دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین درمان ترک پوست در طب سنتی
4
زمان مطالعه: 13 دقیقه
بهترین درمان ترک پوست در طب سنتی:بعضی افراد با دست‌هایشان همه کار می‌کنند: باغبانی، نازک‌کاری، تعمیر اتومبیل، آشپزی، و نظافت. اما دست‌هایشان را با مواد از بین برندهٔ رطوبت مثل خاک، حلال‌ها، و صابون پاک می‌کنند و پوستشان خیلی زود ترک می‌خورد.

راه های مناسب برای درمان ترکهای پوستی


بعضی افراد با دست‌هایشان همه کار می‌کنند: باغبانی، نازک‌کاری، تعمیر اتومبیل، آشپزی، و نظافت. اما دست‌هایشان را با مواد از بین برندهٔ رطوبت مثل خاک، حلال‌ها، و صابون پاک می‌کنند و پوستشان خیلی زود ترک می‌خورد. پوست ترک خورده مانند بستر یک رود خشک است و علت هر دو هم بی‌‌‌آبی است. ترک خوردن پوست با از بین رفتن آب سطح بدن شروع شده و لایه‌هائی از سلول‌های خشک شده به‌جای می‌ماند.

درمان ترک های پوستی


پوست بی‌آب مانند ناخن شکننده است، و مانند آن به سادگی خم نمی‌شود و ترک بر می‌دارد.
رطوبت کم علت اصلی خشکی پوست است. همانطور که بیابان گردها می‌دانند، هوای خشک رطوبت پوست را می‌گیرد. اما گرم کردن زیاد خانه در هر جائی هوای درون خانه را مانند بیابان کرده و رطوبت پوست را از بین می‌برد. این دلیل عمدهٔ ترک خوردن پوست در زمستان است.


رطوبت پوست در برخورد با مواد محرک مثل شوینده‌ها، عطرها، خوشبوکننده‌ها، الکل، و پاک‌کننده‌های لاک ناخن از بین می‌رود. می‌توان از تماس با این مواد خشک‌کنندهٔ خانگی اجتناب کرد، ولی برخی افراد هر روز با رطوبت‌گیری‌هائی مثل رنگ‌ها، حلال‌ها و دیگر مواد شیمیائی کار می‌کنند.
برخی ناراحتی‌ها، مثل پسوریاز، اکزما، و برخی واکنش‌های آلرژیائی، باعث ضخیم شدن، خشک شدن و ترک خوردن پوست می‌شوند. پینه‌های ضخیم و خشک هم زیاد چاک می‌خورند.

----------------------------------------------------------------------------------------------

پوست چه کسانی دچار ترک می شود؟

پیش بینی ایجاد این مشکل برای فرد سخت و دشوار است. حداقل نیمی از زنان باردار دچار ترک بارداری و خطوط روی پوست می شوند، اما هیچ کس نمی تواند بطور دقیق بگوید که چه کسانی دچار این مشکل شده و چه کسانی به آن مبتلا نمی شوند. به هر حال، در این رابطه بعضی فاکتورهای تاثیر گذار وجود دارند که در نتیجه آنها احتمال ایجاد ترک روی پوست افزایش پیدا می کند.

تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان می دهد مسائل ژنتیک تاثیر قابل توجه در ارتباط با ترک های ایجاد شده بر روی پوست دارند. در صورتی که مادر یا خواهر شما در دچار ترک پوست در بارداری شده باشد، شما نیز به احتمال زیاد با این مشکل مواجه خواهید شد. علاوه بر این، بعضی مطالعات نشان می دهند که مادران جوان تر، به خصوص مادران نوجوان، به احتمال بیشتر به ترک های پوست دچار می شوند.

----------------------------------------------------------------------------------------------

علاوه بر این، هر چه پوست شما در طول دوره بارداری بیشتر کشیده شود و سرعت ایجاد این فرآیند سریع تر باشد، احتمال ایجاد ترک بر روی پوست بیشتر خواهد بود. به همین دلیل، در صورت مواجه شدن با شرایط زیر احتمال ایجاد ترک بر روی پوست شما افزایش پیدا می کند:

  • وزن شما به سرعت به مقدار زیاد افزایش پیدا کند.
  • فرد چند قلو باردار شود.
  • جنین در شکم مادر اندازه بزرگ داشته باشد.
  • مایع آمنیوتیک درون رحم مادر بیش از حد عادی باشد.

----------------------------------------------------------------------------------------------

آیا ترک های پوست با گذشت زمان از بین می روند؟

خبر خوب در این رابطه این است که معمولاً ترک های پوست با گذشت شش تا دوازده ماه از به دنیا آوردن بچه تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده و محو می شوند. با گذشت زمان رنگ دانه های پوست کمی محو می شوند و معمولاً روشن تر از پوست اطراف خود خواهند شد، اما ساختار پوست پس از بر طرف شدن این شرایط تغییری نخواهد کرد (رنگ جای باقیمانده از ترک ها بر روی پوست بستگی به رنگ پوست فرد دارد).

----------------------------------------------------------------------------------------------


راه ها و روش های درمان

با وجودی که ترک های پوست ممکن است یک مشکل زیبایی باشد، این ترک ها مضر نیستند و در اکثر مواقع با گذشت زمان محو می شوند. همچنین این ترک ها معمولاً نیازمند درمان خاص نیستند. اگر شما به دنبال روش های درمانی مناسب برای این مشکل هستید، باید بدانید که این روش ها فقط تا حدودی می توانند در درمان ترک پوست موثر باشند و نمی توانند این ترک ها را بطور کامل از بین ببرند.

روش های زیر از اصلی ترین روش های از بین بردن ترک پوست هستند. به هر حال نتایج تحقیقات انجام شده بر روی این روش ها نمی تواند موفقیت آمیز تر بودن یکی از آنها در مقایسه با روش های دیگر را نشان دهد.


کرم ترتينوئين

بعضی از تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان می دهد استفاده از کرم ترتينوئين (رتین، رنوا، آویتا) می تواند به بهبود ترک هایی که اخیراً بر روی پوست ایجاد شده، کمک موثر کند. از این کرم ها بطور خاص در مواردی استفاده می شود که ترک های پوست در چند ماه گذشته ایجاد شده و هنوز به رنگ صورتی یا قرمز باشند. در صورتی که شما باردار هستید یا به کودک شیر می دهید، پزشک ممکن است استفاده از این روش درمانی را به تاخیر انداخته یا از سایر روش های درمانی مناسب برای شما استفاده کند.

به هر حال استفاده از کرم ترتینوئین می تواند به تولید مجدد کولاژن و شبیه تر کردن ظاهر ترک های ایجاد شده به پوست عادی کمک موثر کند. به هر حال باید توجه داشت که ترتینوئین می تواند به پوست شما آسیب وارد کند و به این ترتیب این روش برای درمان ترک های قدیمی پوست مناسب نیست.


لیزر درمانی

در لیزر درمانی از طول موج های قوی لیزر ترک پوست برای تحریک تولید کولاژن، الاستین یا ملامین در پوست استفاده می شود. در این هنگام پزشک می تواند به شما کمک کند نوع تکنولوژی لیزر مناسب برای خود را با توجه به سن و موقعیت ترک های ایجاد شده و نیز رنگ پوست انتخاب نمایید.


میکرودرم ابریژن

در این روش درمانی از یک ابزار مخصوص برای سایش کریستال ها به پوست استفاده می شود. این کریستال ها می توانند به آرامی پوست را خراش داده و سطح آن را صیقلی کنند. در ادامه، از یک لوله برای خارج کردن کریستال ها و سلول های پوست از محل استفاده می شود. به این ترتیب روش میکرودرم آبریژن می تواند لایه های بالای پوست را برداشته و باعث رشد پوست جدید با قابلیت ارتجاع و سلامت بیشتر شود. از این روش درمانی می توان برای ترک های قدیمی تر ایجاد شده بر روی پوست نیز استفاده کرد.جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد میکرودرم ابریژن بر روی لینک کلیک کنید.

  • شما می توانید برای انتخاب روش درمانی مناسب با پزشک ملاقات کرده و صحبت نمایید. در این حالت لازم است به فاکتورهای زیر توجه شود:
  • مدت زمانی که از ایجاد ترک های پوست گذشته است.
  • راحتی درمان، زیرا این روش ها می توانند از نظر طول مدت درمان و تعداد جلسات لازم با یکدیگر متفاوت باشند.
  • هزینه درمان، روش های درمانی زیبایی معمولاً تحت پوشش طرح های بیمه خدمات درمانی نیستند.
  • انتظارات درمان، اکثر روش های درمانی در بهترین حالت فقط تا حدودی موثر هستند.

پیلینگ و لایه برداری

بیمار می تواند از یک مجموعه لایه برداری های شیمیایی برای درمان ترک های ایجاد شده بر روی پوست استفاده کند. در این حالت از تری‌ کلرو استیک اسید (TCA) برای لایه برداری شیمیایی استفاده می شود که می تواند بهبود ظاهر ترک های پوست را در زمان استفاده با سطح تمرکز کافی (معمولاً 20%) و تحت نظارت یک متخصص پوست یا جراح زیبایی با تجربه برای بیمار به همراه داشته باشد.

به خاطر اینکه تری کلرو استیک اسید سطح نفوذ بیشتری در مقایسه با سایر لایه بردارها دارد، این اعتقاد وجود دارد که این ماده توانایی بیشتر برای تحریک تولید کولاژن و الاستین در لایه های عمیق آسیب دیده پوست داشته باشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد لایه برداری و پیلینگ پوست صورت بر روی لینک کلیک کنید.

----------------------------------------------------------------------------------------------


پیشگیری درمان ترکهای پوستی

متاسفانه، در این رابطه کار زیادی از دست ما بر نمی آید. به هر حال اجتناب از افزایش وزن به مقدار بیش از 25 تا 35 پوند و نیز تغییرات آهسته در وزن می تواند در جلوگیری از ترک شکم در بارداری موثر باشد و شانس ابتلای شما به ترک و خطوط پوست را کاهش می دهد.

در این رابطه هیچ شواهدی درباره تاثیرگذاری کرم ها، پمادها، و روغن هایی که ادعای پیش گیری از ترک های پوست دارند، وجود ندارد. علاوه بر این مرطوب نگه داشتن شکم در زمان بزرگ شدن آن به خاطر شرایطی مثل بارداری می تواند باعث کاهش احتمال ایجاد ترک های حاملگی بر روی پوست و نیز احساس خارش ناشی از آن شود.

----------------------------------------------------------------------------------------------

درمان ترک های پوستی

اشکال داروئی و مقدار مصرف : 1- مقدار 20 تا 30 گرم ریشه بابا آدم را در
دو لیوان آب دم کرده یا می جوشانند و صبح و ظهر و شب هر دفعه یک استکان با کمی قند
تناول می کنند 2- علاوه بر خوردن باید از جوشانده یا دم کرده فوق روزی 2 یا 3 مرتبه
در محل خارش بمالند.

مصرف داروئی : ضد خارش و کهیر ( آلرژی ) , ضد جرب یا
گال , ضد اگزما
نام دارو : بادرنجبوبه= فرنجمشک = ترنجان
اشکال داروئی و مقدار مصرف : دو استکان گیاه بادرنجبوبه را در یک لیوان آب جوشانده پس از صاف کردن
, آب آنرا بر پوست بیمار بمالند و روزی چند مرتبه تکرار نمایند.

مصرف
داروئی : ضد خارش و سوزش حاصل از گزش حشرات
نام دارو : آب لیمو
اشکال داروئی
و مقدار مصرف : مقداری آب لیمو در محل آهسته بمالند و گاهگاهی تکرار
کنند.

مصرف داروئی : ضد خارش ( آلرژی ) , برای درمان سوختگی ها و پیشگیری از بروز تاول
نام دارو : پنبه
اشکال داروئی و مقدار مصرف : ضماد شکوفه و برگ
پنبه را بر محل مورد نظر بمالند

مصرف داروئی : ضد خارش و ضد اگزما
(آلرژی)
نام دارو : حنا
اشکال داروئی و مقدار مصرف : شبانه روزی چند مرتبه مقداری پودر خشک حنا را بر محل بمالند

مصرف داروئی : ضد خارش , ضد کهیر
(ضد آلرژی) , ضد اگزما
نام دارو : خردل سیاه
اشکال داروئی و مقدار مصرف : یک قاشق چایخوری پودر خردل را در یک استکان سرکه حل نموده آهسته بر محل بمالند ولی زیاد ماساژ ندهند.

مصرف داروئی : رفع خارش بیماریهای پوستی , ضد آماس
پوست
نام دارو : زرد چوبه

اشکال داروئی و مقدار مصرف : یک قاشق غذاخوری پودر زرد چوبه را در کمی آب گرم حل نموده بصورت خمیر بر محل بمالند و با بر پارچه ای پهن.کرده در محل مورد نظر قرار دهند

مصرف داروئی : درمان کهیر و خارش های
پوستی ( آلرژی ) , ضد اگزما
نام دارو : عناب
اشکال داروئی و مقدار مصرف :
عناب خشک را کوبیده پودر آنرا به تنهائی و یا مخلوط با کمی عسل یا کمی سرکه در محل
بمالند و روزی چند مرتبه تکرار کنند.

2- دو استکان عناب را در یک لیوان آب جوش مدتی در حدود 10 دقیقه می جوشانند تا نرم شود سپس آنرا فشار داده هسته و تفاله آنرا جدا نموده بقیه را صبح ناشتا تناول کنند و چند روز تکرار نمایند.

مصرف
داروئی : ضد کهیر و اگزما , ضد خارش و خشکی پوست
نام دارو : کتان = برزکتان =
اشکال داروئی و مقدار مصرف :مقداری روغن برزک را بر پوست مالیده روزی چند مرتبه تکرار کنند

مصرف داروئی :ضد خارش پوست ( آلرژی ) , ضد
اگزما
نام دارو : روغن کرچک
اشکال داروئی و مقدار مصرف : شبانه روزی چند مرتبه روغن کرچک را بر پوست آهسته بمالند.

مصرف داروئی: ضد خارش و لک
های پوستی
نام دارو : مورد= مورت
اشکال داروئی و مقدار مصرف : یک لیوان برگ مورد را در دو لیوان آب جوشانده صاف کرده آنرا شبانه روزی چند مرتبه بر پوست بمالند.

مصرف داروئی : ضد خارش پوست و آلرژی
نام دارو : انار
شیرین
اشکال داروئی و مقدار مصرف : شبانه روزی لا اقل یک انار یا یک لیوان آب انار تناول نمایند.

مصرف داروئی : ضد خارش پوست و ضد آلرژی
نام دارو:
آب غوره اشکال داروئی و مقدار مصرف : مقداری آبغوره را شبانه روزی سه مرتبه بر پوست بمالند

14- مصرف داروئی: ضد خارش پوست , ضد آلرژی
نام دارو: سرکه =
اسید استیک اشکال داروئی و مقدار مصرف : مقداری سرکه طبیعی را شبانه روزی سه مرتبه یا چهار مرتبه بر پوست بمالند

مصرف داروئی : ضد خارش پوست , ضد
خارش دستگاه تناسلی زنانه
نام دارو : روغن بادام تلخ
اشکال دارویی و مقدار مصرف : مقداری روغن بادام تلخ را روزی چند مرتبه بر پوست بمالند

- مصرف
داروئی : ض خارش پوست
نام دارو: خیار
اشکال داروئی و مقدار مصرف : ابتدا خیار را تمیز شسته پوست آنرا بگیرید سپس مابقی آنرا نرم کوبیده بصورت ضماد بر پوست بگذارند و تا تسکین خارش روزی چند مرتبه ادامه دهند.

مصرف داروئی : ضد
خارش پوست و دستگاه تناسلی , ضد آلرژی
نام دارو : آبلیمو ترش
اشکال داروئی و
مقدار مصرف :1- روزی چند مرتبه مقداری آبلیمو بر پوست و محل تناسلی بمالند 2- شبانه روزی یک یا دو لیوان شربت آبلیمو تناول کنند

مصرف داروئی : ضد خارش پوست
, ضد آلرژی و کهیر
نام دارو: موز
اشکال داروئی و مقدار مصرف : پوست موز را
جدا کرده و مغز آنرا کوبیده با مقداری سر که و آبلیمو مخلوط نموده شبانه روزی چند
مرتبه بر پوست بمالند

مصرف داروئی : درمان خارش پوست همراه با ترشح =
اگزمای مرطوب , درمان خارش دستگاه تناسلی زن و مرد
نام دارو : با بونه
اشکال داروئی و مقدار مصرف :1- پودر بسیار نرم بابونه را بر پوست بمالند 2- یک لیوان بابونه را در دو لیوان آب جوشانیده صاف کرده آنرا روزی چند مرتبه بر پوست بمالند.

مصرف داروئی : ضد خارش پوست , ضد خارش دستگاه تناسلی زنان
نام
دارو : پونه= پودونه
اشکال داروئی و مقدار مصرف : یک لیوان پونه را در دولیوان آب جوشانیده بر موضع بمالند و تا بهبودی کامل ادامه دهند

مصرف داروئی :
ضد خارش پوست , ضد کهیر , ضد آلرژی
نام دارو: تره
اشکال داروئی و مقدار مصرف: مقداری تره را تمیز شسته بکوبند و آب آن یا له کرده آنرا بر پوست
بمالند

مصرف داروئی : ضد خارش پوست
نام دارو : سیر
اشکال داروئی
و مقدار مصرف : مقداری سبر تازه را نرم کوبیده با کمی عسل مخلوط نموده بر پوست بمالند.

مصرف داروئی : ضد خارش پوست , ضد آلرژی , ضد کهیر
نام دارو :
شلغم اشکال داروئی و مقدار مصرف : مقداری شلغم را در آب پخته و بر پوست بمالند

مصرف داروئی : ضد خارش پوست , ضد آلرژی , ضد کهیر , ضد
نام دارو : گشنیز
اشکال داروئی و مقدار مصرف : مقداری گشنیز تازه را پس از شستن نرم کوبیده , با مقداری پودر نان خشک مخلوط نموده بر پوست بمالند و تابهبودی کامل تکرار نمایند.

مصرف داروئی : ضد خارش پوست , ضد کهیر و
آلرژی , ضد اگزما
نام دارو : مرزه
اشکال داروئی و مقدار مصرف : مقداری مرزه را در آب پخته بصورت ضماد بر پوست محل قرار دهند.

مصرف داروئی : ضد خارش
پوست , ضد کهیر و آلرژی
نام دارو : هویج
اشکال داروئی و مقدار مصرف : مقداری هویج را قبلا تمیز شسته سپس کوبیده خام و نرم آنرا بر پوست بمالند و تا بهبودی کامل روزی چند مرتبه تکرار نمایند.

مصرف داروئی : ضد خارش پوست , ضد اگزمای
خشک و مرطوب
نام دارو : لوبیا
اشکال داروئی و مقدار مصرف : دانه لوبیای خشک و خام را نرم کوبیده پودر آنرا بر پوست بمالند.

مصرف داروئی : ضد خارش
پوست
نام دارو : نخود
اشکال داروئی و مقدار مصرف : مقداری نخود را در کمی آب طوری می پزند که پس از کوبیدن بصورت خمیر در می آید. از این فرآورده بر پوست محل خارش می مالند.

مصرف داروئی : ضد خارش , ضد اگزما , ضد تحریکات جلدی ,ضد
سوختگی
نام دارو : نشاسته اشکال داروئی و مقدار مصرف : پودر بسیار نرم نشاسته خام را بر پوست بمالند و تکرا کنند.

مصرف داروئی: ضد خارش
نام
دارو : جو
اشکال داروئی و مقدار مصرف : مقداری آرد جو را در مقداری سرکه طوری می پزند که سر انجام بصورت خمیر در آید. از این فرآورده بر پوست می مالند.


مصرف داروئی : ضد خارش و حساسیت , ضد آلرژی , ضد آماس
نام دارو : شیرین
بیان اشکال داروئی و مقدار مصرف : 1- صبح و شب بالغین هر دفعه یک قاشق چایخوری از پودر آن تناول نمایند و اطفال نیم قاشق چایخوری. 2- و یا ممکن است بالغین از عصاره یا شربت آن صبح و ظهر و شب هر دفعه یک قاشق چایخوری و اطفال نیم قاشق چایخوری تناول نمایند. هشدار : مصرف شیرین بیان لینت مزاج می دهد.

----------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

طاهره | ۷ سال پیش
خوب بود ممنون
0
0
فاطمه | ۷ سال پیش
ممنون از مطالب مفیدتون.اگر کسی به علت خشکی زیاد پوست دچار لک و تغییر رنگ در قسمتهای مختلف بدن شده باشد راه درمان اون چی هست و آیا لیزر مفید خواهد بود
0
0
متین | ۷ سال پیش
ممنون از راهنمائی های دلسوزانه شما، امیدوارم سال خوبی داشته باشی،
0
0

hits