دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با گشنیز لکه و جوش های پوست تان را از بین ببرید

ماسک گشنیز : فواید گشنیز برای درمان لکه و جوش های پوستی

با گشنیز لکه و جوش های پوست تان را از بین ببرید
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معجزه ماسک گشنیز برای پوست های کدر : گشنیز یکی از سبزی های پرخاصیت است که برای پوست و زیبایی فواید بسیاری دارد. به راحتی می توانید با گشنیز یک ماسک عالی درست کرده و لک و جوش های صورت تان را از بین ببرید.

فواید بی نظیر ماسک گشنیز برای زیبایی پوست

ماسک شوینده عسل و گشنیز : برای رفع خستگی و کدری پوست

گشنیز تازه در دستور این ماسک پاک‌کننده‌ صورت به درخشان شدن پوست کمک می‌کند و در عین‌حال ذرات برنج قهوه‌ای پودر شده به آرامی سلول‌های مرده را اسکراب می‌کند و عسل نیز به نرمی و لطافت پوست می‌انجامد.

  • مواد لازم برای ماسک شوینده عسل و گشنیز
  1. ۱ قاشق غذاخوری پودر برنج قهوه‌ای
  2. نصف فنجان گشنیز تازه
  3. 1 قاشق چای‌خوری عسل
  4. و یک قاشق چای‌خوری صابون مایع
  • طرز تهیه ماسک شوینده عسل و گشنیز

گشنیز تازه را در غذاساز بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا راحتر نرم شود ( با اضافه کردن ۲ قاشق غذاخوری آب شروع کنید و در صورت نیاز آب بیشتری به آن اضافه کنید) پوره گشنیز حاصل را با پودر برنج قهوه‌ای، عسل و صابون مایع در یک کاسه مخلوط کنید.
همانند هر پاک‌کننده صورت با این ماسک خانگی نیز صورت خود را بشویید. از این ماسک شوینده می‌توانید برای شستشو روزانه همه انواع پوست استفاده کنید و تا ۷ روز نیز در یخچال نگه دارید.

ماسک گشنیز

ماسک ماست و گشنیز : برای پوست مستعد به آکنه

ترکیب خنک‌کننده گشنیز و خیار به همراه جو ضد التهاب سبب تسکین پوست‌های ملتهب و جوش‌دار می‌شود. در حالی که ماست تازه‌ به کار رفته در این ماسک نیز به علت در برداشتن اسید لاکتیک به آن قدرت لایه‌برداری و روشن‌کنندگی پوست را می‌دهد.

  • مواد لازم برای ماسک ماست و گشنیز
  1. ۱ قاشق غذاخوری ماست ساده
  2. 2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر یا آرد جو دوسر
  3. یک چهارم فنجان گشنیز تازه
  4. یک هشتم فنجان خیار تازه حلقه شده
  • طرز تهیه ماسک ماست و گشنیز

تمامی مواد را در مخلوط کن با یکدیگر میکس کنید تا ترکیب نرم و یکدستی ایجاد شود.
ماسک حاصل را بر روی پوست صورت و گردن و پایین آن پخش کنید (این نواحی مرطوب و نم‌دار نباشند) دقت کنید تا از مناطق حساس مانند چشم‌ها و دهان دور بماند. برای ۲۰ دقیقه بگذارید بر روی پوست باقی بماند. سپس با آب ولرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

اسکراب بدن گشنیز و لیمو : مناسب برای پوست زبر

گشنیز و روغن نارگیل هر دو قابض‌ کننده هستند از این‌رو به کوچک کردن منافذ پوست و ظاهر لطیف‌تر آن کمک می‌کند. در عین‌حال خاصیت اسیدیته آب لیمو نیز به لایه‌برداری سلول‌های مرده کمک می‌کند.

  • مواد لازم برای اسکراب بدن گشنیز و لیمو
  1. یک چهارم فنجان گشنیز تازه
  2. یک لیمو آب گرفته
  3. یک چهارم فنجان روغن نارگیل خاص
  4. نصف فنجان نمک دریایی تصفیه شده
  • طرز تهیه اسکراب بدن گشنیز و لیمو

گشنیز، آب لیمو و روغن نارگیل را در مخلوط‌ کن با هم میکس کنید تا ترکیب نرمی بدست آید. سپس در یک کاسه کوچک بریزید و به وسیله یک قاشق با نمک دریا مخلوط کنید.
ماسک حاصل را با حرکات دایره شکل به آرامی بر روی بازوها، پاها و بدن خود بمالید سپس با آب ولرم بشویید و در ادامه می‌توانید در صورت لزوم از صابون یا پاک کننده بدن استفاده کنید. در صورت باقی ماندن اسکراب می‌توانید آن را تا یک هفته در یخچال نگه دارید.

فواید ماسک گشنیز

ماسک دوغ و گشنیز : مناسب برای پوست‌های خشک

اسیدهای لاکتیک طبیعی در محصولات لبنی مانند دوغ به زدودن سلول‌های مرده و همچنین نرمی و لطافت پوست کمک می‌کند. عسل نیز به مرطوب نگه داشتن پوست و گشنیز به تسکین و آرام شدن پوست کمک می‌کند.

  • مواد لازم برای ماسک دوغ و گشنیز
  1. ۱فنجان گشنیز تازه
  2. 2 فنجان دوغ
  3. 1 قاشق غذا‌خوری عسل
  4. گشنیز، دوغ و عسل را در یک مخلوط کن به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ترکیب کنید. سپس ترکیب حاصل را از صافی عبور دهید تا تکه های بزرگ گشنیز جدا شود.
  • طرز استفاده ماسک دوغ و گشنیز

می‌توانید تمام مخلوط حاصل را در وان آب گرم بریزید و یا آن را در قالب یخ مکعبی فریز کنید و در بین هر ۲ یا ۳ بار حمام از ۲ تکه از آن در وان بیاندازید و به مدت ۳۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید.

دیگر فواید گشنیز برای سلامت بدن

  • بهبود بواسیر با گشنیز

۱۰ گرم تخم گشنیز را حرارت دهید تا قهوه‌ای رنگ شود، آن را پودر و سپس با مقداری سرکه مخلوط کرده و به مدت چند روز میل کنید.

  • تسکین گوش درد با گشنیز

برای تسکین گوش درد، باید یک قاشق غذاخوری پودر تخم گشنیز را در یک لیوان آب بجوشانید سپس گوش را با این محلول بخور دهید.

  • تقویت حافظه با تخم گشنیز

افراد برای تقویت حافظه می‌توانند ۱۵ گرم تخم گشنیز را به همراه ۱۵ گرم تخم شنبلیله بکوبند، سپس این ترکیب را با عسل مخلوط و هر روز صبح یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنند.

  • نابودی درد صورت با تخم گشنیز

افراد برای تسکین درد صورت باید سر و صورت را با دَم‌کرده تخم گشنیز بخور دهند، همچنین می‌توانند پنج گرم تخم گشنیز را در ۱۵۰ سی‎سی آب دَم و روزانه سه استکان میل کنند.

  • کنترل دیابت با تخم گشنیز

مبتلایان به دیابت روزانه ۲ گرم تخم گشنیز را دَم و هر ماه سه روز از این دمنوش میل کنند.

  • درمان دندان درد با گشنیز

برای برطرف شدن دندان درد باید ۱۰ گرم تخم گشنیز را در چهار لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد تا حجم آن به یک لیتر برسد، پس از سرد شدن آن را در دهان مزه مزه کنید.

  • رفع خارش پوست با آب گشنیز

برای رفع خارش پوست، آب گشنیز را با عرق کاسنی مخلوط کنید سپس پوست خود را با این محلول ماساژ دهید.

  • محوکردن چین و چروک صورت با گشنیز

برای درمان چین و چروک صورت، باید ۱۰ گرم تخم گشنیز را با ۱۰ گرم اسطوخودوس در ۱۵۰ سی‎سی آب بریزید و بگذارید ۱۵ دقیقه دَم بکشد سپس آن را صاف و پس از سرد شدن با چهار قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط و این ترکیب را روی صورتتان بگذارید.

ماسک گشنیز برای پوست

طرز تهیه دمنوش گشنیز

برای تهیه دمنوش گشنیز یک قاشق چای‌خوری تخم آسیاب شده گشنیز را با یک لیوان آب جوش، داخل قوری بریزید و ۳۰ دقیقه آن را روی شعله غیرمستقیم قرار دهید.

موارد منع مصرف گشنیز

مصرف زیاد گشنیز، خستگی شدید، خواب عمیق، گنگی و بی حسی را به همراه دارد، همچنین افراط در استفاده از گشنیز سبب فراموشی و اختلال حواس می‌شود.

همچنین بخوانید:

آموزش پخت گشنیز پلو با گوشت یا مرغ

فواید بی نظیر گشنیز و تخم گشنیز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits