دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات ایمنی و مراقبت هنگام استفاده از سیلندرهای گاز مایع
1
گاز مایع، نکات ایمنی استفاده از گاز مایع (کپسول)از شارژ بیش از حد سیلندر خودداری فرمایید زیرا دراین شرایط سوپاپ عمل نموده و تراکم گاز در متعلقه مورد استفاده افزایش می یابد و با هرگونه جرقه احتمالی عامل انفجار می شود

استفاده از گاز مایع، نکات ایمنی استفاده از گاز مایع (کپسول)

از شارژ بیش از حد سیلندر خودداری فرمایید زیرا دراین شرایط سوپاپ عمل نموده و تراکم گاز در متعلقه مورد استفاده افزایش می یابد و با هرگونه جرقه احتمالی عامل انفجار می شود و این وضعیت در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا که افزایش فشار داخل مخزن را تشدید می کند و اثرات تخریبی بیشتری به همراه دارد ، مستلزم رعایت نکات ایمنی می باشد.با دلگرم همراه باشید.

 نکات ایمنی کلیه سیلندرهای گاز مایع

استفاده از گاز مایع، نکات ایمنی استفاده از گاز مایع (کپسول)

برای جابه جایی سیلندر در فواصل کوتاه فقط از دسته آن استفاده نمایید و برای این منظور از رگلاتور و یا شیر استفاده نکنید چنانچه دسته سیلندرها دچار آسیب دیدگی گردید در اسرع وقت با مراجعه به شرکت های توزیع گاز مایع و یا تولید سیلندر نسبت به تعمیر آن اقدام نموده تا هیچ گونه آسیبی به رزوه ها و شیر وارد نشود.

جابه جایی سیلندر در فواصل بیشتر را با انواع وسایل چرخدار دستی انجام دهید زیرا غلطاندن سیلندر بر روی زمین علاوه بر خرابی زود رس سیلندر و خطرناک بودن ، خلاف مصالح ملی می باشد.سیلندر گاز مایع را هیچ گاه در معرض حرارت قرار ندهید.در مجاورت وسایل گاز سوز ، یک دستگاه کپسول آتش نشانی مناسب در دسترس قرار داده و کلیه افراد خانواده را با نحوه کاربرد آن آشنا کنید.اجاق گاز نباید در معرض باد و کوران قرار داشته باشد.

برای روشن کردن اجاق گاز ابتدا کبریت را روشن و سپس شیر اجاق گاز را باز کنید.نواقص فنی وسایل گاز سوز را جدی گرفته و در اولین فرصت توسط افراد متخصص رفع نماید.شیر سیلندر و رگلاتور را هرگز دستکاری نکنید. شیر سیلندر را به غیر از مواقع استفاده از وسایل گاز سوز ، در سایر اوقات حتما ببندید.از استفاده ظروف و قابلمه هایی که قطر آنها 1.5 برابر سطح خوراک پزمی باشد ، خودداری فرمایید زیرا انعکاس حرارت ته ظرف به سمت شیر سیلندر موجب عمل نمودن سوپاپ وخروج گاز از دهنه آن می گردد و با توجه به اینکه در مجاورت شعله خوراک پزقرار دارد، این موضوع می تواند عامل انفجار شود.

به هنگام اتصال خوراک پز و یا هر متعلقه دیگر بر روی قسمت خروجی شیر سیلندرهای پیک نیک برای آب بندی کردن حتما از واشرهای مخصوص استفاده گردید. اگر بخواهید مطمئن شوید که سیلندر و یا وسایل گازسوز سالم هستند و نشتی ندارند هرگز به آن کبریت نکشید، بلکه باید به شیر سیلندر، بدنه سیلندر، رگولاتور، شیلنگ لاستیکی و شیرهای وسیله گازسوز کف صابون بمالید، چنانچه نشت گاز وجود داشته باشد، حباب ایجاد می شود.از سر رفتن غذا یا آب بر روی اجاق گاز جلوگیری نمایید، در صورت سر رفتن غذا بلافاصله اجاق گاز را خاموش کرده و بعد از تمیز کردن، آن را دوباره روشن نمایید.

 نکات ایمنی استفاده از گاز

استفاده از «بست فلزی» در هر دو سر شیلنگ گاز الزامی است.سیلندرهای گاز بزرگتر از 11 کیلویی و سیلندرهای اضافی را حتماً خارج از ساختمان و در هوای آزاد قرار دهید. در هنگام بروز نشت گاز از سیلندر، آن را به محیط باز منتقل و شرکت توزیع کننده را مطلع نمایید. برای روشن کردن وسایل گازسوز حتماً اول کبریت را روشن کرده و بعد شیر گاز را باز کنید، رعایت نکردن این امر تا به حال حوادث ناگواری به بار آورده است. همواره هنگام دریافت سیلندر گاز از وجود واشر گلوئی سالم که در داخل و بالای شیر سیلندر قرار دارد مطمئن شوید.در مواقع اضطراری و اطمینان از نشت گاز از داخل شیر، با نصب رگولاتور روی شیر سیلندر و بسته نگه داشتن شیر رگولاتور از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

منبع:آکا ایران،شیدا گاز

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits