دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض بستن سوتین هنگام خواب
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خوابیدن با سوتین، به ویژه اگر در منطقه آب و هوایی گرم و مرطوب سکونت دارید، گزینه مناسبی نیست. زیرا باعث عفونت قارچی میشود.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با عوارض بستن سوتین هنگام خواب بیشتر آشنا شوید

بسیاری سلبریتی‌های زن دنیا ادعا می‌کردند که خوابیدن با سوتین در شب می‌تواند از افتادگی سینه‌ جلوگیری کرده و موجب جذاب‌تر شدنشان شود. مارلین مونروی افسانه‌ای ادعا می‌کرد که هر شب سوتین به تن دارد. بنا بر توصیه پائولا ایتز در خصوص پیش رفتن در مشاعره و پوشیدن سوتین در هنگام خواب، مجری معروف، ماریلا فروستراپ هر شب سوتینش را می‌پوشد. اما آسیب‌های خوابیدن با سوتین بیش از فواید آن برای سینه‌ها شماست. سوتین نه تنها از آویزان شدن سینه‌ها جلوگیری نمی‌کند، بلکه تأثیرات منفی فراوانی بر سلامت شما خواهد داشت.

عوارض بستن سوتین هنگام خواب

شاید شما فکر کنید که بر تن داشتن سوتین حین خواب هیچ آسیبی به بدنتان نمی‌رساند، اما، همانطور که اشاره شد، پوشیدن سوتین در هنگام خواب مشکلات بهداشتی فراوانی را به دنبال دارد. در اینجا تعدادی از این مشکلات را بررسی خواهیم کرد

۱. خوابیدن با سوتین مانع جریان خون می‌شود

بله، یکی از تأثیرات منفی بهداشتی پوشیدن سوتین در خواب این است که احتمالاً مانع جریان خون می‌شود، به ویژه اگر سوتینی که می‌پوشید سیم دار باشد. در طول خواب، سیم سوتین بر روی پوست شما محکم شده و ماهیچه‌های سینه را منقبض می‌کند. همین امر جریان خون به عصب‌های موجود در بازو‌ها و دیگر نواحی بدن را محدود می‌کند.

به علاوه، خوابیدن با سوتین‌های تنگ، مانند سوتین‌های ورزشی می‌تواند به بافت سینه‌های شما آسیب برساند و پوشیدن مداوم آن نیز جریان خون به بافت سینه‌ها را محدود می‌کند. جریان خون ضعیف می‌تواند موجب ظهور علائم سرگیجه و گرفتگی عضلات شود.

۲. پوشیدن سوتین حین خواب مانع استراحت شما در طول خواب می‌شود

درست همانطور که پوشیدن لباس بسیار چسبیده در طول خواب می‌تواند موجب ناراحتی و استراحت نکردن بدن شما شود، خوابیدن با سوتین، به ویژه سوتین‌های چسبیده و تنگ نیز عامل ناراحتی و استراحت نکردن شما شده و در نتیجه خواب را آشفته می‌کند. حتی انقباض بسیار کم ناشی از سوتین هم موجب ناراحتی شده و بر کیفیت خواب تأثیر خواهد گذاشت. پس آیا باید با سوتین بخوابید؟ این نوع خوابیدن ایده مناسبی نیست، چون بر کیفیت خواب شما تأثیر خواهد گذاشت.

۳. خوابیدن با سوتین موجب سوزش پوست می‌شود

یکی دیگر از تأثیرات بهداشتی پوشیدن سوتین در هنگام خواب این است که منجر به سوزش پوست می‌شود. ممکن است قلاب‌ها و بند‌های سوتین به پوست شما ساییده شده و سوزش و خراشیدگی‌های را روی پوست ایجاد کند. در صورتی که سوتین را برای دوره‌های زمانی طولانی مدت بپوشید و به ویژه اگر سوتین شما دارای سیم باشد، حتی احتمال تبدیل شدن خراش‌ها به کیست هم وجود دارد. وقتی که با سوتین می‌خوابید، درد و ناراحتی اندک ناشی از سوزش پوست را حس نمی‌کنید.

۴. خوابیدن با سوتین موجب تجمع بیش از حد رنگدانه‌های پوست در بافت‌های سینه می‌شود

تجمع رنگدانه‌ها در بافت عبارت است از رنگ باختگی پوست یا رنگ پوست ناهموار یا ظاهر شدن لکه‌های سیاه رنگ روی پوست. علت تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها در بافت، افزایش رنگدانه‌های ملانین در یک ناحیه خاص از پوست شما است. رنگدانه‌های ملانین در تمام نقاط لایه‌های پوست شما حضور دارند و رنگ پوست شما را تعیین می‌کنند. سلول‌های پوستی به نام ملانوسیت‌ها این رنگدانه را تولید می‌کنند. خوابیدن با سوتین، به ویژه سوتین‌های تنگ و سیم دار، می‌تواند موجب حساسیت، سوزش و آسیب نواحی از پوست که قلاب‌ها و بند‌های سوتین روی آن ساییده می‌شوند، گردد. همین امر نیز شاید ملانوسیت‌ها را تحریک کند تا رنگدانه‌های ملانین بیشتری در آن ناحیه از پوست تولید کنند. به این ترتیب شما دچار تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها در پوست می‌شوید

۵. پوشیدن سوتین در خواب موجب بروز عفونت قارچی می‌شود

خوابیدن با سوتین می‌تواند شما را دچار عفونت قارچی سینه کند. یکی دیگر از مخاطرات بهداشتی خوابیدن منظم با سوتین، به ویژه سوتین‌های تنگ، ابتلای به عفونت قارچی است. محیط گرم و مرطوبی که سوتین برای سینه شما فراهم می‌آورد، زمینه تغذیه ایده آلی برای قارچ‌ها به وجود می‌آورد. به علاوه، اغلب خانم‌ها در تمام طول زندگی خود از سوتین استفاده می‌کنند، بنابراین زمینه ابتلای آن‌ها به عفونت قارچی سینه بسیار زیاد است. پس خوابیدن با سوتین، به ویژه اگر در منطقه آب و هوایی گرم و مرطوب سکونت دارید، گزینه مناسبی نیست.

۶. خوابیدن با سوتین بر فیزیولوژی سینه‌ها تأثیر می‌گذارد

شما با خوابیدن با سوتین، به ویژه سوتین‌های تنگ، منقبض کننده و سیم دار، تأثیراتی منفی چشمگیری بر سیستم لنفاوی بدن خود می‌گذارید. این عمل مانع جریان خون و زهکشی لنفاوی شده و در نتیجه موجب حبس جریان و عفونت مزمن می‌شود. سیستم لنفاوی کمک می‌کند تا سم‌ها از طریق گره‌های لنفاوی موجود در زیربغل از ناحیه سینه خارج شوند. بنابراین، زه کشی لنفاوی ضعیف مانع دفع سم‌ها از بدن می‌شود. همین امر می‌تواند دلیل ورم، ناراحتی و عفونت مزمن سینه‌ها باشد.

فواید خوابیدن بدون سوتین

خوابیدن بدون سوتین محاسن بسیار فراوانی برای شما دارد. در اینجا تنها تعدادی از این محاسن را مختصراً بررسی می‌کنیم:

۱. بهبود کیفیت خواب

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، خوابیدن با سوتین می‌تواند خواب را آشفته کند؛ بنابراین یکی از محاسن خوابیدن بدون سوتین عبارت است از افزایش کیفیت خواب. کمبود خواب باکیفیت به خستگی، مشکلات یادآوری و کاهش هوشیاری ذهنی در روز بعد می‌انجامد.

۲. بهبود جریان خون

سوتین‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند تا در تمام طول روز محکم مانده و فرم مناسبی به سینه‌ها بدهند. اگر سوتین‌ها گشاد شوند هیچ حمایتی از سینه‌های نمی‌کنند و حتی شاید در جای خود نمانده و به پایین بلغزند. سوتین‌های سیم دار و ورزشی حتی از سوتین‌های عادی هم تنگ‌تر هستند. پس سوتین‌ها (به ویژه اگر با سوتین بخوابید) می‌توانند جریان خود در بدن شما را محدود کنند. بنابراین، یکی از محاسن خوابیدن بدون سوتین این است که به بدن خود فرصت داده اید تا در این زمان خود را درمان کرده و جریان خون مناسب را بازتولید کند.

۳. بهبود عملکرد لنفاوی

یکی دیگر از محاسن خوابیدن بدون سوتین این است که زه کشی لنفاوی را بهبود می‌بخشد؛ به این ترتیب، به سم‌ها اجازه می‌دهد تا از ناحیه سینه خارج شوند. همین امر از وقوع حبس جریان، ناراحتی و عفونت سینه جلوگیری می‌کند.

۴. تنفس مناسب

وقتی که بر روی سینه هایتان می‌خوابید، مسیر‌های جریان هوا تنگ شده و ورود هوا به ریه‌ها دشوار می‌شود. اگر لباس‌های چسبیده‌ای که حرکت سینه‌ها را محدود می‌کنند، بپوشید، فرآیند ورود هوا به ریه‌های شما با دشواری بیشتری مواجه می‌شود. سوتین‌ها نمونه‌ای عالی از لباس‌هایی هستند که حرکت سینه را محدود می‌کنند. آن‌ها اطراف قفسه سینه را محکم گرفته اند و از انبساط کامل دنده‌ها جلوگیری می‌کنند. هنگام خوابیدن با سوتین، در مقایسه با خوابیدن بدون سوتین، موجب می‌شود تا تنفس شما سطحی و کم عمق باشد. در نتیجه این وضعیت اکسیژن کمتری به بدن شما می‌رسد. بنابراین، خوابیدن بدون سوتین اجازه می‌دهد تا تنفس مناسبت تری داشته باشید.

۵. خوابیدن بدون سوتین بهداشتی است

خوابیدن با سوتین، به ویژه سوتین‌های تنگ، عاملی برای عرق کردن بیشتر است. عرق کردن یک پدیده ناراحت کننده، غیر بهداشتی و تولید کننده بوی ناخوشایند است. بنابراین، خوابیدن بدون سوتین بهداشتی است.

۶. احتمال هرگونه آسیب را کاهش می‌دهد

خوابیدن با سوتین شما را در برابر صدماتی که توسط دکمه‌ها یا قلاب‌های سوتین یا سیم‌های آن وارد می شوند، آسیب پذیر می‌کند. بندهای سوتین می‌توانند بر پوست شما ساییده شده و موجب سایش و آسیب شوند. بنابراین، خوابیدن بدون سوتین احتمال آسیب را کاهش می‌دهد.

۷. اجازه ساخت مجدد حالت طبیعی را به پوست می‌دهد

پوشیدن لباس‌های چسبناک مانند سوتین نشانه‌ها یا دندانه‌هایی را روی پوست به جا می‌گذارد. در صورتی که این لباس‌ها را همواره به تن داشته باشید، این نشانه‌ها نیز ماندگار خواهند شد. شما با خوابیدن بدون سوتین زمان مناسبی را برای ساخت مجدد حالت طبیعی پوستتان فراهم می‌آورید.

خوابیدن با سوتین یا خوابیدن بدون سوتین؟

همانطور که در سطور فوق توضیح دادیم، خوابیدن بدون سوتین گزینه مناسب‌تر پیش روی شماست. به علاوه، آنطور که ادعا می‌شود، خواب با سوتین هیچ مزیتی برای شما در پی ندارد. این کار نه از آویزان شدن سینه جلوگیری و نه فرم آن‌ها را بهتر می‌‌کند. به هر حال، اگر شما سینه‌های بزرگی دارید و با خوابیدن بدون سوتین راحت نیستید، پس می‌توانید یک سوتین خواب ویژه بدون سیم، نرم، راحت، با بند‌های باز و بدون دکمه و قلاب را انتخاب کنید.


مطالب مرتبط:

آیا خوابیدن با سوتین باعث سرطان سینه می شود ؟

چرا در دوران بارداری سوتین مخصوص بپوشیم ؟

سوتین خوب چه خصوصیتی باید داشته باشد ؟

6 نشانه ی سوتین های نامناسب

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (10 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits