تواند در گوشه‌ای از منزل و یا حتی در محلی بیرون از فضای خانه مثل حیاط و ... هم شکل بگیرد.

هوگه

توجه به خود و انجام فعالیت‌های مفید: داشتن یک سرگرمی مورد علاقه که مفید باشد و شما را بیشتر به خودتان معطوف کند یکی از اصول Hygge است. کارهایی بی‌فایده مثل تماشای تلویزیون در این تفکر مذموم هستند و شما را از آرامش دور می‌کنند اما در مقابل کارهایی مثل خلق آثار هنری، بافتنی، گلدوزی و ... کاملا آرامش بخش و مفید هستند.

پس اگر در گذشته چنین سرگرمی و فعالیتی داشته‌اید اما به هر دلیلی آن را ترک کرده‌اید وقت آن رسیده که مجددا سراغ آن بروید یا این که جستجو کنید و سرگرمی مورد علاقه خود را پیدا کرده و با انجام آن به آرامش درونی خود کمک کنید.

هوگه

عجله نکردن: ما در زندگی مدرن امروز همواره در حال عجله و شتاب هستیم و در مورد آینده نگران و عصبی هستیم. اما در Hygge عجله و نگرانی برای چیزهایی که هنوز رخ نداده‌اند جایی ندارد.

هوگه شما را دعوت می‌کند که در گوشه‌ای آرام و گرم و نرم بنشینید، یک فنجان داغ قهوه بنوشید و آرامش خود را بازیابید. این همان چیزی است که ما در زندگی‌های شلوغ امروزی به آن نیاز داریم و در آینده از آن پشیمان نخواهیم شد.

هوگه

زیاده روی نکردن: افراط و تفریط در هوگه جایی ندارد، بخشندگی و سخاوت شاید اما افراط هرگز. در طراحی دکوراسیون به این سبک، میزبان قصد این را ندارد که مهمانان خود را تحت تاثیر قرار دهد و پوسته‌ای ساختگی از رفاه خود را به آنان نشان دهد. سادگی، راحتی و آرامش چیزی است که در این میان بیشترین اهمیت را دارد و هرگز نباید فدای افراط و تفریط شود.

هوگه

لذت بردن از فضای اطراف: تفکر کلیدی پشت Hygge این است که شما از محیط اطراف خود لذت ببرید و هیچ محیطی بیشتر از خانه در این میان حائز اهمیت نیست.

فضای خانه باید محلی برای گریز از استرس‌ها و فشارهای روزمره زندگی باشد، هر اتاق منزل شما باید حاوی عناصری باشد که این حس آرامش و لذت را به شما می‌دهند. یک تغییر کوچک در فضا بدون زیاده روی می‌تواند تاثیر چشمگیری در آرامش و لذت شما داشته باشد.

هوگه

فراموش نکردن این که هوگه مخصوص زمستان نیست: اگرچه هوگه با دنج بودن و گرما در ارتباط است (چون در اسکاندویناوی تقریبا همیشه زمستان است) اما در تمام فصل‌های سال می‌توان از آن بهره برد. این بستگی به سبک زندگی و علایق شما دارد مثلا در تابستان هم می‌توانید دوستان خود را در یک فضای باز پارک یا پیک نیک دور هم جمع کنید و با صرف غذا در این محیط از آرامش و زیبایی فضا لذت ببرید.

همچنین بخوانید:

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل ۲۰۱۸

دکوراسیون داخلی منزل لوکس

دکوراسیون و سیسمونی اتاق نوزاد با مدلهای دخترانه و پسرانه مدل ۲۰۱۷

مدل های میز تلویزیون دیواری شیک و جدید مدل ۲۰۱۷-۹۶

۱۵ ایده در استفاده از چوب درختان در دکوراسیون داخلی منزل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits