دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بوتاکس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بوتاکس یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که برای زیبایی و جوانی از آن استفاده می‌شود.

همه ما برای یکبار هم که شده نام بوتاکس را یا شنیده‌ایم یا روی بیلبوردهایی که در سطح شهر نصب شده‌اند، دیده‌ایم.

در واقع بوتاکس نام تجاری سمی است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود که استفاده از مقدار زیاد آن نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم را به همراه دارد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل توضیح دهیم که بوتاکس چیست و چه کاربردهایی دارد تا بتوانید با نگاه بهتری از این روش درمانی استفاده کنید.

بوتاکس چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، در واقع بوتاکس نوعی سم کشنده است که اصلی‌ترین عارضه آن فلج شدن بوده ولی استفاده از آن در مقادیر کم و رقیق شده می‌تواند ضعیف و فلج شدن عضلات را به همراه داشته باشد که در نتیجه باعث از بین رفتن چین و چروک‌های صورت خواهد شد. نکته مهم آن است که برای تزریق بوتاکس باید به مراکز معتبر و همچنین پزشکان پوست و مو مراجعه کرد زیرا مراجعه به سایر مراکز ممکن است برای فرد عواقبی را به همراه داشته باشد.

کاربردهای بوتاکس

بوتاکس روشی است که هم برای درمان و هم برای زیبایی از آن استفاده می‌شود که در ادامه به صورت جداگانه هریک از کاربردهای آن را شرح خواهیم داد:

کاربردهای درمانی بوتاکس

  1. درمان کمردرد
  2. رفع تعریق زیاد در زیر پل، کف دست و پا
  3. درمان کج بودن گردن
  4. درمان پرش پلک‌ها
  5. درمان دندان قروچه
  6. درمان سردرد

بوتاکس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

کاربردهای زیبایی بوتاکس

  1. از بین بردن چین و چروک‌های ناشی از حرکت ماهیچه‌ها
  2. بهبود حالت ابروها
  3. جلوگیری از دیده شدن لثه در زمان خندیدن
  4. رفع خطوط دور چشم
  5. بالا بردن گوشه لب‌های آویزان
  6. بالا بردن نوک بینی
  7. از بین بردن خطوط اخم در پیشانی
  8. جلوگیری از توسعه چین و چروک‌های ناشی از کاهش حالت کشسانی پوست
  9. از بین بردن خطوط ایجاد شده در نواحی مختلف مانند چانه، دور لب و همچنین گردن

بوتاکس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

مهم‌ترین نوع از بوتاکس‌های درمانی و زیبایی

همانطور که اشاره شد، بوتاکس زیبایی و درمانی در نواحی مختلفی از بدن و صورت انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

بوتاکس پیشانی

یکی از رایج‌ترین بوتاکس‌های زیبایی انجام شده، بوتاکس پیشانی است که باعث درمان و از بین رفتن چین و چروک‌های پیشانی می‌شود. انجام بوتاکس پیشانی زیبایی و جوانی را به همراه دارد و همچنین از تعریق زیاد در پیشانی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. از دیگر مزیت‌هایی که بوتاکس پیشانی به همراه دارد نیز کاهش دردهای میگرنی و سردردها است.

بوتاکس ابرو

همزمان با بالا رفتن سن پلک‌ها افت پیدا می‌کنند و از زیبایی چشم‌ها کاسته می‌شود، در همین زمان بهترین راه حل برای بازگردانی زیبایی و جوانی تزریق بوتاکس ابرو است. بوتاکس ابرو امکانی را فراهم می‌آورد تا خطوط اخم بین ابروها اصلاح می‌شود و ابروها به سمت بالا کشیده شوند و به همین ترتیب زیبایی چشم‌ها به خوبی نمایان خواهد شد.

بوتاکس برای درمان تعریق

عرق کردن از واکنش‌های رایج بدن است که در برخی از موارد برای افراد مشکلاتی را به همراه می‌آورد و ممکن است باعث شوره زدن لباس، ایجاد بوی بد و خیس شدن لباس‌ها شود که در چنین شرایطی می‌توان از بوتاکس کمک گرفت. تزریق بوتاکس در نواحی مختلف بدن مانند زیر بغل، کف دست و پا بلوک موقت اعصاب محرک تعریق را به همراه دارد و باعث می‌شود تا از میزان تعریق کاسته شود.

بوتاکس میگرن

میگرن از بیماری‌های مزمن و شایعی است که افراد بسیاری به آن دچار می‌شوند و برای رهایی از آن روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد، اما بوتاکس یکی از بهترین روش‌های درمان این بیماری است. متخصصان بر این باور هستند که بوتاکس می‌تواند مسدود کننده انتقال دهند‌هایی عصبی باشد که پیام‌های در را از مغز می‌گیرند و در نتیجه تزریق آن می‌تواند کاهش سردردهای میگرنی را به همراه داشته باشد. در واقع بوتاکس همچون سدی است که مسیر انتقال دهند‌ها را قبل از آنکه به انتهای اعصاب اطراف سر و گردن برسند، مسدود می‌کند.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن معمولا هر سه ماه یکبار انجام می‌شود که هر جلسه درمانی در حدود 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد و در کل به 30 تا 40 بار تزریق نیاز خواهد بود. افرادی که برای تزریق بوتاکس میگرن مراجعه می‌کنند می‌توانند 10 تا 14 روز پس از تزریق آثار آن را مشاهده کنند و از دردهای طاقت فرسا رها شوند.

میزان ماندگاری بوتاکس

تزریق بوتاکس نیز همچون هر روش درمانی و زیبایی دائمی نیست و در حدود 4 تا 6 ماه ماندگار است. عوامل مختلفی وجود دارد که بر میزان ماندگاری بوتاکس تاثیر دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محل تحت درمان و میزان بوتاکس تزریق شده اشاره کرد. از دیگر عوامل تاثیرگذار نیز عبارتند از:

  1. میزان انعطاف پذیری پوست
  2. عمق چین و چروک‌ها
  3. سن مراجعه کننده

بوتاکس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

مزیت‌های بوتاکس

بوتاکس یکی از روش‌هایی است که به دلیل مزیت‌های فوق العاده‌اش مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. از جمله مزیت‌های این روش می‌توان به عدم نیاز به بستری و بیهوشی، درد بسیار کم، امکان مشاهده نتیجه بلافاصله پس از تزریق، امکان بازگشت به کارهای روزانه پس از تزریق و هزینه کم اشاره کرد.

عوارض احتمالی بوتاکس

هرچند بوتاکس از روش‌های درمانی و زیبایی بوده که معمولا عوارض خاصی را به همراه ندارد ولی در مواردی می‌تواند سردرد، بدن درد و علائمی شبیه به سرماخوردگی داشته باشد.

همچنین در موارد نادر دیده شده که افتادگی پلک یا ابرو را برای فرد به همراه داشته است. به طور کلی اگر تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص انجام شود، عارضه‌ای را به همراه نخواهد داشت و در صورت بروز هرگونه عوارض به مرور زمان برطرف خواهد شد. برخی از عوارض جدی، نادر و البته خطرناک استفاده از بوتاکس شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مشکل در بلع و تکلم
  2. ایجاد مشکلات تنفسی
  3. ضعف عضلانی
  4. مشکلات بینایی
  5. از دست دادن کنترل ادرار

موارد منع تزریق بوتاکس

  1. افرادی با سابقه حساسیت به بوتاکس
  2. زنان باردار و شیرده
  3. افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی
  4. افرادی با سابقه عفونت و ضعف در سیستم ایمنی بدن
  5. افراد زیر 18 سال

زمان مورد نیاز برای تمدید بوتاکس

هرچند برای استفاده از بوتاکس و تمدید آن نیاز به بررسی و مشاوره‌های تخصصی پزشکی است ولی به صورت کلی معمولا فواصل زمانی مناسب برای انجام بوتاکس کمتر از سه ماه است.

ایجاد فاصله زمانی زیاد باعث می‌شود که بدن نسبت به سم بوتولیسم مقاوم شود و نتوان به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد. در هر تزریق نیز به 3 تا 10 زمان نیاز است تا بتوان شاهد ماندگاری بوتاکس بود.

مراقبت‌های لازم پس از تزریق بوتاکس

با توجه به اینکه تزریق بوتاکس از آن دسته عمل‌هایی است که پس از انجام آن نیاز به مراقبت‌‌های خاصی است اما توصیه می‌شود تا 5 ساعت پس از تزریق از آب زدن به محل تزریق، خم کردن سر، خارش، ماساژ، استفاده از عینک آفتابی، مصرف الکل و سیگار، آرایش کردن، خوابیدن و دراز کشیدن خودداری شود.

همچنین متخصصان توصیه می‌کنند که برای دستیابی به نتایج بهتر لازم است تا مراجعه کنندگان حداقل تا سه روز از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی جلوگیری کنند و در صورتی که در محل انجام بوتاکس التهاب و کبودی به وجود آمد از یخ استفاده کنند. همچنین برای کاهش میزان سردردها نیز مصرف استامینوفن و استفاده از بالش بلند در هنگام خواب توصیه می‌شود.

کلینیک گلدن رویال واقع در منطقه یک تهران ، همراه با پزشکان حرفه ای و مجرب و با استفاده از بهترین برندهای بوتاکس ، جهت انجام انواع بوتاکس پیشانی ، صورت ، دورچشم و ... در خدمت مشتریان گرامی می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.thegoldenroyal.com مراجعه نمایید.

منبع : کلینیک گلدن رویال



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits