دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فلوشیپ چیست ؟ چند نوع دارد و چه فرقی با فوق تخصص دارد ؟
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فلوشیپ که فارسی واژه ی انگلیسی “Fellowship” است این اصطلاح در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به معنی دوره ای تکمیلی و تخصصی است که معمولا دوره ای بیش از یک سال بوده و برای بیشتر رشته ها در کشورهای امریکا و کانادا برگزار می شود.

فلوشیپ چیست ؟

قبل از پرداختن به موضوع فلوشیپ ارتودنسی جراحی، باید درباره خود واژه ی فلوشیپ توضیحاتی بدهیم.فلوشیپ چیست؟ فلوشیب درپزشکی به دوره ی آموزشی کوتاه مدتی گفته می شود که در زمینه ی تخصصی خاصی برگزار می گردد.

به طور کلی فلوشیپ در پزشکی به دوره های تکمیل رزیدنسی گفته می شود که پس از دوره ی تخصصی انجام می گیرد. این دوره بسته به نوع اساتید متفاوت است ولی حدودا 18 ماه طول می کشد.دوره های فلوشیپ تخصص محسوب نمی شوند و فقط برای ارتقا دانش و مهارت گذرانده می شوند.

گفته می شود این دوره ها تنها در صورتی اعتبار دارد که پزشک مدرک معتبر دریافت کرده باشد.فلوشیپ های دندانپزشکی معمولا شامل فلوشیپ ایمپلنت، فلوشیپ پروتزهای فک و صورت، فلوشیپ ارتوجراحی و فلوشیپ میکر جراحی و … می باشد.

فلوشیپ با تخصص چه تفاوتی دارد ؟

همانطور که اشاره شد فلوشیپ به دوره ای گفته می شود که پس از تخصص انجام می شود و در صورتی اعتبار دارد که فرد مدرک آن را از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده باشد.

فلوشیپ تخصصی با فلوشیپ فرق دارد. در فلوشیپ تخصصی فرد دوره ی فوق تخصص خاصی را می گذراند ولی در دوره ی فلوشیپ یک مدت کوتاه را می گذراند.

ارتودنسی و جراحی ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی یک تخصص خاص در رشته ی دندانپزشکی است که پس از اتمام دوره ی دندانپزشکی عمومی، بین 3 تا 4 سال طول می کشد و در طی آن انواع درمان های ارتودنسی ثابت و متحرک آموزش داده می شود.

متخصص ارتودنسی علاوه بر ردیف کردن دندان ها ارتوپد صورت نیز هستند و انواع ناهنجاری های رشد فک و صورت را درمان می کنند.

یک دندانپزشک ساده نمی تواند درمان های مربوط به ارتودنسی را انجام دهد و برای این کار نیاز به متخصص و جراح ارتودنسی است.

برای تحصیل در این دوره پزشک باید در امتحان ورودی شرکت کند.ارتو جراحی ( ارتوگناتیک) به نوعی از جراحی گفته می شود که به منظور اصلاح بی نظمی های فک، دندان و صورت انجام می شود.

در درمان ارتوگناتیک، بیمار علاوه بر ارتودنسی به جراحی نیز نیاز دارد. مثلا در بیمارانی که با مشکل جلو زدن یا عقب بودن شدید فک مواجه هستند درمان ارتودنسی به تنهایی کافی نیست و برای اخذ نتایج خوب و دلخواه نیاز به جراحی وجود دارد.

فلوشیپ چیست

فلوشیپ ارتودنسی جراحی چیست؟

همانطور که در بالا یادآور شدیم به دوره های کسب دانش و مهارت پس از دوره ی تخصص، فلوشیپ گفته می شود.رشته های تخصصی عموما شامل 10 گرایش می باشند که برای گذراندن هر یک از این تخصص ها می بایست 3 تا 5 سال برای به تحصیل در این رشته پرداخت.

برای برای گذراندن دوره فلوشیپ ارتودنسی نیاز به دوره ی یک تا یک سال و نیم می باشد و پزشکان می بایست تخصص قبلی را دریافت کرده باشند.

انواع فلوشیپ

فلوشیپ به خودی خود شامل دوره های متفاوت در زمینه های مختلفی می شود که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلوشیپ پروتز فک و صورت
  • فلوشیپ ایمپلنت
  • فلوشیپ ارتوسرجری
  • فلوشیپ میکرو جراحی

فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص ؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری پیش می آید این است که فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص؟ پاسخ با توجه به توضیحات بالا کاملا واضح است. کسی که در دوره فوق تخصص پذیرفته شده و پس از گذراندن دوره 2 تا 3 ساله مدرک فوق تخصص دریافت می کند، اما کسی که در یکی از مباحث اصلی تخصص خود دوره 3 ماهه تا دو ساله فلوشیپ پزشکی را به صورت آبزرورشیپ می گذراند تنها مدرک و گواهی گذراندن این دوره را دریافت می کند. طبیعی است که ارزش فوق تخصص اصلا با دوره فلوشیپ قابل قیاس نیست.

کسی که دوره های فلوشیپ پزشکی در خارج از کشور را می گذراند، هرگز مدرکی معادل ارزش دوره فلوشییپ را دریافت نمی کند. اما کسانی که دوره فلوشیپ پزشکی در کانادا، استرالیا، آلمان، انگلیس، اتریش، نیوزلند و سایر کشورهای پیشرفته را می گذرانند، می توانند علم و دانش تئوری و عملی خود را بشدت به روز کنند. زیرا در این کشورهای پیشرفته جدید ترین متدهای درمانی در مراکز درمانی و بیمارستان های علوم پزشکی به کار برده می شود که می تواند باعث به روز شدن علم و دانش پزشکان و دندانپزشکان عزیز کشورمان شود.

همچنین در این کشورهای پیشرفته جدید ترین و مدرن ترین تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا صنعت تجهیزات پزشکی در این کشورهای پیشرفته در سطح بسیار بالایی است. از این رو شرکت کنندگان در دوره فلوشیپ پزشکی در استرالیا، کانادا، نیوزلند، اتریش، آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای پیشرفته امکان آشنایی با جدید ترین تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به کار رفته در تخصص خود را پیدا کرده و طریقه کار با آن ها را نیز به صورت آبزرور یاد می گیرند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits