دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات مهم در مورد پد بهداشتی که باید بدانید
5
زمان مطالعه: 9 دقیقه
هنگام خرید پد بهداشتی چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟ پد بهداشتی یا همان (نوار بهداشتی) برای سلامت خانم ها بسیار دارای اهمیت است ، در این مقاله به نکات مهمی که باید قبل از خرید و استفاده پد بهداشتی بدانید اشاره کرده ایم.

پد بهداشتی دستمالی است که از نظر ظاهری شبیه پوشک نوزاد ولی کوچکتر از آن است که زنان در زمان قاعدگی از آن استفاده می‌کنند .با فروشگاه لوازم آرایشی میس و مستر تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به تمامی همه آنچه باید در مورد پدهای بهداشتی بدانید، آگاه شوید.

نوار بهداشتی و تاریخچه آن

پدهای بهداشتی مدرن معمولاً استریل هستند و از پوششی از الیاف مصنوعی و پنبه‌ای ساخته شده‌اند که قدرت جذب مایعات در آن‌ها بسیار زیاد است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که پدهای بهداشتی مدرن امروزی را مدیون جنگ جهانی اول هستیم. قبل از شروع جنگ، یک شرکت کوچک آمریکایی به نام "کیمبرلی کلارک" ماده‌ای به نام سلوکتون را اختراع کرد. در سال ۱۹۱۴، با بررسی گیاه‌ و خمیر کاغذ در کشورهای اسکاندیناوی، آلمان و اتریش ماده‌ای کشف شد که قدرت جذب آن پنج برابر پنبه بود. هزینه این ماده می‌توانست در صورت تولید انبوه، نصف هزینه پنبه شود.

پس از وارد شدن آمریکا در جنگ در سال 1917، این شرکت با سرعت سرعت۳۸۰ تا۵۰۰ متر در دقیقه شروع به تولید پنبه‌های اختراعی خود برای پانسمان‌های جراحی کردد. اما پرستارهای صلیب سرخ در میدان جنگ به مزایای آن برای استفاده شخصی و بهداشتی خویش پی بردند و نهایتا همین استفاده غیر رسمی بود که دلیل اصلی بخت خوش این شرکت شد.

پس از پایان جنگ در سال 1918، وققه‌ای موقت در کسب و کار این شرکت ایجاد شد؛ زیرا که مشتریان اصلی شرکت، یعنی ارتش و صلیب سرخ، دیگر به این محصول احتیاجی نداشتند. ابتکار جالب شرکت کلارک بازخرید مازاد این نوع پنبه‌ها بود تا بتواند بازار جدیدی برای کسب و کار خود ایجاد کنند.

با توجه به گفته‌های این شرکت، بعد از دوسال مطالعه، یعنی در اکتبر ۱۹۲۰ از سلکتون محصولی با نام کتکس (مخفف دو کلمه کتان و پارچه) ایجاد کردند که بسیار شبیه به پد بهداشتی امروزی بود.

انواع پدهای بهداشتی و نوار بهداشتی

انواع پدهای بهداشتی:

پدهای یکبار مصرف: این پدها، مخصوص استفاده در شب هستند و با لایه‌ای نازک و بلند ساخته شده است. ظریف بودن آنها باعث می‌شود که وجود آنها را در لباس زیر خود احساس نخواهید کرد. این دسته از پدها، برای دوران پیش از قاعدگی یا روزهای پایانی مناسب است. این مدل از پدهای بهداشتی خود به انواع، پدهای معطر، ساده، سایز بزرگ و کوچک تقسیم بندی می‌شوند.

پدهای قابل شستشو: در گذشته خانم‌ها از پارچه‌های پنبه‌ای برای دوران قاعدگی خود استفاده می‌کردند که این امر امروزه نیز به شکل متفاوت‌تری دنبال می‌شود. این دسته از پدها پس از هر بار مصرف باید به دقت شسته شوند و سپس در برابر نور آفتاب خشک گردند، در صورت عدم وجود نور خورشید، باید حتما با اتو خشک شوند.

نوعی دیگری از پدهای قابل شستشو، پدهای پارچه‌ای تولیدات کارخانه‌ای است که بیشتر مناسب بانوانی است که حساسیت‌های شدیدی به نوار بهداشتی ‌های پنبه‌ای دارند.

تامپون فنجان قهوه‌ای: نوعی دیگری از پدهای بهداشتی قابل شتشو است که بیشتر مناسب آن دسته از بانوانی است که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های خود هستند. این نوع پد، نوار بهداشتی قیفی شکل و ساخته شده از مواد سیلیکونی است که انعطاف بالایی دارد. پس از جمع شدن خون در کاسه آن، می‌توانید با خالی کردن خون، دوباره از آن استفاده نمایید.

بهتر است هر 10 ساعت یکبار، آن را بشویید. توصیه ما به شما آن است که قبل از استفاده در آب جوش قرار دهید تا به خوبی نرم و منعطف شود.

پد بهداشتی تینکس: این نوع پد دقیقا مانند لباس زیر شماست با این تفاوت که دارای پد مخصوص و بسیار نازک و با قابلیت جذب بالا داخل لباس زیر قرار داده شده، که مانع از نشت خون می‎شود.

نوار بهداشتی معمولی: این مدل از پدها، همان پدهای روتینی است که بیشتر خانم‌ها در زمان قاعدگی از آن استفاده می‌کنند و به دسته‌های زیر طبقه بندی می‌شوند: پد بهداشتی مشبک، ساده، بال‌دار و بدون باله. پدهای بهداشتی بال‌دار به دلیل باله‌های بلند آن به سادگی بر روی لباس زیر شما فیکس می‌شود. بنابراین، برای استفاده در زمان‌هایی که خارج از منزل هستید، گزینه مناسبی به شمار می‌آیند.

پد بهداشتی سوپر: این مدل از پدها، قدرت جذب بالایی دارند. بنابراین، در 3 روز اول قاعدگی انتخاب مناسبی‌اند. برخی از برندها، این مدل از پدها را کمی از انواع نرمال بلندتر، ضخیم‌تر و حجیم‌تر تولید می‌کنند. به همین دلیل بهتر است همراه با لباس‌های تنگ استفاده نشود.

پدهای شب: این مدل از پدها، پهن‌تر و بلندتر از پدهای معولی‌اند تا از نشتی خون در شب هنگام و زمان خواب جلوگیری نمایند. همچنین به دلیل قدرت جذب بالا، نیازی به تعویض آنان در شب نخواهید داشت.

پد روزانه: این مدل از پدها، نوارهای بهداشتی نازک‌تر و کم جذب‌ترند و در 2 نوع عطری و غیرعطری تولید می‌شوند. این پدها در اواخر قاعدگی یا برای جذب ترشحات روزانه استفاده می‌شود.

پدهای پس از زایمان: این پدها، از اندازه‌های معمولی نوار بهداشتی بسیار بزرگ‌تر و جاذب‌ترند. به همین علت است که بهترین گزینه برای جلوگیری از نشت خون پس از زایمان به شمار می‌آید.

نکات مهم در مورد پد بهداشتی که باید بدانید

نکات مهم در مورد پد بهداشتی

نوارهای بهداشتی باید با توجه به میزان و شدت خونریزی انتخاب شوند.

باید هر 4 ساعت یکبار، نوار بهداشتی خود را عوض کنید، حتی اگر پد شما تمیز و خشک باشد. چناچه این عمل را انجام ندهید باعث عفونت در میکروارگانیسم شما می‌شود. در صورت زیاد بودن جریان خونریزی، باید پد خود را هر 2 ساعت یکبار تعویض کنید. جمع شدن خون بر روی پد بهداشتی سبب بوی بسیار بد خواهد شد. بنابراین لازم است قبل از آنکه میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های در مهبل سبب پخش سریع حرارت و رطوبت شوند، آن‌را عوض نمایید.

شما باید کاملا به این موضوع واقف باشید که مواد تشکیل دهنده پدهای بهداشتی کاملا شیمیایی‎اند و می‌توانند به راحتی سبب ایجاد بیماری‌های پرخطر و عفونت‌های مختلف شوند. دیوکسین (Dioxin) موجود در پدهای بهداشتی به راحتی سبب رشد بافت‌های غیرطبیعی در ناحیه تناسلی می‎شوند. همچنین ریون (ابریشم مصنوعی) که برای قابلیت جذب بالا استفاده می‌شود، دارای مواد شیمیایی و البته سمی است.

دیوکسین را سمی بسیار قوی برای سلول‌های بدن می‌دانند که سبب بروز انواع سرطان به ویژه سرطان سینه می‌شوند. دانستن این نکات، اهمیت استفاده از نوار بهداشتی جنس مرغوب و اثر آن بر روی سلامتی را برایتان کاملا روشن خواهد ساخت.

نکات بهداشتی مربوط به زمان قاعدگی

  • پد بهداشتی باید هر 4 ساعت یکبار عوض شود.
  • از لباس زیر نخی مناسب استفاده کنید.
  • لباس زیر را در نورخورشید آویزان کنید و با اتو ضد عفونی کنید.
  • برای شستن لکه‌های خون در لباس زیر خود، از آب سرد و صابون استفاده کنید.
  • همیشه در کیف دستی خود یک پد بهداشتی و لباس زیر نخی همراه داشته باشید.

متاسفانه بسیاری از بانوان این باور غلط را دارند که حمام کردن در دوران قاعدگی خطرناک است. باید بدانید که محیط خون آلود دستگاه تناسلی، محیطی مناسب برای رشد میکروب‌ها را فراهم می‌آورد. بنابراین، حمام کردن در این دوره، برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی لازم و ضروری است.

 هنگام خرید پد بهداشتی چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟

هنگام خرید پد بهداشتی چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟

  • قدرت جذب: اولین فاکتوری که در انتخاب هر پد بهداشتی مهم است، قدرت جذب آن است. خون جذب شده باید در لایه میانی پد محفوظ ماند و در اثر فشار به سطح بازنگردد. هر چه رنگ خون در پد تیره تر باشد، به معنای این است که عمل جذب به خوبی انجام شده است.
  • بال دار یا بدون بال: انتخاب این مدل بسته به سلیقه و انتخاب شماست. اما نوع پدهای بال‌دار به دلیل اینکه محکم به لباس زیر شما میچسبند، انتخاب مناسبی برای زمان‌هایی است که بیرون از منزل هستید.
  • اندازه و ضخامت: این مورد باید با توجه به میزان خونریزیتان انتخاب کنید. بهتر است برای دو یا سه روز اول قاعدگی از پدهای ضخیم استفاده شود.
  • پنبه‌ای یا مشبک: انتخاب هر یک، کاملا سلیقه‌ای است. پدهای مشبک جاذب بهتری‌اند اما باعث ایجاد حساسیت در برخی می‌شود. برخی نیز با مدل‌های پنبه‌ای راحت‌ترند.
  • نرمی و لطفات: سطح یک پد بهداشتی باید کاملا نرم و لطیف باشد تا پوست را دچار قرمزی و خارش نکند. پدهای پنبه‌ای از این لحاظ، گزینه‌ای بهتری‌اند.
  • سطح تنفس: یک پد خوب باید قابلیت عبور هوا داشته باشدتا از حبس عفونت و قارچ جلوگیری کند.

از کجا پد بهداشتی مرغوب و با کیفیت تهیه کنیم؟

برای خرید نوار بهداشتی مرغوب و با کفیت می‌توانید به فروشگاه اینترنتی میس و مستر مراجعه نمایید. در این فروشگاه، انواع پدهای بهداشتی با قیمت‌های مناسب در دسترس همگان است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

المیرا | ۱ ماه پیش
مرسی از مطالب خوبتون در باره پد بهداشتی بانوان . خیلی کامل بود
0
0

hits