دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حقایقی عجیب درباره خونریزی واژینال و درمان این عارضه
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خونریزی واژینال نامنظم؛دوره قاعدگی که بیش از حد مکرر و غیرمعمول مکرر می تواند ناشی از برخی بیماری های جنسی باشد که موجب التهاب در رحم می شوند.

درباره خونریزی واژینال چه می دانید ؟

  1. خونریزی عادی واژینال همچنین منوره نامیده می شود. پروسه ای که منوره اتفاق می افتد، قاعدگی نامیده می شود.
  2. برای تعیین اینکه آیا خونریزی غیرطبیعی است و علت آن، پزشک باید به 3 سوال جواب دهد: آیا زن باردار است؟ علت خونریزی چیست؟ آیا در دوره تخمک گذاری است؟
  3. خونریزی غیرطبیعی واژینال در زنانیکه معمولا به تخمک گذاری می رسند، اغلب شامل خونریزی بیش از حد، مکرر، نامنظم است.
  4. علل بسیاری از خونریزی غیرطبیعی واژن است که با تخمک گذاری نامنظم همراه است.
  5. شاید علت خونریزی وجود کیست یا فیبروم باشد.
  6. یک زن که دارای دوره های نامنظم قاعدگی است نیاز به معاینه فیزیکی دارد با و باید تیروئید و پستان و لگن و رحم او تحت آزمایش قرار بگیرد.
  7. درمان خونریزی نامنظم واژینال بستگی به علت اصلی دارد. پس از تشخیص علت، پزشک تصمیم می گیرد که در واقع درمان لازم باشد.

خونریزی طبیعی واژینال به علت تغییرات هورمونی سیکل رخ می دهد. تخمدانها منبع اصلی هورمونهای زنانه هستند که کنترل رشد بدن زن مانند سینه، شکل بدن و موهای بدن را کنترل می کند. هورمون ها همچنین چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند.

تخمدان یکی از جفت غدد لنفاوی در زنان است. آنها در لگن قرار دارند، یکی در هر طرف رحم. هر تخمدان در مورد اندازه و شکل یک بادام است. تخمدان تخم مرغ (تخم مرغ) و هورمون های زن را تولید می کند. در طول هر دوره ماهیانه ماهانه، یک تخمک از یک تخمدان آزاد می شود. تخم مرغ از طریق تخمدان به داخل رحم حرکت می کند.

اگر بارداری رخ ندهد، چرخه به پایان می رسد با ریزش بخشی از پوشش داخلی رحم، که منجر به قاعدگی می شود.

خونریزی غیرطبیعی واژینال جریان خون از مهبل است که در زمان اشتباه در طول ماه یا درمیزان نامناسب رخ می دهد.

1. آیا زن در طول بارداری دارای خونریزی غیرطبیعی واژن است؟

بسیاری از خونریزی غیرطبیعی واژینال در دوران بارداری در اوایل بارداری رخ می دهد که زن متوجه نمی شود که باردار است. بنابراین، خونریزی نامنظم جدید ممکن است نشانه ای از بارداری بسیار زود، حتی قبل از اینکه یک زن از وضعیت خودآگاه باشد اتفاق می افتد.خونریزی واژینال در دوران بارداری همچنین می تواند با عوارض حاملگی همراه باشد، مانند سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی

2. الگوی خونریزی غیرطبیعی واژن چیست؟

مدت زمان، فاصله و مقدار خونریزی واژینال ممکن است نشان دهنده نوع غیرطبیعی بودن خونریزی باشد.

یک دوره غیر طبیعی خونریزی قاعدگی می تواند بیش از حد از یک دوره (هیپرمنوره) یا بیش از حد کوتاه مدت (hypomorrhea) باشد.

فاصله خونریزی ممکن است به طرق مختلفی غیر طبیعی باشد. دوره های قاعدگی یک زن می تواند بیش از حد رخ دهد (پلی مونوره)

حقایقی عجیب درباره خونریزی واژینال و درمان این عارضه

3. آیا زن تخمک گذاری می کند؟

معمولا تخمک هر ماه در یک فرایند تخمک گذاری آزاد می شود. تخمک گذاری عادی برای دوره های منظم قاعدگی ضروری است. سرانجام مشخص است که یک زن به طور طبیعی تخمک گذاری می کند .

از جمله دوره های قاعدگی منظم ، تخلیه واژن واژینال تا حد ممکن بین دوره های قاعدگی و نشانه های ماهانه از جمله حساسیت سینه ، احتباس مایعات ، گرفتگی قاعدگی ، درد پشت و تغییرات خلقی .

در صورت لزوم ، پزشکان از آزمایش خون هورمون (سطح پروژسترون) ، تست دمای روزانه بدن یا به ندرت، نمونه برداری از رحم (بیوپسی اندومتری) را برای تعیین اینکه آیا یک زن به طور معمول تخمک گذاری می شود یا نه.

چه شرایطی باعث خونریزی غیرطبیعی واژن در زنانی که به طور منظم تخمک گذاری می کنند می شوند؟

خونریزی غیرطبیعی واژن در زنان که به طور منظم تخمک گذاری می کنند، اغلب شامل خونریزی بیش از حد ، مکرر ، نامنظم یا کاهش می یابد. بعضی از شرایط مشترک که هر یک از این علائم را تولید می کنند، در زیر بحث شده است.

مننژيژيهاي خوش خيم (غير سرطاني) عبارتند از:

  1. فیبروئید های رحم (تومورهای خوش خیم عضلات صاف؛ این نوع تومور به عنوان لیومیوم شناخته می شود)
  2. پولیپ آندومتر (رشد خوش خیم کوچک که به رحم منتهی می شود)
  3. آدنومایوز (وجود بافت پوشش رحمی در دیواره عضلانی رحم)
  4. وسایل داخل رحمی (IUD)
  5. عملکرد ضعیف تیروئید (کم کاری تیروئید)
  6. لوپوس اريتماتو سیستمیک اختلالات خودایمنی
  7. اختلالات لخته شدن خون مانند اختلالات خونریزی ارثی
  8. •برخی از داروها، به ویژه آنهایی که با لخته شدن خون مواجه هستند

چه چیزی باعث خونریزی غیرطبیعی واژینال در دوران بارداری می شود؟

بسیاری از زنان خونریزی واژینال در دوران بارداری دارند. بعضی از مطالعات نشان می دهد که تا 30٪ زنان باردار برخی از موارد خونریزی واژینال را در حین بارداری تجربه می کنند. خونریزی واژینال در دوران بارداری با دوقلوها و سایر حاملگیهای چندگانه نسبت به بارداریهای تک تک (بارداری با یک جنین) رایج است.

گاهی اوقات زنان در دو هفته اول بارداری ، معمولا در دوران قاعدگی مورد انتظار، میزان خونریزی بسیار کمی را تجربه می کنند. این خونریزی جزئی گاهی اوقات به عنوان "خونریزی لانه گزینی" نامیده می شود . پزشکان به طور خاص نمی دانند چه چیزی سبب خونریزی می شود، اما ممکن است به علت تخم گذاری تخم ریزی شده در دیواره رحم رخ دهد.

چگونه خونریزی نامنظم واژینال درمان می شود؟

درمان خونریزی نامنظم واژینال بستگی به علت اصلی دارد. پس از تشخیص علت، پزشک تصمیم می گیرد که در واقع درمان لازم باشد. گاهی اوقات همه چیز مورد نیاز است که علت های خطرناک را رد کند و تعیین کند که خونریزی نامنظم واژینال به اندازه کافی زن برای اعتیاد به دارو یا درمان موثر نیست. اگر مشکلات تیروئید ، کبد ، کلیه یا لخته شدن خون کشف شود ، درمان به سمت این شرایط هدایت می شود

  1. اگر علت خونریزی فقدان تخمک گذاری (انقباض) باشد، پزشکان ممکن است پروژسترون را به صورت فواصل منظم تجویز کنند یا یک ضد بارداری خوراکی حاوی پروژسترون برای دستیابی به تعادل هورمونی مناسب به بیمار بدهند. این درمان به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان رحم را در زنانی که تخمک گذاری نمی کند ، کاهش می دهد.
  2. اگر علت خونریزی نامنظم واژینال یک تغییر در پوشش رحم باشد، داروهای پروژسترون ممکن است تجویز شود تا میزان تولید بافتهای انسدادی رحم را کاهش دهد.
  3. هنگامی که یک زن بدون مداخله کمتر از شش ماه و خونریزی نامنظم داشته باشد ممکن است علت آن باشد که او نزدیک به یائسگی است. در طی این انتقال، یک زن بعضی از داروهای ضد بارداری خوراکی برای ایجاد یک الگوی خونریزی منظم برای ارائه روشهای جلوگیری از بارداری تا زمانیکه او یائسگی (به عنوان 12 ماه بدون دوره قاعدگی تعریف می شود) و برای از بین بردن گرفتگی ها ارائه می شود. زنانی که به دلیل خونریزی نامنظم ناشی از یائسگی هستند ممکن است مشاوره یائسگی را در صورت داشتن علائم ناراحت کننده دریافت کنند.
  4. اگر علت خونریزی نامنظم واژینال پولیپ یا سایر بیماری های خوش خیم باشد، گاهی اوقات از نظر جراحی برای کنترل خونریزی از بین می روند زیرا آنها نمی توانند با دارو درمان شوند.
  5. اگر علت خونریزی عفونت باشد، آنتی بیوتیک ها ضروری هستند. خونریزی در دوران بارداری نیازمند بررسی سریع توسط متخصص زنان و زایمان است. آندومتریوز می تواند با داروها و یا جراحی (مانند لاپاروسکوپی) درمان شود
  6. گاهی اوقات علت خونریزی بیش از حد بعد از اتمام آزمایش مشخص نیست (خونریزی غیر طبیعی رحم). در این موارد، ضد بارداری خوراکی می تواند کنترل چرخه و کاهش خونریزی را بهبود بخشد.
  7. اگر خونریزی بیش از حد باشد و نمی تواند با دارو کنترل شود، یک روش جراحی به نام dilation و curettage (D & C) ضروری است. علاوه بر کاهش خونریزی بیش از حد، D & C بافتی را فراهم می کند که می تواند برای اطلاعات اضافی مورد بررسی قرار گیرد که می تواند ناهنجاری های رحم را از بین ببرد.
  8. گاهی اوقات هیسترکتومی ضروری است زیرا داروهای هورمونی نمی توانند خونریزی بیش از حد را کنترل کنند. با این حال، مگر اینکه علت پیش سرطانی یا سرطانی باشد، این جراحی فقط باید گزینه ای باشد پس از آنکه راه حل های دیگر مورد آزمایش قرار گرفت

divider

بیشتر بخوانید :

آیا لیزر درمانی به خشکی واژینال و ادرار پس از یائسگی کمک می کند؟

کاندیدیاز واژینال عامل خارش،سوزش و ترشحات تناسلی در خانم ها

ترجمه شده توسط :

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits