دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با موجودی عجیب به نام تاردیگرید
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاردیگرید گروهی از باکتری‌هایی محسوب می‌شوند که حتی درون صخره‌ها هم زنده می‌مانند و در برابر گرما، سرما و تشعشعات هسته‌ای شدید دوام می‌آورند.


معرفی تاردیگرید


تاردیگرید گروهی از باکتری‌هایی محسوب می‌شوند که حتی درون صخره‌ها هم زنده می‌مانند و در برابر گرما، سرما و تشعشعات هسته‌ای شدید دوام می‌آورند. موجودات شگفت انگیز بی شماری در جهان پیرامون ما زندگی می‌کنند که شاید حتی از وجود آن‌ها بی خبر باشید، اما این موجودات شناخته شده توانسته اند با قابلیت‌ها و خصوصیات خارق العادشان تعجب دانشمندان را به خود جلب نمایند.

یکی از این موجودات عجیب و غریب تاردیگرید‌ها هستند که لقب جان سخت‌ترین موجود روی کره زمین را بدنبال خود به یدک می‌کشد.

روش تغذیه و زندگی تاردیگرید

طول بزرگترین تاردیگرید از ۱.۵ میلی متر بیشتر نمی شود و خیلی از آنها روزهای خود را صرف خوردن جلبک ها و باکتری ها و شنا کردن در قطرات آب خزه گلسنگ ها میکنن و به همین دلیل بدن بسیاری از آنها شفاف است. آنها می‌توانند در دمای ۲۷۳- و ۱۵۱ سانتیگراد زنده می ماند و می تواند تا سالها بدون غذا و آب به زندگی ادامه دهد. این جانوران همچنین می‌توانند در برابر فشاری بیش از فشار عمیق ترین اقیانوس‌ها تاب بیاورند یا در محیط خلا بیرون از جو زمین زنده بمانند.

تاردیگریدها می‌توانند در برابر پرتو خورشیدی، پرتو گاما یا پرتو یونی – به میزانی چند صد برابر آنچه که برای یک انسان کشنده است – زنده بمانند. جالب ترین چیز در مورد این جانور توانایی انطباق در هر محیطی اعم از خشک ، تر و در مناطقی مانند استوا ، هیمالیا و … هم دیده شده اند.

تاردیگرید

توانایی های عجیب تاردیگرید

با تمام این اوصاف دو دلیل عمده وجود دارد که این جانوران تا به حال، موفق به تسخیر زمین نشده اند اول اندازه بسیار کوچک آنها و دوم حرکت کُند این جانوران است، بطوری که اندازه بیشتر آنها از ۰.۳ تا ۰.۵ میلیمتر و بزرگترین آنها به کمتر از ۱.۵ میلیمتر می رسد و سرعت حرکتشان نیز آنقدر کند است که به "جانور کندرو” یا تنبل (Tardigrade) معروف هستند. این موجود در سال ۲۰۰۷، به همراه فضانوردان به فضا برده شد و در ۱۰ روز در خلا مورد آزمایش قرار گرفت و زنده ماند و سپس به زمین بازگردانده شد.

جالب‌ترین نکته در مورد این جانور توانایی انطباق آن در هر محیطی با هر شرایط سخت و طاقت فرساست. وقتی شرایط زیست محیطی برای این گونه از جانوران سخت می‌شود، آن‌ها می‌توانند وارد حالتی به نام کریپتوبایوسیس (Cryptobiosis) شوند. در این حالت متابولیسم بدن این جانور به ۰٫۰۱ درصد سطح معمولی‌شان می‌رسد تا حدی که به نظر می‌آید مرده‌اند.

آن‌ها با این کار تمام فعالیت‌های بدنشان را به مدتی طولانی تقریبا خاموش می‌کنند، اما به محض این که شرایط زندگی به حالت عادی و مناسب برگشت، از این حالت جالب مرگ گونه طولانی بیدار می‌شوند. توانایی آن‌ها در به تعویق انداختن فرآیند متابولیسم به آن‌ها کمک می‌کند بتوانند در سراسر دنیا و در هر محیطی با آب و هوای کاملا متفاوت زندگی کنند.

این جانوران میلی‌متری، می‌توانند در محدوده دمایی از منفی ۲۷۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر دوام بیاورند و به حیات خود ادامه دهند. تاردیگرید‌ها می‌توانند در برابر پرتوی خورشیدی، پرتوی گاما یا پرتوی یونی به میزانی چند صد برابر آنچه برای یک انسان کشنده است زنده بمانند. در واقع این جانور با قرار گرفتن در وضعیت کریپتوبایوسیس می‌تواند در برابر شرایط بد زیست محیطی مقاومت کند.

تاردیگرید باکتری

تاردیگرید موجودی که پیر نمی شود!

تمام موجودات زنده روی زمین، سرانجام روزی پیر می‌شوند، بجز تاردیگریدها! به عبارت دیگر این حیوانات تنها موجودات روی زمین هستند که از این قانون طبیعت پیروی نمی‌کنند.

این حیوانات وقتی آب بدنشان کم می‌شود، فرآیند مسن شدن را در خود متوقف می‌کنند. هر وقت بدنشان از حالت خشکی درآید زندگی‌شان دوباره به جریان خواهد افتاد به این ترتیب پیر نمی‌شوند. دانشمندان با مطالعه شرایط زیستی چنین جانوری شاید بتوانند ایده‌هایی برای افزایش طول عمر انسان ارائه کنند.

موضوع جالب در مورد تاردیگریدها، این است که بیشتر گونه‌های این حیوانات با سلول‌های کاملا رشد کرده، متولد می‌شوند. آن‌ها برخلاف موجودات زنده دیگر از طریق تقسیم سلولی رشد نمی‌کنند.

عجیب‌تر آن که هنگام فرآیند مسن شدنشان، سلول‌ها به جای تقسیم شدن فقط بزرگ می‌شوند. این جانور میلی‌متری وقتی در محیط‌های با دمای زیر صفر و بشدت یخ زده مواجه می‌شود، شروع به تولید قند می‌کند و جلوی خشک شدن بدن خود را می‌گیرد. در حقیقت این حیوان می‌تواند نوعی شیشه زیست درون زاد تشکیل دهد تا از سلول‌ها و پروتئین‌های مهم بدن حفاظت کند. این توانایی جلوی بیرون زدن بلوک‌های سلولی از بدن را می‌گیرد.

separator line

بیشتر بخوانید:

تفاوت باکتری و ویروس ؟

همه چیز پیرامون زندگی حیوانات در زمستان

عقیم سازی حیوانات آری یا خیر؟!

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits