دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض مواد سفید کننده و درمان مسمومیت آنها
23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مخلوط جوهر نمک با سفید کننده در فضای دربسته، عوارض مسمومیت تنفسی و حتی عوارض گوارشی با گاز اسید کلریدریک را در پی دارد، چنان چه محلول شیمیایی جوهر نمک با سفید کننده در حجم زیادی مخلوط شود حتی یک تا دو تنفس این گاز برای فرد خطرناک است.

عوارض مواد سفید کننده :

یکی از مواردی که آسیب جدی به ریه می رساند، استنشاق اسید است و متاسفانه برخی از خانم های خانه دار برای از بین بردن لک کاشیها به مواد شوینده، ‌وایتکس اضافه می کنند و در برخی از مواقع نیز وایتکس را با جوهر نمک ، ‌در فضای بسته، ترکیب میکنند که استنشاق بخار متساعد شده از این ترکیب، آسیب جدی و جبران ناپذیر به ریه ها وارد میکند.

از ترکیب جوهر نمک و وایتکس، گاز کلر متساعد می شود و کلر هم تبدیل به اسید کلریدریک می شود،

کسانی که در معرض استنشاق این ترکیب قرار می گیرند، با علائمی مانند :

  1. آسم
  2. تنگی نفس
  3. خسخس سینه

گرچه این علائم با درمان دارویی به طور موقت برطرف میشوند اما به مرور زمان این علائم در آنها باقی میماند و هیچوقت بهبودی کامل حاصل نمی شود و باید به طور مداوم از دارو استفاده کنند.

از مواد شوینده در حد نیاز و ضرورت استفاده کنند و از این مواد اسیدی در هوای بسته استفاده نشود.

مبتلایان به بیماری آسم و آلرژی و نیز کسانی که ریه های حساسی دارند، به هیچ عنوان نباید ازمواد اسیدی مانند وایتکس و یا هر ماده اسیدی پاک کننده دیگر جهت شستشو استفاده کنند،‌ گفت: کسانی نیز که مبتلا به وسواس هستند باید وسواس خود را درمان کنند و افراد دیگر تا حد ممکن کمترین استفاده را از مواد اسیدی داشته باشند و درصورت استفاده،‌ حتماً به استاندارد بودن مواد مورد استفاده توجه داشته باشند.

عوارض و درمان مسمومیت با مواد شوینده

چرا نباید مواد سفید کننده را با هم قاطی کرد :

با اشاره به بروز موارد مسمومیت بر اثر استنشاق گازهای مسموم کننده ی ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی جوهر نمک با سفید کننده.

استنشاق حتی یک تا دو تنفس از این گاز در فضاهای سربسته مثل دستشویی ، حمام و وان می ‌تواند باعث تخریب راه ‌های تنفسی فوقانی(حلق، حنجره، دهان) و گاهی اوقات، بخش های عمقی ‌تر دستگاه تنفسی نظیر ریه شود.

استنشاق گاز های شیمیایی موجب ذات الریه می ‌شود.

ذات الریه (پنومونی شیمیایی) از عوارض استنشاق این گازها است، افزود: گاز اسید کلریدریک بر اثر تعامل دو ماده ی شیمیایی جوهر نمک با سفید کننده متصاعد می‌ شود.

بخارات شیمیایی سوزنده ی متصاعد شده از محلول های شیمیایی برای شستشوی فرش را هم مضر و خطرناک برشمرد و افزود: این بخارات هم باعث سوختگی راه‌ های تنفسی و پوست می‌ شود.

از محل آلوده، استنشاق اکسیژن خالص و رساندن فرد مصدوم به مرکز درمانی را از اقدامات لازم برای فرد عنوان کرد و یادآور شد: در مواردی برای کاهش اثرات سوزانندگی بخارات در دستگاه گوارش از شربت ‌های آنتی اسید خوراکی استفاده می‌ شود.

در اغلب موارد درمان ‌های خانگی سودبخش است در پایان یادآور شد:

نگه داری مواد پاک کننده در ظروف بدون در و غیر برچسب دار هم، باعث مصرف اشتباه این پاک کننده‌ ها توسط کودکان می‌ شود.

راههای درمان مسمومیت مواد سفیده :

مسمومیت با ترکیبات شیمیایی خانگی (جدا از آفت کش ها) جزء مسمومیت های رایجی است که می توانند خطرناک و تهدید کننده باشند. از ترکیبات شیمیایی که مصارف خانگی دارند، می توان به سفید کننده ها یا وایتکس، چاه بازکن ها، پاک کننده ها، کفشوی ها و جرم گیرها اشاره کرد.

وایتکس های خانگی، محرک های ملایم تا متوسط در نظر گرفته می شوند. علائم رایج تهوع، استفراغ، درد شکمی، اسهال و سرفه که در پی تماس خوراکی یا استنشاقی وایتکس رخ می دهد، خطرناک نبوده و مراجعه به مراکز درمانی، لازم نیست. اما اگر علائمی همچون اختلال در تنفس، ترشح بیش از حد بزاق، اختلال در بلع، سوختگی پوستی و سوختگی در دهان فرد دیده شود، ارجاع به پزشک الزامی است.

درمان مسمومیت، با رقیق سازی بوسیله خوراندن شیر یا آب صورت می گیرد. رقیق سازی برای کودکان به میزان ۱۲۰ سی سی (نصف لیوان) و در مورد بزرگسالان یک لیوان پُر محسوب می شود. اگر فرد مسموم به علت استفراغ، مایعات را از بدن خارج نمود، می توان دوباره این کار را تکرار کرد و جای نگرانی وجود ندارد.

در صورت تماس چشمی، باید به مدت یک ربع کامل چشم را با آب ولرم یا نرمال شستشو داده و سپس حتماً به چشم پزشک برای معاینه مراجعه شود.

در صورت استنشاق، اختلال تنفسی متداول است و می توان با مراجعه به مکان هایی با هوای تازه و همچنین استفاده از اسپری سالبوتامول، به فرد مسموم کمک کرد. اما اگر اختلال تنفسی بیش از ۶ ساعت ادامه پیدا کرد، مراجعه به مراکز درمانی الزامی است. همچنین اگر تنفس فرد سریع و کوتاه و همراه با خس خس شده بود نیز ارجاع به پزشک ضروری می باشد.

اگر فرد مسموم، همزمان چند ماده شیمیایی را مخلوط کرده و در معرض گازهای حاصل از آن قرار گرفته باشد نیز ارجاع به پزشک الزامی است.

در ادامه به مسمومیت با چند ماده شیمیایی دیگر نیز اشاره کوتاهی خواهیم داشت:

  1. چاه بازکن ها: این دسته از ترکیبات بسیار خطرناک محسوب می شوند و فرد مسموم باید به سرعت به مراکز درمانی ارجاع داده شود. همچنین در مسمومیت با چاه بازکن ها نباید از روش رقیق سازی استفاده نمود.
  2. گاز پاک کن ها: از آنجا که درصد سود (سدیم هیدروکسید) در این ترکیبات بالای ۲ درصد است، بطور قطع مراجعه به پزشک الزامی است و در این موارد رقیق سازی باید انجام شود.
  3. کفشوی ها: این ترکیبات قلیایی بسیار قوی هستند و عملاً در مسمومیت خود علامت خاصی ایجاد نمی کنند. درمان مسمومیت فقط باید با رقیق سازی صورت بگیرد و سپس به مراکز درمانی ارجاع داده شود.
  4. شیشه پاک کن: ترکیب اصلی شیشه پاک کن ها الکل است که می تواند اتانول، ایزوپروپیل الکل و در بعضی موارد متانول باشد. هر موردی از مواجهه با شیشه پاک کن ها باید به سرعت به مراکز درمانی مسمومیت، ارجاع داده شود.
  5. جرم گیر کتری: فرمولاسیون این ترکیبات فرمیک اسید است و علائم مسمومیت متانول را ایجاد می کند. در این مورد ارجاع فوری الزامی است. همچنین در این موارد به علت افزایش جذب ترکیب، رقیق سازی نباید انجام شود.
عوارض و درمان مسمومیت با مواد شوینده

2 راه برای از بین بردن بوی دست بعد از استفاده از مواد سفید کننده

با استفاده از مواد طبیعی :

انتخاب خنثی کننده بوی وایتکس . بوی وایتکس به راحتی با مواد غذایی دارای حاوی اسید بالا از بین میرود .

از یکی از مواد زیر استفاده کنید :

  1. لیمو ترش
  2. لیمو شیرین
  3. پرتغال
  4. گریپ فروت
  5. سرکه
  6. گوجه ( از سس و دیگر مشتقات گوجه هم می توانید استفاده کنید )

دست خود را با پاک کننده بپوشانید . یکی از مواد بالا را انتخاب کنید و تمام دست خود را به مدت حداقل ۱ دقیقه به دستان خود بمالید .

دستان خود را با آب سرد آبکشی نمایید . اگر بوی وایتکس از بین رفت که دیگر لازم به انجام کاری نمیباشد اما اگر باز هم بوی آن باقی ماند به مرحله بعد بروید .

خیساندن دست . به مقدار مساوی از آب میوه های اسیدی یا سرکه را با آب مخلوط کنید و ۲ الی ۳ دقیقه دست خود را در آن خیس کنید .

درست کردن و استفاده از لایه بردار خانگی . مقداری دانه های خرد شده قهوه یا جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید و به مدت ۱ دقیقه دستان خود را لایه برداری کنید سپس با آب گرم آبکشی نمایید .

استفاده از عصاره گیاهی :

استفاده از اسانس . یکی از عصاره یا اسانس های زیر را انتخاب کنید :

لیمو

سپس یکی از روغنهای زیر را انتخاب کنید :

  1. روغن بادام
  2. روغن زیتون
  3. روغن آفتاب گردان

مخلوط کردن روغن با اسانس و استفاده آن . هر قطره اسانس یا عصاره را با ۳۰ میلی لیتر روغن مخلوط کنید و به دستان خود بمالید .

نکات و هشدارها :

  1. برای راحتی کار میتوانید یک لیمو را از وسط نصف کنید و مستقیما روی دستان خود بکشید .
  2. از شیر یا خمیر دندان نعنایی نیز میتوانید برای از بین بردن بوی سفید کننده استفاده نمایید .
  3. اسانس یا عصاره ها را مستقیما روی پوست نزنید .
  4. این مقاله برای از بین بردن بوی وایتکس از دست میباشد و روی بوی لباس و بوی وایتکس در خانه تست نشده است .

divider

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (23 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits