دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نگهداری سیب زمینی خرد شده برای مدت طولانی
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ریختن سیب زمینی در آب ارزش تغذیه ای این ماده غذایی را پایین می آورد. ترفندی برای نگهداری از سیب زمینی خرد شده لازم است تا بتوان آن را بدون خراب شدن و سیاهی و به صورت تازه در دفعات بعدی آشپزی استفاده کرد.

ترفندی برای نگهداری سیب زمینی خرد شده

همیشه سیب زمینی جزو بهترین افزودنی ها در اکثر غذاهای ایرانی بوده است. نه تنها در غذاها بلکه به صورت آب پز، کبابی و سرخ کرده نیز بسیار طرفدار دارد. اما گاهی آماده کردن آن برای غذا وقت گیر است.

به همین دلیل اکثر خانم ها دوست دارند آن را پوست کنده، خرد کنند و به صورت آماده نگهداری نمایند؛ تا موقع طبخ غذا در زمان لازم برای آماده سازی سیب زمینی صرفه جویی کرده باشند؛ و همچنین اکثر خانم ها تجربه کرده اند که گاهی بعد از پوست کندن و برش سیب زمینی، مقدار آن بیشتر از مقدار مورد نیاز است.

روش های ساده جهت نگهداری سیب زمینی های خرد شده

با دنبال کردن مراحل زیر سیب زمینی های خرد شده را برای طولانی مدت نگهداری کنید.

1- سیب زمینی ها به هر شکلی که خرد شده باشند، ورقه ای، نگینی و یا خلالی، می توان برای مدت طولانی از آن ها نگهداری کرد.

روش هایی برای نگهداری سیب زمینی خرد شده

حتی اگر خرد هم نشده و تنها پوست کنده شده باشند نیز نگهداری آن ها مشکلی ندارد. تنها نکته ای که باید مد نظرتان باشد این است که در حین خرد کردن سیب زمینی ها، آب نشاسته ای آن که در معرض هوا قرار می گیرد به سرعت تغییر رنگ داده و قهوه ای یا صورتی می شود.

برای جلوگیری از این تغییر رنگ، هر از گاهی در حین خرد کردن، سیب زمینی ها را در زیر شیر آب بگیرید. به یاد داشته باشید که برای خرد کردن و نگهداری طولانی مدت سیب زمینی از چاقوی تیز استفاده کنید. چاقوهای کند آنزیم بیشتری را در سیب زمینی آزاد کرده و موجب فساد سریع سیب زمینی می شوند.

2- کاسه ای را با آب سرد پر کنید.

کاسه باید به اندازه ای باشد که تا نصفه با آب پر شده و سیب زمینی ها را به طور کامل کف ظرف در بر گیرد.
اگر می خواهید بعد از نگهداری، سیب زمینی را آب پز کنید، بهتر است در این مرحله قابلمه ای را انتخاب کرده تا بعد آن را روی گاز گذاشته و با همان آب خودش سیب زمینی را آب پز نمایید.

3- به آب داخل کاسه یا قابلمه باید ماده ای اسیدی مثل آب لیمو یا سرکه اضافه کنید. آن را هم زده تا به طور کامل در آب حل شود.

 نگهداری سیب زمینی خرد شده

مقدار آن مشخص نیست اما تقریباً برای یک کاسه متوسط مانند آنچه در تصویر می بینید یک قاشق غذاخوری کافی می باشد. این مواد روی طعم سیب زمینی تاثیری نمی گذارند.

4- سیب زمینی ها را در آب ریخته تا کاملاً در آن غوطه ور شوند. این گونه، سیب زمینی ها در معرض هوا نبوده و خراب و سیاه نمی شوند. اگر متوجه شدید که سیب زمینی ها روی آب شناورند، یعنی تازه نیستند.

5- روی ظرف را یا با درب یا با پلاستیک پوشانده و مطمئن شوید که هوای آن را به طور کامل گرفته اید.
اکنون این ظرف سیب زمینی را به مدت 1 تا 2 ساعت می توانید در دمای اتاق، و 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری سیب زمینی بیش از 24 ساعت به این روش باعث نفوذ آب به بافت سیب زمینی شده که روی طعم و مزه ی آن تاثیر می گذارد.

6- اگر متوجه تغییر رنگ آب سیب زمینی شدید، فوراً آب آن را عوض کنید. زیرا سیب زمینی ها سیاه خواهند شد. البته به بیش از یکبار عوض کردن آب در طول نگهداری نیازی نیست.

سیب زمینی ها را هرگز نباید فریز کرده یا برای طولانی مدت (بیشتر از 24 ساعت) در یخچال نگهداری کنید.

 نگهداری سیب زمینی خرد شده

نکاتی در مورد نگهداری از سیب زمینی

چه خود سیب زمینی کاشته اید و چه یک گونی از آن را یکجا خریداری کرده اید، نگه داری از آنها برای استفاده در زمستان روش خاص خود را دارد:

هر کدام از سیب زمینی ها را جدا داخل روزنامه بپیچید. سپس در یک جای سرد و تاریک قرار دهید. آنها را با یک لایه دیگر روزنامه بپوشانید و بگذارید حدود یک هفته به همین صورت باقی بمانند. این عمل باعث می شود پوست آنها برای زمستان طولانی سفت و ضخیم شود.

سیب زمینی ها را داخل سبد، جعبه یا لگن های پلاستیکی دردار بگذارید. چند سوراخ در ته ظرف های پلاستیکی برای عبور هوا ایجاد کنید. سیب زمینی ها را در جاهای سرد و تاریک مانند زیرزمین یا انباری یا هر اتاقی که دما از 1.5 درجه پایین تر و از 4.5 درجه سانتیگراد بالاتر نرود، قرار دهید.

جلو ی منبع نور را بپوشانید. نور باعث می شود سیب زمینی ها جوانه زده، بد شوند. هر چند وقت یک بار سری به آنها بزنید و سیب زمینی های نرم یا جوانه زده را جدا کنید. یک سیب زمینی خراب کل سیب زمینی های یک جعبه را از بین می برد.

 نگهداری سیب زمینی خرد شده

سموم موجود در سیب زمینی

دو گلیکو آلکالوئید تلخ مزه و سمی بنامهای سولانین (SOLANINE) وچاکونین(CHACONINE) در برگها ، میوه ها، گلها، و ساقه های سیب زمینی وجود دارد. سولانین به عنوان سیستم دفاعی گیاه عمل کرده و گیاه سیـب زمینی را از شر آفات و بیماریها مصون میدارد.

میزان بسیار اندکی سولانین در پوست و زیر پوست سیب زمینی وجود دارد، که میزان مجاز آن ۰٫۲mg/g میباشد. اما هنگامی که سیـب زمینی در معرض نور قرار میگیرد، این میزان میتواند تا ۱mg/g افزایش یافته و ایجاد مسمومیت کند. سولانین اغلب در پوست و حداکثر تا ۳ میلی متر زیر پوست تجمع می یابد.

چند نکته درباره ی سیب زمینی

سـیب زمینی تلخ مزه به معنای افزایش سطح سولانین در آن است. (البته میتواند به علت افزایش قند نیز باشد)

نکته: برگ و میوه سـیب زمینی حاوی سولانین میباشد که خاصیت مخدری و آرام بخشی دارد. اما مشروط بر اینکه به عنوان ضماد استفاده گردد.

سرخ کردن سـیب زمینی تا دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد سولانین را تا حد زیادی نابود میسازد. (اما پختن در مایکروویو و آب پز کردن تاثیری ندارد)

علایم مسمومیت با سولانین: سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، تب، زردی، کاهش حرارت بدن، فلج، اسهال، دل پیچه، کما و حتی مرگ. مصرف سیـب زمینی خام بشرطی که پوست کنده باشد سمی نیست اما ایجاد نفخ میکند.

 نگهداری سیب زمینی خرد شده

سبز شدن رنگ پوست سیب زمـینی

هنگامی که سیب زمینی در معرض نور قرار میگرد، رنگدانه های سبزی روی پوست آن تشکیل میشود، که همان کلروفیل است. اما این سبز شدن افزایش سطح سولانین را نیز در پی دارد. بنابراین لکه های سبز رنگ پوست سیـب زمینی را حتما قبل از مصرف جدا کنید.


بیشتر بخوانید :

بهترین ظرف برای نگهداری مواد غذایی کدام است؟ ( میوه و سبزیجات )

تاریخ انقضای مواد غذایی برای نگهداری چقدر است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits