دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش‌ های آسان برای تهیه انواع کشمش

آموزش خشک کردن انگور: طرز تهیه کشمش خشک در خانه

روش‌ های آسان برای تهیه انواع کشمش
44
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چند روش خشک کردن انگور در منزل و تهیه کشمش و مویز | خشک کردن کشمش در محلی سایه و خشک یا در معرض آفتاب است. روش خشک کردن در سایه به خاطر حفظ بیشتر ویتامین‌ها بهتر است.

طریقه های مناسب خشک کردن انگور و بسته بندی کشمش

بطور ساده مراحل مختلف تهیه کشمش را می توان به انتخاب نوع ماده اولیه و زمان برداشت، آماده سازی، خشک کردن، بسته بندی و نگهداری تقسیم نمود. با دلگرم همراه شوید.

separator line

نکات اولیه برای خشک کردن انگور در خانه

وقت جمع آوری حاصل انگور باید برای ساختن کشمش وقتی جمع آوری شود که خوب پخته شده باشد. مقدار مواد قندی میوه جات توسط یک آله که بنام بالنگ فرکتومتر (Baling fractometer)یاد میشود، معلوم می گردد.

بطور مثال اگر مقدار مواد قندی انگور در وقت جمع آوری توسط با لینگ فرکتومتر اندازه شود و نشان دهد که به 24 -25 درجه مطابقت دارد، این وقت مناسب جمع آوری انگور جهت ساختن کشمش به حساب می آید. درصورتیکه برای ساختن کشمش، انگور سبز( خام ) جمع آوری گردد، رنگ و مزۀ کشمش خراب شده و مقدار کشمش نسبتأ کم می شود.

اگرچنین کاری بصورت تصادفی هم صورت گرفت، درآن صورت توجه شود تا از مخلوط کردن کشمش های خراب با کشمش های خوب که از انگور پخته شده و رسیده تولید شده اند، جلوگیری شود.

آموزش خشک کردن انگور: طرز تهیه کشمش خشک در خانه

غربال کردن و درجه بندی کشمش در کارخانه

در این مرحله کشمش دربین غربالهای مخصوص که دارای درجات مختلف می باشند، انداخته میشود، در نتیجۀ غربال کردن دانه های کوچک و درشت کشمش، ساقه ها و سایرمواد خارجی باقی مانده از آن جدا میگردد.

یا به عبارت دیگر، کشمش پاک و یکنواخت میشود. سپس برای کنترول نهائی، کشمش غربال شده وارد ریل های مخصوص نقاله شده و مواد خارجی دیگر مانند دانه های نارس، آسیب دیده، صدمه دیده و آفت زده و امثال آن از دوطرف نوار توسط افراد کارآموخته جداساخته میشود.

درنتیجه کشمش یکدست و یکنواخت از نظرنوع و اندازه، بدست می آید که حتی الامکان عاری از آلودگی و مواد خارجی می باشد.

در روش دیگر سورت کشمش ازمیزهای پایه بلند چوبی ، فایبری و یا مانند آن، استفاده میشود.

سطح این میزها باید سفید یا به رنگ روشن باشد. بدین ترتیب کشمش را بطور مشت، مشت بروی میز پخش وهموار کرده و درنتیجۀ پخش شدن کشمش هر نوع مواد خارجی بخصوص ریگ و سنگ ریزه های موجود در آن از محصول کاملاً جدا میشود و کشمش تقریباٌ خالص بدست می آید.

separator line

بسته بندی کشمش

مهمترین نکته دربسته بندی میوه ها وسبزی های خشک، جلوگیری ازجذب رطوبت است. برای بسته بندی، استفاده از صندوق های چوبی و یا خریطه های پلاستیکی ممکن است.

دربعضی از کشورها ی تولید کنندۀ کشمش برای این منظور غالباً از روغن پارافین مایع استفاده می شود.

محتوای هر بسته باید ازنظر اندازه وشکل یکنواخت باشند. بالای صندوق، خریطه و یا کریتهای کشمش باید نام کشمش، نوع کشمش، درجه(درجه 2،1ویا3)، وزن خالص برحسب سیستم متریک (کیلوگرام یا گرام)، محل تولید( کشور) و نام ونشان تجارتی تولید کننده یا صادرکننده نوشته میشود.

آموزش خشک کردن انگور: طرز تهیه کشمش خشک در خانه

separator line

۱- انتخاب رقم انگور

بسته به نوع کشمش مدنظرتان، رقم انگور را انتخاب کنید. توجه داشته باشید رقم انگور و میزان رسیده بودن آن در تهیه کشمش با کیفت مرغوب بسیار مؤثر است.

همچنین وجود هسته از مرغوبیت کشمش و مویز می‌کاهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از ارقام بدون هسته استفاده کنید. برای تهیه مویز نیز بهتر است از انگور‌های دانه درشت استفاده کنید. بهترین رقم انگور برای تهیه مویز «انگور شاهانی» است.

در مجموع ارقامی که برای تولید کشمش و مویز انتخاب می‌کنید باید دارای بافت نرم، بدون هسته، گوشت‌دار، دارای طعم و مزه مطبوع و شیرین بوده و کاملا رسیده و خیلی درشت یا خیلی ریز نباشند.

separator line

2 - جدا کردن خوشه‌ها و شستشوی انگور

ابتدا خوشه‌های بزرگ انگور را با قیچی به خوشه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و دقت کنید برای جابه جایی هر خوشه حتما آن را از ساقه بگیرید.

میوه‌های پوسیده، نارس، لک‌ دار، کپک زده و نیز حبه‌ های ترکیده و آسیب دیده را از خوشه جدا کنید تا محصول خشک شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، زیرا هرگونه گندیدگی و عیب، پس از خشک شدن بیشتر مشخص خواهد شد.

همچنین میوه‌های خراب باعث کاهش کیفیت و پوسیدگی سایر دانه‌های انگور در خوشه می‌شوند.
خوشه‌های انگور را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید.

بعد از شستشو به روش‌ های زیر، ادامه مراحل خشک کردن انگور را انجام دهید.

separator line

دو روش خشک کردن انگور در خانه به روش سنتی

دو روش متفاوت خشک کردن انگور به روش سنتی در آفتاب و در سایه است. این دو روش هر کدام مزایا و معایبی دارند که در کنار آموزش آن‌ ها ذکر می‌شود. در نهایت کشمش‌ های خانگی شما تمیز و سالم می‌شوند و خیالتان از بهداشت آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

۱. خشک کردن در آفتاب (کشمش آفتابی)

خوشه‌های انگور را به طنابی گره زده و آن‌ها را در برابر نور آفتاب آویزان کنید.

در روش آفتابی بسته به میزان آفتابی بودن منطقه و درجه حرارت محیط ۱۵ تا ۲۰ روز، طول می‌کشد که حبه‌های انگور کاملا خشک شوند.

دقت کنید مکانی را برای این کار انتخاب کنید که دور از گرد و غبار و آلودگی هوای محیط باشد. همچنین بعد از گذشت یک هفته و خشک شدن قسمت بالای حبه‌ها آن‌ها را جابه جا کنید تا قسمت‌های دیگر نیز خشک شود. رنگ کشمش تهیه شده به این روش سبز مایل به قهوه‌ای تیره است.

انگور‌های خشک شده را از ساقه جدا و آن‌ها را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکته: اگرچه این روش زمان کمتری می‌گیرد، ولی توجه داشته باشید تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن مقدار زیادی از ویتامین‌های موجود در انگور به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث شده و از کیفیت کشمش شما کاسته می‌شود.

separator line

۲. خشک کردن در سایه (کشمش سایه خشک)

یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه کشمش در منزل خشک کردن انگور در محل سایه آفتاب است. به این منظور بعد از انجام مراحل ۱ و ۲، خوشه‌های انگور را به وسیله طناب و در محیطی سرپوشیده که جریان هوا برقرار است، آویزان کنید.

در این روش ۵۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد تا دانه‌های انگور خشک شوند. کشمش تولید شده به این روش سبز رنگ است و عاری از هرگونه آلودگی است. انگور‌های خشک شده را که هنوز کمی نرم هستند، به آرامی از ساقه جدا و آن‌ها در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکته: بیشتر ویتامین‌های انگورهای خشک شده با این روش همچنان حفظ می شود و تنها نسبت به انگور تازه رطوبت کمتری دارد.

خشک کردن انگور و تهیه کشمش و مویز در منزل کاری آسان و بدون دردسر است و شما به راحتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید و حتی می‌توانید آن را به عنوان نوعی کسب و کار خانگی برای کسب درآمد در نظر بگیرید.

آموزش خشک کردن انگور: طرز تهیه کشمش خشک در خانه

separator line

بیشتر بخوانید :

خواص بی نظیر مصرف چایی با کشمش

آشنایی با چند خواص کشمش زرد که تاکنون نمیدانسته اید!

خواص بی نظیر کشمش



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (44 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

احسان شرقی | ۳ سال پیش
سلام اگه دم کشمش جدابشه، توی کیفیت مویز تاثیرمنفی داره؟
0
4

hits