دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گرفتن مایع نخاع چه دلایلی دارد؟
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مایع مغزی نخاعی و LP چیست؟ آب نخاع برای چه مواردی کشیده می‌شود؟ مایع مغزی-نخاعی نرمال حاوی تعداد کمی گلبول سفید است و فاقد گلبول قرمز است.

چرا آب کمر گرفته می شود؟

مایع مغزی نخاعی (به انگلیسی: Cerebro Spinal Fluid)، که در اصطلاح پزشکی سی.اس.اف نام دارد مایعی شفاف و بدون رنگ موجود در مغز و نخاع است. این مایع دارای وزن مخصوص برابر ۱٫۰۰۷ می‌باشد و در شبکهٔ کوروئید بطن‌ها یا ونتریکول‌های مغزی تولید می‌شود.

این مایع، به عنوان یک بالشتک یا بافر برای مغز عمل می‌کند و ارائه حفاظتی اولیه و مکانیکی و نیز ایمونولوژیک برای مغز در داخل جمجمه را فراهم نموده و نیز نقشی حیاتی در سیستم خودتنظیم مغز در جریان خون مغزی را ایفا می‌کند.

جرم مخصوص مغز و مایع مغزی-نخاعی تقریباً باهم برابر است (تنها حدود ۴ درصد تفاوت)، به‌طوری‌که مغز به آسانی در مایع شناور است. اعمال هرگونه ضربه خفیف تا متوسط به سر باعث حرکت هم‌زمان کل مغز به همراه جمجمه می‌شود و هیچ قسمت از مغز بر اثر ضربه دچار تغییر شکل لحظه‌ای نمی‌گردد.

علت گرفتن مایع CSF

گزارش‌های آزمایشگاهی مربوط به تجزیه مایع مغزی-نخاعی، معمولاً ارائه دهندهٔ اطلاعاتی در زمینهٔ رنگ، وزن مخصوص، شمارش پروتئین‌ها، شمارش گلبول‌های سفید، گلوکز و الکترولیت‌های دیگر هستند. به علاوه مایع مغزی نخاعی ممکن است از نظر وجود ایمونوگلوبین‌ها یا لاکتات نیز آزمایش شود.

مایع مغزی-نخاعی نرمال حاوی تعداد کمی گلبول سفید است و فاقد گلبول قرمز است. حجم این مایع که از رگهای خونی بافت مغز منشا می‌گیرد بین ۱۵۰ - ۸۰ میلی لیتر متغیر است. عدم باز جذب این مایع و تجمع آن در بطن‌های مغزی منجر به شرایطی به نام هیدروسفالی می‌گردد که می‌تواند باعث آسیب پارانشیم مغز گردد.

علت گرفتن مایع مغزی نخاعی

در چه مواردی مایع مغزی نخاعی گرفته می شود؟

گرفتن مایع مغزی نخاعی چه علتی دارد؟

پونکسیون کمری (LP)، روشی است که در آن پزشک نمونه ای از مایع اطراف نخاع می گیرد. طناب نخاعی، دسته ای از اعصاب است که از قاعده مغز تا پشت کشیده میشود.

مغز و طناب نخاعی توسط مایعی به‌نام مایع مغزی نخاعی احاطه شده‌اند. این مایع (CSF) مانند بالشتکی از مغز و نخاع محافظت می کند. بررسی این مایع برای تشخیص بعضی از بیماری ها مانند عفونت مغز و خون ریزی مغزی کمک کننده است.

دلایل اصلی گرفتن مایع مغزی نخاعی

علت گرفتن مایع مغزی نخاعی چیست؟

چرا گرفتن مایع مغزی نخاعی در خواست می شود؟

پزشک ممکن است برای کنترل مشکلات مغز یا نخاع درخواست این بررسی را نماید. بعضی از نمونه های آن عبارتند از:

  • عفونت مغز یا نخاع (مننژیت)
  • خونریزی مغزی
  • بیماری ام اس (MS) که سبب مشکلات بینایی، بی حسی و سوزن سوزن شدن، ضعف عضلانی و سایر مشکلات میشود.
  • سرطانی که به بافت های اطراف مغز یا نخاع گسترش یافته است.

مراقبت و توصیه ایمنی برای بیماران مبتلا به ام اس

بعضی از اوقات، پزشکان LP را برای رساندن مستقیم داروها به ناحیه اطراف نخاع انجام می دهند مانند دارو های:

  • بی حسی (بلوک درد مانند زایمان یا جراحی)
  • داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی)
  • آنتی بیوتیک‌ها

روش انجام گرفتن مایع مغزی نخاعی

مراحل انجام مایع مغزی نخاعی چگونه است؟

گرفتن مایع مغزی نخاعی LP چگونه انجام میشود؟

اگر شما دارویی مانند آسپیرین، رقیق کننده خون یا ضد لخته شدن خون مصرف می کند به پزشک اطلاع دهید. این داروها خطر خونریزی را زیاد می کنند. شما در وضعیت خوابیده به پهلو یا نشسته قرار داده میگیرید، گردن خم شده و پاها در شکم جمع می شوند. در نتیجه، پشت قوسی شبیه “C” پیدا می کند. در این روش باید تا حد امکان آرام و بی حرکت باشید.

در این وضعیت، پزشک ناحیه تحتانی پشت را تمیز می کند. سپس سوزنی را بین مهرها وارد می کند. سوزن از پوست و بافت های اطراف نخاع گذشته و به فضایی که با مایع نخاع پر شده است می رسد. این روش در قسمت پایین پشت، زیر جایی که نخاع تمام می شود انجام می گیرد. پس از پایان کار، ممکن است نیاز باشد نیم ساعت یا بیش تر دراز بکشید.

آسپرین های گیاهی : خوراکی های مناسب و جایگزین آسپرین

عوارض گرفتن مایع مغزی نخاعی

گرفتن مایع مغزی نخاعی چه خطراتی دارد؟

عوارض گرفتن مایع مغزی نخاعی چیست؟

ممکن است پس از گرفتن مایع نخاع (LP) سردرد ایجاد شود. دلیل این عارضه باز ماندن محل ورود سوزن است که می تواند سبب نشت مایع و سردرد شود. در اغلب موارد، این سوراخ خود به خود بسته شده و سر درد در طی ۲-۱ روز بهبود می یابد. برای تسکین درد استفاده از استامینوفن و دراز کشیدن مؤثر است.

مشکلات نادر پس از گرفتن مایع و آب نخاع عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • عارضه بسیار نادر فتق مغزی در بیمارانی که مشکل مغزی دارند
  • درد یا بی‌حسی در پشت یا ساق پاها
  • مدتی پس از انجام این روش ممکن است تومور غیر طبیعی روی مهره ایجاد شود (تومور اپیدرموئید)

علت ایجاد کیست‌ سباسه‌ (کیست اپیدرموئید) و درمان این کیست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits