دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای خرید جوراب واریس + ویژگی های جوراب واریس استاندارد
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
جوراب واریس یکی از محصولات طبی است که بسیاری از افراد از این محصول استفاده می کنند. تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات مهمی درمورد جوراب واریس در اختیارتان قرار دهیم.

جوراب واریس

پوشیدن جوراب واریس یا جوراب مدرج واریس کمک می‌کند تا خون از پایین پا به سمت قلب جریان یابد. این جوراب، فشار را روی پاها و قوزک پا اعمال می‌کنند، که می تواند به کاهش قطر رگ‌های اصلی با افزایش حجم و سرعت جریان خون، همچنین به جلوگیری از بازگشت خون به سمت پایین یا به صورت جانبی به رگ‌های سطحی کمک کند.

چه افرادی باید جوراب واریس بپوشند ؟

اگر وریدهای (رگ های) واریسی یا ورید عنکبوتی دارید یا فقط جراحی داشته‌اید، در این صورت ممکن است پزشک شما جوراب‌ های واریس برای شما تجویز کند.

  1. افراد مبتلا یا در معرض خطر به مشکلات گردش خون، مانند ترومبوز وریدی عمیق، ورید واریسی یا دیابت
  2. افرادی که عمل جراحی کرده‌اند
  3. کسانی که نمی‌ توانند رختخواب خود را ترک کنند یا مشکلات زیادی برای حرکت دادن پاهای خود دارند
  4. افرادی که تمام روز در محل کار سرپا هستند
  5. افرادی که تمام روز در محل کار نشسته اند
  6. ورزشکاران
  7. زنان باردار
  8. افرادی مانند خلبانان که مدت زمان طولانی در هواپیما سپری می‌کنند

عوارض جوراب واریس

به طور معمول استفاده از جوراب واریس حس سبکی و راحتی را در پاها ایجاد می کند و برای استفاده از آن عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است ولی بعضی از افراد بایستی از استفاده از این جوراب اجتناب کنند.

در واقع استفاده از جوراب واریس می تواند مشکلات آن ها را تشدید و سلامتی آن ها را تهدید کند و عوارض جوراب واریس شامل حال آن ها می شود.

در هر یک از این گروه ها استفاده از جوراب ممکن است با خطراتی همراه باشد. به عنوان نمونه در افرادی که دچار دیابت پیشرفته همراه درگیری شریان های محیطی هستند جوراب می تواند باعث اختلال خونرسانی به بافت ها شود.

همینطور در افرادی که دچار اختلال در حس پاها هستند ممکن است متوجه تنگ بودن جوراب واریس نشوند و این موضوع باعث بروز مشکلاتی شود.

به زبان کلی، هر بیماری زمینه ای خصوصا دیابت و بیماری قلبی که دارید بایستی با پزشکتان در میان بگذارید تا در خصوص استفاده از جوراب به درستی راهنمایی شوید.

جوراب‌های واریس به خودی خود عوارضی ندارند اما باید توجه داشته باشید که جوراب واریس را متناسب با سایز خود انتخاب کنید زیرا در صورتی که سایز آن کوچتر باشد در قسمت‌هایی روی پای شما چین می‌خورد و باعث مسدود شدن مسیر خون می‌شود.

هم چنین به یاد داشته باشد که ده دقیقه بعد از پوشیدن جوراب واریس پاهای خود را بالا نگه دارید.

فواید جوراب‌ واریس

مزایای جوراب واریس خالی از لطف نیست. پزشک شما ممکن است جوراب‌ واریس را به علل زیر تجویز کند:

  1. افزایش گردش خون در پاهای شما
  2. تقویت عروق
  3. جلوگیری از خونریزی در رگ‌های پا
  4. جلوگیری ار ورم پا
  5. کاهش فشار خون
  6. جلوگیری از رشد رگ زایی عمیق در پاهای شما
  7. کمک به کاهش درد ناشی از واریس
  8. معکوس سازی فشار خون وریدی و تقویت زه کشی لنفاوی.

سایز بندی جوراب واریس و کاربرد جوراب واریس

انواع جوراب واریس طبی برای واریس با کیفیت و قیمت های متفاوت در بازار موجود است تا انتظارات برآورده شود. جوراب های طبی بسته به میزان فشار وارده در قسمت مچ پا طبقه بندی می شوند.

معمولا میزان فشار جوراب به صورت یک دامنه ذکر می شود برای مثال 25-35 میلی متر جیوه، این توصیف بیانگر فشار حداکثری 35 در ناحیه مچ و فشار حداقلی 25 در بالاترین ناحیه تحت پوشش جوراب است.

استانداردهای مختلفی در سطح دنیا برای طبقه بندی جوراب های درمانی تعریف شده است. به صورت خلاصه می توان فشار جوراب ها و کاربرد آن ها را به شکل ذیل خلاصه کرد:

جوراب واریس طبی بسته به ناحیه تحت پوشش نیز طبقه بندی می شود. متداول ترین انواع جوراب واریس جوراب های زیر زانو، جوراب نیمه ران هستند البته جوراب شلواری و انواع دیگر جوراب ها نیز در بازار موجود هستند.

پس از مشورت با پزشک در خصوص نوع و فشار جوراب، تعیین سایز دقیق برای بهره مندی از مزایای جوراب از اهمیت بسزایی برخوردار است.در هنگام استفاده از جوراب های درمانی نباید احساس تنگی آزار دهنده داشته باشید.

البته در زمان تطبیق با جوراب جدید این حس طبیعی است اما پس از چند روز از استفاده در صورت تداوم حس تنگی نیاز به تغییر فشار جوراب و کنترل مجدد اندازه گیری جهت دوری از هر گونه خطا در تجویز است. جوراب واریس باید اندازه پایتان باشد و مثل یک لایه محافظ روی سطح پاهایتان قرار گیرد.

در صورتی که برای اولین بار می خواهید جوراب درمانی استفاده کنید و به استفاده از جوراب عادت ندارید، به شما توصیه می شود ابتدا از جوراب های پیشگیری با فشار کمتر استفاده کنید و پس از عادت کردن به آن ها جوراب ها با فشار بیشتر را امتحان کنید.

ویژگی های جوراب واریس خوب

1. سطح تراکم جوراب واریس

میزان فشرده‌ سازی در هر نوع پوشش فشاری بر اساس میلیمتر از مرکوری اندازه گیری می شود، که با حروف اختصاری mmHg نمایش داده شده‌ است. ممکن است این نماد برایتان آشنا به نظر برسد چرا که همان واحدی است که فشار خون شما به وسیله آن اندازه‌گیری می‌شود.

هنگامی که یک لنگه‌ جوراب ساخته شود، یک تولید کننده خوب به طور فیزیکی میزان فشاری را که لنگه ‌جوراب ایجاد می‌کند، آزمایش و ارزیابی خواهد کرد. دلیل آن همیشه محدوده است، زیرا سطوح مختلفی از فشردگی در بخش های مختلف جوراب وجود دارد.

2. تراکم تدریجی جوراب واریس

تراکم مدرج در جوراب های واریس امری کلیدی است. تراکم مدرج به این معنی است که جوراب‌های شما سطوح مختلفی از فشردگی در قسمت های مختلف مانند مچ پا و قوزک پا خواهند داشت. علاوه بر این، فشرده‌سازی صحیح گردش بیشتر جریان خون و تسریع ریکاوری در پا را ممکن می‌کند.

یک لنگه ‌جوراب با سطح مناسب تراکم، میزان مناسبی از فشار را در محلی که به آن نیاز دارید، فراهم می‌کند. اگر فقط به دنبال فشردگی در ساق پا و ماهیچه خود هستید، ساق بند طبی را نیز در نظر بگیرید، اگر چه یک جفت جوراب واریس خوب همان کار را انجام می دهد.

3. ساختار نرم درزهای جوراب واریس

این ساختار تقریبا ً برای انواع پوشاک کشی مانند شلوارک ‌های دوچرخه‌ سواری، شلوارک فشاری، تری اتلون و غیره به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این است که به گونه ای دوخته می شوند که درز ایجاد نمی‌کنند و پوست شما را تحریک نمی‌کنند.

دو روش برای ایجاد چنین ساختاری وجود دارد. اول تولید جوراب‌های کامپرشن (واریس) با کمترین میزان از درز که کاملا ضروری هستند و دوم، بخیه زدن به این معنی است که درزها به اندازه ممکن صاف و به طور کلی غیر قابل ‌تشخیص خواهد بود.

همانطور که در پوشاک مربوط به ورزش مانند شلوار تنگ و شلوار دو و یا شلوارهای ورزشی، هر چه که پول بیشتری خرج کنید، باید انتظار داشته باشید که درز لباس‌ها کم‌تر جلب توجه کنند، همین موضوع برای جوراب‌های واریس نیز صدق می کند.

4. جنس راحت و مناسب جوراب واریس

جوراب‌ های واریس باید به گونه ای قابل تنفس باشند وگرنه نمی توان حتی برای مدت کوتاهی از آن‌ها استفاده کرد. تولید کنندگان جوراب همواره مواد مختلفی را آزمایش می‌کنند تا میزان راحتی را در جوراب بیشتر و بیشتر افزایش دهند. راحتی جوراب به خصوص در قسمت پنجه پا و پاشنه پا بسیار اهمیت دارد.

چرا که این قسمت ها در داخل کفش گرم خواهد شد خصوصا اگر کفش تان به گونه ای باشد که پا قادر به تنفس نباشد. البته پا حتی بدون کفش هم گرمای زیادی تولید می کند. جوراب‌هایی که علاوه بر راحتی و تنفس پذیر بودن رطوبت را کاهش خواهند داد معمولا گرانتر هستند.

5. خاصیت ضد رطوبت جوراب واریس

واضح است که جوراب واریسی که اجازه فرار رطوبت را نمی‌دهد موجب ایجاد خارش شده و در طول زمان بوی نامطبوعی تولید می‌کند. داشتن موادی که می‌تواند رطوبت را برطرف کند و یا اجازه خروج رطوبت از جوراب را بدهد به شما این امکان را می‌دهد که جوراب را در حین ورزش، دویدن و برای چند ساعت در طول زمان ریکاوری استفاده کنید.

به دنبال جوراب‌ های تولید شده از مواد پلی استر و الاستین باشید. این روش به وسیله مواد ضد آب عمل نمی‌کند بلکه استفاده از نوعی پارچه برای کشیدن رطوبت به سرعت اجازه می‌دهد که آب درون جوراب تبخیر شود. این روش اساسا ً از تبخیر سریع استفاده می‌کند که به آن عمل مویینگی می‌گویند.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع جوراب طبی در بازار

درمان واریس با چسب (وناسیل) ، فواید بی نظیر چسب واریس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits