دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های مقابله با حشره زدن انواع حبوبات
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بهترین راه برای پیشگیری از حشره زدن برنج و حبوبات و تکثیر تخم آفت‌ ها درون آن ها،‌ نگهداری آن ها در دمای مناسب است. مکان های خشک و خنک، بهترین محل برای نگهداری و انبار کردن غلات هستند.

جلوگیری از حشره زدن حبوبات

حبوبات ﺷﺎﻣﻞ اﻧﻮاع مختلف نخود و لوبیا و عدس، یکی از منابع غذایی مهم محسوب می‌شود که حاوی مقادیر زیادی پروتئین، آهن، کلسیم و مواد معدنی است، در رژیم غذایی سالم جایگاه ویژه‌ای دارند.

پس اهمیت بسیاری دارد که روش نگهداری از این مواد غذایی باارزش را بلد باشیم و آن‌ها را از شر حشرات حفظ کنیم. در این مطلب به راهکارهای جلوگیری از حشره زدن حبوبات و ترفندهای از بین بردن آن‌ها می‌پردازیم.

نگهداری و انبار کردن حبوبات

مکان های خشک و خنک، بهترین محل برای نگهداری و انبار کردن غلات هستند

بهترین راه برای پیشگیری از حشره زدن برنج و حبوبات و تکثیر تخم آفت‌ ها درون آن ها،‌ نگهداری آن ها در دمای مناسب است. مکان های خشک و خنک، بهترین محل برای نگهداری و انبار کردن غلات هستند.

برای اینکه حبوبات حشره نزنند؛ بعد از خرید، آنها را برای ۴ روز تا یک هفته در داخل فریزر قرار دهید. قرار دادن حبوبات در دمای زیر صفر درجه باعث می شود تا اگر حبوبات شما دارای تخم حشره باشد. این تخم ها نابود شوند. و دیگر حبوبات حشره نزنند.

همچنین می توانید بجای اینکه آن ها را در فریزر بگذارید، حبوبات را قبل از ریختن در ظرف مخصوص حبوبات، روی سینی فر پهن کنید و فر خود را برای ۱۵ دقیقه در دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد روشن کنید، تا تمام تخم ها نابود شوند. و بعد حبوبات را در یک ظرف در دار محکم بریزید تا حشره نزنند.

برای اینکه حشرات به حبوبات خارج از ظرف حمله نکنند، چند عدد میخک داخل ظرف حبوبات خود بیندازید حتی اگر درب ظرفتان هم باز بماند هیچ حشره ای داخل آن نمی آید و در ضمن این کار هیچ تاثیری بر طعم حبوبات شما ندارد! و برای برنج چند حبه سیر در آن قرار دهید. حشرات از میخک و سیر فراری هستند.

شاید ساده ترین راه برای اینکه حبوبات حشره نزنند این است که: به حبوبات نمک فراوان بزنید و آن ها را در ظرف سربسته قرار دهید. نمک باعث جلوگیری از حشره زدن حبوبات می شود و موجب دیرتر خراب شدن آن ها می شود.

اگر مقدار حبوبات خریداری شده زیاد باشد و می خواهید آنرا در مدت زمان طولانی نگهداری کنید، بهترین راه برای جلوگیری کردن از پشه حبوبات این است که، همه حبوبات را در یک آبکش ریخته و آنها را آبکشی کنید، سپس به مدت 48 ساعت در نور آفتاب خشک کنید، از سلامت ماندن آنها مطئن باشید.

بهترین راه برای پیشگیری از حشره زدن برنج و حبوبات و تکثیر تخم آفت ها درون آن ها،‌ نگهداری آن ها در دمای مناسب است. مکان های خشک و خنک، بهترین محل برای نگهداری و انبار کردن غلات هستند.

یکی از راه های رهایی از شر شپشک برنج، قرار دادن گونی های آن روی بارچین است

حشره زدن حبوبات

پیشگیری از حشره زدن حبوبات

به منظور پیشگیری از حشره زدن حبوبات روش‌ها بسیاری وجود دارد، برخی از کارامدترین این روش‌ها عبارتند از:

  1. ﺣﺒﻮﺑﺎت داﺧﻞ ﮔﻮنی را در ظروف درب‌دار ریخته و ﺳﭙﺲ در اﻧﺒﺎر ﻧﮕﻬﺪاری نمایید.
  2. ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪاری ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺎﻳد خشک و خنک ﺑﺎﺷﺪ. قرار دادن حبوبات در محیط مرطوب، باعث رشد کپک روی آن‌ها می‌شود.
  3. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از حشره زدن حبوبات این است که لابه لای آن‌ها چند برگ درخت گردو قرار دهید.
  4. ریختن نمک فراوان در لابه‌لای حبوبات می‌تواند از حشره زدن حبوبات جلوگیری کرده و مانع زود خراب شدن آن‌ها شود.
  5. قرار دادن حبوبات به مدت ۴ الی ۷ روز در دمای زیر صفر درجه فریزر باعث از بین رفتن تخم حشرات شده و از حشره زدن حبوبات جلوگیری می‌کند. پس از این مدت می‌توانید حبوبات را در ظروف دردار ریخته و در کابینت نگهداری کنید.
  6. روش دیگر برای جلوگیری از حشره زدن حبوبات این است که آن‌ها را در سینی فر پهن کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در فر ۱۴۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا تخم حشره‌ها از بین بروند، سپس حبوبات را در ظروف دردار نگهداری کنید.
  7. قرار دادن چند عدد میخک در ظرف حبوبات مانع از نفوذ حشرات به آن می‌شود، حتی اگر درب ظرف باز بماند، در ضمن هیچ تاثیری در طعم حبوبات نخواهد داشت.
  8. در قدیم برای آنکه حبوبات حشره نزنند آن‌ها را می‌جوشاندند. برای این منظور آب را جوش آورده، حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بزند، سپس آن را داخل آبکش ریخته و پس از اینکه آب آن گرفته شد، پهن کنید تا خشک شود.
  9. روش دیگر برای جلوگیری از حشره زدن حبوبات این است که آن‌ها را بشویید و سپس به مدت ۴۸ ساعت در زیر نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند.
  10. علاوه بر روش‌های فوق تحقیقی در نشریه پژوهش‌های حبوبات ایران به چاپ رسید که نشان داد، اسانس‌های تغلیظ شده گیاهان اسطوخودوس و آویشن شیرازی می‌تواند سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات را از بین ببرد و مانع از حشره زدن حبوبات شوند.
  11. همچنین نتایج مطالعات دیگری که در نشریه حافظت گیاهان منتشر شد، نشان داد که امواج مایکروویو با فرکانس 2450 مگاهرتز در توان بالا می‌تواند سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات را از بین ببرد. البته این روش عمدتا برای سیلوهای حبوبات کاربرد دارد.

از بین بردن حشرات درون حبوبات

با انجام روش‌هایی که گفته شد در هنگام خرید حبوبات می‌توانید مانع از حشره زدن آن‌ها شوید، اما در صورتی که این اتفاق افتاد برای خلاص شدن از شر این حشرات به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

حبوبات را در پلاستیک ریخته و سپس در فریزر قرار دهید تا حشرات به کلی نابود شوند.
حبوبات را در سینی پهن کرده و در مقابل نور خورشید قرار دهید تا حشرات موجود در آن از بین بروند، سپس آن‌ها را در ظرف دردار و در محل خنک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید :

آیا با حبوبات رنگی و خواص بی نظیر آن آشنا هستید؟

رفع نفخ بعد از مصرف حبوبات : چگونه بعد از خوردن حبوبات دچار نفخ ...

مزاج حبوبات و غلات و فوایدشان

بهترین روش برای نگهداری حبوبات برای مدت زمان طولانی، ریختن آن‌ها در ظروف دردار یا کیسه فریزر و قرار دادن در یخچال است.
هرچند بهتر است از نگهداری مواد غذایی برای بیش از ۶ ماه خودداری کرده و حبوبات را به اندازه مورد نیاز و مصرف ماهانه خریداری کرد.
حبوبات یک منبع غذایی عالی به شمار می‌رود، زیرا کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از مواد مغذی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits