دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عمل پی آر کی (PRK) چشم چیست؟
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
جراحی ترنس پی آر کی ، اصلاح شده روش اپی لیزیک محسوب می‌شود. این جراحی، روشی امن و غیرتهاجمی است که در آن نیازی به ایجاد برش در قرنیه نیست.

عمل پی آر کی (PRK) چیست؟

عمل PRK (پی آر کی) (کراتکتومی فوتورفراکتیک) یک نوع جراحی انکساری برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم میباشد . عمل جراحی PRK (پی آر کی) اولین نوع عمل جراحی لیزر چشم برای درمان ضعف بینایی بوده و قبل از روش محبوب لیزیک استفاده میشده است.

اگرچه دوره نقاهت PRK (پی آر کی) کمی طولانی تر از جراحی چشم لیزیک میباشد اما PRK (پی آر کی) هنوز هم متداول است و مزایایی بیش از لیزیک برای برخی از بیماران ارائه می دهد.

لیزیک و انواع دیگر جراحی های لیزر چشم ، همانند PRK (پی آر کی) با تغییر شکل قرنیه با استفاده از لیزر اگزایمر عمل می کنند و اجازه می دهند تا نور به داخل چشم رسیده تا به دقت بر روی شبکیه متمرکز شود.

بهترین کاندیدهای عمل پی آر کی (PRK) چه کسانی هستند؟

بیماران مبتلا به نزدیک بینی، دوربین ویا آستیگماتیسم، برای انجام عمل پی آر کی PRK مناسب هستند. تفاوت اصلی بین PRK (پی آر کی) و LASIK در اولین گام یعنی روش هاست. در لیزیک ، یک فلپ نازک روی قرنیه با یک میکروکراتوم یا یک لیزر femtosecond ایجاد می شود.

این فلاپ برای برداشتن بافت زیرین قرنیه استفاده می شود ، سپس قرنیه با لیزر اکسایمر تغییر شکل داده می شود. در PRK (پی آر کی)، لایه بیرونی قرنیه (اپیتلیوم) قبل از تغییر شکل بافت قرنیه زیرین با لیزر اکسایمر برداشته می شود. اپیتلیوم خود را در عرض چند روز پس از جراحی بر روی سطح قرنیه بازسازی می کند.

یکی دیگر از انواع PRK (پی آر کی) عمل جراحی لازک میباشد که به جای حذف لایه اپیتلیال قرنیه به صورت PRK (پی آر کی)، لایه اپیتلیال (با استفاده از ابزار جراحی به نام trephine)، در طول عمل جراحی حفظ و سپس جایگزینی آن در سطح چشم در انتهای روش انجام میشود.

لازک به علت بازده بهبود بیشتر دید در مقایسه با PRK (پی آر کی)، محبوبیت PRK (پی آر کی) را کاهش داده است، زیرا بهبود در لایه اپیتلیال جایگزین در لازک کمتر به طول می انجامد تا رشد یک لایه اپیتلیال جدید در PRK (پی آر کی).


مقایسه PRK (پی آر کی) با لیزیک

نتایج نهایی جراحی PRK (پی آر کی) قابل مقایسه با نتایج لیزیک میباشد، اما بهبود اولیه PRK (پی آر کی) کندتر است . زیرا چند روز طول می کشد تا سلول های اپیتلیال جدید برای بهبود و پوشش سطح چشم آماده شوند. همچنین در چند روز اول پس از عمل جراحی، احتمال ابتلا به عفونت چشم و ضعف بینایی وجود دارد.

بیماران لیزیک به طور کلی ناراحتی کمتری دارند و بیناییشان سریعتر تثبیت می شود، در حالی که بهبود دید با PRK (پی آر کی) تدریجی است و نتیجه نهایی می تواند چندین هفته طول بکشد.

با این حال PRK (پی آر کی) ، مزایای متفاوتی را ارائه می دهد. از آنجایی که جراحی PRK (پی آر کی) ایجاد فلاپ قرنیه نمی کند (که شامل اپیتلیال و بافت های استرومائی عمیق تر است) کل ضخامت استروما تحتانی برای درمان به طور قابل ملاحظه ای در دسترس میباشد.

اگر قرنیه شما برای جراحی لیزیک بیش از حد نازک میباشد بنابراین قرنیه باقی مانده نازک تر میگردد. همچنین خطر عوارض فلپ وجود ندارد و خطر برداشتن قرنیه با لیزر اگزایمر نیز کاهش می یابد.

عمل جراحی پی آر کی PRK چگونه انجام می شود؟

در ابتدا جراح ، یک قسمت مرکزی اپیتلیوم قرنیه را با یک محلول الکل، یک دستگاه "بوفینگ" یا یک ابزار جراحی استریل می کند. سپس از یک لیزر اکسایمر برای اصلاح شکل انحنای سطح قرنیه استفاده می شود.

این لیزر بسیار تخصصی با کنترل کامپیوتری میباشدکه پالس های نور ماوراء بنفش سرد را به نمایش می گذارد که مقادیر میکروسکوپی بافت را در یک الگوی دقیق حذف می کند. سپس یک لنز دارای بافت نرم"bandage" روی قرنیه جهت محافظت از چشم شما قرار می گیرد.

سلول های اپیتلیال جدید در حدود چهار یا پنج روز رشد می کنند و در نهایت لنز(bandage) توسط جراح از چشم برداشته می شود.

از جراحی PRK چه انتظاراتی دارید؟

در ابتدا شما باید جراحی که متخصص جراحی PRK میباشد را انتخاب کنید، جراح معاینه کاملی بر روی چشمانتان انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که دارای شرایط جراحی لیزر چشم هستید یا خیر، این ارزیابی شامل موارد ذیل میباشد:

  • اندازه مردمک چشم شما.
  • ارزیابی رطوبت چشم جهت مشخص شدن خطر ابتلا به خشکی چشم بعد از جراحی لیزر و نحوه درمان آن.
  • انحنای قرنیه، با استفاده از تجهیزات تخصصی اندازه دقیق خطوط سطح جلویی قرنیه معاینه میگردد.
  • ضخامت قرنیه.

پزشک به بررسی وضعیت بهداشت عمومی و همچنین داروهایی که مصرف می کنید خواهد پرداخت تا تعیین کند آیا شما شرایط مناسب را جهت این نوع جراحی دارا هستید یا خیر. اگر از لنزاستفاده میکنید ممکن است لازم باشد قبل از معاینه چشم، از آنها استفاده نکنید، زیرا ممکن است شکل قرنیه را تغییر دهد، توصیه میشود در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت نمایید.

در حالی که لیزیک اغلب برای جراحی تصحیح بینایی استفاده می شود اما ممکن است PRK بهترین روش در شرایط خاص باشد. در واقع جراحی چشم PRK یک روش اصطلاحا آمبولانسی میباشد که بر اساس walk-in, walk-out basis انجام می شود.

در واقع، جراحی واقعی معمولا 15 دقیقه طول می کشد. شما در طی این روش به هوش خواهید بود، اما ممکن است جراح برای حفظ آرامش ، برایتان آرامبخش تجویز نماید.

همچنین قطره استریل چشمی به چشمان شما ریخته خواهد شد و از تجهیزات مخصوص به نام (سپر) جهت باز ماندن پلک استفاده میگردد. سپس جراح ، لیزر اکسایمر را بر روی چشم هدایت می کند ، این لیزر برای تنظیم دقیق، برنامه ریزی شده است.

در حین عمل prk چه روی میدهد؟

از شما خواسته می شود که به یک نور برای مدت کوتاهی خیره شوید، این در حالی است که جراح از طریق میکروسکوپ چشمان شما را بررسی می کند، چرا که لیزر ، پالس های نور را به قرنیه چشم می فرستد. انرژی لیزر میکروسکوپی مقداری از بافت را حذف می کند و حالت قرنیه را تغییر می دهد.

اگر چه ممکن است فشار روی چشم احساس شود اما در این روش اکثر بیماران احساس ناراحتی نمی کنند،. جراح شما کنترل کامل لیزر را در اختیار دارد و می تواند آن را در هر زمان خاموش نماید.

عمل بر روی هر چشم بصورت جداگانه انجام می شود (اغلب در یک روز یا در روز بعد) و جراحی هر چشم فقط پنج دقیقه طول می کشد. برخی از بیماران هر دو چشم را در یک روز تحت درمان قرار می دهند در حالی که برخی عمل جراحی چشم دوم خود در یک یا دو هفته بعد انجام میدهند.

جراح ، قرنیه درمان شده با لنز یا باند میپوشاند، در طی چند روز سلول های اپیتلیال جدید رشد می کنند و دیگر نیازی به استفاده از باند یا لنز نخواهد بود.

پس از عمل :

از شما خواسته می شود تا مدت کوتاهی پس از عمل جراحی در کلینیک بمانید. لازم به ذکر است شما قادر به رانندگی نخواهید بود و بایستی فرد دیگری شما را به منزل برساند. جراح ، آنتی بیوتیک های موضعی و داروهای ضد التهابی و تسکین درد را برای شما تجویز خواهد کرد تا احساس ناراحتی بعد از عمل کاهش یابد

به حداقل رساندن هر گونه تورم و تسریع بهبودی همانند جراحی های دیگر ضروری میباشد ، همچنین بایستی از دستورالعمل ارائه شده توسط پزشک برای اطمینان از نتایج مطلوب پیروی کنید و در طی چند هفته آینده برای پیگیری روند بهبودی به پزشک خود مراجعه نمایید.

در روش PRK زمان بهبودی کمی به طول می انجامد در صورتی که بعد از جراحی لیزیک ممکن است روزها یا هفته ها زودتر از PRK بهبودی حاصل گردد ، ثبات بینایی نیز بیشتر میباشد. اغلب بیمارانی که از روش PRK استفاده میکنند معمولا یک یا سه هفته پس از عمل جراحی میتوانند رانندگی نمایند، اما ممکن است این زمان بین سه تا شش ماه به طول بیانجامد تا بینایی کاملا عادی و پایدار گردد.

نتایج بلند مدت در جراحی PRK (پی آر کی)

این نوع جراحی لیزر چشم از سال 1980 در ایالات متحده و از سال 1995در خارج از ایالات متحده انجام میشده است و دارای میزان موفقیت بسیار بالا میباشد، همچنین در طول این مدت پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و همچنان بهترین انتخاب درمان در شرایط خاص است. نتایج نوع جراحی PRK و لیزیک بسیار شبیه یکدیگر هستند.

اکثر افراد بعد از عمل جراحی تقریبا به دید10/10 یا حتی بیشتر دست پیدا میکنند. برخی از بیماران ممکن است هنوز نیاز به عینک یا لنز داشته باشند اما نیازشان به طور قابل توجهی کمتر از قبل از عمل میباشد.

اگر حساسیت به نور به عنوان یک مشکل پس از عمل باشد، عینک با لنزهای فتوکرومیک اغلب می توانند مفید باشند. همچنین اگر خطرات انکساری پس از عمل جراحی باقی مانده باشد، لنزهای انعطاف پذیری وجود دارد که اغلب می توانند دید شما را برای فعالیت هایی مانند رانندگی شبانه جبران کنند.

عوارض لیزیک پس از عمل بسیار کم است و می تواند شامل عفونت و نور خیره کننده (یا هاله نور که بیشتر هنگام دیدن نور در شب، مانند رانندگی) باشد.در صورت وجود عوارض ذکر شده ، با این که احتمال آن بسیار کم میباشد، ممکن است نیاز به عمل جراحی اضافی یا تقویت بیشتری برای بهبود بینایی خود داشه باشید و یا در طول زمان ، دیدتان به حالت قبل از عمل بازگردد.

همچنین ممکن است عینک های مطالعه نیز بعد از عمل جراحی بعد از 40 سالگی مورد نیاز شود و علت آن بیماری به نام پری بیوپسی نزدیک بینی میباشد. در حال حاضر نظارت بر آزمایشات بالینی را برای اصلاح دائمی جراحی پری بیوپسی انجام میگردد.

در حالیکه لیزیک امروزه از رایجترین روشهای لیزر چشم میباشد، مهم است که از راهنمایی های جراح استفاده کنید تا تعیین شود آیا PRK یا لیزیک برای شرایط فردی شما مناسب است یا خیر.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits