دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش دوخت انواع کوسن با مدلهای جدید و همراه با عکس
32
زمان مطالعه: 13 دقیقه
در این آموزش قصد داریم چند مدل جدید و فوق العاده زیبای کوسن را به طور کامل برای شما آموزش بدهیم با توجه به استقبال شما عزیزان از آموزش دوختن کوسن ، امید است که این پست نیز موجب رضایت شما شود. در این آموزش قصد داریم روش دوخت کوسن با گل برجسته، کوسن...

آموزش دوخت انواع کوسن

اموزش دوختن کوسن با گل برجسته:


وسایل مورد نیاز: مقوا/ مداد/ قیچی/ نیم متر پارچه ابریشمی بنفش به عرض ۱۱۵ سانتی متر/ نیم متر پارچه مخمل یشمی رنگ به عرض ۱۱۵ سانتی متر/ متر خیاطی/ مقداری قیطان/ نخ همرنگ پارچه ها/ سوزن ته گرد/ یک عدد زیپ ۱۸ سانتیمتری/▪ مقداری الیاف پشم شیشه/۲۰ سانتی متر پارچه ابریشم آبی بنفش به عرض ۱۱۵ سانتی متر/ صابون خیاطی/ یک عدد دکمه با روکش پارچه ای طلایی/ چرخ خیاطی


برای تهیه الگوی قلب ابتدا مقوا را از وسط تا کنید. سپس خط ِتای مقوا را به عنوان خط وسط قلب در نظر بگیرید و نیمی از یک قلب را بر روی مقوا رسم کنید. با قیچی طرح رسم شده را بریده، جدا کنید. سپس تای مقوا را باز کنید تا طرح قلب کامل شود، به این ترتیب طرح قلب شما کاملاً متقارن خواهد بود.

از این الگو برای انتقال طرح قلب بر روی پارچه های ابریشمی و مخمل استفاده کنید. الگو را یک بار بر روی پارچه مخمل قرار دهید و با صابون خیاطی خطی دور الگو رسم کنید. همین کار را بار دیگر بر روی پارچه سیلک بنفش انجام دهید. قلب ها را با در نظر گرفتن ۵/۱ سانتی متر فاصله از خط رسم شده بر روی پارچه ها به عنوان جای دوخت بریده و جدا کنید.

آموزش دوخت انواع کوسن با مدلهای جدید و همراه با عکس

با استفاده از متر خیاطی محیط دور یکی از قلب ها را اندازه گیری کنید و یک قطعه قیطان به اندازه محیط دور قلب به علاوه شش سانتی متر ببرید. نواری با طول برابر با قیطان و عرض چهار سانتی متر از پارچه مخمل ببرید و از آن برای روکش کردن قیطان استفاده کنید. قیطان را در وسط نوار پارچه ای از پشت پارچه قرار دهید و پارچه را بر روی آن تاکرده با پایه مخصوص دوخت زیپ آن را چرخ کنید. این نوار را بر روی پارچه ابریشمی قلبی شکل قرار دهید و لبه باز آن را به لبه پارچه، دور تا دور قلب سنجاق کنید.

قلب مخملی را به صورتی که روی اصلی پارچه ها بر روی هم قرار گرفته و نوار قیطان در میان آنها باشد بر روی قلب ابریشمی قرار دهید و با سوزن ته گرد سنجاق کنید. سپس با در نظر گرفتن ۵/۱ سانتی متر جای دوخت از لبه پارچه ها آنها را با چرخ خیاطی به هم بدوزید . در حالی که ۱۸ سانتی متر از یک طرف قلب را برای دوخت زیپ باز می گذارید. از همین شکاف روکش کوسن را به رو برگردانید. زیپ را با دست در محل در نظر گرفته شده، بدوزید.


طرح یک گلبرگ را مطابق تصاویر یا به شکل دلخواهتان در سه اندازه مختلف بر روی مقوا رسم کنید. با قیچی الگوها را بریده و جدا کنید. آنها را بر روی پارچه ابریشمی آبی بنفش که دولا کرده اید، قرار دهید. از اندازه بزرگ چهار گلبرگ، اندازه متوسط پنج گلبرگ و اندازه کوچک نیز چهار گلبرگ با صابون خیاطی بر روی پارچه رسم کنید. گلبرگ ها را با قیچی بریده و جدا کنید . در حالی که شش میلی متر جای دوخت دور هر یک از گلبرگ ها در نظر گرفته اید.


گلبرگ های دولایه را در حالی که روی اصلی پارچه ها بر روی هم قرار دارند در طول خط رسم شده دور آنها چرخ کنید و قسمت پایین گلبرگ ها را ندوخته و باز باقی بگذارید. گلبرگ ها را از شکاف پایین به رو برگردانید و اتو کنید.
از گلبرگ های بزرگ شروع کنید و آنها را در کنار هم چیده قسمت باز پایین گلبرگ ها را چرخ کنید و بدون قطع کردن نخ ، گلبرگ ها را در کنار هم چرخ کنید. به همین ترتیب گلبرگ های متوسط را در کنار گلبرگ های بزرگ و در آخر گلبرگ های کوچک را در امتداد آنها چرخ کنید تا یک رشته از گلبرگ ها تشکیل شود.


ردیف گلبر گ ها را با دقت در دست گرفته و از گلبرگ های بزرگ شروع کرده آنها را دور مرکزی واحد گرد کنید و با سوزن ته گرد سنجاق کنید و به این ترتیب گلبرگ ها را به صورت یک گل جمع کنید. گل تشکیل شده را به همان صورت با دست در وسط قسمت بالای قلب ، بر روی قلب ابریشمی بدوزید.


دکمه را در وسط گل بدوزید. می توانید از دکمه ای با روکش مخمل یشمی نیز به جای طلایی استفاده کنید. کوسن را با الیاف پشم شیشه پر کنید و زیپ آن را ببندید.


انواع گوناگون کوسن های گرد:شما می توانید از همان طرح گرد استفاده کنید و دایره را از وسط به دو نیم کنید و به این ترتیب کوسن های نیم دایره فانتزی در اندازه های گوناگون درست کنید.این کوسن های نیم دایره کوچک یا بزرگ برای موقع استراحت در وان حمام که دراز کشیده اید، زیر سرتان بگذارید.کوسن های نیم دایره که با مخمل و ابریشم درست کرده اید به گوشه های کف آن منگوله برای ظاهری زیبا و تزئین آویزان کنید و برای اینکه لبه های کوسن بطور کامل گرد و صاف مرتب به نظر آید دور آن حاشیه چین دار اضافه کنید، و یااینکه دور تا دور آن مغزی بگذارید و چرخ کنید، کوسن های گرد حجیم به شکل استوانه یا متکا هستند.


اگر به دورتادور رویه کوسن نوار لوله شده توپر بدوزید، کوسن شما جذاب تر و مرتب تر می شود، اگر در نظر دارید برای یک اتاق چند تا کوسن بدوزید سعی کنید رنگ نواردوزی را طوری انتخاب کنید که به رنگ کوسن بخورد یا از رنگهای متفاوت یا ترکیبی استفاده کنید، اگر پارچه راه راه دارید برای لبه دور کوسن می توانید نوار اریب ببرید و نوار دوخته شده به صورت راه راه کج دیده می شود، یا از همین نوار اریب برای پارچه ساده و یک رنگ کوسن بکار ببرید که تزئین جالبی می شود.


ـ تهیه کوسن های گرد حجیم

آموزش دوخت انواع کوسن با مدلهای جدید و همراه با عکس


۱ـ برای درست کردن کوسن های گرد حجیم و لبه دست دوزی شده به مانند کوسن های گرد، دوتا دایره از پارچه می برید، یکی برای رو و دیگری برای زیرکوسن. سپس عمق و بلندی دو نقطه «تا» و دور نوار دایره نقطه «تا» را اندازه گیری کنید و به تمام جهات برای دوخت اضافه درز را برای دوختن در نظر بگیرید.
۲ـ باا ستفاده ازالگو تکه هایی از پارچه قیچی کنید، پارچه را از قسمت روبه رو هم بگذارید. درزها را بهم بدوزید، دایره بالایی و حاشیه دور و بین دایره را وصل کنید.
۳ـ تکه دایره زیرین را وصل کنید، به اندازه یک سوم از درز را باز بگذارید، لبه آن را به پشت برگردانید و رویه کوسن را پشت و رو کنید و لایی کوسن را در آن جای دهید، سپس دهانه کوسن را بهم بدوزید.


کوسن میوه ای

آموزش دوخت انواع کوسن با مدلهای جدید و همراه با عکس


برای دوختن کوسن میوه ای که یک کوسن فانتزی و شاد است به وسایل زیر نیاز دارید:
پارچه‌ نخی‌ پرتقالی‌رنگ‌ به‌ ابعاد ۱۵*۶۰ سانتیمتر/پارچه‌ نخی‌ زرد به‌ ابعاد ۱۵*۴۵ سانتیمتر/پارچه‌ نخی‌ سبز به‌ ابعاد ۱۵*۳۰ سانتیمتر/کاغذ مومی‌ الگو/پارچه‌ فوتر در رنگهای‌ زرد، نارنجی‌ و چهار رنگ‌ مختلف‌ از سبز/پارچه‌ چهارخانه‌ آبی‌ و سفید در ابعاد ۹۰*۶۰ سانتیمتر/پنج‌ عدد دگمه‌ پارچه‌ای‌ در رنگهای‌ مختلف‌/ابر داخل‌ کوسن‌ به‌ ابعاد ۵۰*۵۰ سانتیمتر


پارچه‌های‌ نخی‌ را به‌ شکل‌ مربعهایی‌ به‌ ضلع‌ ۱۵ سانتیمتر ببرید: چهارعدد پرتقالی، سه‌ عدد زرد و دو عدد سبز. سپس‌ آنها را در سه‌ ردیف‌ سه‌تایی‌ با احتساب‌ یک‌ سانتیمتر برای‌ دوخت، چرخ‌ کنید (مطابق‌ شکل). درزها را با اتو از هم‌ باز کنید.
بر روی‌ کاغذ مومی‌ اشکال‌ دایره‌ای‌ و برگ‌مانند بکشید. اشکال‌ را بر روی‌ پارچه‌ فوتر قرار دهید و دور آنها را ببرید.


میوه‌ها و برگهای‌ بریده‌شده‌ را بر روی‌ مربعها قرار دهید؛ به‌ طوری‌ که‌ برگها زیر شکل‌ پرتقالها قرار گیرند. سپس‌ آنها را با سوزن‌ ریز و نخ‌ نازک‌ همرنگ‌ در جای‌ خود بدوزید (در صورت‌ امکان‌ به‌ جای‌ دوخت‌ از لایی‌چسب‌ دوطرفه‌ استفاده‌ کنید).
شکل‌ پره‌های‌ پرتقال‌ و رگ‌برگ‌ وسط‌ برگها را نیز ببرید و بر روی‌ پرتقالها بچسبانید


از پارچه‌ چهارخانه، دو مستطیل‌ به‌ ابعاد ۴۵*۵۳ سانتیمتر به‌ همراه‌ دو نوار به‌ عرض‌ هشت‌ و طول‌ چهل‌ سانتیمتر ببرید. نوارها را دور مربع‌ تشکیل‌شده‌ (مرکب‌ از ۹ مربع‌ رنگی) بدوزید. سپس‌ دو مستطیل‌ چهارخانه‌ را به‌ آن‌ بدوزید و در دو لبه‌ آن‌ سجاف‌ دوبله‌ای‌ بگذارید. بر روی‌ یک‌ سجاف‌ پنج‌ جادگمه‌ بدوزید.


پنج‌ دگمه‌ رنگی‌ تهیه‌ کنید. اگر ابزار این‌ کار را در اختیار ندارید، دگمه‌فروشیها دگمه‌ پارچه‌ای‌ را به‌ قیمت‌ پایین‌ برای‌ شما آماده‌ می‌کنند.
دو قسمت‌ پارچه‌ را به‌ پشت‌ برگردانده، و شش‌ سانتیمتر برای‌ سجاف‌ جا بگذارید. حالا پارچه‌ را برگردانید و لبه‌ را اتو کنید. پس‌ از اتو دگمه‌ها را در جای‌ خود قرار دهید. سپس‌ ابر را داخل‌ کوسن‌ قرار دهید و دگمه‌ها را ببندید.


ساخت‌ کوسن‌ به‌ روش‌ لحافدوزی‌
وسایل‌ لازم:
کاغذ مومی‌
تافته‌ براق‌ قرمز به‌ ابعاد ۹۰*۱۰۰ سانتیمتر
متقال‌ به‌ ابعاد ۹۰*۱۰۰ سانتیمتر
پارچه‌ پشم‌ شیشه‌ به‌ ابعاد ۵۰*۵۰ سانتیمتر
نخ‌ گلدوزی‌ قرمزرنگ‌ (ابریشمی)
طناب‌ نازک‌ (در ساکهای‌ دستی‌ مورد استفاده‌ است)


۱) مربعی‌ به‌ ضلع‌ پنجاه‌ سانتیمتر از پارچه‌ تافته‌ قرمز ببرید. نقشی‌ را که‌ دوست‌ دارید بر روی‌ کاغذ مومی‌ بکشید و سپس‌ روی‌ پارچه‌ قرمز انتقال‌ دهید. از پارچه‌ متقال‌ نیز مربعی‌ به‌ همان‌ اندازه‌ ببرید. پارچه‌ پشم‌شیشه‌ را بین‌ متقال‌ و تافته‌ قرار دهید. با نخ‌ کوک‌ از وسط‌ مربع‌ شعاعهایی‌ را به‌ طرف‌ لبه‌ مربع‌ و گوشه‌های‌ آن‌ بدوزید. با نخ‌ قرمز گلدوزی‌ بر روی‌ نقشه‌ کشیده‌شده‌ شروع‌ به‌ دوخت‌ نمایید. دوخت‌ریز و یکدست‌ بزنید و از مرکز مربع‌ شروع‌ کنید. هنگامی‌ که‌ دوخت‌ نقشه‌ کامل‌ شد، دور نقشه‌ یک‌ پنج‌ضلعی‌ بکشید و قسمتهای‌ اضافه‌ را ببرید.


۲) از پارچه‌ تافته‌ قرمز یک‌ نوار به‌ عرض‌ پنج‌ سانتیمتر به‌ صورت‌ اریب‌ ببرید. پارچه‌ را دور طناب‌ نازک‌ بدوزید. سپس‌ نوار دوخته‌شده‌ را به‌ دور کوسن‌ وصل‌ کنید و بر روی‌ آن‌ دوخت‌ بزنید. یک‌ مربع‌ از تافته‌ و یک‌ مربع‌ از متقال‌ بر قسمت‌ روی‌ کوسن‌ قراردهید. چند سانتیمتر را باقی‌ بگذارید و بقیه‌ لبه‌ها را به‌ هم‌ بدوزید. لبه‌ها را صاف‌ کنید و پارچه‌ قسمت‌ پشت‌ را برگردانید. سپس‌ داخل‌ آن‌ را با ابر یا پنبه‌ پر کنید و درزی‌ را که‌ باقی‌ گذاشته‌اید بدوزید.



آموزش دوخت انواع کوسن با مدلهای جدید و همراه با عکس


کوسن با خال‌های رنگی که همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید فوق العاده زیبا و جذاب است. وسایل مورد نیاز:چهل سانتیمتر پارچه نخی سفید ساده به عرض ۹۰ سانتیمتر/سی سانتیمتر پارچه نخی رنگی به عرض ۹۰ سانتیمتر/نخ خیاطی و گلدوزی در رنگهای مختلف/رنگ پارچه در رنگهای مختلف/یک قلم موی کوچک/تعدادی دکمه های رنگی/مقداری پارچه رنگی برای دوخت مغزی/چند عدد دکمه فشاری/۱‎/۸۰ متر قیطان مغزی دوزی/یک عدد کوسن ابری به ضلع چهل سانتیمتر
دو قطعه از پارچه سفید یکی به شکل مربعی به ضلع ۴۰ سانتیمتر برای روی کوسن و دیگری مستطیلی به ابعاد ۴۲*۲۲ سانتیمتر برای پشت کوسن ببرید.از پارچه رنگی نیز مستطیلی به ابعاد ۴۲ * ۳۰ سانتیمتر برای پشت کوسن ببرید. یکی از اضلاع بلند هر یک از پارچه های پشت کوسن را یک سانتیمتر تو گذاشته بدوزید.


پارچه روی کوسن را روی سطح صافی انداخته و با رنگهای مختلف نقاط و دوایری روی آن بکشید کنید، صبر کنید تا رنگ خشک شود.
این دایره و نقاط رنگی را با یک ردیف کوک هایی از نخ گلدوزی رنگی به رنگ متفاوت تزیین کنید.


یک دکمه در وسط هر یک از دوایر بدوزید.
با یک نخ رنگی یک ردیف کوک نیز روی نیمه پشت کوسن بدوزید.


یک ردیف از دکمه های متنوع و رنگارنگ روی این قطعه پارچه پشت کوسن در خطی به موازات لبه دوخته شده آن بدوزید. از پارچه سوم نوار باریکی به طول ۱‎/۸۰ متر ببرید، یا این نوار را در چند قطعه از پارچه ببرید سپس قطعات را به هم دوخته و یک نوار به طول ۱‎/۸۰ متر به دست آورید. نوار پارچه ای را از عرض تا کنید و قیطان را در وسط آن قرار دهید.


این نوار پارچه ای را به لبه پارچه روی کوسن در هر چهار طرف سنجاق کنید. قطعات پشت کوسن را به صورتی که روی آنها به طرف روی پارچه ی جلو کوسن قرار دهید. دقت کنید پارچه ای که بر روی آن نواری از دکمه های رنگی دوخته شده در زیر پارچه دیگر باشد.در این حالت قیطان در میان پارچه های جلو و پشت کوسن قرار دارد. چهار طرف پارچه ها را با چرخ خیاطی بدوزید.
هنگام دوخت لبه های پارچه ها، گوشه ها را گرد بدوزید. روکش کوسن را برگردانید واتو کنید، در زیر هر یک از دکمه ها که به موازات شکاف پشت کوسن دوخته اید، به دو لبه پارچه های پشت دکمه های فشاری بدوزید. کوسن را از شکاف در داخل روکش قراردهید ودکمه ها را ببندید.


امید است مورد پسند شما بازدید کننده ی گرامی قرار گرفته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (32 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits