دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خبرهای تازه از سرتاسر جهان
6
خبرهای تازه از سرتاسر جهان-خبرهای تازه در مورد رئیس جمهور افغانستان-درگذشت مسن ترین دلقک جهان-اهدای جایزه گوتنبرگ به اومبرتو اکو- فراخوان مایکروسافت برتی طراحی ویندوز ۱۰.

شناسایی نخستین مورد ابتلا به ابولا در آمریکا، درگذشت مسن‌ترین دلقک جهان ،هشدار یونسکو درباره نابودی آثار باستانی عراق، و تصاویر دستچین دیگری از رویدادهای جهان در هفته‌ای که گذشت.

رئیس‌جمهور جدید افغانستان سوگند یاد کرد.
مراسم تحلیف اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان روز دوشنبه (۲۹ سپتامبر) در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد. غنی احمدزی جانشین حامد کرزی است که ۱۳ سال بر سر قدرت بود. این نخستین بار در تاریخ افغانستان است که قدرت در این کشور به‌شکل دموکراتیک منتقل می‌شود. نیروهای طالبان اعلام کرده‌اند که در مقابل دولت جدید نیز به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان

شناسایی نخستین مورد ابتلا به ابولا در خاک آمریکا.
در آمریکا اولین مورد ابتلا به ابولا شناسایی شد. به گفته توماس فریدن، مدیر مرکز دولتی مهار و پیش‌گیری بیماری در آمریکا پزشکان این ویروس را در بدن مردی در ایالات تگزاس شناسایی کرده‌اند. فریدن روز سه‌شنبه (۳۰ سپتامبر) در کنفرانس خبری گفت که در بیمار مزبور در هنگام ورود به آمریکا نشانه‌های ابتلا به ابولا دیده نشده، اما چهار روز بعد نمایان شده‌اند. این بیمار در حال حاضر در قرنطینه و تحت درمان است.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان

هشدار یونسکو در مورد نابودی آثار باستانی و فرهنگی عراق.
کارشناسان یونسکو در همایشی با عنوان "میراث فرهنگی عراق در خطر است" در مورد پاکسازی فرهنگی توسط شبه‌نظامیان گروه تروریستی "دولت اسلامی" هشدار دادند. ایرنا بوکووا، مدیرکل یونسکو، در این همایش تصریح کرد که شبه‌نظامیان "دولت اسلامی" زیارتگاه‌ها،‌ کلیسا‌ها و صومعه‌ها را تخریب می‌کنند و دست‌نوشته‌های با ارزش را می‌سوزانند. او این گروه تروریستی را به "پاکسازی فرهنگی" در مناطق تحت کنترل خود متهم کرد.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان
برگزاری مراسم حج.
میلیون‌ها زائر مراسم حج را در مکه آغاز کردند. مراسم حج امسال مانند سال‌های گذشته است با این تفاوت که مراسم این دوره با تدابیری پیشگیرانه علیه بیماری ابولا آغاز شد. امسال یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار زن و مرد از سراسر جهان برای اجرای این مراسم به مکه رفته‌اند که ۶۴ هزار تن از آنان از ایران آمده‌اند. هزار ایرانی مقیم خارج نیز برای حضور در این مراسم راهی مکه شده‌اند.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان


فراخوان مایکروسافت برتی طراحی ویندوز ۱۰.
طراحان ویندوز به جای معرفی نسخه نهم، یک شماره به بالا پریدند تا از ویندوز ناموفق هشت هر چه بیشتر فاصله بگیرند. مایکروسافت ویندوزی برای همه دستگاه‌ها عرضه می‌کند؛ سیستم عاملی که کاربران می‌توانند در طراحی آن سهیم باشند. هدف اصلی ارائه سیستم عاملی است که روی همه پلت‌فرم‌ها قابل نصب و استفاده باشد؛ از سرورهای حرفه‌ای و کنسول‌های بازی اکس‌باکس گرفته تا رایانه‌های رومیزی و مینی یا تلفن‌های هوشمند.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان
درگذشت پیرترین دلقک جهان در آمریکا.
فلوید کریک‌مور ملقب به "کریکی" مسن‌ترین دلقک جهان، بر اثر بیماری قلبی درگذشت. خبر مرگ این بازیگر ۹۸ ساله روز سه‌شنبه (۳۰ سپتامبر) از سوی پسرش اعلام شد. فلوید کریک‌مور که تنها ۲ سال تا ۱۰۰ سالگی فاصله داشت، به عنوان مسن‌ترین دلقک در جهان شناخته می‌شد. او در دهه ۱۹۸۰ میلادی پس از بازنشستگی تصمیم گرفت تا به‌عنوان دلقک روی صحنه بیاید. شغل وی قبل از بازنشستگی، دامداری و ساختمان‌سازی بود.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان

موج سوم انتشار تصاویر خصوصی چهر‌ه‌های سرشناس.
هکرها بار دیگر با دسترسی به شماری از تصاویر خصوصی ستارگان و چهره‌های مشهور و انتشارشان در اینترنت، خبرساز شدند. تصاویر کارا دلیوینیه (تصویر)، مدل بریتانیایی و عکس‌های مهمانی آنا کندریک، هنرپیشه آمریکایی از جمله آنها هستند. این موضوع روز دوشنبه (۲۹ سپتامبر) خبرساز شد.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان
۲۴ هزار کشته و زخمی در عراق در پی حملات "دولت اسلامی".
سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرد که طی ۸ ماه نخست سال جاری دست کم ۲۴ هزار نفر در جریان حملات "دولت اسلامی" در عراق زخمی شده یا جان خود را از دست داده‌اند. طبق گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل حملات و تهاجمات "دولت اسلامی" سبب شده که در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی ۸ / ۱ میلیون عراقی آواره شوند که حدود ۸۰۰ هزار تن از آنان برای نجات جان خود به مناطق کردنشین کشور پناه برده‌اند.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان

اهدای جایزه گوتنبرگ به اومبرتو اکو.
اومبرتو اکو، نویسنده و پژوهشگر نامدار ایتالیایی جایزه معتبر گوتنبرگ را به پاس خدماتش در دنیای ادبیات و نشر دریافت کرد. این جایزه‌ی ۱۰ هزار یورویی هر ساله از سوی شهر ماینس و انجمن بین‌المللی گوتنبرگ اهدا می‌شود. "نام گل سرخ"، "آونگ فوکو"، "جزیره روز گذشته" و "بائودولینو" از جمله رمان‌های معروف اکو هستند که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان

مرحله جدید جستجو برای یافتن هواپیمای گمشده.
عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای مسافری گمشده خطوط هوایی مالزی وارد مرحله تازه‌ای شد. دولت استرالیا در همکاری با دولت مالزی، دو کشتی ویژه را برای یافتن بقایای این هواپیما در اعماق آب‌ها راهی یک منطقه جستجوی جدید کرد. قرار است یک کشتی آمریکایی به سفارش مالزی و یک کشتی هلندی به سفارش استرالیا نیز به این گروه بپیوندند. پرواز MH370 شش ماه پیش در آسمان ناپدید شد.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان

لغو ازدواج دختر ۵ ساله در سودان.
دادگاهی در یکی از شهرهای سودان حکم به لغو ازدواج دختری ۵ ساله با مردی ۴۵ ساله داد. طبق قوانین جاری سودان، ازدواج می‌تواند از ۱۰ سالگی به بعد انجام گیرد. طبق توافق خانواده‌های دو طرف ازدواج زمانی تمامیت می‌یافت که دختر به سن ۱۵ سالگی رسیده باشد. اما از آن جا که مرد حاضر به پایبندی به این توافق نبود، با خواست خانواده دختر و پیگیری سازمان دفاع از حقوق زنان و کودکان دادگاه به لغو این ازدواج رأی داد.

خبرهای تازه از سرتاسر جهان

خبرهای تازه از سرتاسر جهان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits