دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سال ۹۸ ، چه کسانی یارانه میگیرند ؟
0
یارانه ، امسال هشتمین سال واریزیش را سپری میکند . این در حالی است که تصمیم بر این بود که نهایتا 5 سال از این طرح استفاده شود . در سال 98 هم مانند سالهای گذشته دولت اقدام به حذف یارانه برخی دیگر خواهد کرد .

مجله دلگرم : یارانه ، امسال هشتمین سال واریزیش را سپری میکند . این در حالی است که تصمیم بر این بود که نهایتا 5 سال از این طرح استفاده شود . در سال 98 هم مانند سالهای گذشته دولت اقدام به حذف یارانه برخی دیگر خواهد کرد . این روزها خبر افزایش رقم یارانه هم داغ بود که محمد باقر نوبخت تلویحا آنرا را غیرقابل انجام دانست .

هر چند یارانه های نقدی سال آینده نیز برقرار می‌ماند اما مساله تکراری حذف دهک های پردرآمد از فهرست یارانه بگیران همچنان در قالب لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

طبق مصوبات بودجه لازم است تعداد یارانه بگیران در سال جاری از ۷۶ میلیون نفر به ۵۶ میلیون نفر کاهش یابد. اقدامی که اجرایی شدنش در ماه های باقیمانده از سال اندکی بعید می نماید.

چند میلیون نفر با یارانه خداحافظی خواهند کرد ؟

برخی به استناد میزان دریافتی، خانوار یا فرد را در زمره برخورداران طبقه بندی می کنند و برخی به استناد دارایی ها، به این صورت که مالکیت واحد مسکونی، خودرو و ... را نیز در تعریف این واژه موثر می دانند. هر چه هست، به نظر می رسد نقایصی که تا سالیان قبل در بانک های آماری وجود داشت کمی کار را مشکل کرده بود اما در حال حاضر برخی مسئولان با استناد به تکمیل این بانک های آماری، معتقدند مسیر تشخیص هموارتر از قبل است.

کارشناسان اقتصادی چون راغفر اما نظری متفاوت دارند. این دسته از کارشناسان با استناد به اینکه تشخیص کسانی که نیاز واقعی به دریافت یارانه دارند، سهل تر است، تاکید دارند، در این صورت در حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران شامل روستاییان، عشایر، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار و همچنین افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و امدادی لازم است در این فهرست باقی بمانند و بقیه مردم نیز نیازی به دریافت یارانه مستقیم نخواهند داشت.

بررسی های اولیه نشان می دهد :

  • روستاییان و عشایر،
  • مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی،
  • مستمری بگیران و بازنشستگانی که کمتر از ۲.۵ یا سه میلیون تومان حقوق می گیرند
  • شاغلینی با حقوق کمتر از معافیت مالیاتی،

در سال آینده همچنان دریافت کننده یارانه باقی بمانند. به این ترتیب این طور که نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید دارد متقاضیان و نیازمندان واقعی در فرآیند حذف نگرانی نخواهند داشت.

مطالب مرتبط



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits