دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای از بین بردن بوی بد آکواریوم

چند ترفند اساسی جهت از بین بردن بوی بد آکواریوم

راه های مناسب برای از بین بردن بوی بد آکواریوم
25
زمان مطالعه: 7 دقیقه
داشتن آکواریوم نیاز به تخصص آنچنانی ندارد. تهیه ی آن امروز بسیار کم هزینه می باشد. نگهداری آن نیز بسیار آسان است و می تواند برای شما سرگرمی بی مانندی را فراهم کند.

از بین بردن بوی بد آکواریوم با چند روش ساده

یکی از راههای جلوگیری از بوی بد آکواریوم استفاده از نمک میباشد .شاید خیلی ها فکر کنند نمک فقط در آکواریوم های آب شور استفاده میشود اما باید بگویم که اینطور نیست و در آکواریوم های آب شیرین با توجه به حجم آب هم از نمک استفاده می کنیم . با دلگرم همراه شوید.

برای از بین بردن بوی بد آکواریوم چه کنیم؟

بوی بد در آکواریوم، یا به دلیل گاز آمونیاک است و یا به خاطر مدفوع ماهی ها (زیرا محل زندگی و مدفوع ماهی ها یکجا می باشد). برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، از فیلتر برقی استفاده گردد. ذغال کربن فعال شده بوی بد را جذب می کند و در نتیجه آکواریوم دیگر بوی بد نخواهد داشت.

با انجام توصیه های ذکرشده ، درتمیز نگه داشتن آکواریومتان و سالم نگه داشتن ماهی ها، موفق خواهید بود.

نشانه ها و دلایل بو گرفتن آب آکواریوم چیست؟

1 - آب کدر (کثیف)

آسانترین روش برای حل این مشکل، نصب فیلتر برقی و استفاده از آن است. نصب این فیلتر بسیار آسان است و آکواریوم را به طور خودکار تمیز می کند با این وجود باید فیلتر را هر چندوقت یک بار تمیز کنید.

این فیلتر باید 3 الی 4 هفته یکبار تمیز شود. جهت از بین بردن رنگ و بو و ناخالصی آب می توانید از ذغال کربن فعال شده استفاده نمایید.

راه حل مناسب :

یکی از راههای مناسب، تعویض قسمتی از آب یا سیفون می باشد.

  1. ابتدا سر شلنگ سیفون را در آکواریوم قرار می دهیم.
  2. به آرامی سر لوله شلنگ را می مکیم وآب و لجنی را که وارد آن شده، داخل یک سطل تخلیه می کنیم. اگر سیفون، پمپ داشته باشد می توانیم آن را فعال کنیم.
  3. سر شلنگ سیفون را می توان با دست در فاصله 2 سانتی متری از روی شن های آکواریم قرار داد، تا آنها نیز تمیز شوند. اگر خرده شن در سیفون گیر کند باید آن را از آکواریوم بیرون بیاوریم و شن را خارج کنیم.
  4. آب را تا اندازه 5 سانت از سطح آب تخلیه کنید و مجددا آب تمیز وارد آکواریم نمایید.

همچنین می توان از فیلتر به عنوان یک منبع اکسیژن، جهت ایجاد جریان در آب استفاده کرد زیرا فشار وارد شده به آب درون فیلتر باعث ایجاد جریان مناسب آب درآکواریوم می شود و به تمیزی آب نیز کمک می کند.

2 - رشد جلبک

روش های آسانی برای جلوگیری از رشد جلبک ها وجوددارد:

ماهی های جلبک خوار، نظیر کت فیش ها، یا لجن خوارها(Plecostomus) برای آکواریوم خود خریداری کنید. این ماهی ها ظاهر زیبایی ندارند، ولی در کاهش رشد جلبک نقش بسزایی ایفا می کنند و آکواریوم را تمیز نگه می دارند.

درمواردی که آکواریوم خود را ، نزدیک نور آفتاب قرار می دهید، رشد جلبک ها زیاد می شود اما با وجود ماهی های لجن خوار در آکواریوم، مشکلی برای آکواریومتان پیش نخواهد آمد ولی در غیر این صورت، خودتان باید هر چند وقت یک بار،آکواریوم را تمیز کنید.

همچنین توصیه می شود آکواریوم تان را در مکان آفتاب گیر قرار دهید تا به ماهیان، کمی آفتاب برسد. اگر چه هنگامی که آکواریوم در معرض نور خورشید قرار گیرد جلبک ها رشد می کنند ولی اگر ماهی لجن خوار (Plecostomus) داشته باشید آکواریومتان را تمیز نگه می دارند چون مقدار غذای مورد نیازشان را آنجا می یابند اما اگر ماهی لجن خوار نداشته باشید خودتان مجبورید هر چند وقت یکبار آکواریوم تان را تمیز کنید .

برای پاک کردن جلبک ها از شیشه آکواریوم، به یک کاردک مخصوص، نیاز دارید که در فروشگاه های لوازم آکواریوم به راحتی یافت می شود.

انواع مختلف کاردک در بازار موجوداست. برای مثال، کاردک آهنربایی باعث می شود که دست شما خیس نشود. اسفنج های پاک کننده (به جای کاردک) نیز موجودند که جهت استفاده از آنها باید دست را داخل آکواریوم ببرید.

هم چنین می توانید از داروهای ضد جلبک جهت از بین بردن جلبک ها نیز استفاده کنید.

3 - کدری آب

عوامل متعددی باعث کدر شدن آب می شوند:

یکی از عوامل، تغذیه بیش از حد ماهی ها است. باید به ماهی ها فقط روزی 3 الی 4 بار غذا دهید و در هر نوبت، میزان غذا باید به اندازه ای باشد که در طی 3 الی 5 دقیقه، همه آن خورده شود.

در غیر این صورت، باقی مانده غذا به سرعت در کف آکواریوم جمع می شود و منجر به آلوده شدن آب آکواریومتان می گردد

چند ترفند اساسی جهت از بین بردن بوی بد آکواریوم

نو کردن آب در هفته یا در ماه

همان گونه که می دانید ما هر روز در حال ریختن غذاهای مختلف به داخل آکواریوم هستیم. ماهی ها و گیاهان این غذاها را گرفته و استفاده می کنند. بعد از مصرف غذا و سوخت ساز آن در بدن ماهی و .... آنچه باقی مانده وارد آب می شود.

آکواریوم هایی که درست نگهداری می شوند و دائم در حال فیلتر شدن هستند، دارای باکتری هایی هستند که معمولاً این پسماند ها را مصرف می کنند و مقدار آن را در آب تعدیل می نمایند.

خیلی از این پسماند ها هم که توسط باکتری ها متلاشی نشده اند به وسیلۀ گیاهان جذب می شوند. امّا در نهایت این گیاهان و باکتری ها هم از مصرف پسماندها چیزی دیگر تولید می کنند که اضافه می ماند و البته، مواردی هست که توسط باکتری ها و گیاهان جذب نشود.

این اضافات برای ماهی ها سمّی خواهند بود و علاوه بر آن، آب را سنگین و اکسیژن گیری آن را کم می کند. شما با نو نمودن مقداری از آب از یک زمان تا زمان دیگر این موارد را کنترل می کنید.

اشتباه های رایج برای نگه داری از آب آکواریوم

1 - دیده شده گاهی کسانی آب آکواریوم شان را در مدت زمانی کمتر از یک هفته ( برای نمونه 3 روز یک بار ) نو می کنند. در این شرایط ماهی ها و گیاه های شما ناراحت خواهند بود؛ باکتری های مفید موجود در آب، فرصتی برای زایش و زیاد شدن نخواهند داشت.

2 -نو کردن آب به ندرت انجام داده می شود. دیده شده افرادی به نظر خود نیازی به نو کردن آب نمی بینند و این کار را بیهوده قلمداد می کنند. یا برخی دیگر آب را در هر 3 ماه یک بار و یا در بازۀ زمانی دیگری نو می کنند و در عوض مقدار بیشتری را عوض می کنند.

برای نمونه نصف آب را در هر 3 ماه، نو می کنند. با این کار مقدار زیادی سموم مختلف در آب انباشته می شود و هنگامی که مقدار زیادی از آب را نو می کنید، ناگهان شرایط آب تغییر می کند؛ پس با دو مورد روبرو خواهیم شد.

یکی این که در زمانی که سموم در آب انباشته می شوند آسیب زیادی به ماهی و گیاه می رسد.

دیگر آن که با ورود آب جدید به مقدار زیاد، ماهی ها ناگهان دچار استرسی می شوند که ناشی از این ناهمگونی ناگهانی است.

این شرایط اگر در همان لحظه، ماهی شما را نکشد، عمر آن را بسیار کم، زایش آن را دچار اشکال و شادابیش را کم می کند.

دقت کنید که نگهداری از آکواریوم یک سرگرمی است که با گذاشتن چند ساعت زمان در هفته بهترین آرامش را به شما خواهد داد.

اگر این زمان کم را هم ندارید، بهتر است از نگهداری ماهی صرف نظر کنید.

چند ترفند اساسی جهت از بین بردن بوی بد آکواریوم

بیشتر بخوانید :

شرایط نگهداری ماهی در آکواریوم را میدانید؟

۶ راه درمان و پیشگیری بیماری سفیدک در ماهی و آکواریم

معرفی آکواریوم اصفهان و اطلاعات مورد نیاز برای بازدید و خرید بلیط

نکات مهم جهت جلوگیری از ایجاد بوی بد آکواریوم

  • برای تمیز کردن آکواریوم نباید از صابون یا هر مواد شوینده دیگری استفاده کنید، زیرا اثرات این مواد حتی پس از شستن آنها با آب گرم باقی خواهد ماند.
  • برای تمیز کردن آکواریوم از محلول آب گرم و نمک استفاده کنید، پس از شستشوی آکواریوم مطمئن شوید که نمک اضافی روی شیشه آن باقی نمانده باشد.
  • هر ماه حدود 20% از آب را تعویض کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (25 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits