دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۰۲۰ گرمترین سال زمین خواهد بود
0
بر اساس اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی، سال 2020 به عنوان گرمترین سال زمین در طول تاریخ به ثبت خواهد رسید.

گرمای زمین در سال 2020

بر اساس اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی، سال 2020 به عنوان گرمترین سال زمین در طول تاریخ به ثبت خواهد رسید.

جنگل‎های استرالیا چندین ماه در آتش سوخت و جان میلیون‌ها حیوان را گرفت؛ محققان دلیل این آتش سوزی گسترده را "گرمایش جهانی" می‌دانند. معضلی که ریشه پیدایش آن به بشر گره خورده و ارائه راهکاری برای رهایی از آن نیز در دستان بشر است.

تخریب جنگل‌ها، افزایش بی‌رویه خودروها و وسایل آلاینده هوا، هدردادن آب و آلوده کردن منابع طبیعی و محاصره زیست بوم با گازهای گلخانه ای نمونه ای از خرابکاری های انسان در طبیعت است.

طبیعت با تغییراتی که انسان در آن ایجاد کرده، دیگر آرام نیست و دچار مشکلات بسیاری شده است؛ بروز خشکسالی‌های پیاپی در نقاط مختلف دنیا، آتش سوزی های گسترده جنگل ها، ذوب شدن یخچال های طبیعی و بالاتر آمدن سطح دریاها، نابودی جنگل های بارانی و مرگ حیات وحش حکایت از دگرگونی طبیعت دارد،

چیزی که از آن تحت عنوان "تغییر اقلیم" یاد میکنیم. پدیده گرمایش جهانی باعث تغییر اقلیم کره زمین می‌شود و به دنبال این رویداد، الگوهای آب و هوایی نیز در بلندمدت از مکانی به مکان دیگر تغییر خواهد کرد. در حال حاضر یازده درصد از جمعیت جهان در معرض تأثیر تغییرات آب و هوایی از جمله خشکسالی، سیل، گرما و افزایش سطح دریا هستند.

گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی گرمایش جهانی

به گزارش ایسنا، از گازهای گلخانه‌ای با عنوان عامل اصلی گرمایش جهانی یاد میشود، عاملی که نسبت به ۶۵۰ هزار سال گذشته بیشتر شده و اگر تدبیری در پیش گرفته نشود، بدتر نیز خواهد شد. یازده درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان در اثر جنگل زدایی ایجاد شده است.

براساس آمار سازمان ملی هوانوردی و فضا و اداره ملی اقیانوس شناسی و جو، نه تنها ۲۰۱۹ گرمترین سال ثبت شده در سیاره زمین را به نام خود ثبت کرد، بلکه داغترین دوران دهه گذشته را نیز پشت سر گذاشتیم. در گزارش دو آژانس گفته میشود که پنج سال گذشته گرمترین سالها در ۱۴۰ سال گذشته بوده است.

دمای زمین اکنون ۲ درجه گرمتر شده و سال ۲۰۲۰ سالی بحرانی برای آینده آب و هوا پیش بینی شده است.

غلظت دی اکسید کربن (CO۲) در جو، از ۲۰۱۸ به بالاترین میزان موجود در ۳ میلیون سال گذشته رسیده است. دادههای ناسا و NOAA نشان میدهند که میانگین جهانی در سال ۲۰۱۶، ۱.۷۸ درجه فارنهایت (۰.۹۹ درجه سانتیگراد) گرمتر از میانگین اواسط قرن بیستم شده است.

استرالیا در آتش است، اندونزی در حال غرق شدن است، هزاران گونه حیوان ساکن در قطب زندگیشان در معرض تهدید است و مشکلاتی از این دست گریبان بشر را می فشارد، وقت آن رسیده فکری به حال گرمایش زمین کنیم.

کشورهای مختلف به دنبال راهی برای پایان دادن به گرماشی زمین هستند، ۱۹۵ کشور جهان توافق نامه پاریس را در سال ۲۰۱۵ امضا کردند و برای محدود کردن گرم شدن کره زمین و سازگاری با تغییرات آب و هوا و حمایت از طبیعت هم پیمان شدند. کشورها متعهد شده اند تا انتشار گازهای گلخانه ای را در سال ۲۰۳۰ تقریباً بین ۲۵ تا ۵۵ درصد پایینتر از سال ۲۰۱۷ برسانند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای راه نجات زمین از گرما

جنگل‌های گرمسیری در ذخیره کربن بسیار مؤثر هستند. حداقل ۳۰ درصد از اقدامات لازم برای جلوگیری از بدتر شدن سناریوهای تغییر آب و هوا را فراهم می‌کنند. با این حال، راه حلهای مبتنی بر طبیعت تنها ۲ درصد از بودجه اقلیمی را به خود اختصاص می دهند.

راه حل‌های طبیعی مانند پایان دادن به جنگل زدایی و احیای جنگل های تخریب شده میتواند در سطح جهانی یک میلیارد نفر را از فقر رها کرده و ۲.۳ تریلیون دلار آمریکا به رشد تولید بیفزاید. یک مطالعه جدید که توسط آکادمیهای ملی علوم منتشر شده تخمین میزند که جنگلها و مزارع جهان میتوانند ۲.۵ گیگاتون دی اکسید کربن را ذخیره کنند.

امسال سالی وحشتناک را در حیطه آب و هوا آغاز کردهایم. از زمان توافق نامه پاریس قرار است پیشرفت کنیم و زمین را از گرما نجات دهیم، اما در عوض از آن زمان میزان انتشار گازهای گلخانه ای چهار درصد هم افزایش یافته است. حتی اگر امروز انتشار گازهای گلخانه ای را متوقف کنیم، گرم شدن کره زمین حداقل تا چند دهه دیگر، ادامه مییابد.

براساس آخرین تخمینها، در صورت عدم اقدام عمده برای کاهش تولید گازهای گلخانهای، دمای جهانی به طور متوسط ۶ درجه سانتیگراد (۱۰.۸ درجه فارنهایت) افزایش مییابد. برخی دانشمندان معتقدند که "فاجعه جهانی" در قطب های کره زمین در حال آشکار شدن است.

ساده ترین روش ها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در دستان یکایک افراد بشر است؛ سرمایه گذاری های سبز را انتخاب کنید، رژیم خود را تغییر دهید و مصرف گوشت را کم کنید، خودرو خود را در خانه بگذارید و تا دیر نشده از رانندگی اجتناب کنید. این‌ها ابتدایی ترین گام هایی است که هر فرد می تواند برای نجات زمین بردارد.

حذف کربن تنها راه‌ حل بلند مدت برای جلوگیری از تأثیرات آب و هوایی

بازیافت و روی آوردن به اتوموبیل هایی با سوخت بهتر، نمونه هایی از تغییر رفتار است که کمک می کند، اما به اندازه کافی نخواهند بود. از آنجا که تغییرات آب و هوایی یک مسئله واقعاً پیچیده جهانی است

که پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی همراه دارد، نیاز به یک واکنش هماهنگ جهانی (مانند سیاستهای بین المللی و توافقهای بین کشورها، فشار به سمت پاکتر شدن انرژی) دارد. تلاشها باید از سطح شهر و منطقه (به عنوان مثال، ارتقاء حمل و نقل عمومی، بهبود بهره وری انرژی، برنامه ریزی پایدار شهر و ...) آغاز شود.

برای جلوگیری از بدتر شدن عواقب ناشی از تغییرات آب و هوا، باید تا ۲۰۵۰ یا زودتر انتشار کربن را به "صفر خالص " برسانیم. بدان معنی که، در حالت تعادل، هیچ کربنی از اتمسفر به جو نرود. برای دستیابی به انتشار خالص صفر، نیاز به یک تحول گسترده در نحوه تولید و مصرف برق داریم، به سیستم حمل و نقل جدیدتر و بهتری نیاز داریم و باید جلوی جنگل زدایی را بگیریم.

همچنین به یک سیستم کشاورزی دوستدار آب و هوا نیاز مبرم داریم. باید بیش از این میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهیم و به طور فعال دی اکسید کربن را از جو خارج کنیم یا اثرات آن را جبران کنیم. آسانترین راه برای انجام این کار با کاشتن جنگل های جدید یا بازیابی مناطق قدیمی است. سایر روش های پیشرفته مدیریت زمین مانند فن آوری های جدیدی که CO۲ را از هوا میسوزاند نیز کمک کننده است.

حذف کربن تنها راه حل بلند مدت برای جلوگیری از تأثیرات آب و هوایی است. اما در کوتاه مدت، باید چه کنیم؟ کلید حل این معما در دست بشر است. انسان باید شیوه رفتار خود، شیوه ساخت و مصرف انرژی را تغییر دهد و تغییرات موردنیاز شامل فن آوری ها، رفتارها و سیاست هایی برای کاهش هدر رفت و استفاده هوشمندانه از منابع را ایجاد کند.

بهبود راندمان انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت وسایل نقلیه، افزایش انرژی بادی و خورشیدی، روی آوردن به سوخت های زیستی و محافظت از جنگل ها، همگی راه های قدرتمند برای کاهش میزان دی اکسید کربن و سایر گازهای به دام افتاده در سیاره است، اما از سوی دیگر بشر باید یاد بگیرد با تغییرات سازگار شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits