دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از بین بردن جوش های دردناک زیر پوستی
25
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درمان جوش هاي زيرپوستي/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان جوش های چرکی و دردناک آشنا شوید

درمان جوش هاي زيرپوستي

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان جوش های چرکی و دردناک آشنا شوید.

روش سریع برای درمان جوش صورت

دلایل ایجاد جوش‌

اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توان از شر جوش‌ خلاص شد و خودتان یک پا متخصص شوید باید ابتدا درباره‌ی دلیل فیزیولوژیکی پدید آمدن آنها اطلاعاتی داشته باشید. برای اکثر مردم جوش‌ تنها نشانه‌ای از مشکلات پوستی است که در نتیجه‌ی اختلال بخش‌های تولید‌کننده‌ی چربی پوست به وجود آمده‌ است.

به طور کلی این بخش‌ها به دلایلی بیش‌فعال می‌شوند و شروع به تولید مقدار زیادی چربی می‌کنند که در نتیجه‌ی آن این بخش‌ها در چربی غوطه‌ور می‌شوند.ارگانیسم‌های زنده‌ی میکروسکوپی که به طور معمول روی پوست وجود دارند در این حجم زیادِ چربی به دام می‌افتند و باعث ایجاد آلودگی و تولید ترشحات بعدی می‌شوند. این اتفاقی است که نقطه‌ی برآمده‌ی روی پوست که آن را جوش می‌نامیم ایجاد می‌کند.

---------------------------------------------------------


جوش چیست؟

جوش یک زائده‌ی کوچک پوستی است. جوش‌ها، جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به وسیله‌ی میکروب‌ها آلوده و ملتهب شده و در مرحله‌ی بعد ترشحات سطح آنها را پر می‌کند.

---------------------------------------------------------

انواع شایع جوش یا آکنه

وقتی غدد چربی پوست که در انتهای فولیکول مو قرار دارند بیش‌فعال شوند جوش ظاهر می‌شود. نقاطی از بدن که بیشتر در معرض جوش زدن هستند عبارت است از: صورت، بالای کمر، سینه و شانه‌. جوش علامت واضحی از التهاب پوستی است به خصوص زمانی که روی پوست ظاهر می‌شود. انواع مختلفی از جوش‌ها وجود دارند:

جوش‌های زیرپوستی کمودون‌ (Comedone)

کمودون یا به صورت مفرد کمودو (comedo) زمانی ایجاد می‌شود که فولیکول مو بر اثر افزایش چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست مسدود شود. دو نوع از کمودون وجود دارد: سرسیاه و سرسفید.

جوش سرسفید (Whiteheads)

با نام کمودون‌ بسته نیز شناخته می‌شوند، زیرا چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست از باز شدن مجرای بسته شده جلوگیری می‌کنند و التهاب در زیر پوست باقی می‌ماند. اگر سر این التهاب بیرون بیاید شبیه دانه‌ای کوچک با حبابی از چرک است.

جوش سرسیاه (Blackheads)

به کمودون‌های باز معروفند. این جوش‌ها به راحتی به چشم می‌آیند. رنگ تیره‌ای دارند و روی سطح پوست ظاهر می‌شوند. برخی به اشتباه گمان می‌کنند که این جوش‌ها در اثر آلودگی به وجود آمده‌اند و با شدت سعی در پاک کردن آنها می‌کنند. این کار فایده‌ای ندارد و ممکن است پوست را آزار داده و مشکلات دیگری ایجاد کند. سیاهی سر این جوش‌ها ملانین‌ِ غدد چربی پوست است که وقتی در معرض هوا قرار گرفته‌اند اکسید شده‌ و به این رنگ درمی‌آیند. برای مطالعه در مورد درمان این نوع جوش می‌توانید به مقاله درمان جوش سرسیاه مراجعه کنید.

سفت‌دانه یا پاپول (Papules)

سفت‌دانه‌ها یا پاپول‌ها برآمدگی‌هایی سفت روی پوست هستند که در آنها مایع واضحی وجود ندارد. به رنگ‌های قهوه‌ای، بنفش، قرمز و اکثرا صورتی رنگ هستند. اگر آنها را لمس کنید ممکن است دردناک باشند. سعی نکنید آنها را فشار دهید چون ممکن است جای زخم‌شان باقی بماند.

پاسچول (Pustules)

این جوش‌ها بر خلاف پاپول‌ها دارای چرکی هستند که روی سطح پوست به وضوح دیده می‌شود. قاعده‌ی این جوش‌ها قرمز و سطح رویی آنها چرک‌آلود است. این چرک سفید یا زرد رنگ است که معمولا مخلوطی از باکتری، گلبول‌سفید و سلول‌های مرده‌ی پوستی است. دستکاری این جوش‌ها به باقی ماندن جای جوش تیره‌رنگ و جای زخم منتهی می‌شود.

ناب (Knobs)

از لحاظ ریخت‌شناسی شبیه به سفت‌دانه‌ها اما بزرگ‌تر از آنها هستند. این جوش‌ها دردناک هستند و در زیر پوست قرار دارند.

کیست‌ (Cysts)

به راحتی روی پوست قابل تشخیص هستند. این زائده‌ها مانند پاسچول‌ها پر از چرک هستند، اما اندازه‌ی بزرگ‌تری دارند و دردناک بوده و معمولا جای‌شان روی پوست باقی می‌ماند.

---------------------------------------------------------

از بین بردن جوش های دردناک زیر پوستی

كورك اصولا شایع و تا حدی مسری است. امكان دارد در هر نقطه‌ای از پوست ظاهر شود، اما اغلب بر روی گردن، صورت، باسن و پستان‌ها پدید می‌آید. كورك از همه بیشتر در افرادی دیده می‌شود كه مقاومت‌شان در برابر عفونت به دلیل اختلالاتی همچون مرض قند و ایدز كاهش یافته است، اما در افرادی كه هیچ‌گونه مشكل ایمنی ندارند هم می‌تواند به وجود آید.

كورك به شكل یك جوش بزرگ و برجسته گنبدی شكل دردناك، حساس به لمس و قرمز خود را نشان می‌دهد. روی سطح آن چرك وجود دارد. امكان دارد كورك به طور ناگهانی ظاهر شود و در عرض 24 ساعت برسد.كورك معمولا بین 1.5 تا 3 سانتیمتر قطر دارد؛ گاهی ممكن است بزرگ‌تر هم باشد. تب در این بیماری نادر است.گاهی تجمع تعدادی كورك در اثر گسترش عفونت از راه مجراهای كوچك زیر پوست رخ‌ می‌دهد كه به آن كفگیرك می‌گویند.

---------------------------------------------------------

درمان جوش های چرکین و بد

اگر عفونت شدید باشد یا بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد امكان دارد پزشك آنتی بیوتیك تجویز كند. گاهی پزشك ممكن است چرك را با ایجاد یك برش كوچك در مركز كورك با استفاده از یك سوزن استریل‌ تخلیه كند. این كار معمولا‌ بدون درد است.

احتمال دارد كورك‌های بزرگ، تحت بی‌حسی موضعی، نیاز به شكافته شدن توسط چاقوی جراحی داشته باشد. البته هیچ‌گاه نخواهید كه خودتان این‌كار را انجام دهید. بدون درمان نیز كورك در عرض 20-10 روز بهبود می‌یابد.با درمان، قاعدتا كورك در مدت زمان كمتری خوب می‌شود، شدت علائم كمتر است و احتمال بروز كورك‌های جدیدتر نیز كمتر می‌شود. توجه داشته باشید چركی كه به هنگام باز شدن خود به خودی كورك به بیرون می‌ریزد امكان دارد پوست همجوار را آلوده سازد و باعث پدید آمدن كورك‌های جدید شود.

درمان جوش زیر پوستی دردناک

توصیه‌های لازم

  1. برای پیشگیری از كورك همیشه پوست خود را تمیز نگاه دارید.
  2. اگر فردی در خانواده‌تان كورك دارد، به هیچ‌عنوان از حوله یا لباس مشترك استفاده نكنید.
  3. اگر دچار یك بیماری مزمن (مثل دیابت) هستید، دستورات درمانی پزشك را دقیقا رعایت نمایید.
  4. هیچ‌گاه كورك را نتركانید زیرا ممكن است باعث گسترش باكتری‌ها شود.
  5. با دوش گرفتن به جای خوابیدن در وان پر از آب می‌توان احتمال گسترش عفونت را كاهش داد.
  6. كورك جوش دردناكی است. درد را با كمك یك پارچه یا حوله آب گرم تخفیف دهید. این كار را 34 بار در روز هر بار 20 دقیقه انجام دهید.
  7. پس از تماس با كورك، دستان خود را به دقت بشویید.
  8. اگر مرتب دچار عود كورك می‌شوید برای جستجوی یك اختلال زمینه‌ای به پزشك مراجعه كنید.
  9. گاهی پزشك استفاده از صابون‌ها یا كرم‌های ضدعفونی‌كننده را جهت كشتن باكتری‌ها توصیه می‌كند.
  10. اگر همزمان با شما سایر اعضای‌ خانواده‌ نیز مبتلا به‌ كورك‌ شدند حتما به پزشك مراجعه كنید.

کاربر گرامي لطفا نظرات خود را در مورد مطالب دلگرم بيان نماييد.

منبع:سیمرغ

---------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (25 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits